REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców czyli jak rząd wspiera biznes

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców czyli jak rząd wspiera biznes
Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców czyli jak rząd wspiera biznes

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa o Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców stanowi jedną z części składowych tzw. ,,Konstytucji Biznesu”. Pod tą nazwą kryje się pakiet ustaw mających za zadanie usprawnić obrót gospodarczy oraz stworzyć warunki sprzyjające podejmowaniu i wykonywaniu działalności gospodarczej w Polsce. Instytucja Rzecznika Małych i Średnich przedsiębiorców ma za zadanie zagwarantować praktyczną realizację przepisów wspomnianego pakietu oraz szeroko rozumianą ochronę prawną w odniesieniu do mniejszych podmiotów gospodarczych.

Nowa instytucja, nowe kompetencje

W założeniu Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców będzie stał na straży praw mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców, w tym przede wszystkim: zasady wolności działalności gospodarczej, zakazu dyskryminacji w życiu gospodarczym, zasady bezstronnego i równego traktowania przedsiębiorców oraz uczciwej konkurencji i słusznych interesów przedsiębiorców. Jego kompetencje będą nieco zbliżone do kompetencji Rzecznika Praw Obywatelskich.

REKLAMA

Będzie on miał prawo opiniować projekty aktów prawnych dotyczących przedsiębiorców, zaś w ramach swej działalności będzie aktywnie współpracował z organizacjami pozarządowymi, społecznymi i zawodowymi, stowarzyszeniami, ruchami obywatelskimi, dobrowolnymi zrzeszeniami, fundacjami oraz zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjami, które działają na rzecz ochrony praw przedsiębiorców, poszanowania wolności działalności gospodarczej i równego traktowania przedsiębiorców. Do jego obowiązków będzie także należało prowadzenie szeroko rozumianej działalności edukacyjnej oraz informacyjnej. Pozytywnie należy ocenić pomysł nałożenia na Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców zadania w postaci pomocy w organizowaniu mediacji pomiędzy przedsiębiorcami a  organami administracji publicznej. Zakres ów pomocy pozostał otwarty, co w praktyce ma gwarantować Rzecznikowi dużą swobodę w podejmowaniu inicjatyw w tym zakresie.

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dla kogo nowe stanowisko?

Zgodnie z przepisami ustawy kandydat na stanowisko musi spełniać następujące wymogi: być obywatelem polskim korzystającym z pełni praw publicznych i nieskazanym prawomocnym wyrokiem za umyślne przestępstwo bądź umyślne przestępstwo skarbowe, posiadać wyższe wykształcenie prawnicze lub ekonomiczne, cieszyć się nieposzlakowaną opinią i dawać gwarancję rękojmi prawidłowego wykonywania powierzonych zadań, wyróżniać się odpowiednią wiedzą w zakresie przedsiębiorczości i regulacji prawnych tworzących otoczenie przedsiębiorców oraz posiadać co najmniej pięcioletnie doświadczenie zawodowe w tym zakresie. Rzecznikiem Małych i Średnich Przedsiębiorców nie może zostać osoba, która pełniła służbę zawodową, pracowała lub była współpracownikiem komunistycznych służb bezpieczeństwa. Wniosek o powołanie Rzecznika przez Prezesa Rady Ministrów składać będzie minister właściwy do spraw gospodarki, poprzedzając wniosek zasięgnięciem opinii reprezentatywnych organizacji pracodawców w rozumieniu ustawy o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego. Kadencja Rzecznika będzie trwała sześć lat, bez możliwości powtórnego ubiegania się o to stanowisko.

Koszty i wydatki

Ustawa o finansach publicznych określa maksymalny limit wydatków przeznaczonych na funkcjonowanie Rzecznika Praw Małych i Średnich  Przedsiębiorców wraz z podległym mu i wspierającym go w realizacji ustawowych zadań biurem. Wyniesie on 170 500 000 zł. Organem odpowiedzialnym za monitorowanie wykorzystania limitu wydatków będzie zaś minister właściwy do spraw gospodarki.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Serwis Biznes

Podsumowanie

W założeniu ustawa ma ułatwić małym i średnim przedsiębiorcom funkcjonowanie w obrocie gospodarczym. Krytycy wskazują jednak, że powołanie nowej instytucji jest zbędne i pociągnie za sobą tylko dodatkowe wydatki z budżetu państwa. Realna ocena funkcjonowania Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców będzie możliwa dopiero za jakiś czas. Wejście w życie ustawy zaplanowano na marzec 2018 r., jednak ze względu na opóźnienia prac nad ustawą uległ on opóźnieniu.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA