REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Która firma skorzysta na outsourcingu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Która firma skorzysta na outsourcingu?
Która firma skorzysta na outsourcingu?

REKLAMA

REKLAMA

Często prezentowana jest opinia, że outsourcing jest korzystnym rozwiązaniem, które pomaga skupić się na głównej działalności. Przekazanie części procesów na zewnątrz również pozwala rozwiązać wiele wewnętrznych problemów, z którymi borykają się zarządzający. Ale czy tak naprawdę z outsourcingu może korzystać każda firma? Kiedy warto się na niego zdecydować?

Każde przedsiębiorstwo zmaga się z jakimiś kłopotami, przy czym  sukces odnoszą wyłącznie te, które potrafią sobie z nimi radzić. Outsourcing jest wsparciem i rozwiązaniem, które pozwala ograniczyć problemy i zapobiec w  przyszłości kolejnym nieprawidłowościom - są to jednak dość ogólne i  teoretyczne stwierdzenia. Wobec tego warto przyjrzeć się przykładom, w jaki sposób outsourcing (np. kadr i płac, czy księgowości) rozwiązuje najczęstsze problemy, które mogą przydarzyć się w firmie, niezależnie od branży.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Zmiany strukturalne

Zmiany strukturalne, które skutkują zamknięciem oddziału zamiejscowego i przeniesieniem całej działalności do centrali. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy warto zatrudniać nowe osoby i tworzyć dział księgowości od początku, czy może wygodniej jest wyoutsourcować ten obszar?

Rozwiązanie: przede wszystkim konieczna jest dokładna analiza sytuacji. Należy się zastanowić, co tak naprawdę będzie kosztowo korzystniejsze i co będzie najbardziej optymalne dla sprawności i elastyczności naszej firmy. Stworzenie nowego działu np. księgowego wymaga zatrudnienia nowych osób, przeprowadzenia procesu rekrutacji, wdrożenia pracowników w nowe obowiązki i obsługę systemu IT. Wiąże się także z udostępnieniem miejsca pracy, czyli opisaniem wszystkich działań, które są związane z zatrudnianiem nowych osób.

Sumując koszty wszystkich niezbędnych w tym przypadku działań oraz towarzyszącego im ryzyka (np. niedopasowania nowozatrudnionych do organizacji, wystąpienia błędów rekrutacyjnych itd.) outsourcing procesów księgowych jest tutaj wygodniejszym i mniej kosztownym działaniem.  Przy tym także mało ryzykownym, dzięki zaangażowaniu wyspecjalizowanego dostawcy usług. Kluczowe jest jedynie wdrożenie i dopracowanie współpracy tak, aby zakres usługi był optymalnie dopasowany do aktualnych potrzeb organizacji. Jest to dobre rozwiązanie nie tylko w perspektywie bieżącej, ale również długoterminowej.  Wynika to z faktu, iż zmiany wewnętrzne zachodzące w firmie w przyszłości, co prawda będą wymagały rozwoju i modyfikacji usługi outsouringowej, ponieważ zmienią się wymogi biznesowe organizacji. Jednak  wpływ zmian wewnętrznych na ten obszar będzie bardzo ograniczony. Chociażby dlatego, że pracownicy obsługujący outsourcowane procesy znajdują się poza działalnością firmy, w strukturach outsourcera. Co oznacza, że wewnątrzorganizacyjne zmiany w firmie nie będą generować np. ryzyk personalnych w wydzielonym na zewnątrz zespole księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiedza i szkolenie pracowników

Obszar przepisów podatkowych i prawa pracy jest w Polsce niezwykle skomplikowany. Ciągła aktualizacja wiedzy i kontrolowanie zmieniających się przepisów jest problematyczne dla każdej firmy.

Rozwiązanie: Decydując się na usługę outsourcingu w obszarze księgowości, czy HR, można znaleźć wśród ofert dostawców, którzy w ramach oferty umożliwiają Klientowi współpracę z doświadczonym zespołem doradców podatkowych i radców prawnych. To rozwiązanie jest niczym innym, niż ousourcingiem kompetencji. Przedsiębiorca nie rozbudowuje obszarów wewnętrznych (w tym wiedzy), które nie są trzonem jego działalności rynkowej, a podnosi poziom bezpieczeństwa prowadzonego biznesu.

Zmiana kadrowa, zatrudnienie nowego dyrektora finansowego

Zmiany personalne pozwalają wnieść świeżość i nowe spojrzenie na dotychczasowe procesy. Często zdarza się tak, że nowy dyrektor po analizie dotychczasowego trybu pracy działu zaczyna dostrzegać obszary, w których warto wprowadzić inne niż dotychczas funkcjonujące rozwiązania. Takie zmiany często budzą opór wewnętrzny pracowników i obawy przed zmianą. Należy wtedy zastanowić się, jaki kierunek przedsiębiorstwo powinno obrać w perspektywie długofalowej.

Rozwiązanie: Warto stworzyć we współpracy z profesjonalnym doradcą mapę kompetencji pracowników. Wynik takiej analizy pozwoli na wyciągnięcie wniosków i znalezienie odpowiednich rozwiązań. Może to być na przykład przesunięcie pracownika do innego zakresu obowiązków lub restrukturyzacja kadrowa działu. Być może dobrym sposobem na rozwiązanie problemów wewnętrznych będzie przekazanie części procesów firmie zewnętrznej.


Połączenie dwóch podmiotów

Scalanie firm jest jednym z najtrudniejszych procesów w biznesie. Co robić w sytuacji, kiedy stanowiska pracy, czy działy zaczynają się dublować? Trzeba pamiętać, że pracownicy do nowego tworu przenoszą swój bagaż doświadczeń, ale również przyzwyczajeń i nawyków co nie zawsze jest pożądane w nowej firmie.

Rozwiązanie: Warto zaangażować outsourcera zewnętrznego, który już na tym etapie, dzięki swojemu doświadczeniu w tego typu zmianach, jest w stanie w profesjonalny sposób przeprowadzić dokładną analizę potrzeb firmy, a także kompetencji pracowników. Na tej podstawie zaproponowany zostanie nowy model organizacji procesów dla połączonych przedsiębiorstw. Zmiana sposobu funkcjonowania działań wspierających w takich obszarach jak HR, czy księgowość jest niezbędna do tego, aby połączenie dwóch firm nie było jedynie działaniem formalno - prawnym, ale przełożyło się osiągnięcie efektu synergii.

Istotą outsourcingu jest wsparcie biznesu, poprzez rozwiązywanie problemów i zapobieganie im w przyszłości. Każda firma ma swoją specyfikę oraz problemy różnego formatu. W każdym z nich pomocny będzie profesjonalny Partner, który nie tylko pomoże w analizie problemu, ale również będzie stałym wsparciem w stawianiu czoła wyzwaniom biznesowym.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

REKLAMA

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

REKLAMA