REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy obcokrajowcy mogą podjąć działalność gospodarczą lub zatrudnienie w Polsce?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inFakt
inFakt to firma oferująca nowoczesne usługi księgowe i fakturowe
Kiedy obcokrajowcy mogą podjąć działalność gospodarczą lub zatrudnienie w Polsce? /Fot. Fotolia
Kiedy obcokrajowcy mogą podjąć działalność gospodarczą lub zatrudnienie w Polsce? /Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnim czasie przybywa cudzoziemców, którzy starają się o pracę lub planują otworzenie własnego biznesu na terytorium Polski. W związku z tym pojawiają się pytania, czy osoba niebędąca obywatelem Polski może w Polsce otworzyć działalność gospodarczą lub podjąć pracę? Jeżeli tak, to jakie warunki powinna spełnić?

REKLAMA

Autopromocja

Cudzoziemiec a działalność gospodarcza w Polsce

Z treści art. 13 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej wynika, że obcokrajowcy mogą podejmować i wykonywać działalność gospodarczą na takich samych zasadach, jak obywatele Polski, jeżeli pochodzą  z:

- państw członkowskich Unii Europejskiej,
- państw członkowskich Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA)
- państw - stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (Islandia, Lichtenstein i Norwegia) oraz
- państw niebędących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, które mogą korzystać ze swobody przedsiębiorczości na podstawie umów zawartych przez te państwa z Unią Europejską i jej państwami członkowskimi.

Takie same zasady zakładania działalności gospodarczej dotyczą również obywateli z innych państw, jeżeli spełnią którykolwiek z poniższych warunków:

1. posiadają w Rzeczypospolitej Polskiej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· zezwolenie na pobyt stały,
· zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej,
· zezwolenie na pobyt czasowy udzielone członkowi rodziny cudzoziemca w celu połączenia z rodziną
· status uchodźcy,
· ochronę uzupełniającą,
· zgodę na pobyt ze względów humanitarnych lub zgodę na pobyt tolerowany,
· zezwolenie na pobyt czasowy i pozostają w związku małżeńskim, zawartym z obywatelem polskim zamieszkałym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
· zezwolenie na pobyt czasowy w celu wykonywania działalności gospodarczej, udzielone ze względu na kontynuowanie prowadzonej już działalności gospodarczej na podstawie wpisu do CEIDG,

2. korzystają w Polsce z ochrony czasowej,

3. posiadają ważną Kartę Polaka,

REKLAMA

4. są członkami rodziny, w rozumieniu art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2017 r. poz. 900), dołączającymi do obywateli państw, o których mowa w ust. 1, lub przebywającymi z nimi.

Jeżeli obcokrajowiec nie spełni przynajmniej jednego z przytoczonych warunków, nie będzie miał możliwości założenia w Polsce jednoosobowej działalności gospodarczej, a działalność będzie mógł podjąć wyłącznie w formie spółki komandytowej, komandytowo-akcyjnej, akcyjnej lub spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Zatrudnienie cudzoziemca

Odrębnym tematem jest zatrudnianie cudzoziemców. Podobnie, jak w przypadku możliwości prowadzenia działalności gospodarczej obywatele państw członkowskich UE, EFTA, czy też EOG mogą podejmować w Polsce pracę na takich samych zasadach, jak obywatele Polski.

W pozostałych przypadkach – poza wyjątkami wskazanymi w ustawie o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy – niezbędne jest spełnienie szeregu formalności.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Przede wszystkim, aby obcokrajowiec mógł rozpocząć w Polsce pracę, powinien legalnie przebywać na jej terytorium oraz posiadać zezwolenie na pracę. Pozostałe formalności zależą od od rodzaju zezwolenia na pracę.

Należy pamiętać, że o zezwolenie na pracę do właściwego wojewody (lub w przypadku pracy sezonowej - do starosty) powinien wystąpić pracodawca.


Rodzaje zezwoleń na pracę

Zezwolenia na pracę dzielą się na te wydawane przez wojewodę oraz starostę.

Wojewoda wydaje zezwolenia na pracę:
· Typu A – dla cudzoziemca zawierającego umowę z pracodawcą posiadającym siedzibę na terytorium Polski,
· Typu B –  dla cudzoziemca, który ma pełnić funkcję członka zarządu,
· Typu C – dla cudzoziemca zawierającego umowę z pracodawcą zagranicznym delegowanym na terytorium Polski,
· Typu D – dla cudzoziemca zawierającego umowę z pracodawcą zagranicznym delegowanym na terytorium Polski, delegowanego na terytorium Polski w celu wykonania konkretnego zadania,
· Typu E - dla cudzoziemca zawierającego umowę z pracodawcą zagranicznym delegowanym na terytorium Polski, w przypadku jeżeli nie ma zastosowania zezwolenie B,C, D.

Starosta wydaje zezwolenie na pracę sezonową, czyli zezwolenie typu S.

REKLAMA

Każde z wydawanych zezwoleń na pracę cudzoziemca wydawane jest na czas określony i może być przedłużane. O przedłużeniu decyduje ten sam podmiot, który wydawał zezwolenie, na wniosek pracodawcy. Za wydanie zezwolenia oraz jego przedłużenie pobierana jest opłata.

Co ważne, zezwolenie wydawane jest dla konkretnego cudzoziemca. W konsekwencji, jeżeli wskazana w zezwoleniu osoba z różnych przyczyn nie może podjąć pracy, podmiot zatrudniający musi postarać się o nowe zezwolenie, jeżeli chce zatrudnić na to miejsce inną osobę.

Umowa zawierana z obcokrajowcem w każdym przypadku powinna zostać zawarta w formie pisemnej, a przed jej podpisaniem podmiot, którzy powierza cudzoziemcowi wykonywanie pracy, powinien przedstawić mu tłumaczenie umowy na język dla niego zrozumiały.

inFakt zaprasza księgowych i przedsiębiorców na szkolenia o zatrudnianiu cudzoziemców i zmianach podatkowych w 2018

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

REKLAMA

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

REKLAMA

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA