REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Źródła pozyskiwania kapitału zewnętrznego dla firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Źródła pozyskiwania kapitału zewnętrznego dla firmy
Źródła pozyskiwania kapitału zewnętrznego dla firmy

REKLAMA

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo, prędzej czy później, musi zdecydować skąd wziąć kapitał na dalsze inwestycje. Dzieje się tak, ponieważ w pewnym momencie środki własne przestają być wystarczające, o ile oczywiście myśli się o rozwoju a nie o utrzymaniu osiągniętego etapu. Na decyzję o wyborze źródła finansowania wpływ ma nie tylko stopień rozwoju spółki i jej potrzeby kapitałowe, ale również to, jak bardzo właściciele gotowi są podzielić się władzą w firmie.

Bardzo małe i młode przedsiębiorstwa mogą starać się o tzw. fundusze 2F (ang. Friends & Family, czyli przyjaciele i rodzina). Zasady inwestowania strony mogą ustalić dowolnie. Dla początkujących przedsiębiorców jest to nierzadko jedyne dostępne źródło kapitału, ponieważ dopiero pracują nad tym, by rynek im zaufał. Ci, którzy z różnych powodów nie mogą bądź nie chcą skorzystać z 2F mogą spróbować przekonać do siebie tzw. aniołów biznesu (ang. Business Angels), czyli osoby zamożne, które w zamian za mniejszościowy pakiet udziałów w firmie będącej na wczesnym etapie rozwoju, zainwestują kapitał (są to ich własne pieniądze) w finansowanie jej potrzeb. W obu wypadkach może to oznaczać pewną utratę niezależności przedsiębiorcy, bo inwestorzy prawdopodobnie będą chcieli mieć jakiś wpływ na zarządzanie firmą.

REKLAMA

Finansowanie długiem

REKLAMA

Dlatego też właściciele spółek, którzy nie chcą dzielić się władzą, często sięgają po finansowanie długiem, najczęściej jest to kredyt. Jest to metoda stosunkowo łatwa, jeśli przedsiębiorstwo posiada odpowiednie zabezpieczenia, a sam proces pozyskania pieniędzy jest stosunkowo krótki nieskomplikowany. Pozwala im to na zachowanie kontroli nad spółką oraz nie powoduje konieczności dzielenia się zyskiem. Wymagany jest zwrot pożyczonej kwoty wraz z ustalonymi odsetkami.

Z drugiej strony – kredyt wywiera negatywny wpływ na przepływy finansowe. Trudno też sfinansować w ten sposób przedsięwzięcia o wysokim stopniu ryzyka (np. innowacyjne). Warto również zwrócić uwagę, czy zaproponowany przez instytucję okres kredytowania nie jest krótszy od cyklu biznesowego.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundusze inwestycyjne

REKLAMA

Venture Capital wspiera rozwój przedsiębiorstw na wcześniejszych etapach rozwoju, o większym stopniu ryzyka inwestycyjnego. Natomiast Private Equity inwestuje wyższe kwoty w spółki już rozwinięte, które potrzebują wsparcia przy np. ekspansji. Zalet takiej formy finansowania jest kilka, przede wszystkim fundusz zwraca uwagę na perspektywy i możliwości spółki oraz ma elastyczne podejście do kwestii ryzyka. Jako współinwestor zainteresowany jest budową wartości przedsiębiorstwa i dlatego jego wkład nie ogranicza się tylko do dania pieniędzy. Fundusz zapewnia również wsparcie merytoryczne i w zakresie kontaktów branżowych. Firma, aby uzyskać dofinansowanie ze strony VC/PE musi pomyślnie przejść proces due diligence, co podnosi jej wiarygodność biznesową.

Natomiast podstawową (dla wielu przedsiębiorców) wadą takiej współpracy jest konieczność dzielenia się władzą, ponieważ fundusz staje się współwłaścicielem spółki, w którą zainwestował. Oznacza to, że może mieć znaczący wpływ na zarządzanie nią i podejmowanie decyzji strategicznych. Fundusz będzie również wymagał od firmy dzielenia się wypracowanym zyskiem. Spółka będzie też zobowiązana do regularnego przygotowywania dla funduszu sprawozdań i raportów z działalności. Warto również pamiętać, że koszt pozyskania w ten sposób środków finansowych jest stosunkowo wysoki.

Emisja publiczna

W dłuższej perspektywie czasowej jest to stosunkowo tania forma finansowania, niosąca wartość dodaną w postaci prestiżu, którym cieszą się spółki giełdowe. Prestiż ten ma pozytywny wpływ na sposób, w jaki kontrahenci i pozostałe otoczenie biznesowe postrzega firmę, zwiększając jej wiarygodność. Wiąże się to z wymogami, jakim przedsiębiorstwo musi sprostać nie tylko na etapie starań o dopuszczenie do obrotu giełdowego, ale również i później, wypełniając obowiązki informacyjne. Wynikająca z tego transparentność sprawia, że spółce – w razie potrzeby – łatwiej pozyskać kolejne pieniądze, np. poprzez kolejne emisje. Często też, ze względu na duże rozdrobnienie akcjonariatu, właściciele nie odczuwają zmian w zakresie kontroli nad przedsiębiorstwem.

Główną, dla wielu zarządów, uciążliwością wynikającą z upublicznienia spółki jest konieczność wypełniania obowiązków informacyjnych. Nie jest to słuszny pogląd, ponieważ raporty bieżące są najprostszym i najtańszym sposobem dystrybucji informacji o firmie. Natomiast potrzeba regularnego przygotowywania raportów okresowych zmusza do systematycznej kontroli procesów i finansów przedsiębiorstwa oraz weryfikacji skuteczności podejmowanych działań.


Podejmując decyzję o wprowadzeniu spółki na giełdę warto brać pod uwagę koszty towarzyszące przeprowadzeniu IPO oraz fakt, że od momentu debiutu koniunktura panująca na rynkach kapitałowych może mieć większy wpływ na firmę niż dotychczas. Należy też pamiętać, że proces upubliczniania trwa dość długo, nie jest to zatem metoda pozyskiwania pieniędzy potrzebnych natychmiast.

Mając na uwadze opisane powyżej wady i zalety poszczególnych źródeł finansowania, warto przed sięgnięciem po nie zastanowić się nie tylko nad tym, czego spółka potrzebuje w danym momencie, ale również nad tym, co będzie najkorzystniejsze w dłuższej perspektywie. Przy czym skorzystanie z jednego sposobu pozyskania kapitału nie wyklucza korzystania, nawet jednoczesnego, z innych.

Tomasz Muchalski, prezes zarządu Strict Minds Communication

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA