REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Źródła pozyskiwania kapitału zewnętrznego dla firmy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Źródła pozyskiwania kapitału zewnętrznego dla firmy
Źródła pozyskiwania kapitału zewnętrznego dla firmy

REKLAMA

REKLAMA

Każde przedsiębiorstwo, prędzej czy później, musi zdecydować skąd wziąć kapitał na dalsze inwestycje. Dzieje się tak, ponieważ w pewnym momencie środki własne przestają być wystarczające, o ile oczywiście myśli się o rozwoju a nie o utrzymaniu osiągniętego etapu. Na decyzję o wyborze źródła finansowania wpływ ma nie tylko stopień rozwoju spółki i jej potrzeby kapitałowe, ale również to, jak bardzo właściciele gotowi są podzielić się władzą w firmie.

Bardzo małe i młode przedsiębiorstwa mogą starać się o tzw. fundusze 2F (ang. Friends & Family, czyli przyjaciele i rodzina). Zasady inwestowania strony mogą ustalić dowolnie. Dla początkujących przedsiębiorców jest to nierzadko jedyne dostępne źródło kapitału, ponieważ dopiero pracują nad tym, by rynek im zaufał. Ci, którzy z różnych powodów nie mogą bądź nie chcą skorzystać z 2F mogą spróbować przekonać do siebie tzw. aniołów biznesu (ang. Business Angels), czyli osoby zamożne, które w zamian za mniejszościowy pakiet udziałów w firmie będącej na wczesnym etapie rozwoju, zainwestują kapitał (są to ich własne pieniądze) w finansowanie jej potrzeb. W obu wypadkach może to oznaczać pewną utratę niezależności przedsiębiorcy, bo inwestorzy prawdopodobnie będą chcieli mieć jakiś wpływ na zarządzanie firmą.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Finansowanie długiem

Dlatego też właściciele spółek, którzy nie chcą dzielić się władzą, często sięgają po finansowanie długiem, najczęściej jest to kredyt. Jest to metoda stosunkowo łatwa, jeśli przedsiębiorstwo posiada odpowiednie zabezpieczenia, a sam proces pozyskania pieniędzy jest stosunkowo krótki nieskomplikowany. Pozwala im to na zachowanie kontroli nad spółką oraz nie powoduje konieczności dzielenia się zyskiem. Wymagany jest zwrot pożyczonej kwoty wraz z ustalonymi odsetkami.

Z drugiej strony – kredyt wywiera negatywny wpływ na przepływy finansowe. Trudno też sfinansować w ten sposób przedsięwzięcia o wysokim stopniu ryzyka (np. innowacyjne). Warto również zwrócić uwagę, czy zaproponowany przez instytucję okres kredytowania nie jest krótszy od cyklu biznesowego.

Polecamy: Klauzula przeciw unikaniu opodatkowania – praktyczny poradnik

REKLAMA

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Fundusze inwestycyjne

Venture Capital wspiera rozwój przedsiębiorstw na wcześniejszych etapach rozwoju, o większym stopniu ryzyka inwestycyjnego. Natomiast Private Equity inwestuje wyższe kwoty w spółki już rozwinięte, które potrzebują wsparcia przy np. ekspansji. Zalet takiej formy finansowania jest kilka, przede wszystkim fundusz zwraca uwagę na perspektywy i możliwości spółki oraz ma elastyczne podejście do kwestii ryzyka. Jako współinwestor zainteresowany jest budową wartości przedsiębiorstwa i dlatego jego wkład nie ogranicza się tylko do dania pieniędzy. Fundusz zapewnia również wsparcie merytoryczne i w zakresie kontaktów branżowych. Firma, aby uzyskać dofinansowanie ze strony VC/PE musi pomyślnie przejść proces due diligence, co podnosi jej wiarygodność biznesową.

Natomiast podstawową (dla wielu przedsiębiorców) wadą takiej współpracy jest konieczność dzielenia się władzą, ponieważ fundusz staje się współwłaścicielem spółki, w którą zainwestował. Oznacza to, że może mieć znaczący wpływ na zarządzanie nią i podejmowanie decyzji strategicznych. Fundusz będzie również wymagał od firmy dzielenia się wypracowanym zyskiem. Spółka będzie też zobowiązana do regularnego przygotowywania dla funduszu sprawozdań i raportów z działalności. Warto również pamiętać, że koszt pozyskania w ten sposób środków finansowych jest stosunkowo wysoki.

Emisja publiczna

W dłuższej perspektywie czasowej jest to stosunkowo tania forma finansowania, niosąca wartość dodaną w postaci prestiżu, którym cieszą się spółki giełdowe. Prestiż ten ma pozytywny wpływ na sposób, w jaki kontrahenci i pozostałe otoczenie biznesowe postrzega firmę, zwiększając jej wiarygodność. Wiąże się to z wymogami, jakim przedsiębiorstwo musi sprostać nie tylko na etapie starań o dopuszczenie do obrotu giełdowego, ale również i później, wypełniając obowiązki informacyjne. Wynikająca z tego transparentność sprawia, że spółce – w razie potrzeby – łatwiej pozyskać kolejne pieniądze, np. poprzez kolejne emisje. Często też, ze względu na duże rozdrobnienie akcjonariatu, właściciele nie odczuwają zmian w zakresie kontroli nad przedsiębiorstwem.

Główną, dla wielu zarządów, uciążliwością wynikającą z upublicznienia spółki jest konieczność wypełniania obowiązków informacyjnych. Nie jest to słuszny pogląd, ponieważ raporty bieżące są najprostszym i najtańszym sposobem dystrybucji informacji o firmie. Natomiast potrzeba regularnego przygotowywania raportów okresowych zmusza do systematycznej kontroli procesów i finansów przedsiębiorstwa oraz weryfikacji skuteczności podejmowanych działań.


Podejmując decyzję o wprowadzeniu spółki na giełdę warto brać pod uwagę koszty towarzyszące przeprowadzeniu IPO oraz fakt, że od momentu debiutu koniunktura panująca na rynkach kapitałowych może mieć większy wpływ na firmę niż dotychczas. Należy też pamiętać, że proces upubliczniania trwa dość długo, nie jest to zatem metoda pozyskiwania pieniędzy potrzebnych natychmiast.

Mając na uwadze opisane powyżej wady i zalety poszczególnych źródeł finansowania, warto przed sięgnięciem po nie zastanowić się nie tylko nad tym, czego spółka potrzebuje w danym momencie, ale również nad tym, co będzie najkorzystniejsze w dłuższej perspektywie. Przy czym skorzystanie z jednego sposobu pozyskania kapitału nie wyklucza korzystania, nawet jednoczesnego, z innych.

Tomasz Muchalski, prezes zarządu Strict Minds Communication

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA