REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Która firma skorzysta na outsourcingu?
Która firma skorzysta na outsourcingu?

REKLAMA

REKLAMA

Często prezentowana jest opinia, że outsourcing jest korzystnym rozwiązaniem, które pomaga skupić się na głównej działalności. Przekazanie części procesów na zewnątrz również pozwala rozwiązać wiele wewnętrznych problemów, z którymi borykają się zarządzający. Ale czy tak naprawdę z outsourcingu może korzystać każda firma? Kiedy warto się na niego zdecydować?

Każde przedsiębiorstwo zmaga się z jakimiś kłopotami, przy czym  sukces odnoszą wyłącznie te, które potrafią sobie z nimi radzić. Outsourcing jest wsparciem i rozwiązaniem, które pozwala ograniczyć problemy i zapobiec w  przyszłości kolejnym nieprawidłowościom - są to jednak dość ogólne i  teoretyczne stwierdzenia. Wobec tego warto przyjrzeć się przykładom, w jaki sposób outsourcing (np. kadr i płac, czy księgowości) rozwiązuje najczęstsze problemy, które mogą przydarzyć się w firmie, niezależnie od branży.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: KONFERENCJA: Outsourcing kadrowo-księgowy. Praktyczne wskazówki z budowania oraz realizacji kontraktów outsourcingowych

Zmiany strukturalne

Zmiany strukturalne, które skutkują zamknięciem oddziału zamiejscowego i przeniesieniem całej działalności do centrali. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy warto zatrudniać nowe osoby i tworzyć dział księgowości od początku, czy może wygodniej jest wyoutsourcować ten obszar?

Rozwiązanie: przede wszystkim konieczna jest dokładna analiza sytuacji. Należy się zastanowić, co tak naprawdę będzie kosztowo korzystniejsze i co będzie najbardziej optymalne dla sprawności i elastyczności naszej firmy. Stworzenie nowego działu np. księgowego wymaga zatrudnienia nowych osób, przeprowadzenia procesu rekrutacji, wdrożenia pracowników w nowe obowiązki i obsługę systemu IT. Wiąże się także z udostępnieniem miejsca pracy, czyli opisaniem wszystkich działań, które są związane z zatrudnianiem nowych osób.

REKLAMA

Sumując koszty wszystkich niezbędnych w tym przypadku działań oraz towarzyszącego im ryzyka (np. niedopasowania nowozatrudnionych do organizacji, wystąpienia błędów rekrutacyjnych itd.) outsourcing procesów księgowych jest tutaj wygodniejszym i mniej kosztownym działaniem.  Przy tym także mało ryzykownym, dzięki zaangażowaniu wyspecjalizowanego dostawcy usług. Kluczowe jest jedynie wdrożenie i dopracowanie współpracy tak, aby zakres usługi był optymalnie dopasowany do aktualnych potrzeb organizacji. Jest to dobre rozwiązanie nie tylko w perspektywie bieżącej, ale również długoterminowej.  Wynika to z faktu, iż zmiany wewnętrzne zachodzące w firmie w przyszłości, co prawda będą wymagały rozwoju i modyfikacji usługi outsouringowej, ponieważ zmienią się wymogi biznesowe organizacji. Jednak  wpływ zmian wewnętrznych na ten obszar będzie bardzo ograniczony. Chociażby dlatego, że pracownicy obsługujący outsourcowane procesy znajdują się poza działalnością firmy, w strukturach outsourcera. Co oznacza, że wewnątrzorganizacyjne zmiany w firmie nie będą generować np. ryzyk personalnych w wydzielonym na zewnątrz zespole księgowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wiedza i szkolenie pracowników

Obszar przepisów podatkowych i prawa pracy jest w Polsce niezwykle skomplikowany. Ciągła aktualizacja wiedzy i kontrolowanie zmieniających się przepisów jest problematyczne dla każdej firmy.

Rozwiązanie: Decydując się na usługę outsourcingu w obszarze księgowości, czy HR, można znaleźć wśród ofert dostawców, którzy w ramach oferty umożliwiają Klientowi współpracę z doświadczonym zespołem doradców podatkowych i radców prawnych. To rozwiązanie jest niczym innym, niż ousourcingiem kompetencji. Przedsiębiorca nie rozbudowuje obszarów wewnętrznych (w tym wiedzy), które nie są trzonem jego działalności rynkowej, a podnosi poziom bezpieczeństwa prowadzonego biznesu.

Zmiana kadrowa, zatrudnienie nowego dyrektora finansowego

Zmiany personalne pozwalają wnieść świeżość i nowe spojrzenie na dotychczasowe procesy. Często zdarza się tak, że nowy dyrektor po analizie dotychczasowego trybu pracy działu zaczyna dostrzegać obszary, w których warto wprowadzić inne niż dotychczas funkcjonujące rozwiązania. Takie zmiany często budzą opór wewnętrzny pracowników i obawy przed zmianą. Należy wtedy zastanowić się, jaki kierunek przedsiębiorstwo powinno obrać w perspektywie długofalowej.

Rozwiązanie: Warto stworzyć we współpracy z profesjonalnym doradcą mapę kompetencji pracowników. Wynik takiej analizy pozwoli na wyciągnięcie wniosków i znalezienie odpowiednich rozwiązań. Może to być na przykład przesunięcie pracownika do innego zakresu obowiązków lub restrukturyzacja kadrowa działu. Być może dobrym sposobem na rozwiązanie problemów wewnętrznych będzie przekazanie części procesów firmie zewnętrznej.


Połączenie dwóch podmiotów

Scalanie firm jest jednym z najtrudniejszych procesów w biznesie. Co robić w sytuacji, kiedy stanowiska pracy, czy działy zaczynają się dublować? Trzeba pamiętać, że pracownicy do nowego tworu przenoszą swój bagaż doświadczeń, ale również przyzwyczajeń i nawyków co nie zawsze jest pożądane w nowej firmie.

Rozwiązanie: Warto zaangażować outsourcera zewnętrznego, który już na tym etapie, dzięki swojemu doświadczeniu w tego typu zmianach, jest w stanie w profesjonalny sposób przeprowadzić dokładną analizę potrzeb firmy, a także kompetencji pracowników. Na tej podstawie zaproponowany zostanie nowy model organizacji procesów dla połączonych przedsiębiorstw. Zmiana sposobu funkcjonowania działań wspierających w takich obszarach jak HR, czy księgowość jest niezbędna do tego, aby połączenie dwóch firm nie było jedynie działaniem formalno - prawnym, ale przełożyło się osiągnięcie efektu synergii.

Istotą outsourcingu jest wsparcie biznesu, poprzez rozwiązywanie problemów i zapobieganie im w przyszłości. Każda firma ma swoją specyfikę oraz problemy różnego formatu. W każdym z nich pomocny będzie profesjonalny Partner, który nie tylko pomoże w analizie problemu, ale również będzie stałym wsparciem w stawianiu czoła wyzwaniom biznesowym.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA