REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia
Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest faktoring odwrotny (zwany też odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym, zwrotnym) i kiedy warto z niego skorzystać? Co można sfinansować faktoringiem odwrotnym? Jakie są główne korzyści faktoringu odwróconego?

Faktoring odwrotny - czym jest?

REKLAMA

Faktoring odwrotny, nazywany również odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym bądź zwrotnym, odpowiada za pomoc w utrzymaniu płynności finansowej firmy. To odpowiedź branży finansowej na potrzeby osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które nie są w stanie regulować na czas swoich zobowiązań. Najłatwiej rzecz ujmując, faktoring odwrotny to opcja dla kupujących. O co w tym chodzi?

Faktoring odwrócony jest określany mianem zakupowego nie bez powodu. Faktor, czyli instytucja finansowa uiszcza opłatę za produkty lub usługi w imieniu swojego klienta. Czy robi to bezinteresownie? Niekoniecznie, klient ma obowiązek oddania określonej kwoty w terminie ustalonym z faktorem. Pozwala to przedsiębiorstwu na uzyskanie odroczonego terminu płatności.

REKLAMA

Właściciel firmy jest stroną umowy faktoringowej, dlatego też nie powinien zapominać o tym, iż to na nim spoczywa konieczność spłacenia odsetek oraz opłata za obsługę administracyjną. Dlaczego? Faktor nie wprowadza bowiem żadnych zabezpieczeń, które miałyby wyegzekwować spłatę ani nie ocenia płynności finansowej danego przedsiębiorcy.

Kiedy warto skorzystać z faktoringu odwróconego?

Faktoring odwrotny to opcja, z której warto skorzystać w następujących sytuacjach:

  • Dostawcy usług lub produktów oferują zbyt krótkie terminy spłaty zobowiązań. Przedsiębiorca nie jest w stanie zapłacić za zakupione towary bądź surowce.
  • Dostawcy umożliwiają odroczenie terminów płatności przy jednoczesnym oferowaniu skonta - rabatów za spłatę faktury przed czasem.
  • Sprzedawca proponuje dodatkowe rabaty przy kupnie większej ilości towaru.

Działanie faktoringu odwrotnego - co może on sfinansować?

Faktoring odwrócony można przedstawić przy pomocy czterech prostych kroków:

  1. Kontrahent dostarcza usługę lub produkt, na które wystawia fakturę.
  2. Klient przedstawia faktorowi otrzymaną do zapłaty fakturę.
  3. Faktor reguluje 100% stawki wystawionej na fakturze w określonym na niej terminie.
  4. Klient zwraca faktorowi należność wraz z określonymi przez niego odsetkami w ustalonym czasie.

Faktoring zakupowy pozwala klientowi na sfinansowanie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • faktur, których termin płatności zostanie ustalony, np. za dwa tygodnie,
  • przeterminowanych faktur,
  • faktur zaliczkowych,
  • rat leasingowych.

Główne korzyści faktoringu odwróconego

Faktoring odwrotny pozwala przede wszystkim na zwiększenie bezpieczeństwa oraz zagwarantowanie przedsiębiorstwu systematycznych dostaw towarów lub usług. Umożliwia także ułatwienie kierowania zobowiązaniami handlowymi oraz ograniczenie wykonywanych przelewów do niezbędnego minimum.

Decydując się na faktoring odwrotny, należy wziąć pod uwagę jedną istotną rzecz - faktor udzieli przedsiębiorcy wsparcia finansowego na podstawie kondycji finansowej jego firmy. To właśnie od płynności finansowej danej spółki zależy wielkość kredytu zaufania, którym przedsiębiorcę obdaruje faktor. Niekiedy faktorzy, w trosce o własne interesy, mogą wymagać ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia pod postacią cesji wierzytelności lub weksla - mówi Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.

Faktoring odwrotny a pozabankowa pomoc finansowa

Faktoring odwrócony to forma finansowania, która ma wiele cech wspólnych z innym rodzajem pomocy. Mowa o pożyczkach pozabankowych, których oferty można poznać w jednym miejscu - na stronie porównywarki pożyczkowej https://loando.pl. Obie formy pomocy w bardzo podobny sposób wpływają na płynność finansową przedsiębiorstwa. Podobnie jak przy faktoringu, osoby korzystające z pożyczek czy kredytów, mogą włączyć zaciągnięte zobowiązania do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorcy, którzy w codziennej działalności wykorzystują liczne produkty i usługi, nie zawsze chcą płacić za nie gotówką. Może to negatywnie wpływać na płynność finansową firmy, a co za tym idzie - doprowadzić właścicieli spółek do zawieszenia działalności. W takich sytuacjach warto połączyć różne pomoce finansowe i skorzystać z dwóch produktów - faktoringu zakupowego i pożyczki pozabankowej. Wygodne rozłożenie rat, brak drobnych druczków i zbędnych formalności - to znaczne ułatwienie dla przedsiębiorców - dodaje Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA