REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód używany na kredyt. Rodzaje kredytów samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód używany na kredyt. Rodzaje kredytów samochodowych
Samochód używany na kredyt. Rodzaje kredytów samochodowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód używany kupujemy coraz częściej na kredyt. Jakie są rodzaje kredytów samochodowych dostępne aktualnie na polskim rynku?

Prawie co drugie auto używane kupione na kredyt

Kupujący samochody używane coraz częściej finansują zakup kredytem mimo rosnących stóp procentowych – tak wynika z danych platformy Otomoto KLIK. W sierpniu padł tam rekord jeśli chodzi o odsetek takich transakcji. Wyniósł on 44%, co oznacza, że już niemal co drugi zakup używanego auta wymagał finansowania kredytem. Takich transakcji jest dwa razy więcej niż rok wcześniej. Stopa referencyjna NBP wzrosła w tym czasie 0,5% do 6,5%. A dziś najprawdopodobniej RPP znów ją podniesie.
Analizując statystyki udostępnione przez platformę Otomoto KLIK można odnieść wrażenie, że radykalne podwyżki stóp procentowych, jakie nastąpiły w Polsce omijają rynek finansowania samochodów. Mogą o tym świadczyć dane pokazujące udział transakcji, w których nabywca auta używanego skorzystał z kredytu.
Średnia z ostatnich 12 miesięcy wynosi 27%, co mniej więcej odpowiada typowemu poziomowi dla rynku polskiego. Corocznie w Polsce dokonuje się ok. 2,5 miliona transakcji kupna-sprzedaży aut używanych (pandemia i wojna nieco zaburzyły te statystyki), z czego właśnie ok. 25-30% finansowana jest przynajmniej częściowo kredytem lub pożyczką.

REKLAMA

Autopromocja

Kredyty samochodowe. Rekord w sierpniu 2022 r.

Dane Otmoto KLIK z ostatnich miesięcy wskazują jednak na znaczący wzrost liczby transakcji zawieranych z udziałem kredytu. – W sierpniu odsetek ten wyniósł 44% i był dwa razy większy niż rok wcześniej. Mamy więc obecnie sytuację, że już niemal co drugi nabywca auta używanego posiłkuje się kredytem – informuje Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający Otomoto KLIK i twórca pierwszego brokera kredytów samochodowych w Polsce.

Podobną tendencję odnotował Cofidis, firma specjalizująca się w udzielaniu kredytów, leasingu oraz pożyczek na zakup aut. – Sierpień był rekordowy w naszej sprzedaży. Względem lipca odnotowaliśmy wzrost o 17% a rok do roku aż o 24% - informuje Marcin Szulc, dyrektor handlowy w Cofidis.

Kredyty samochodowe a stopa referencyjna NBP

Kredyty samochodowe a stopa referencyjna NBP

Carsmile

7 września 2022 r. (prawdopodobnie) kolejna podwyżka stóp procentowych

Jest to o tyle zaskakujące, że w ostatnim roku stopa referencyjna NBP podskoczyła z 0,5% do 6,5%. Dzisiejsze posiedzenie RPP najprawdopodobniej przyniesie kolejną podwyżkę stóp w Polsce. Konsensus rynkowy zakłada, że oprocentowanie pójdzie w górę o 0,25 pkt. proc.

Ceny samochodów 2022/2023. Jest drogo, a będzie drożej

Wytłumaczeniem dużego zainteresowania kredytami samochodowymi, pomimo rosnących stawek oprocentowania, może być sytuacja na rynku motoryzacyjnym. Boryka się on z bezprecedensowym po 1990 roku niedoborem podaży aut, co w połączeniu ze słabym złotym i wysokimi stopami procentowymi skutkuje wzrostem cen nowych aut, a w konsekwencji podwyżkami na rynku pojazdów używanych. Według danych Otomoto KLIK, auta używane zdrożały w rok średnio o 29%, a w ciągu ostatniego półrocza o 7%. Z kolei według prognoz Carsmile, w nadchodzącym roku trzeba się liczyć z dalszymi podwyżkami. Michał Knitter, wiceprezes Carsmile spodziewa się wzrostu cen samochodów o 10-15%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rośnie rynek finansowania aut używanych

- Dziś auto używane kosztuje średnio ok. 34,4 tys. zł. Zaledwie rok temu było to 26,7 tys. zł. Gdy weźmiemy pod uwagę tzw. łączne koszty użytkowania, a zatem dodamy jeszcze ubezpieczenie czy koszty serwisowania oraz paliwa, trudno dziwić się, że odsetek nabywców, których stać na to, aby kupić auto za gotówkę maleje – przyznaje Arkadiusz Zaremba z pierwszego brokera kredytów samochodowych. Z drugiej strony rosnące ceny samochodów powodują, że wielu kredytobiorców liczy na to, że za jakiś czas sprzeda auto drożej, co zrekompensuje im koszt kredytu.

Auto to podstawowa potrzeba

- Samochód to dziś „podstawowa potrzeba”, nie każdy ma dostęp do komunikacji publicznej. W związku z czym klienci akceptują wyższe koszty finansowania. Poza tym, kwoty pożyczane od banków są dużo mniejsze niż w przypadku zakupu mieszkania, co powoduje, że nawet po podwyżkach, taki kredyt nie stanowi aż tak dużego obciążenia w domowym budżecie, jak kredyt hipoteczny – przyznaje Marcin Szulc z Cofidis.

Można więc powiedzieć, że „efektem ubocznym” podwyżek cen samochodów jest wzrost rynku ich finansowania. Przyjmując za danymi Otomoto KLIK, że średnia wartość kredytu wynosi 28,5 tys. zł, można szacować, że cały rynek finansowania aut używanych wart jest w „normalnych” warunkach ok. 19 mld zł, a obecnie obserwujemy jego dynamiczny wzrost.

Auto nie tylko na kredyt „samochodowy”

Według danych NBP na koniec czerwca br. wartość portfela kredytów samochodowych wyniosła prawie 12 mld zł. W rzeczywistości portfel ten jest znacząco większy, ponieważ zakup samochodu finansuje się różnymi rodzajami kredytu. Jakimi? Portal Otomoto Klik opracował krótką ściągawkę.

Rodzaje kredytów na zakup samochodów dostępne na rynku

  1. kredyt samochodowy z zastawem rejestrowym – wykorzystywany jest jeszcze na rynku nowych aut, w używanych już praktycznie nie jest już spotykany
  2. zastąpił go „nowy” kredyt, gdzie formę zabezpieczenia pełni tzw. warunkowe przewłaszczenie na zabezpieczenie (umowa kredytowa przewiduje możliwość przewłaszczenia pojazdu przez bank, gdy klient nie spłaca rat). Nie jest to tak skomplikowane, jak zastaw rejestrowy, ale jednak wydłuża proces uzyskania środków, bo trzeba podać bankowi konkretne dane kupowanego samochodu (oznacza to, że nabywca musi mieć już wybrany konkretny samochód i być „po słowie” ze sprzedającym).  
  3. kredyt celowy bez zabezpieczenia, gdzie w określonym terminie po wypłacie środków, klient ma obowiązek dostarczyć bankowi umowę zakupu pojazdu lub fakturę, dzięki czemu bank wie, na co poszły środki. W przypadku tego kredytu nabywca ma już pieniądze z kredytu na koncie i dopiero szuka auta. Gdy je znajdzie, może od razu zapłacić, co daje mu przewagę na obecnym rynku, na którym brakuje samochodów.
  4. kredyt gotówkowy lub pożyczka gotówkowa - najmniej formalności, ale najwyższy koszt

- Kredyty z zabezpieczeniem stanowią obecnie ok. 10% sprzedaży. Dominują najwygodniejsze, ze względu na minimum procedur, kredyty celowe oraz pożyczki gotówkowe, na które przypada ok. 90% sprzedaży –podsumowuje Arkadiusz Zaremba z brokera kredytów samochodowych.

Katarzyna Siwek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA