REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu lub maszyny. Operacyjny, finansowy czy zwrotny? Dlaczego warto skonsultować z księgową

samochód, leasing
Leasing samochodu lub maszyny. Operacyjny, finansowy czy zwrotny? Dlaczego warto skonsultować z księgową
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie firmowego samochodu, nowoczesnych urządzeń, sprzętów czy też maszyn może być albo koniecznością biznesową albo nawet źródłem przewag konkurencyjnych. Tym bardziej, że jest możliwość skorzystania z różnych form finansowania. Przedsiębiorcy bardzo często decydują się na leasing, ale w większości nie wiedzą, jak się do tego zabrać. Pochopne działanie i nieprzemyślany wybór oferty mogą okazać się niekorzystne finansowo. Jak tego uniknąć? O najważniejsze kwestie związane z leasingiem i jego konsekwencjami dla prowadzonej działalności gospodarcze warto zapytać…księgową.

Leasing operacyjny, finansowy czy zwrotny?

Leasing jest formą umowy, w której jedna strona (leasingodawca) przekazuje drugiej (leasingobiorcy) prawo do korzystania z określonego przedmiotu (np. samochodu, maszyn, nieruchomości) przez ustalony czas, w zamian za regularne opłaty zwane ratami leasingowymi.

Przedsiębiorcy zainteresowani leasingiem mają do wyboru jego 3 podstawowe formy - leasing operacyjny, finansowy oraz zwrotny. Pierwsza opcja przewiduje, że przedmiot leasingu nie stanowi własności leasingobiorcy, ale po zakończeniu umowy nabywa on prawo do jego zakupu, najczęściej za pewien procent wartości. 

Przy leasingu finansowym przedsiębiorca po wskazanym okresie i spełnieniu wszystkich warunków automatycznie staje się właścicielem leasingowanego przedmiotu.  Przedsiębiorca może też kupić dany środek trwały za gotówkę i odzyskać zainwestowany kapitał korzystając z leasingu zwrotnego. O tym, która forma w danym przypadku jest najbardziej opłacalna, decydują m.in. mechanizmy związane z księgowaniem kosztów.

REKLAMA

Autopromocja

Który leasing najbardziej opłaci się w mojej firmie? Warto zapytać księgową

To właśnie kwestie księgowe najczęściej przesądzają o wyborze pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym. Warto zwrócić się do swojej księgowej, aby przedstawiła różne  scenariusze podatkowe. 

Jak mówi Patryk Niezbecki, Manager ds. Projektu Finansowania Firm w CashDirector S.A.: - W leasingu operacyjnym kosztami uzyskania przychodu są: opłata wstępna, rata leasingowa (część kapitałowa i odsetki) oraz koszty użytkowania przedmiotu. Natomiast przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na leasing finansowy, odliczą odpisy amortyzacyjne, część odsetkową raty leasingowej i również koszty użytkowania przedmiotu

Jeżeli przedsiębiorca potrzebuje środków na kolejną inwestycję oraz dysponuje już innymi środkami trwałymi na własność, warto sprawdzić możliwości związane z leasingiem zwrotnym.

Księgowa zna zasady dotyczące rozliczania Vat, rat leasingowych oraz amortyzacji, które mają bezpośredni wpływ na obciążenia podatkowe firmy. Takie wyliczenia pomogą klientowi łatwiej podjąć decyzję, który wariant leasingu będzie dla niego korzystniejszy.

Zrozumienie przepisów np. VAT

Przepisy dotyczące leasingu mogą być skomplikowane dla przedsiębiorcy. Tymczasem księgowa zajmująca się tymi kwestiami na co dzień z łatwością wyjaśni wszelkie prawne kwestie. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na uregulowania związane z podatkiem VAT. Jak zaznacza Patryk Niezbecki: - Podatek VAT w leasingu operacyjnym płacony jest w racie leasingowej, natomiast w leasingu finansowym przedsiębiorca zapłaci cały podatek z góry na początku leasingu

Co ważne, występują różne stawki VAT, ponieważ prawo przewiduje inne dla usług (leasing operacyjny) a inne dla dostawy towarów (leasing finansowy). 

Planowanie finansowe i analiza ryzyka 

Konsultacja z księgową umożliwia też lepsze planowanie finansowe, ponieważ potrafi ona przewidzieć wpływ leasingu na płynność finansową firmy w perspektywie krótko- i długoterminowej. Zwykle umowa leasingu trwa minimum 6 miesięcy, a maksymalnie 5 lat. W tym czasie wiele się może zmienić, dlatego przedsiębiorca powinien uwzględnić swoje plany, np. te związane z nowymi inwestycjami, z koniecznością ponoszenia kosztów leasingu. W przypadku leasingu o zmiennym oprocentowaniu, wahania stóp procentowych wpłyną na wysokość rat leasingowych.

Wsparcie w negocjacjach

Wsparcie księgowej w wyborze leasingodawcy jest bardzo ważne. Analizując warunki różnych umów leasingowych księgowa wskaże, na co zwrócić szczególną uwagę, a także określi czasami nieoczywiste różnice między ofertami. Dzięki temu przedsiębiorca oszczędza nie tylko czas, ale także pieniądze. Dodatkowo księgowa może pomóc określić harmonogram spłaty, aby dopasować go do bieżących działań firmy. Jak podkreśla Patryk Niezbecki: - Kładziemy duży nacisk na to, by księgowe z CashDirector służyły przedsiębiorcom wsparciem biznesowym. W odpowiedzi na potrzeby naszych klientów stworzyliśmy w firmie specjalny dział, który pomaga uzyskać finansowanie na preferencyjnych warunkach i wspiera klienta na każdym etapie procesu leasingowego. Absolutny standard w pracy księgowych to próba dobrania rozwiązania do potrzeb klienta i analiza najkorzystniejszego rozwiązania zarówno w obszarze finansowym, jak i księgowym.

Konsultacja leasingu z księgową pozwala na lepsze zrozumienie wszystkich aspektów finansowych, optymalizację kosztów oraz minimalizację ryzyka związanego z tą formą finansowania. To również gwarancja, że koszty związane zakupem i leasingiem będą prawidłowo rozliczone w zakresie księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fiskus: Prowadzisz firmę w domu, to nie odliczysz pełnego VAT-u od wydatków na samochód. Sądy orzekają inaczej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, odpowiadając na pytanie podatnika, który prowadził działalność w domu i zakupił samochód w celu wynajmu go na różne okazje, uznał, że nie przysługuje mu prawo do pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z tym samochodem. Powodem takiej oceny było parkowanie samochodu w miejscu zamieszkania podatnika, gdyż zdaniem organu będzie ono stwarzało możliwości użycia pojazdu do celów prywatnych przez niego lub członków jego rodziny. Dla organu nie miało znaczenia, że podatnik posiadał prywatny samochód.

Remont a ulepszenie środka trwałego: różnice i rozliczenie podatkowe. Kiedy w kosztach?

Środek trwały w firmie można poddać remontowi ale można go też ulepszyć. Czym różni się remont od ulepszenia i jak rozliczać podatkowo te działania? 

Fiskus przesłuchuje, kreuje dowody, pisze protokół … co się może zdarzyć? Oto dlaczego warto mieć przy sobie doradcę podatkowego w czasie kontroli podatkowej, celno-skarbowej, czy postępowania podatkowego

Niedawno w prasie i mediach społecznościowych rozgorzała dyskusja odnośnie skutków niezapewnienia obecności obrońcy przy różnego rodzaju czynności z udziałem podejrzanego w postępowaniu karnym. Waga udziału obrońcy dla zapewnienia praw osoby tylko podejrzanej, a tym bardziej już oskarżonej jest oczywistej nawet dla laików. To z czego jednak wiele osób nie zdaje sobie sprawy, to fakt, że obecność zawodowego pełnomocnika może mieć kluczowe znaczenie dla rozstrzygnięcia sprawy.

Jaka stawka VAT przy sprzedaży dzieł sztuki, jeśli przy imporcie naliczono stawkę 8 proc.? Wyjaśnienia MF w związku ze zmianami od 1 stycznia 2025 r.

Stawka VAT od dzieł sztuki. Ministerstwo Finansów poinformowało, że z uwagi na to, że w Polsce i import dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków podlega opodatkowaniu obniżoną stawką VAT w wysokości 8 proc., to sprzedaż tych towarów powinna być objęta podstawową stawką podatku.

REKLAMA

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r.

Deregulacja w Polsce: spowolnienie i nadzieje na zmiany. Podsumowanie 2024 r. Rząd zapowiadał intensywne działania w tym obszarze, ale ich realizacja napotkała liczne trudności, co spowolniło proces legislacyjny. Deregulacja pozostaje jednym z najważniejszych wyzwań dla polskiej gospodarki.

Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

REKLAMA