REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena projektów inwestycyjnych

Agnieszka Zierke
Ekspert z zakresu prawa, biznesu i ekonomii
Ocena projektów inwestycyjnych
Ocena projektów inwestycyjnych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Inwestycje są niezbędnym elementem funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa - są kluczowe nie tylko w stosunku do odnawiania już posiadanych zasobów i zysków, ale także stanowią jedyne narzędzie umożliwiające dalszy rozwój technologiczny i jakościowy. Projekty inwestycyjne są przede wszystkim potrzebne przy zdobywaniu nowych klientów czy rynków. W związku z powyższym każdy menedżer, kierujący przedsiębiorstwem powinien posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności, aby móc podejmować trafne decyzje inwestycyjne.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Rodzaje inwestycji

Problematyka oceny efektywności decyzji inwestycyjnych jest znana i poruszana przez wielu specjalistów z dziedziny zarządzania przedsiębiorstwem, czego efektem jest bardzo zróżnicowany podział i charakterystyka dokonywanych klasyfikacji. Możliwe jest jednak dokonanie wyboru i opis najbardziej kluczowych z rodzajów inwestycji. Opierają się one na rodzaju aktywów, celu inwestowania i rodzaju możliwych do osiągnięcia korzyści.

REKLAMA

Najłatwiejszym wydaje się podział dokonany ze względu na charakter aktywów, będących przedmiotem inwestowania. Aktywa te mogą mieć charakter materialny - mamy wtedy do czynienia z przedsięwzięciami inwestycyjnymi, a także charakter niematerialny -  związane są one z projektami inwestycyjnymi, których celem jest inwestowanie w kapitał ludzki, relacyjny bądź strukturalny.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: 50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Druga klasyfikacja inwestycji dokonywana jest ze względu na cel. W tym przypadku rozróżnia się inwestycje odtworzeniowe, modernizacyjne, innowacyjne, rozwojowe, strategiczne, a także te dotyczące interesu publicznego.

Trzecim kryterium rozróżniającym jest charakter korzyści. Mianowicie projekty inwestycyjne mogą służyć obniżeniu kosztów, rozszerzeniu sprzedaży produktów już istniejących, ograniczeniu i dywersyfikacji ryzyka, rozwojowi nowych rodzajów działalności, podwyższeniu jakości, skróceniu czasu i obniżeniu kosztów procesów wytwórczych. Jednakże mogą być one podejmowane także ze względu na korzyści podatkowe i społeczne.

Budżetowanie kapitałowe

Budżetowanie kapitałowe lub inaczej, preliminowanie wydatków inwestycyjnych jest pojęciem, które charakteryzuje się wieloma definicjami w literaturze przedmiotu. Najczęściej z nich stosowane określają je jako zespół działań nakierowanych na podjęcie decyzji inwestycyjnej i kontrolę jej efektów.

Metody oceny opłacalności inwestycji

Budżetowanie kapitałowe składa się z pięciu etapów. Należą do nich kolejno: formułowanie długofalowej strategii inwestycyjnej, poszukiwanie i identyfikowanie możliwości inwestycyjnych, rachunek efektywności inwestycji, obejmujący ocenę efektywności i podjęcie decyzji oraz ostatni etap - kontrolę efektów podjętej decyzji.

Rodzaje decyzji inwestycyjnych

Kolejnym istotnym etapem dotyczącym oceny projektów inwestycyjnych jest zrozumienie rodzajów decyzji związanych z alokacją zasobów.

Pierwsza grupa dotyczy aktywów i wiąże się z działalnością inwestycyjną. Zaliczają się do nich decyzje typu „przyjąć-odrzucić”, czyli tzw. decyzje bezwzględne. Wybór w tym przypadku opiera się na ocenie efektywności danej inwestycji. Innymi słowy wybór jest zależny od tego czy inwestycja jest opłacalna. Decyzje te mają, więc charakter zero – jedynkowy.

Drugi model należący do tej grupy wiąże się z wyborem najbardziej efektywnego przedsięwzięcia czyli z decyzjami względnymi. Najczęściej dotyczą one inwestycji wzajemnie się wykluczających, gdy jeden z zasobów, najczęściej rzeczowych takich jak grunt czy maszyny podlega ograniczeniu.

Trzecią charakterystyczną podgrupą są decyzje portfelowe. Wiążą się one z budową optymalnego portfela inwestycji, który umożliwia wykorzystanie efektu portfela, czyli korzyści wynikających z dywersyfikacji.

Ostatnia podgrupa dotyczy decyzji czasowych, obejmujących wybór momentu czasu optymalizującego wartość uzyskiwanych korzyści netto.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

Druga najważniejsza grupa decyzji inwestycyjnych, które podejmować musi każdy menedżer, związana jest z decyzjami finansowymi. Dotyczą one źródeł finansowania i wiążą się z wyborem rodzajów i rozmiarów kapitału przeznaczanego na działalność inwestycyjną.

Cykl życia inwestycji

Istotną kwestią związaną z oceną projektów inwestycyjnych jest cykl życia inwestycji. Składa się on z czterech podstawowych faz.

Pierwsza - faza przedinwestycyja to okres przygotowania inwestycji, precyzowania jej celu i określania możliwości rynkowych, technicznych, lokalizacyjnych i finansowych oraz przygotowywania dokumentacji.

Druga - faza budowy obejmuje wykonanie zakresu rzeczowego inwestycji, sprecyzowanego w dokumentacji technicznej. W tej części powinien być zwarty harmonogram poszczególnych prac.

Kredyty na nowe technologie i premia technologiczna

Trzecia - faza operacyjna stanowi wykorzystanie eksploatacyjne stworzonego potencjału produkcyjnego, który powinien określić spodziewane dochody.

Ostatnia - faza likwidacyjna obejmuje kontrolę efektów inwestycji. Składa się ona z kontroli zarówno bieżących (kluczowych dla efektywności inwestycji) wielkości ekonomicznych, jak również z audytu porealizacyjnego, będącego swoistym porównaniem prognozy z rzeczywistym wykonaniem. Zawiera ono identyfikację przyczyn wystąpienia ewentualnych odchyleń pomiędzy wartościami planowanymi a zrealizowanymi.


Bibliografia:

W. F. Samuelson, S. G. Marks, „Ekonomia Menedżerska”, Warszawa, 2009.

H. Johnson, „Ocena projektów inwestycyjnych. Maksymalizacja wartości przedsiębiorstwa”, 2006.

H. R. Varian „Mikroekonomia. Kurs średni. Ujęcie nowoczesne”, 2012.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA