REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralna informacja o rachunkach bankowych

Centralna informacja o rachunkach bankowych
Centralna informacja o rachunkach bankowych
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 lipca 2016 r. działa Centralna informacja o rachunkach bankowych, która pozwala osobom uprawnionym uzyskać informację o nieaktywnych kontach bankowych (np. rachunkach zmarłych osób i rachunkach zapomnianych przez samych właścicieli), w każdym banku i SKOK-u w Polsce. Co miesiąc do Krajowej Izby Rozliczeniowej S.A. (KIR), która prowadzi tą usługę jest wnoszonych ok. 1000 tysiąca wniosków o odszukanie rachunków w systemie bankowym.

Dzięki opracowanemu przez KIR rozwiązaniu osoby uprawnione mogą sprawdzić, w której instytucji znajdują się zarówno rachunki bankowe należące do osoby zmarłej, po której dziedziczą majątek, jak i takie, o których istnieniu zapomnieli sami właściciele. Wcześniej, aby zdobyć taką wiedzę, należało zwrócić się z indywidualnym zapytaniem o dany rachunek do każdego banku lub SKOK-u osobno.

REKLAMA

Autopromocja

– Centralna informacja o rachunkach pozwala również na uzyskanie informacji przez organy uprawnione zgodnie z art. 105 Prawa bankowego. To prokuratorzy, policja i sądy. Te podmioty mają także prawo złożyć wniosek i pozyskać takie dane na poczet prowadzonego postępowania – precyzuje Maja Markiewicz, dyrektor linii biznesowej usługi Ognivo w KIR. – Dodatkowo usługa umożliwia sprawdzenie, czy ktoś nieuprawniony nie założył konta na nasze nazwisko. W ten sposób klienci mogą zweryfikować, czy ktoś nie skradł i nie wykorzystał ich tożsamości.

Polecamy: Nowe umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Każdy, kto poszukuje własnego rachunku lub uzyskał tytuł prawny do spadku po posiadaczu konta, może złożyć wniosek o udzielenie informacji dotyczącej stanu rachunków w dowolnej placówce banku lub SKOK-u (formularze można znaleźć na stronie centralnainformacja.pl, a także w każdej instytucji finansowej). Aby uzyskać informację, spadkobierca musi mieć prawomocne postanowienie sądu, które potwierdza prawo do nabycia spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia. W szczególnych sytuacjach, na przykład w przypadku obcokrajowców, może to być inny dokument (tzw. orzeczenie). Wnioskujący powinien także wykazać, że to on jest wskazaną osobą poprzez okazanie dokumentu potwierdzającego tożsamość (w przypadku nabywcy spadku konieczne jest także przedstawienie umowy nabycia spadku).

We wniosku dotyczącym rachunków spadkodawcy poza jego imieniem i nazwiskiem trzeba podać m.in. datę zgonu, adres ostatniego miejsca zamieszkania oraz numer PESEL. W przypadku, gdy nie miał on takiego numeru albo nie jest on znany, należy wskazać dodatkowe dane indywidualizujące, takie jak data urodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast poszukując własnych rachunków, w formularzu należy wpisać podstawowe dane identyfikacyjne, a przy jego składaniu wystarczy mieć aktualny dokument potwierdzający tożsamość.

Po złożeniu wniosku bank lub SKOK, w którym złożyliśmy formularz, wysyła zapytanie do Centralnej informacji o rachunkach, a ta przesyła je do pozostałych instytucji. Banki i SKOK-i mają obowiązek udzielenia informacji niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia otrzymania zapytania.

REKLAMA

 Udzielenie klientowi odpowiedzi trwa kilka dni – wyjaśnia Maja Markiewicz. – Po uzyskaniu informacji od banku lub SKOK-u Centralna informacja o rachunkach musi jeszcze mieć czas, żeby zagregować dane i przekazać zestawienie do instytucji, w której klient złożył wniosek.

Standardowe, najczęściej występujące w zbiorczej informacji odpowiedzi, to potwierdzenia („tak, prowadzimy rachunek takiej osoby”) lub zaprzeczenia („nie mamy konta tego klienta”). Wygenerowane przez Centralną informację zestawienie zawiera m.in. numer rachunku, informację, czy konto jest aktywne oraz czy ma współwłaściciela.

– W nowym prawie nie jest dokładnie uregulowana kwestia identyfikacji klienta, więc w odpowiedzi może także pojawić się informacja, że bank nie może jednoznacznie stwierdzić, czy rzeczywiście ma konto danej osoby – zauważa Maja Markiewicz. –Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku choćby osoby niemającej numeru PESEL. Wtedy najlepiej udać się bezpośrednio do danej placówki w celu wyjaśnienia wątpliwości.

Centralna informacja o rachunkach działa w ramach systemu Ognivo, którego operatorem jest KIR.

Jak uzyskać informację z Centralnej informacji o rachunkach bankowych

1. Wnioskodawca (osoba, która uzyskała tytuł prawny do spadku po posiadaczu rachunku albo osoba fizyczna poszukująca własnych rachunków) składa odpowiedni wniosek w dowolnym, wybranym przez siebie banku lub SKOK-u. Bank lub SKOK weryfikuje podstawę prawną do złożenia wniosku, pobiera opłatę za usługę zgodnie z własną Tabelą prowizji i opłat i kieruje zapytanie do Centralnej informacji.

2. Centralna informacja o rachunkach przesyła zapytanie do wszystkich banków i SKOK-ów.

3. Odpowiedzi na przesłane zapytanie wpływają do Centralnej informacji w ciągu trzech dni roboczych. Na tej podstawie generowana jest zbiorcza informacja, czyli zestawienie zawierające: a. wskazanie podmiotów, które prowadzą albo prowadziły rachunek, numer rachunku, b. informację, czy rachunek jest nadal prowadzony, c. informację, czy jest to rachunek wspólny, d. informację o umowach rachunku bankowego rozwiązanych albo wygasłych z powodu śmierci posiadacza rachunku albo braku dyspozycji dotyczących rachunku przez okres 10 lat.

4. Zbiorcza informacja jest dostarczana przez Centralną informację do banku/SKOK-u obsługującego wnioskodawcę niezwłocznie po uzyskaniu odpowiedzi od banków i SKOK-ów, do których zostało przesłane zapytanie. Wnioskodawca odbiera w tej samej placówce banku/SKOK-u informacje o istnieniu rachunków uśpionych lub ich braku.

Źródło: Newseria.pl, www.centralnainformacja.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Newseria.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA