REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w obszarze kadrowo-płacowym w 2018 roku

Zmiany w obszarze obszarze kadrowo-płacowym w 2018 roku /Fot. Fotolia
Zmiany w obszarze obszarze kadrowo-płacowym w 2018 roku /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W roku 2018 wchodzi w życie szereg nowych przepisów oraz nowelizacji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, które mogą znacząco wpłynąć na pracę specjalistów do spraw personalnych. Chodzi o zmiany w zakresie mi.in. wysłania jednego przelewu do ZUS, usunięcia limitów w płaceniu składek dla najwyżej zarabiających czy rozporządzenia unijnego o ochronie danych osobowych. Co jeszcze zmieni się w 2018 roku w obszarze kadrowo-płacowym?

REKLAMA

Autopromocja

Jedno konto i jeden przelew dla wszystkich składek

Od 1 stycznia 2018 r. wszyscy przedsiębiorcy opłacają składki ZUS zwykłym przelewem bankowym na jeden indywidualnie wydzielony numer rachunku. Jeden przelew do ZUS zastąpił dotychczasowe oddzielne przelewy na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych czy Fundusz Emerytur Pomostowych. Numer rachunku składa się z 26 cyfr, gdzie 1-2 to liczba kontrolna rachunku bankowego, 3 do 10 to numery identyfikacyjne ZUS, 13-14 to liczby uzupełniające, a ostatnie 10 – numer NIP płatnika. Unikatowe numery rachunków ZUS powinny były dotrzeć do płatników przed końcem 2017 roku. Przedsiębiorca, który takiej informacji dotychczas nie otrzymał, powinien skontaktować się z najbliższą placówką ZUS. Z kolei posiadacze profilu PUE na platformie ZUS mogą za pośrednictwem tego narzędzia pozyskać informuję o nowym numerze rachunku. Brak indywidualnego numeru konta uniemożliwi zapłacenie składek, ponieważ wszystkie dotychczasowe konta zostały zamknięte 31 grudnia 2017 roku.

- W pierwszej kolejności ZUS będzie przeznaczać wpłaty na najstarsze zaległości w składkach wraz z odsetkami. Warto więc sprawdzić saldo rachunków ZUS, aby nie okazało się, że z tytułu nawet drobnej niedopłaty składek w latach ubiegłych, płatnik straci na przykład prawo do zasiłku chorobowego. Oprócz zmniejszenia kosztów związanych z wykonaniem jednego przelewu, a nie jak dotychczas trzech lub czterech, zmiana ułatwi także dostęp do informacji o płatnościach dla wszystkich ubezpieczonych – podkreśla Cezary Karolczyk, ekspert z obszaru HR firmy Sage w Polsce.

Zmiany w ochronie danych osobowych

Od 25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Unijne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (tzw. RODO lub GDPR), którego celem jest zadbanie o faktyczną i rzetelną ochronę danych osób fizycznych, zapewniając im szereg praw takich jak szerszy wgląd we własne dane, uzyskiwanie szczegółowych informacji o celu i zakresie ich przetwarzania oraz możliwość ich całkowitego usunięcia z zasobów firmy. Zmiany będą dotyczyć każdego przedsiębiorstwa, bez względu na skalę działalności, która przetwarza dane osobowe klientów, kontrahentów czy pracowników. Każda organizacja musi wdrożyć systemy adekwatne do posiadanych zbiorów danych, skali i charakteru ich przetwarzania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koniec limitów – wszyscy zapłacą składki

2018 rok może być ostatnim, w którym obowiązuje kwota graniczna opłacania składek ZUS na poziomie 30 przeciętnych wynagrodzeń wprowadzona wraz z reformą emerytalną w 1999 r. Dziś jeszcze nie ma informacji o dacie i kształcie ostatecznym ustawy. W obecnej wersji przepisów limit 30-krotności został utrzymany i wynosi 133 290,00 zł, co stanowi średnią pensję brutto przez 12 miesięcy, powyżej której można skorzystać ze zwolnienia z płacenia składek. Ten parametr jest pochodną średniego wynagrodzenia przyjmowanego do wielu obliczeń. Przykładowo – wzrośnie minimalna podstawa składek od osób oddelegowanych za granicę oraz minimalna podstawa wymiaru zasiłków dla osób oddelegowanych, maksymalna podstawa dobrowolnej składki chorobowej.

Polecamy: Kodeks pracy 2018. Praktyczny komentarz z przykładami

Zwolnienia tylko elektroniczne

Od 1 lipca 2018 r. lekarze będą wystawiać zwolnienia lekarskie wyłącznie w formie elektronicznej. Każdy przedsiębiorca, który posiada profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, będzie miał natychmiastową wiedzę o zwolnieniu wystawionym pracownikowi. Zmiana pozwoli na większą kontrolę krótkookresowych zwolnień lekarskich w sytuacji nadużywania zwolnień przez pracownika. Za pośrednictwem platformy PUE ZUS pracodawca będzie mógł także wystąpić do ZUS z wnioskiem o kontrolę prawidłowości wystawienia zwolnienia.

Zobacz także: Kadry


- Każda nowelizacja, której celem jest redukcja czasu potrzebnego na obsługę dokumentacji papierowej jest cennym wsparciem dla wszystkich przedsiębiorców. Dotyczy to również automatyzacji procesu obsługi zwolnień lekarskich. Pozwoli ona zaoszczędzić czas i zredukować ilość błędów związanych z niedostarczeniem lub dostarczeniem z opóźnieniem zwolnień lekarskich, a także zwiększy kontrolę krótkookresowych zwolnień lekarskich na przykład w sytuacji nadużywania zwolnień przez pracownika – dodaje Cezary Karolczyk.

Akta pracownicze przechowywane 10 lat

Z końcem 2017 roku Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, dzięki któremu akta pracownicze będzie można przechowywać 10 lat, a nie jak dotychczas 50. Co więcej, pracodawca będzie mógł także przechowywać dokumentację osobową i płacową w postaci elektronicznej (teraz może przechowywać tylko dokumenty papierowe). Jeśli się na to zdecyduje, dotychczasowa dokumentacja papierowa zostanie zeskanowana i opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Pracownik, po zakończeniu stosunku pracy, wraz ze świadectwem pracy otrzyma informację o miejscu przechowywana dokumentacji oraz o możliwości jej przekazania pracownikowi po upływie okresu przechowywania.

Możliwość skorzystania z nowego rozwiązania została podzielona na dwa przypadki: pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 2019 r. i pracowników zatrudnionych od 1 stycznia 1999 do 31 grudnia 2018 r. Warunkiem, w tym drugim przypadku, jest złożenie przez przedsiębiorcę oświadczenia o zamiarze przekazywania za te osoby raportu informacyjnego (z informacjami niezbędnymi do wyliczenia świadczeń emerytalno-rentowych). Oświadczenie dobrowolne nie podlega w późniejszym terminie zmianie i obejmuje wszystkich pracowników składającego oświadczenie.

Autopromocja
Sage sp. z o.o

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA