REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia

Subskrybuj nas na Youtube
Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia
Faktoring odwrotny - korzyści, zasady, rozliczenia
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Czym jest faktoring odwrotny (zwany też odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym, zwrotnym) i kiedy warto z niego skorzystać? Co można sfinansować faktoringiem odwrotnym? Jakie są główne korzyści faktoringu odwróconego?

Faktoring odwrotny - czym jest?

Faktoring odwrotny, nazywany również odwróconym, zakupowym, zamówieniowym, dłużnym bądź zwrotnym, odpowiada za pomoc w utrzymaniu płynności finansowej firmy. To odpowiedź branży finansowej na potrzeby osób prowadzących własną działalność gospodarczą, które nie są w stanie regulować na czas swoich zobowiązań. Najłatwiej rzecz ujmując, faktoring odwrotny to opcja dla kupujących. O co w tym chodzi?

Faktoring odwrócony jest określany mianem zakupowego nie bez powodu. Faktor, czyli instytucja finansowa uiszcza opłatę za produkty lub usługi w imieniu swojego klienta. Czy robi to bezinteresownie? Niekoniecznie, klient ma obowiązek oddania określonej kwoty w terminie ustalonym z faktorem. Pozwala to przedsiębiorstwu na uzyskanie odroczonego terminu płatności.

REKLAMA

REKLAMA

Właściciel firmy jest stroną umowy faktoringowej, dlatego też nie powinien zapominać o tym, iż to na nim spoczywa konieczność spłacenia odsetek oraz opłata za obsługę administracyjną. Dlaczego? Faktor nie wprowadza bowiem żadnych zabezpieczeń, które miałyby wyegzekwować spłatę ani nie ocenia płynności finansowej danego przedsiębiorcy.

Kiedy warto skorzystać z faktoringu odwróconego?

Faktoring odwrotny to opcja, z której warto skorzystać w następujących sytuacjach:

  • Dostawcy usług lub produktów oferują zbyt krótkie terminy spłaty zobowiązań. Przedsiębiorca nie jest w stanie zapłacić za zakupione towary bądź surowce.
  • Dostawcy umożliwiają odroczenie terminów płatności przy jednoczesnym oferowaniu skonta - rabatów za spłatę faktury przed czasem.
  • Sprzedawca proponuje dodatkowe rabaty przy kupnie większej ilości towaru.

Działanie faktoringu odwrotnego - co może on sfinansować?

Faktoring odwrócony można przedstawić przy pomocy czterech prostych kroków:

REKLAMA

  1. Kontrahent dostarcza usługę lub produkt, na które wystawia fakturę.
  2. Klient przedstawia faktorowi otrzymaną do zapłaty fakturę.
  3. Faktor reguluje 100% stawki wystawionej na fakturze w określonym na niej terminie.
  4. Klient zwraca faktorowi należność wraz z określonymi przez niego odsetkami w ustalonym czasie.

Faktoring zakupowy pozwala klientowi na sfinansowanie:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • faktur, których termin płatności zostanie ustalony, np. za dwa tygodnie,
  • przeterminowanych faktur,
  • faktur zaliczkowych,
  • rat leasingowych.

Główne korzyści faktoringu odwróconego

Faktoring odwrotny pozwala przede wszystkim na zwiększenie bezpieczeństwa oraz zagwarantowanie przedsiębiorstwu systematycznych dostaw towarów lub usług. Umożliwia także ułatwienie kierowania zobowiązaniami handlowymi oraz ograniczenie wykonywanych przelewów do niezbędnego minimum.

Decydując się na faktoring odwrotny, należy wziąć pod uwagę jedną istotną rzecz - faktor udzieli przedsiębiorcy wsparcia finansowego na podstawie kondycji finansowej jego firmy. To właśnie od płynności finansowej danej spółki zależy wielkość kredytu zaufania, którym przedsiębiorcę obdaruje faktor. Niekiedy faktorzy, w trosce o własne interesy, mogą wymagać ustanowienia dodatkowego zabezpieczenia pod postacią cesji wierzytelności lub weksla - mówi Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.

Faktoring odwrotny a pozabankowa pomoc finansowa

Faktoring odwrócony to forma finansowania, która ma wiele cech wspólnych z innym rodzajem pomocy. Mowa o pożyczkach pozabankowych, których oferty można poznać w jednym miejscu - na stronie porównywarki pożyczkowej https://loando.pl. Obie formy pomocy w bardzo podobny sposób wpływają na płynność finansową przedsiębiorstwa. Podobnie jak przy faktoringu, osoby korzystające z pożyczek czy kredytów, mogą włączyć zaciągnięte zobowiązania do kosztów uzyskania przychodu.

Przedsiębiorcy, którzy w codziennej działalności wykorzystują liczne produkty i usługi, nie zawsze chcą płacić za nie gotówką. Może to negatywnie wpływać na płynność finansową firmy, a co za tym idzie - doprowadzić właścicieli spółek do zawieszenia działalności. W takich sytuacjach warto połączyć różne pomoce finansowe i skorzystać z dwóch produktów - faktoringu zakupowego i pożyczki pozabankowej. Wygodne rozłożenie rat, brak drobnych druczków i zbędnych formalności - to znaczne ułatwienie dla przedsiębiorców - dodaje Tymon Zastrzeżyński, co-founder Loando Group.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA