REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia

Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia
Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest faktoring odwrotny (zwany też odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym, zwrotnym) i kiedy warto z niego skorzystać? Co można sfinansować faktoringiem odwrotnym? Jakie są główne korzyści faktoringu odwróconego?

Faktoring odwrotny - czym jest?

Faktoring odwrotny, nazywany również odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym bądź zwrotnym, odpowiada za pomoc w utrzymaniu płynności finansowej firmy. To odpowiedź branży finansowej na potrzeby osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które nie są w stanie regulować na czas swoich zobowiązań. Najłatwiej rzecz ujmując, faktoring odwrotny to opcja dla kupujących. O co w tym chodzi?

Faktoring odwrócony jest określany mianem zakupowego nie bez powodu. Faktor, czyli instytucja finansowa uiszcza opłatę za produkty lub usługi w imieniu swojego klienta. Czy robi to bezinteresownie? Niekoniecznie, klient ma obowiązek oddania określonej kwoty w terminie ustalonym z faktorem. Pozwala to przedsiębiorstwu na uzyskanie odroczonego terminu płatności.

REKLAMA

Autopromocja

Właściciel firmy jest stroną umowy faktoringowej, dlatego też nie powinien zapominać o tym, iż to na nim spoczywa konieczność spłacenia odsetek oraz opłata za obsługę administracyjną. Dlaczego? Faktor nie wprowadza bowiem żadnych zabezpieczeń, które miałyby wyegzekwować spłatę ani nie ocenia płynności finansowej danego przedsiębiorcy.

Kiedy warto skorzystać z faktoringu odwróconego?

Faktoring odwrotny to opcja, z której warto skorzystać w następujących sytuacjach:

  • Dostawcy usług lub produktów oferują zbyt krótkie terminy spłaty zobowiązań. Przedsiębiorca nie jest w stanie zapłacić za zakupione towary bądź surowce.
  • Dostawcy umożliwiają odroczenie terminów płatności przy jednoczesnym oferowaniu skonta - rabatów za spłatę faktury przed czasem.
  • Sprzedawca proponuje dodatkowe rabaty przy kupnie większej ilości towaru.

Działanie faktoringu odwrotnego - co może on sfinansować?

Faktoring odwrócony można przedstawić przy pomocy czterech prostych kroków:

  1. Kontrahent dostarcza usługę lub produkt, na które wystawia fakturę.
  2. Klient przedstawia faktorowi otrzymaną do zapłaty fakturę.
  3. Faktor reguluje 100% stawki wystawionej na fakturze w określonym na niej terminie.
  4. Klient zwraca faktorowi należność wraz z określonymi przez niego odsetkami w ustalonym czasie.

Faktoring zakupowy pozwala klientowi na sfinansowanie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • faktur, których termin płatności zostanie ustalony, np. za dwa tygodnie,
  • przeterminowanych faktur,
  • faktur zaliczkowych,
  • rat leasingowych.

Główne korzyści faktoringu odwróconego

Faktoring odwrotny pozwala przede wszystkim na zwiększenie bezpieczeństwa oraz zagwarantowanie przedsiębiorstwu systematycznych dostaw towarów lub usług. Umożliwia także ułatwienie kierowania zobowiązaniami handlowymi oraz ograniczenie wykonywanych przelewów do niezbędnego minimum.

Decydując się na faktoring odwrotny, należy wziąć pod uwagę jedną istotną rzecz - faktor udzieli przedsiębiorcy wsparcia finansowego na podstawie kondycji finansowej jego firmy. To właśnie od płynności finansowej danej spółki zależy wielkość kredytu zaufania, którym przedsiębiorcę obdaruje faktor. Niekiedy faktorzy, w trosce o własne interesy, mogą wymagać ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia pod postacią cesji wierzytelności lub weksla - mówi Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.

Faktoring odwrotny a pozabankowa pomoc finansowa

Faktoring odwrócony to forma finansowania, która ma wiele cech wspólnych z innym rodzajem pomocy. Mowa o pożyczkach pozabankowych, których oferty można poznać w jednym miejscu - na stronie porównywarki pożyczkowej https://loando.pl. Obie formy pomocy w bardzo podobny sposób wpływają na płynność finansową przedsiębiorstwa. Podobnie jak przy faktoringu, osoby korzystające z pożyczek czy kredytów, mogą włączyć zaciągnięte zobowiązania do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorcy, którzy w codziennej działalności wykorzystują liczne produkty i usługi, nie zawsze chcą płacić za nie gotówką. Może to negatywnie wpływać na płynność finansową firmy, a co za tym idzie - doprowadzić właścicieli spółek do zawieszenia działalności. W takich sytuacjach warto połączyć różne pomoce finansowe i skorzystać z dwóch produktów - faktoringu zakupowego i pożyczki pozabankowej. Wygodne rozłożenie rat, brak drobnych druczków i zbędnych formalności - to znaczne ułatwienie dla przedsiębiorców - dodaje Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA