REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zryczałtowana stawka dochodów dla projektów z sektora B+R

Zryczałtowana procentowa stawka dochodów dla projektów z sektora B+R /Fotolia
Zryczałtowana procentowa stawka dochodów dla projektów z sektora B+R /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z wymogów, o którym musiały pamiętać duże przedsiębiorstwa realizujące projekt, którego całkowity koszt kwalifikowany przekraczał 1 mln EUR, było monitorowanie i zwrot rzeczywistego dochodu wygenerowanego w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trzech lat od jego zakończenia. Podjęta przed kilkoma dniami przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju decyzja o zastosowaniu zryczałtowanej procentowej stawki dochodów odnoszącej się do projektów dużych przedsiębiorstw w sektorze badań, rozwoju i innowacji (sektor B+R) w wysokości 20% znosi ten obowiązek.

Przyjęcie w/w stawki zostało dokonane właśnie w celu określenia z wyprzedzeniem potencjalnych dochodów generowanych przez projekty w sektorze B+R oraz zwolnienia beneficjentów z obowiązku monitorowania i zwrotu rzeczywistego dochodu wygenerowanego w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trzech lat od jego zakończenia.

REKLAMA

REKLAMA

Zaproponowane ułatwienie może stanowić zachętę dla dużych przedsiębiorstw do aplikowania o środki  w konkursach w ramach I osi POIR.

Jednym z nich, dysponującym największym, bo miliardowym budżetem, a jednocześnie cieszącym się wielką popularnością jest konkurs z działania 1.1.1 POIR Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa, tzw. „Szybka ścieżka”. Konkurs, w którym udział będą mogły wziąć wyłącznie duże przedsiębiorstwa został ogłoszony 28 kwietnia, zaś termin składania wniosków został wyznaczony pomiędzy 1 czerwca a 30 grudnia 2016 r. Minimalna wartość projektów to 12 mln zł. Konkurs podzielony jest na etapy, a każdy etap konkursu obejmuje nabór wniosków w danym miesiącu kalendarzowym, ich ocenę formalną i merytoryczną oraz opublikowanie list projektów rekomendowanych i nierekomendowanych do dofinansowania. Proces od zamknięcia naboru wniosków w danym etapie konkursu do chwili ogłoszenia wyników powinien trwać do 90 dni.

Natomiast, projekty polegające na prowadzeniu prac rozwojowych w celu przetestowania instalacji pilotażowej/demonstracyjnej można będzie składać w ramach działania 1.1.2 POIR Prace B+R związane z wytworzeniem instalacji pilotażowej/demonstracyjnej tzw. „Demonstrator”. Ogłoszenia tego konkursu można się spodziewać w czerwcu, natomiast nabór wniosków prowadzony będzie pomiędzy 6 lipca a 12 sierpnia 2016 r.

REKLAMA

Ulga podatkowa na inwestycje badawczo-rozwojowe (B+R)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w kwestii monitorowania i wykazywania dochodów dotyczyć będą także programów sektorowych, które będą uruchamiane w bieżącym roku. W najbliższym czasie o wsparcie będą mogli aplikować przedsiębiorcy z branży gier komputerowych (GameINN, 1-29 czerwca 2016 r.), producentów i przetwórców stali (INNOSTAL, 1-29 czerwca 2016 r.), a także systemów i pojazdów bezzałogowych (INNOSBZ, 10 czerwca-11 lipca 2016 r.). W III kwartale 2016 roku zostaną natomiast uruchomione programy sektorowe dla producentów części samochodowych, pojazdów szynowych oraz sektora magazynowania i przesyłu energii.

To jednak nie koniec pozytywnych zmian.

Ułatwieniem w procesie składania wniosków o dofinansowanie w ramach PO IR jest także dopuszczenie możliwości zawarcia umowy przez beneficjenta z podmiotem powiązanym, bez przeprowadzenia postępowania ofertowego w projektach POIR wdrażanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Jest to jednak obwarowane koniecznością spełnienia określonych warunków:

- wydatki wykonawcy powiązanego są kwalifikowane bez marży;

- beneficjent oraz podmiot powiązany zgadzają się na kontrolę każdej instytucji upoważnionej do przeprowadzenia kontroli w ramach projektów współfinansowanych ze środków europejskich w zakresie prawidłowości wyliczenia i poniesienia oraz rozliczenia kosztu kwalifikowanego w projekcie;\wykonawca będący podmiotem powiązanym - obok beneficjenta - ma obowiązek prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych (odpowiednie oznakowanie materiałów, urządzeń itp.);

- wykonawca będzie podmiotem powiązanym ma obowiązek przechowywania dokumentacji dotyczącej prac wykonanych w projekcie (przez taki sam okres jak beneficjent), celem umożliwienia instytucjom kontrolnym weryfikacji, czy jego koszty sfinansowane w projekcie nie zawierały marży;

- wykonawca będący podmiotem powiązanym ma obowiązek stosować co najmniej tak rygorystyczne, jak beneficjent zasady dotyczące zarządzania konfliktem interesów;

- wykonawca będący podmiotem powiązanym ma obowiązek prowadzić wszelkie działania prawne i organizacyjne zapewniające ochronę tajemnic prawnie chronionych dotyczących procesu badawczo-rozwojowego, jak i wyników prac B+R.

Każdorazowe zawarcie umowy z podmiotem powiązanym w oparciu o powyższe zasady musi zostać poprzedzone zgodą NCBR.

  Duże spółki złożą oświadczenia na temat informacji niefinansowych


Przyszli beneficjenci zapewne z aprobatą przyjmą także zwolnienie z obowiązku stosowania zasady konkurencyjności, w przypadku spełnienia warunków opisanych w art. 4 pkt 3 lit. e ustawy PZP.

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Rozwoju, beneficjenci nie mają obowiązku publikacji ogłoszeń o zamówieniach, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, jeśli korzyści z tych zamówień nie przypadną wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności (podział korzyści z tych zamówień musi zostać udokumentowany w sposób formalno-prawny).

Zwolnienie to dotyczy zleceń wykonania usług kierowanych do podmiotów niepowiązanych z beneficjentem osobowo lub kapitałowo i wymaga każdorazowo pisemnej decyzji NCBiR. Wyjątkiem jest tu wybór wykonawcy, którym jest uczelnia publiczna, instytut badawczy w rozumieniu ustawy o instytutach badawczych, instytut PAN lub inna jednostka naukowa będąca organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę, która podlega ocenie jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych i otrzymała co najmniej ocenę B.

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Powyższa zmiana ma na celu ułatwienie współpracy między naukowcami a przedsiębiorstwami w celu zwiększenia aktywności badawczo – rozwojowej.

Zakup sprzętu, aparatury, czy też innych materiałów koniecznych do wykonania danego typu badań nie podlega zwolnieniu z obowiązku stosowania zasady konkurencyjności.

Autorzy:

Aurelia Pankiewicz, Manager w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Michał Hackiewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA