REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Po co spółki idą na giełdę?
Po co spółki idą na giełdę?
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Trzy najczęściej wymieniane przez spółki przyczyny podjęcia decyzji o wejściu na giełdę to: kapitał, publicity i prestiż. W tej właśnie kolejności. Zapewne odpowiada ona bieżącym potrzebom danego przedsiębiorstwa, ale czy na pewno zawsze jest właściwa?

Kapitał

Rzeczywiście spółki najczęściej podejmują decyzję o upublicznieniu w momencie poszukiwania źródła finansowania zewnętrznego. To świetne źródło finansowania i w dłuższej perspektywie pozyskany kapitał jest tańszy niż ma to miejsce w przypadku np. kredytów bankowych czy obligacji. W zamian jednak, o czym niektóre firmy nie chcą pamiętać, rozszerza się grono współwłaścicieli przedsiębiorstwa. Nawet posiadacz jednej akcji spółki giełdowej staje się w stopniu proporcjonalnym do swoich udziałów jej współwłaścicielem. Oznacza to, że ma prawo żądać łatwego i równego dostępu do informacji nt. tego, co dzieje się w przedsiębiorstwie. Spółka powinna o tym pamiętać i nie traktować obowiązków informacyjnych, które są pochodną obecności na giełdzie, jako wyłącznie uciążliwości albo wręcz bezsensownego marnowania czasu.

REKLAMA

REKLAMA

Publicity

Skrupulatne wypełnianie obowiązków informacyjnych daje przedsiębiorstwom wiele korzyści, które być może nie są dla nich na początku oczywiste. Przede wszystkim informacje przekazywane rynkowi wymaganymi kanałami są publiczne. Oznacza to, że dostęp ma do nich każdy – nie tylko obecni akcjonariusze, ale także potencjalni inwestorzy (nie tylko giełdowi), dziennikarze i każda inna grupa z otoczenia, która jest dla spółki ważna. Już poprzez samo publikowanie raportów bieżących i okresowych firma zyskuje publicity, które być może w innej sytuacji byłoby dla niej nieosiągalne.  Nie jest łatwo zainteresować sobą media gdy jest się niewielkim przedsiębiorstwem, które nie oferuje innowacyjnych albo wyjątkowo unikatowych towarów lub usług. Bycie spółką giełdową zwiększa prawdopodobieństwo dotarcia do mediów z własnym przekazem.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Prestiż

Prestiż jest właśnie tym, o czym przede wszystkim powinny myśleć spółki zastanawiające się nad wyborem źródła, z którego będą chciały pozyskać kapitał na dalszy rozwój lub inwestycje. Nie dostanie się go w pakiecie z kredytem bankowym, a w przypadku finansowania ze strony np. funduszu inwestycyjnego nie jest on oczywisty. Nawiązanie takiej współpracy, szczególnie z dużym i znanym funduszem, jest dla firmy niewątpliwie powodem do dumy, ale nie niesie za sobą tak jasnego przekazu, co dopuszczenie do obrotu giełdowego.

REKLAMA

Należy bowiem pamiętać, że spółka zamierzająca zadebiutować na giełdzie, musi najpierw spełnić cały szereg formalnych wymagań. Dzięki temu zwiększa się jej transparentność i wiarygodność. Firma pokazuje bowiem, że nie ma nic do ukrycia oraz deklaruje, że zamierza przestrzegać zasad etycznego biznesu. W wyniku tego wzrasta jej  wiarygodność nie tylko w oczach potencjalnych inwestorów, ale także partnerów biznesowych. Dostosowanie się do wymogów giełdowych oraz przedstawienie wymaganych sprawozdań finansowych, zakończone zaakceptowaniem przez Komisję Papierów Wartościowych prospektu emisyjnego (w przypadku rynku głównego) lub dokumentu informacyjnego (w przypadku NewConnect) jest dla rynku sygnałem, że przedsiębiorstwo jest zdrowe i jest warte wzięcia pod uwagę podczas podejmowania decyzji inwestycyjnych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Można powiedzieć, że prestiż wiążący się z byciem spółką giełdową, a wynikający z opisanych wyżej czynników, skutkuje zwiększeniem zaufania rynku w stosunku do firmy oraz zainteresowanie nią. To zaś przekłada się na większe publicity oraz sprawę – zgodnie z deklaracjami spółek – najważniejszą, czyli wzrost zainteresowania ze strony inwestorów i, co za tym idzie, większa łatwość pozyskiwania kapitału (nie tylko z giełdy).

Dlatego też, rozważając pozyskanie kapitału zewnętrznego, warto zadać sobie pytanie, jakie korzyści pozafinansowe dają poszczególne źródła i jakie to może to mieć potencjalnie znaczenie dla dalszego rozwoju spółki.

Tomasz Muchalski, prezes zarządu Strict Minds Communication

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA