REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing samochodu lub maszyny. Operacyjny, finansowy czy zwrotny? Dlaczego warto skonsultować z księgową

samochód, leasing
Leasing samochodu lub maszyny. Operacyjny, finansowy czy zwrotny? Dlaczego warto skonsultować z księgową
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Posiadanie firmowego samochodu, nowoczesnych urządzeń, sprzętów czy też maszyn może być albo koniecznością biznesową albo nawet źródłem przewag konkurencyjnych. Tym bardziej, że jest możliwość skorzystania z różnych form finansowania. Przedsiębiorcy bardzo często decydują się na leasing, ale w większości nie wiedzą, jak się do tego zabrać. Pochopne działanie i nieprzemyślany wybór oferty mogą okazać się niekorzystne finansowo. Jak tego uniknąć? O najważniejsze kwestie związane z leasingiem i jego konsekwencjami dla prowadzonej działalności gospodarcze warto zapytać…księgową.

Leasing operacyjny, finansowy czy zwrotny?

Leasing jest formą umowy, w której jedna strona (leasingodawca) przekazuje drugiej (leasingobiorcy) prawo do korzystania z określonego przedmiotu (np. samochodu, maszyn, nieruchomości) przez ustalony czas, w zamian za regularne opłaty zwane ratami leasingowymi.

Przedsiębiorcy zainteresowani leasingiem mają do wyboru jego 3 podstawowe formy - leasing operacyjny, finansowy oraz zwrotny. Pierwsza opcja przewiduje, że przedmiot leasingu nie stanowi własności leasingobiorcy, ale po zakończeniu umowy nabywa on prawo do jego zakupu, najczęściej za pewien procent wartości. 

Przy leasingu finansowym przedsiębiorca po wskazanym okresie i spełnieniu wszystkich warunków automatycznie staje się właścicielem leasingowanego przedmiotu.  Przedsiębiorca może też kupić dany środek trwały za gotówkę i odzyskać zainwestowany kapitał korzystając z leasingu zwrotnego. O tym, która forma w danym przypadku jest najbardziej opłacalna, decydują m.in. mechanizmy związane z księgowaniem kosztów.

REKLAMA

REKLAMA

Który leasing najbardziej opłaci się w mojej firmie? Warto zapytać księgową

To właśnie kwestie księgowe najczęściej przesądzają o wyborze pomiędzy leasingiem operacyjnym a finansowym. Warto zwrócić się do swojej księgowej, aby przedstawiła różne  scenariusze podatkowe. 

Jak mówi Patryk Niezbecki, Manager ds. Projektu Finansowania Firm w CashDirector S.A.: - W leasingu operacyjnym kosztami uzyskania przychodu są: opłata wstępna, rata leasingowa (część kapitałowa i odsetki) oraz koszty użytkowania przedmiotu. Natomiast przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na leasing finansowy, odliczą odpisy amortyzacyjne, część odsetkową raty leasingowej i również koszty użytkowania przedmiotu

Jeżeli przedsiębiorca potrzebuje środków na kolejną inwestycję oraz dysponuje już innymi środkami trwałymi na własność, warto sprawdzić możliwości związane z leasingiem zwrotnym.

Księgowa zna zasady dotyczące rozliczania Vat, rat leasingowych oraz amortyzacji, które mają bezpośredni wpływ na obciążenia podatkowe firmy. Takie wyliczenia pomogą klientowi łatwiej podjąć decyzję, który wariant leasingu będzie dla niego korzystniejszy.

Zrozumienie przepisów np. VAT

Przepisy dotyczące leasingu mogą być skomplikowane dla przedsiębiorcy. Tymczasem księgowa zajmująca się tymi kwestiami na co dzień z łatwością wyjaśni wszelkie prawne kwestie. Warto zwrócić uwagę zwłaszcza na uregulowania związane z podatkiem VAT. Jak zaznacza Patryk Niezbecki: - Podatek VAT w leasingu operacyjnym płacony jest w racie leasingowej, natomiast w leasingu finansowym przedsiębiorca zapłaci cały podatek z góry na początku leasingu

Co ważne, występują różne stawki VAT, ponieważ prawo przewiduje inne dla usług (leasing operacyjny) a inne dla dostawy towarów (leasing finansowy). 

Planowanie finansowe i analiza ryzyka 

Konsultacja z księgową umożliwia też lepsze planowanie finansowe, ponieważ potrafi ona przewidzieć wpływ leasingu na płynność finansową firmy w perspektywie krótko- i długoterminowej. Zwykle umowa leasingu trwa minimum 6 miesięcy, a maksymalnie 5 lat. W tym czasie wiele się może zmienić, dlatego przedsiębiorca powinien uwzględnić swoje plany, np. te związane z nowymi inwestycjami, z koniecznością ponoszenia kosztów leasingu. W przypadku leasingu o zmiennym oprocentowaniu, wahania stóp procentowych wpłyną na wysokość rat leasingowych.

REKLAMA

Wsparcie w negocjacjach

Wsparcie księgowej w wyborze leasingodawcy jest bardzo ważne. Analizując warunki różnych umów leasingowych księgowa wskaże, na co zwrócić szczególną uwagę, a także określi czasami nieoczywiste różnice między ofertami. Dzięki temu przedsiębiorca oszczędza nie tylko czas, ale także pieniądze. Dodatkowo księgowa może pomóc określić harmonogram spłaty, aby dopasować go do bieżących działań firmy. Jak podkreśla Patryk Niezbecki: - Kładziemy duży nacisk na to, by księgowe z CashDirector służyły przedsiębiorcom wsparciem biznesowym. W odpowiedzi na potrzeby naszych klientów stworzyliśmy w firmie specjalny dział, który pomaga uzyskać finansowanie na preferencyjnych warunkach i wspiera klienta na każdym etapie procesu leasingowego. Absolutny standard w pracy księgowych to próba dobrania rozwiązania do potrzeb klienta i analiza najkorzystniejszego rozwiązania zarówno w obszarze finansowym, jak i księgowym.

Konsultacja leasingu z księgową pozwala na lepsze zrozumienie wszystkich aspektów finansowych, optymalizację kosztów oraz minimalizację ryzyka związanego z tą formą finansowania. To również gwarancja, że koszty związane zakupem i leasingiem będą prawidłowo rozliczone w zakresie księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA