REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia

Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia
Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest faktoring odwrotny (zwany też odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym, zwrotnym) i kiedy warto z niego skorzystać? Co można sfinansować faktoringiem odwrotnym? Jakie są główne korzyści faktoringu odwróconego?

Faktoring odwrotny - czym jest?

Faktoring odwrotny, nazywany również odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym bądź zwrotnym, odpowiada za pomoc w utrzymaniu płynności finansowej firmy. To odpowiedź branży finansowej na potrzeby osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które nie są w stanie regulować na czas swoich zobowiązań. Najłatwiej rzecz ujmując, faktoring odwrotny to opcja dla kupujących. O co w tym chodzi?

Faktoring odwrócony jest określany mianem zakupowego nie bez powodu. Faktor, czyli instytucja finansowa uiszcza opłatę za produkty lub usługi w imieniu swojego klienta. Czy robi to bezinteresownie? Niekoniecznie, klient ma obowiązek oddania określonej kwoty w terminie ustalonym z faktorem. Pozwala to przedsiębiorstwu na uzyskanie odroczonego terminu płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel firmy jest stroną umowy faktoringowej, dlatego też nie powinien zapominać o tym, iż to na nim spoczywa konieczność spłacenia odsetek oraz opłata za obsługę administracyjną. Dlaczego? Faktor nie wprowadza bowiem żadnych zabezpieczeń, które miałyby wyegzekwować spłatę ani nie ocenia płynności finansowej danego przedsiębiorcy.

Kiedy warto skorzystać z faktoringu odwróconego?

Faktoring odwrotny to opcja, z której warto skorzystać w następujących sytuacjach:

  • Dostawcy usług lub produktów oferują zbyt krótkie terminy spłaty zobowiązań. Przedsiębiorca nie jest w stanie zapłacić za zakupione towary bądź surowce.
  • Dostawcy umożliwiają odroczenie terminów płatności przy jednoczesnym oferowaniu skonta - rabatów za spłatę faktury przed czasem.
  • Sprzedawca proponuje dodatkowe rabaty przy kupnie większej ilości towaru.

Działanie faktoringu odwrotnego - co może on sfinansować?

Faktoring odwrócony można przedstawić przy pomocy czterech prostych kroków:

REKLAMA

  1. Kontrahent dostarcza usługę lub produkt, na które wystawia fakturę.
  2. Klient przedstawia faktorowi otrzymaną do zapłaty fakturę.
  3. Faktor reguluje 100% stawki wystawionej na fakturze w określonym na niej terminie.
  4. Klient zwraca faktorowi należność wraz z określonymi przez niego odsetkami w ustalonym czasie.

Faktoring zakupowy pozwala klientowi na sfinansowanie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • faktur, których termin płatności zostanie ustalony, np. za dwa tygodnie,
  • przeterminowanych faktur,
  • faktur zaliczkowych,
  • rat leasingowych.

Główne korzyści faktoringu odwróconego

Faktoring odwrotny pozwala przede wszystkim na zwiększenie bezpieczeństwa oraz zagwarantowanie przedsiębiorstwu systematycznych dostaw towarów lub usług. Umożliwia także ułatwienie kierowania zobowiązaniami handlowymi oraz ograniczenie wykonywanych przelewów do niezbędnego minimum.

Decydując się na faktoring odwrotny, należy wziąć pod uwagę jedną istotną rzecz - faktor udzieli przedsiębiorcy wsparcia finansowego na podstawie kondycji finansowej jego firmy. To właśnie od płynności finansowej danej spółki zależy wielkość kredytu zaufania, którym przedsiębiorcę obdaruje faktor. Niekiedy faktorzy, w trosce o własne interesy, mogą wymagać ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia pod postacią cesji wierzytelności lub weksla - mówi Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.

Faktoring odwrotny a pozabankowa pomoc finansowa

Faktoring odwrócony to forma finansowania, która ma wiele cech wspólnych z innym rodzajem pomocy. Mowa o pożyczkach pozabankowych, których oferty można poznać w jednym miejscu - na stronie porównywarki pożyczkowej https://loando.pl. Obie formy pomocy w bardzo podobny sposób wpływają na płynność finansową przedsiębiorstwa. Podobnie jak przy faktoringu, osoby korzystające z pożyczek czy kredytów, mogą włączyć zaciągnięte zobowiązania do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorcy, którzy w codziennej działalności wykorzystują liczne produkty i usługi, nie zawsze chcą płacić za nie gotówką. Może to negatywnie wpływać na płynność finansową firmy, a co za tym idzie - doprowadzić właścicieli spółek do zawieszenia działalności. W takich sytuacjach warto połączyć różne pomoce finansowe i skorzystać z dwóch produktów - faktoringu zakupowego i pożyczki pozabankowej. Wygodne rozłożenie rat, brak drobnych druczków i zbędnych formalności - to znaczne ułatwienie dla przedsiębiorców - dodaje Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie ma mowy o przesunięciu terminu wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA