Która firma skorzysta na outsourcingu?
REKLAMA
REKLAMA
Każde przedsiębiorstwo zmaga się z jakimiś kłopotami, przy czym sukces odnoszą wyłącznie te, które potrafią sobie z nimi radzić. Outsourcing jest wsparciem i rozwiązaniem, które pozwala ograniczyć problemy i zapobiec w przyszłości kolejnym nieprawidłowościom - są to jednak dość ogólne i teoretyczne stwierdzenia. Wobec tego warto przyjrzeć się przykładom, w jaki sposób outsourcing (np. kadr i płac, czy księgowości) rozwiązuje najczęstsze problemy, które mogą przydarzyć się w firmie, niezależnie od branży.
REKLAMA
Zmiany strukturalne
Zmiany strukturalne, które skutkują zamknięciem oddziału zamiejscowego i przeniesieniem całej działalności do centrali. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy warto zatrudniać nowe osoby i tworzyć dział księgowości od początku, czy może wygodniej jest wyoutsourcować ten obszar?
Rozwiązanie: przede wszystkim konieczna jest dokładna analiza sytuacji. Należy się zastanowić, co tak naprawdę będzie kosztowo korzystniejsze i co będzie najbardziej optymalne dla sprawności i elastyczności naszej firmy. Stworzenie nowego działu np. księgowego wymaga zatrudnienia nowych osób, przeprowadzenia procesu rekrutacji, wdrożenia pracowników w nowe obowiązki i obsługę systemu IT. Wiąże się także z udostępnieniem miejsca pracy, czyli opisaniem wszystkich działań, które są związane z zatrudnianiem nowych osób.
Sumując koszty wszystkich niezbędnych w tym przypadku działań oraz towarzyszącego im ryzyka (np. niedopasowania nowozatrudnionych do organizacji, wystąpienia błędów rekrutacyjnych itd.) outsourcing procesów księgowych jest tutaj wygodniejszym i mniej kosztownym działaniem. Przy tym także mało ryzykownym, dzięki zaangażowaniu wyspecjalizowanego dostawcy usług. Kluczowe jest jedynie wdrożenie i dopracowanie współpracy tak, aby zakres usługi był optymalnie dopasowany do aktualnych potrzeb organizacji. Jest to dobre rozwiązanie nie tylko w perspektywie bieżącej, ale również długoterminowej. Wynika to z faktu, iż zmiany wewnętrzne zachodzące w firmie w przyszłości, co prawda będą wymagały rozwoju i modyfikacji usługi outsouringowej, ponieważ zmienią się wymogi biznesowe organizacji. Jednak wpływ zmian wewnętrznych na ten obszar będzie bardzo ograniczony. Chociażby dlatego, że pracownicy obsługujący outsourcowane procesy znajdują się poza działalnością firmy, w strukturach outsourcera. Co oznacza, że wewnątrzorganizacyjne zmiany w firmie nie będą generować np. ryzyk personalnych w wydzielonym na zewnątrz zespole księgowym.
Wiedza i szkolenie pracowników
Obszar przepisów podatkowych i prawa pracy jest w Polsce niezwykle skomplikowany. Ciągła aktualizacja wiedzy i kontrolowanie zmieniających się przepisów jest problematyczne dla każdej firmy.
Rozwiązanie: Decydując się na usługę outsourcingu w obszarze księgowości, czy HR, można znaleźć wśród ofert dostawców, którzy w ramach oferty umożliwiają Klientowi współpracę z doświadczonym zespołem doradców podatkowych i radców prawnych. To rozwiązanie jest niczym innym, niż ousourcingiem kompetencji. Przedsiębiorca nie rozbudowuje obszarów wewnętrznych (w tym wiedzy), które nie są trzonem jego działalności rynkowej, a podnosi poziom bezpieczeństwa prowadzonego biznesu.
Zmiana kadrowa, zatrudnienie nowego dyrektora finansowego
REKLAMA
Zmiany personalne pozwalają wnieść świeżość i nowe spojrzenie na dotychczasowe procesy. Często zdarza się tak, że nowy dyrektor po analizie dotychczasowego trybu pracy działu zaczyna dostrzegać obszary, w których warto wprowadzić inne niż dotychczas funkcjonujące rozwiązania. Takie zmiany często budzą opór wewnętrzny pracowników i obawy przed zmianą. Należy wtedy zastanowić się, jaki kierunek przedsiębiorstwo powinno obrać w perspektywie długofalowej.
Rozwiązanie: Warto stworzyć we współpracy z profesjonalnym doradcą mapę kompetencji pracowników. Wynik takiej analizy pozwoli na wyciągnięcie wniosków i znalezienie odpowiednich rozwiązań. Może to być na przykład przesunięcie pracownika do innego zakresu obowiązków lub restrukturyzacja kadrowa działu. Być może dobrym sposobem na rozwiązanie problemów wewnętrznych będzie przekazanie części procesów firmie zewnętrznej.
Połączenie dwóch podmiotów
Scalanie firm jest jednym z najtrudniejszych procesów w biznesie. Co robić w sytuacji, kiedy stanowiska pracy, czy działy zaczynają się dublować? Trzeba pamiętać, że pracownicy do nowego tworu przenoszą swój bagaż doświadczeń, ale również przyzwyczajeń i nawyków co nie zawsze jest pożądane w nowej firmie.
Rozwiązanie: Warto zaangażować outsourcera zewnętrznego, który już na tym etapie, dzięki swojemu doświadczeniu w tego typu zmianach, jest w stanie w profesjonalny sposób przeprowadzić dokładną analizę potrzeb firmy, a także kompetencji pracowników. Na tej podstawie zaproponowany zostanie nowy model organizacji procesów dla połączonych przedsiębiorstw. Zmiana sposobu funkcjonowania działań wspierających w takich obszarach jak HR, czy księgowość jest niezbędna do tego, aby połączenie dwóch firm nie było jedynie działaniem formalno - prawnym, ale przełożyło się osiągnięcie efektu synergii.
Istotą outsourcingu jest wsparcie biznesu, poprzez rozwiązywanie problemów i zapobieganie im w przyszłości. Każda firma ma swoją specyfikę oraz problemy różnego formatu. W każdym z nich pomocny będzie profesjonalny Partner, który nie tylko pomoże w analizie problemu, ale również będzie stałym wsparciem w stawianiu czoła wyzwaniom biznesowym.
Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat