REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samochód używany na kredyt. Rodzaje kredytów samochodowych

Subskrybuj nas na Youtube
Samochód używany na kredyt. Rodzaje kredytów samochodowych
Samochód używany na kredyt. Rodzaje kredytów samochodowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Samochód używany kupujemy coraz częściej na kredyt. Jakie są rodzaje kredytów samochodowych dostępne aktualnie na polskim rynku?

Prawie co drugie auto używane kupione na kredyt

Kupujący samochody używane coraz częściej finansują zakup kredytem mimo rosnących stóp procentowych – tak wynika z danych platformy Otomoto KLIK. W sierpniu padł tam rekord jeśli chodzi o odsetek takich transakcji. Wyniósł on 44%, co oznacza, że już niemal co drugi zakup używanego auta wymagał finansowania kredytem. Takich transakcji jest dwa razy więcej niż rok wcześniej. Stopa referencyjna NBP wzrosła w tym czasie 0,5% do 6,5%. A dziś najprawdopodobniej RPP znów ją podniesie.
Analizując statystyki udostępnione przez platformę Otomoto KLIK można odnieść wrażenie, że radykalne podwyżki stóp procentowych, jakie nastąpiły w Polsce omijają rynek finansowania samochodów. Mogą o tym świadczyć dane pokazujące udział transakcji, w których nabywca auta używanego skorzystał z kredytu.
Średnia z ostatnich 12 miesięcy wynosi 27%, co mniej więcej odpowiada typowemu poziomowi dla rynku polskiego. Corocznie w Polsce dokonuje się ok. 2,5 miliona transakcji kupna-sprzedaży aut używanych (pandemia i wojna nieco zaburzyły te statystyki), z czego właśnie ok. 25-30% finansowana jest przynajmniej częściowo kredytem lub pożyczką.

REKLAMA

Autopromocja

Kredyty samochodowe. Rekord w sierpniu 2022 r.

REKLAMA

Dane Otmoto KLIK z ostatnich miesięcy wskazują jednak na znaczący wzrost liczby transakcji zawieranych z udziałem kredytu. – W sierpniu odsetek ten wyniósł 44% i był dwa razy większy niż rok wcześniej. Mamy więc obecnie sytuację, że już niemal co drugi nabywca auta używanego posiłkuje się kredytem – informuje Arkadiusz Zaremba, dyrektor zarządzający Otomoto KLIK i twórca pierwszego brokera kredytów samochodowych w Polsce.

Podobną tendencję odnotował Cofidis, firma specjalizująca się w udzielaniu kredytów, leasingu oraz pożyczek na zakup aut. – Sierpień był rekordowy w naszej sprzedaży. Względem lipca odnotowaliśmy wzrost o 17% a rok do roku aż o 24% - informuje Marcin Szulc, dyrektor handlowy w Cofidis.

Kredyty samochodowe a stopa referencyjna NBP

Kredyty samochodowe a stopa referencyjna NBP

Carsmile

7 września 2022 r. (prawdopodobnie) kolejna podwyżka stóp procentowych

Jest to o tyle zaskakujące, że w ostatnim roku stopa referencyjna NBP podskoczyła z 0,5% do 6,5%. Dzisiejsze posiedzenie RPP najprawdopodobniej przyniesie kolejną podwyżkę stóp w Polsce. Konsensus rynkowy zakłada, że oprocentowanie pójdzie w górę o 0,25 pkt. proc.

Ceny samochodów 2022/2023. Jest drogo, a będzie drożej

Wytłumaczeniem dużego zainteresowania kredytami samochodowymi, pomimo rosnących stawek oprocentowania, może być sytuacja na rynku motoryzacyjnym. Boryka się on z bezprecedensowym po 1990 roku niedoborem podaży aut, co w połączeniu ze słabym złotym i wysokimi stopami procentowymi skutkuje wzrostem cen nowych aut, a w konsekwencji podwyżkami na rynku pojazdów używanych. Według danych Otomoto KLIK, auta używane zdrożały w rok średnio o 29%, a w ciągu ostatniego półrocza o 7%. Z kolei według prognoz Carsmile, w nadchodzącym roku trzeba się liczyć z dalszymi podwyżkami. Michał Knitter, wiceprezes Carsmile spodziewa się wzrostu cen samochodów o 10-15%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rośnie rynek finansowania aut używanych

- Dziś auto używane kosztuje średnio ok. 34,4 tys. zł. Zaledwie rok temu było to 26,7 tys. zł. Gdy weźmiemy pod uwagę tzw. łączne koszty użytkowania, a zatem dodamy jeszcze ubezpieczenie czy koszty serwisowania oraz paliwa, trudno dziwić się, że odsetek nabywców, których stać na to, aby kupić auto za gotówkę maleje – przyznaje Arkadiusz Zaremba z pierwszego brokera kredytów samochodowych. Z drugiej strony rosnące ceny samochodów powodują, że wielu kredytobiorców liczy na to, że za jakiś czas sprzeda auto drożej, co zrekompensuje im koszt kredytu.

Auto to podstawowa potrzeba

- Samochód to dziś „podstawowa potrzeba”, nie każdy ma dostęp do komunikacji publicznej. W związku z czym klienci akceptują wyższe koszty finansowania. Poza tym, kwoty pożyczane od banków są dużo mniejsze niż w przypadku zakupu mieszkania, co powoduje, że nawet po podwyżkach, taki kredyt nie stanowi aż tak dużego obciążenia w domowym budżecie, jak kredyt hipoteczny – przyznaje Marcin Szulc z Cofidis.

Można więc powiedzieć, że „efektem ubocznym” podwyżek cen samochodów jest wzrost rynku ich finansowania. Przyjmując za danymi Otomoto KLIK, że średnia wartość kredytu wynosi 28,5 tys. zł, można szacować, że cały rynek finansowania aut używanych wart jest w „normalnych” warunkach ok. 19 mld zł, a obecnie obserwujemy jego dynamiczny wzrost.

Auto nie tylko na kredyt „samochodowy”

Według danych NBP na koniec czerwca br. wartość portfela kredytów samochodowych wyniosła prawie 12 mld zł. W rzeczywistości portfel ten jest znacząco większy, ponieważ zakup samochodu finansuje się różnymi rodzajami kredytu. Jakimi? Portal Otomoto Klik opracował krótką ściągawkę.

Rodzaje kredytów na zakup samochodów dostępne na rynku

  1. kredyt samochodowy z zastawem rejestrowym – wykorzystywany jest jeszcze na rynku nowych aut, w używanych już praktycznie nie jest już spotykany
  2. zastąpił go „nowy” kredyt, gdzie formę zabezpieczenia pełni tzw. warunkowe przewłaszczenie na zabezpieczenie (umowa kredytowa przewiduje możliwość przewłaszczenia pojazdu przez bank, gdy klient nie spłaca rat). Nie jest to tak skomplikowane, jak zastaw rejestrowy, ale jednak wydłuża proces uzyskania środków, bo trzeba podać bankowi konkretne dane kupowanego samochodu (oznacza to, że nabywca musi mieć już wybrany konkretny samochód i być „po słowie” ze sprzedającym).  
  3. kredyt celowy bez zabezpieczenia, gdzie w określonym terminie po wypłacie środków, klient ma obowiązek dostarczyć bankowi umowę zakupu pojazdu lub fakturę, dzięki czemu bank wie, na co poszły środki. W przypadku tego kredytu nabywca ma już pieniądze z kredytu na koncie i dopiero szuka auta. Gdy je znajdzie, może od razu zapłacić, co daje mu przewagę na obecnym rynku, na którym brakuje samochodów.
  4. kredyt gotówkowy lub pożyczka gotówkowa - najmniej formalności, ale najwyższy koszt

- Kredyty z zabezpieczeniem stanowią obecnie ok. 10% sprzedaży. Dominują najwygodniejsze, ze względu na minimum procedur, kredyty celowe oraz pożyczki gotówkowe, na które przypada ok. 90% sprzedaży –podsumowuje Arkadiusz Zaremba z brokera kredytów samochodowych.

Katarzyna Siwek

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA