REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Z tych powodów nie warto z tym zwlekać

Robert Knopik
Menadżer Zespołu MŚP i agrobiznesu - Pion małych i średnich przedsiębiorstw i agrobiznesu Credit Agricole
Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać
Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Obowiązek aktualizacji danych

Banki i inne instytucje finansowe muszą dobrze znać swoich klientów. Niezależnie czy otwierasz konto firmowe, czy korzystasz z niego od wielu lat. Obowiązek posiadania aktualnych danych o klientach dotyczy wszystkich banków i wynika z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. To kluczowy akt prawny w Polsce, który określa zasady i tryb zwalczania tego typu przestępstw, a także warunki prowadzenia działalności przez różne instytucje. Wprowadza ona obowiązki dla podmiotów takich jak banki czy biura rachunkowe, dotyczące m.in. weryfikacji tożsamości klientów i weryfikacji beneficjentów rzeczywistych.

REKLAMA

REKLAMA

Te dane należy regularnie aktualizować w swoim banku

Dane, które musisz regularnie aktualizować w swoim banku:
- dane osobowe, w tym obywatelstwo, kraj i miejsce urodzenia;
- dokument tożsamości, czyli dowód osobisty polski lub zagraniczny, paszport polski lub zagraniczny, kartę pobytu;
- źródło pochodzenia pieniędzy;
- dane o rezydencji podatkowej;
- dane dotyczące działalności gospodarczej, a w tym m.in.: PKD, przychód, zysk, kapitał, aktywność międzynarodowa (import, eksport, udziały w spółkach za granicą), struktura, dane UBO (Ostateczny Beneficjent Rzeczywisty), a w tym Centralny Rejestr Beneficjentów Rzeczywistych, dane członków zarządu, NIP czy adres siedziby.

Tylko na podstawie aktualnych danych, banki mogą świadczyć swoim klientom firmowym usługi prowadzenia konta. Dzięki zgodności danych osobowych, możemy potwierdzić twoją tożsamość, jeśli np. zlecasz przelew przez infolinię czy wydajesz inne dyspozycje w placówce bankowej. Z kolei poprawne dane o rezydencji podatkowej i numerach identyfikacji podatkowej pomagają spełnić wymogi przepisów o unikaniu opodatkowania czy ustawy z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami. Jednocześnie warto pamiętać, że banki zachowują najwyższe standardy bezpieczeństwa i poufności, zbierając i przechowując takie informacje.

Jak zaktualizować dane w banku

Banki udostępniają swoim klientom wiele możliwości aktualizowania danych. Co ważne, warto być czujnym i korzystać tylko z wiarygodnych kanałów bankowych. Nasze dane są zbyt cenne, by dostały się w niepowołane ręce. Dlatego zanim klikniesz w link w wiadomości e-mail czy SMS, sprawdź, czy nikt nie podszywa się pod twój bank.

Zazwyczaj dane można potwierdzić lub zaktualizować na kilka sposobów:
- w aplikacji mobilnej,
- w serwisie e-bank,
- poprzez formularze na oficjalnych stronach internetowych banku,
- w placówce bankowej,
- na infolinii.

Dane aktualizuj regularnie

Dane w banku podajemy pierwszy raz przy nawiązaniu relacji, czyli na przykład podczas zakładania konta firmowego. Jeśli coś się zmieni, na przykład zmienimy adres siedziby firmy czy PKD, wówczas należy skontaktować się z bankiem i poprawić dane. Informacje warto aktualizować na bieżąco. Należy to zrobić również na prośbę banku. W zależności od wybranej formy kontaktu, bank poinformuje klienta o konieczności aktualizacji danych za pośrednictwem wiadomości SMS, e-mail lub telefonicznie przez opiekuna. Pamiętaj, by sprawdzić na przykład w aplikacji mobilnej, czy prośba o aktualizację danych pochodzi rzeczywiście z twojego banku.

REKLAMA

Co jeśli dane nie będą aktualne?

Wiarygodność i aktualność danych jest podstawą do świadczenia usług bankowych, takich jak np. prowadzenie konta bankowego. Jeśli informacje nie zostaną potwierdzone przez klienta, bank może na przykład ograniczyć dostęp do konta. Zanim to jednak się wydarzy, klienci otrzymują niezbędny czas, by dane zaktualizować. Dopiero wówczas, jeśli w żaden sposób nie zareagujemy na wiadomości i powiadomienia, możemy spodziewać się działania ze strony banku.
A nawet wtedy jako klienci nie jesteśmy bez wyjścia. Wystarczy skontaktować się z bankiem i zmienić dane. Bank niezwłocznie odnowi wszelkie dostępy i będzie można dalej korzystać ze środków zgromadzonych na koncie.
Pamiętajmy zatem o tym, by zadbać o aktualność naszych danych w banku, który prowadzi nasze konto firmowe. Warto przede wszystkim dla naszego spokoju i płynności w zarządzaniu środkami finansowymi naszego biznesu.

Robert Knopik, menadżer Zespołu MŚP i agrobiznesu w Pionie małych i średnich przedsiębiorstw i agrobiznesu w Credit Agricole

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA