REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Która firma skorzysta na outsourcingu?
Która firma skorzysta na outsourcingu?

REKLAMA

REKLAMA

Często prezentowana jest opinia, że outsourcing jest korzystnym rozwiązaniem, które pomaga skupić się na głównej działalności. Przekazanie części procesów na zewnątrz również pozwala rozwiązać wiele wewnętrznych problemów, z którymi borykają się zarządzający. Ale czy tak naprawdę z outsourcingu może korzystać każda firma? Kiedy warto się na niego zdecydować?

Każde przedsiębiorstwo zmaga się z jakimiś kłopotami, przy czym  sukces odnoszą wyłącznie te, które potrafią sobie z nimi radzić. Outsourcing jest wsparciem i rozwiązaniem, które pozwala ograniczyć problemy i zapobiec w  przyszłości kolejnym nieprawidłowościom - są to jednak dość ogólne i  teoretyczne stwierdzenia. Wobec tego warto przyjrzeć się przykładom, w jaki sposób outsourcing (np. kadr i płac, czy księgowości) rozwiązuje najczęstsze problemy, które mogą przydarzyć się w firmie, niezależnie od branży.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Zmiany strukturalne

Zmiany strukturalne, które skutkują zamknięciem oddziału zamiejscowego i przeniesieniem całej działalności do centrali. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy warto zatrudniać nowe osoby i tworzyć dział księgowości od początku, czy może wygodniej jest wyoutsourcować ten obszar?

Rozwiązanie: przede wszystkim konieczna jest dokładna analiza sytuacji. Należy się zastanowić, co tak naprawdę będzie kosztowo korzystniejsze i co będzie najbardziej optymalne dla sprawności i elastyczności naszej firmy. Stworzenie nowego działu np. księgowego wymaga zatrudnienia nowych osób, przeprowadzenia procesu rekrutacji, wdrożenia pracowników w nowe obowiązki i obsługę systemu IT. Wiąże się także z udostępnieniem miejsca pracy, czyli opisaniem wszystkich działań, które są związane z zatrudnianiem nowych osób.

REKLAMA

Sumując koszty wszystkich niezbędnych w tym przypadku działań oraz towarzyszącego im ryzyka (np. niedopasowania nowozatrudnionych do organizacji, wystąpienia błędów rekrutacyjnych itd.) outsourcing procesów księgowych jest tutaj wygodniejszym i mniej kosztownym działaniem.  Przy tym także mało ryzykownym, dzięki zaangażowaniu wyspecjalizowanego dostawcy usług. Kluczowe jest jedynie wdrożenie i dopracowanie współpracy tak, aby zakres usługi był optymalnie dopasowany do aktualnych potrzeb organizacji. Jest to dobre rozwiązanie nie tylko w perspektywie bieżącej, ale również długoterminowej.  Wynika to z faktu, iż zmiany wewnętrzne zachodzące w firmie w przyszłości, co prawda będą wymagały rozwoju i modyfikacji usługi outsouringowej, ponieważ zmienią się wymogi biznesowe organizacji. Jednak  wpływ zmian wewnętrznych na ten obszar będzie bardzo ograniczony. Chociażby dlatego, że pracownicy obsługujący outsourcowane procesy znajdują się poza działalnością firmy, w strukturach outsourcera. Co oznacza, że wewnątrzorganizacyjne zmiany w firmie nie będą generować np. ryzyk personalnych w wydzielonym na zewnątrz zespole księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiedza i szkolenie pracowników

Obszar przepisów podatkowych i prawa pracy jest w Polsce niezwykle skomplikowany. Ciągła aktualizacja wiedzy i kontrolowanie zmieniających się przepisów jest problematyczne dla każdej firmy.

Rozwiązanie: Decydując się na usługę outsourcingu w obszarze księgowości, czy HR, można znaleźć wśród ofert dostawców, którzy w ramach oferty umożliwiają Klientowi współpracę z doświadczonym zespołem doradców podatkowych i radców prawnych. To rozwiązanie jest niczym innym, niż ousourcingiem kompetencji. Przedsiębiorca nie rozbudowuje obszarów wewnętrznych (w tym wiedzy), które nie są trzonem jego działalności rynkowej, a podnosi poziom bezpieczeństwa prowadzonego biznesu.

Zmiana kadrowa, zatrudnienie nowego dyrektora finansowego

Zmiany personalne pozwalają wnieść świeżość i nowe spojrzenie na dotychczasowe procesy. Często zdarza się tak, że nowy dyrektor po analizie dotychczasowego trybu pracy działu zaczyna dostrzegać obszary, w których warto wprowadzić inne niż dotychczas funkcjonujące rozwiązania. Takie zmiany często budzą opór wewnętrzny pracowników i obawy przed zmianą. Należy wtedy zastanowić się, jaki kierunek przedsiębiorstwo powinno obrać w perspektywie długofalowej.

Rozwiązanie: Warto stworzyć we współpracy z profesjonalnym doradcą mapę kompetencji pracowników. Wynik takiej analizy pozwoli na wyciągnięcie wniosków i znalezienie odpowiednich rozwiązań. Może to być na przykład przesunięcie pracownika do innego zakresu obowiązków lub restrukturyzacja kadrowa działu. Być może dobrym sposobem na rozwiązanie problemów wewnętrznych będzie przekazanie części procesów firmie zewnętrznej.


Połączenie dwóch podmiotów

Scalanie firm jest jednym z najtrudniejszych procesów w biznesie. Co robić w sytuacji, kiedy stanowiska pracy, czy działy zaczynają się dublować? Trzeba pamiętać, że pracownicy do nowego tworu przenoszą swój bagaż doświadczeń, ale również przyzwyczajeń i nawyków co nie zawsze jest pożądane w nowej firmie.

Rozwiązanie: Warto zaangażować outsourcera zewnętrznego, który już na tym etapie, dzięki swojemu doświadczeniu w tego typu zmianach, jest w stanie w profesjonalny sposób przeprowadzić dokładną analizę potrzeb firmy, a także kompetencji pracowników. Na tej podstawie zaproponowany zostanie nowy model organizacji procesów dla połączonych przedsiębiorstw. Zmiana sposobu funkcjonowania działań wspierających w takich obszarach jak HR, czy księgowość jest niezbędna do tego, aby połączenie dwóch firm nie było jedynie działaniem formalno - prawnym, ale przełożyło się osiągnięcie efektu synergii.

Istotą outsourcingu jest wsparcie biznesu, poprzez rozwiązywanie problemów i zapobieganie im w przyszłości. Każda firma ma swoją specyfikę oraz problemy różnego formatu. W każdym z nich pomocny będzie profesjonalny Partner, który nie tylko pomoże w analizie problemu, ale również będzie stałym wsparciem w stawianiu czoła wyzwaniom biznesowym.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA