REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Zmiany w obszarze obszarze kadrowo-płacowym w 2018 roku /Fot. Fotolia
Zmiany w obszarze obszarze kadrowo-płacowym w 2018 roku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2018 wchodzi w życie szereg nowych przepisów oraz nowelizacji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, które mogą znacząco wpłynąć na pracę specjalistów do spraw personalnych. Chodzi o zmiany w zakresie mi.in. wysłania jednego przelewu do ZUS, usunięcia limitów w płaceniu składek dla najwyżej zarabiających czy rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych. Co jeszcze zmieni się w 2018 roku w obszarze kadrowo-płacowym?

REKLAMA

REKLAMA

Jedno konto i jeden przelew dla wszystkich składek

Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy opłacają składki ZUS zwykłym przelewem bankowym na jeden indywidualnie wydzielony numer rachunku. Jeden przelew do ZUS zastąpił dotychczasowe oddzielne przelewy na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy Fundusz Emerytur Pomostowych. Numer rachunku składa się z 26 cyfr, gdzie 1-2 to liczba kontrolna rachunku bankowego, 3 do 10 to numery identyfikacyjne ZUS, 13-14 to liczby uzupełniające, a ostatnie 10 – numer NIP płatnika. Unikatowe numery rachunków ZUS powinny były dotrzeć do płatników przed końcem 2017 roku. Przedsiębiorca, który takiej informacji dotychczas nie otrzymał, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS. Z kolei posiadacze profilu PUE na platformie ZUS mogą za pośrednictwem tego narzędzia pozyskać informuję o nowym numerze rachunku. Brak indywidualnego numeru konta uniemożliwi zapłacenie składek, ponieważ wszystkie dotychczasowe konta zostały zamknięte 31 grudnia 2017 roku.

- W pierwszej kolejności ZUS będzie przeznaczać wpłaty na najstarsze zaległości w składkach wraz z odsetkami. Warto więc sprawdzić saldo rachunków ZUS, aby nie okazało się, że z tytułu nawet drobnej niedopłaty składek w latach ubiegłych, płatnik straci na przykład prawo do zasiłku chorobowego. Oprócz zmniejszenia kosztów związanych z wykonaniem jednego przelewu, a nie jak dotychczas trzech lub czterech, zmiana ułatwi także dostęp do informacji o płatnościach dla wszystkich ubezpieczonych – podkreśla Cezary Karolczyk, ekspert z obszaru HR firmy Sage w Polsce.

REKLAMA

Zmiany w ochronie danych osobowych

Od 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (tzw. RODO lub GDPR), którego celem jest zadbanie o faktyczną i rzetelną ochronę danych osób fizycznych, zapewniając im szereg praw takich jak szerszy wgląd we własne dane, uzyskiwanie szczegółowych informacji o celu i zakresie ich przetwarzania oraz możliwość ich całkowitego usunięcia z zasobów firmy. Zmiany będą dotyczyć każdego przedsiębiorstwa, bez względu na skalę działalności, która przetwarza dane osobowe klientów, kontrahentów czy pracowników. Każda organizacja musi wdrożyć systemy adekwatne do posiadanych zbiorów danych, skali i charakteru ich przetwarzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec limitów – wszyscy zapłacą składki

2018 rok może być ostatnim, w którym obowiązuje kwota graniczna opłacania składek ZUS na poziomie 30 przeciętnych wynagrodzeń wprowadzona wraz z reformą emerytalną w 1999 r. Dziś jeszcze nie ma informacji o dacie i kształcie ostatecznym ustawy. W obecnej wersji przepisów limit 30-krotności został utrzymany i wynosi 133 290,00 zł, co stanowi średnią pensję brutto przez 12 miesięcy, powyżej której można skorzystać ze zwolnienia z płacenia składek. Ten parametr jest pochodną średniego wynagrodzenia przyjmowanego do wielu obliczeń. Przykładowo – wzrośnie minimalna podstawa składek od osób oddelegowanych za granicę oraz minimalna podstawa wymiaru zasiłków dla osób oddelegowanych, maksymalna podstawa dobrowolnej składki chorobowej.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Zwolnienia tylko elektroniczne

Od 1 lipca 2018 r. lekarze będą wystawiać zwolnienia lekarskie wyłącznie w formie elektronicznej. Każdy przedsiębiorca, który posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, będzie miał natychmiastową wiedzę o zwolnieniu wystawionym pracownikowi. Zmiana pozwoli na większą kontrolę krótkookresowych zwolnień lekarskich w sytuacji nadużywania zwolnień przez pracownika. Za pośrednictwem platformy PUE ZUS pracodawca będzie mógł także wystąpić do ZUS z wnioskiem o kontrolę prawidłowości wystawienia zwolnienia.

Zobacz także: Kadry


- Każda nowelizacja, której celem jest redukcja czasu potrzebnego na obsługę dokumentacji papierowej jest cennym wsparciem dla wszystkich przedsiębiorców. Dotyczy to również automatyzacji procesu obsługi zwolnień lekarskich. Pozwoli ona zaoszczędzić czas i zredukować ilość błędów związanych z niedostarczeniem lub dostarczeniem z opóźnieniem zwolnień lekarskich, a także zwiększy kontrolę krótkookresowych zwolnień lekarskich na przykład w sytuacji nadużywania zwolnień przez pracownika – dodaje Cezary Karolczyk.

Akta pracownicze przechowywane 10 lat

Z końcem 2017 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, dzięki któremu akta pracownicze będzie można przechowywać 10 lat, a nie jak dotychczas 50. Co więcej, pracodawca będzie mógł także przechowywać dokumentację osobową i płacową w postaci elektronicznej (teraz może przechowywać tylko dokumenty papierowe). Jeśli się na to zdecyduje, dotychczasowa dokumentacja papierowa zostanie zeskanowana i opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Pracownik, po zakończeniu stosunku pracy, wraz ze świadectwem pracy otrzyma informację o miejscu przechowywana dokumentacji oraz o możliwości jej przekazania pracownikowi po upływie okresu przechowywania.

Możliwość skorzystania z nowego rozwiązania została podzielona na dwa przypadki: pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. i pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 1999 do 31 grudnia 2018 r. Warunkiem, w tym drugim przypadku, jest złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia o zamiarze przekazywania za te osoby raportu informacyjnego (z informacjami niezbędnymi do wyliczenia świadczeń emerytalno-rentowych). Oświadczenie dobrowolne nie podlega w późniejszym terminie zmianie i obejmuje wszystkich pracowników składającego oświadczenie.

Sage sp. z o.o

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA