REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są zalety i wady faktoringu?

SaldeoSMART
SaldeoSMART - zaufany partner w księgowości
Jakie są zalety i wady faktoringu?
Jakie są zalety i wady faktoringu?

REKLAMA

REKLAMA

Faktoring. Prowadzenie własnej działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem. Niekiedy, tak jak w okresie pandemii, pojawiają się dodatkowe problemy, związane chociażby z finansami przedsiębiorstwa. Przedsiębiorcy zaczynają wtedy szukać dodatkowych źródeł wspomagających budżet. Możliwości jest sporo – kredyt, leasing lub faktoring. Jakie zalety i wady ma ta ostatnia opcja?

Według badania “Płynność finansowa MŚP w pandemii”, przeprowadzonego przez Krajowy Rejestr Długów oraz firmę NFG, prawie 35% przedsiębiorstw wystawia obecnie mniej faktur niż przed pandemią. Powodem jest słabszy popyt na niektóre produkty oraz usługi, ograniczenia narzucone wskutek obostrzeń, a także problemy finansowe klientów. Wszystkie te czynniki sprawiają, że działalność firm często nie przebiega po myśli właścicieli.

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest faktoring?

Faktoring to usługa pozwalająca przedsiębiorcom odblokować środki finansowe zamrożone w wystawionych, ale nieuregulowanych jeszcze fakturach. Korzystając z takiego sposobu finansowania, działalność gospodarcza może szybko uzyskać niezbędną do jej funkcjonowania gotówkę.

Zazwyczaj na faktoring decydują się przedsiębiorcy, którzy wystawili, często wskutek niesprzyjających okoliczności, faktury z dłuższym terminem płatności. Tymczasem szybko okazuje się, że środki są niezbędne – finansowane są z nich pensje pracowników, comiesięczne zobowiązania bądź konieczne inwestycje.

- W sytuacji, gdy pojawiają się należności wymagające szybkiego opłacenia, przedsiębiorcy wykorzystują różne opcje finansowania. Nie każda firma może pozwolić sobie na kredyt czy leasing, przeszkodą bywa chociażby zbyt krótki okres funkcjonowania na rynku. W tym przypadku pomoże faktoring, który w 2020 roku zyskał na popularności, o czym informował między innymi Polski Związek Faktoringu. Aby ułatwić skorzystanie z niego przedsiębiorcom wystawiającym faktury w naszym programie, wprowadziliśmy w systemie funkcję faktoringu. Udostępniamy ją w porozumieniu z naszym partnerem, firmą Brutto – wyjaśnia Krzysztof Wojtas, prezes zarządu BrainSHARE IT, producenta programu SaldeoSMART.

REKLAMA

Firmy faktoringowe zwykle oferują także dodatkowe usługi, takie jak odzyskiwanie zaległych należności bądź sprawdzanie wiarygodności kontrahentów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktoring. Dla kogo takie usługi?

Z tego typu usług korzystają zazwyczaj mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa. Zwykle jest to dla nich łatwiej dostępne rozwiązanie, ponieważ firmy faktoringowe często nie biorą pod uwagę długości funkcjonowania działalności, a także branży, w której działa.

Komu faktoring opłaca się to najbardziej? Głównie przedsiębiorstwom, które sprzedają towary z odroczonym terminem płatności stałym kontrahentom. Niemniej, co warto podkreślić, to również dobra opcja dla mniejszych oraz średnich działalności gospodarczych mających przejściowe problemy związane z wydłużonymi terminami płatności. Takie rozwiązanie sprawdzi się chociażby w przypadku branż sezonowych oraz przy długotrwałej współpracy z zaufanymi kontrahentami.

Faktoring. Dlaczego na tak?

Główną zaletą korzystania z faktoringu jest przede wszystkim szybka poprawa płynności finansowej. Warto zaznaczyć, że niekiedy firmy nie mają dostępu do pieniędzy zamrożonych na fakturze nawet przez kilka miesięcy. Usługa faktoringu pozwala uzyskać dodatkowe finansowanie, chroniąc między innymi przed nieprzyjemnymi w skutkach zatorami płatniczymi.

Prostota całego procesu – to kolejny argument przemawiający za faktoringiem. Skorzystać z niego mogą firmy, które nie zbudowały jeszcze wystarczającej wiarygodności kredytowej, na przykład mają zbyt krótki staż funkcjonowania na rynku. Procedury nie są skomplikowane i nie wymagają między innymi badania historii zadłużenia.

- Należy spełnić kilka warunków, aby faktura została objęta opcją faktoringu. Dokument nie może być opłacony, nie może być też do niego wystawiona korekta. Procedura została zredukowana do minimum, wystarczy kliknięcie w jeden przycisk, aby przejść do strony, na której można złożyć odpowiedni wniosek. Potwierdzeniem rosnącego zainteresowania faktoringiem jest to, że funkcję dodaliśmy pod koniec 2020 roku i obecnie są już pierwsze firmy, które zdecydowały się skorzystać z tej możliwości – precyzuje Krzysztof Wojtas.

Dodatkową opcją, która jest istotna dla wielu przedsiębiorców, są informacje dotyczące kontrahentów, z którymi współpracują. Firmy faktoringowe mogą sprawdzić wiarygodność finansową i ocenić, czy transakcja się powiedzie. Dzięki temu współpraca dwóch podmiotów staje się transparentna, odbywa się na uczciwych zasadach oraz daje nadzieję na korzystny rozwój działalności gospodarczej.

Co należy podkreślić, firmy faktoringowe wspierają również swoich klientów w sytuacji, gdy kontrahent okaże się nieuczciwy i nie reguluje na czas swoich zobowiązań. Wówczas doświadczenie faktora może okazać się niezwykle pomocne.

Nie można jednak zapomnieć o pewnej różnicy między kredytem a faktoringiem. Pieniądze uzyskane wskutek tej ostatniej formy można spożytkować w dowolny sposób – użyć ich w trudniejszym okresie działalności, zainwestować bądź pokryć pilne zobowiązania. W przypadku kredytów bankowych instytucje ich udzielające mogą kontrolować wydatki przedsiębiorców.

Słabsze strony faktoringu

Czy faktoring w takim razie ma jakieś wady? Zanim się na niego zdecydujemy, należy przemyśleć, czy taki sposób finansowania będzie rzeczywiście korzystny dla przedsiębiorstwa. Skorzystanie z usług firmy faktoringowej, podobnie jak w przypadku kredytu, wiąże się z pewnymi kosztami. Wydatki mogą się jednak różnić, w zależności od wyboru firmy oraz rodzaju finansowania.

W ramach faktoringu przedsiębiorca otrzymuje pewne usługi dodatkowe, które niejednokrotnie łączą się z prowizjami, na przykład przygotowawczą, operacyjną, oraz odsetkami za finansowanie.

Wielu właścicieli działalności gospodarczych obawia się również pogorszenia relacji biznesowych z kontrahentami. Firma faktoringowa odbiera bowiem należności w imieniu przedsiębiorstwa. Taka sytuacja bywa traktowana jako sygnał o niewypłacalności firmy korzystającej z faktoringu bądź brak zaufania do kontrahentów.

Warto jednak zauważyć, że taka usługa staje się coraz popularniejsza, dlatego też więcej osób zdaje sobie sprawę ze sposobu, w jaki funkcjonuje oraz jest egzekwowana.

Decydując się na faktoring w firmie, należy dokładnie przeanalizować jej sytuację i poznać wszystkie możliwości. Jeśli okaże się, że taki sposób finansowania przyniesie spodziewane korzyści, a przedsiębiorstwo faktoringowe jest godne zaufania, warto na pewno zainteresować się taką opcją.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA