REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zryczałtowana stawka dochodów dla projektów z sektora B+R

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zryczałtowana procentowa stawka dochodów dla projektów z sektora B+R /Fotolia
Zryczałtowana procentowa stawka dochodów dla projektów z sektora B+R /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z wymogów, o którym musiały pamiętać duże przedsiębiorstwa realizujące projekt, którego całkowity koszt kwalifikowany przekraczał 1 mln EUR, było monitorowanie i zwrot rzeczywistego dochodu wygenerowanego w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trzech lat od jego zakończenia. Podjęta przed kilkoma dniami przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju decyzja o zastosowaniu zryczałtowanej procentowej stawki dochodów odnoszącej się do projektów dużych przedsiębiorstw w sektorze badań, rozwoju i innowacji (sektor B+R) w wysokości 20% znosi ten obowiązek.

Przyjęcie w/w stawki zostało dokonane właśnie w celu określenia z wyprzedzeniem potencjalnych dochodów generowanych przez projekty w sektorze B+R oraz zwolnienia beneficjentów z obowiązku monitorowania i zwrotu rzeczywistego dochodu wygenerowanego w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trzech lat od jego zakończenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaproponowane ułatwienie może stanowić zachętę dla dużych przedsiębiorstw do aplikowania o środki  w konkursach w ramach I osi POIR.

Jednym z nich, dysponującym największym, bo miliardowym budżetem, a jednocześnie cieszącym się wielką popularnością jest konkurs z działania 1.1.1 POIR Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa, tzw. „Szybka ścieżka”. Konkurs, w którym udział będą mogły wziąć wyłącznie duże przedsiębiorstwa został ogłoszony 28 kwietnia, zaś termin składania wniosków został wyznaczony pomiędzy 1 czerwca a 30 grudnia 2016 r. Minimalna wartość projektów to 12 mln zł. Konkurs podzielony jest na etapy, a każdy etap konkursu obejmuje nabór wniosków w danym miesiącu kalendarzowym, ich ocenę formalną i merytoryczną oraz opublikowanie list projektów rekomendowanych i nierekomendowanych do dofinansowania. Proces od zamknięcia naboru wniosków w danym etapie konkursu do chwili ogłoszenia wyników powinien trwać do 90 dni.

Natomiast, projekty polegające na prowadzeniu prac rozwojowych w celu przetestowania instalacji pilotażowej/demonstracyjnej można będzie składać w ramach działania 1.1.2 POIR Prace B+R związane z wytworzeniem instalacji pilotażowej/demonstracyjnej tzw. „Demonstrator”. Ogłoszenia tego konkursu można się spodziewać w czerwcu, natomiast nabór wniosków prowadzony będzie pomiędzy 6 lipca a 12 sierpnia 2016 r.

REKLAMA

Ulga podatkowa na inwestycje badawczo-rozwojowe (B+R)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w kwestii monitorowania i wykazywania dochodów dotyczyć będą także programów sektorowych, które będą uruchamiane w bieżącym roku. W najbliższym czasie o wsparcie będą mogli aplikować przedsiębiorcy z branży gier komputerowych (GameINN, 1-29 czerwca 2016 r.), producentów i przetwórców stali (INNOSTAL, 1-29 czerwca 2016 r.), a także systemów i pojazdów bezzałogowych (INNOSBZ, 10 czerwca-11 lipca 2016 r.). W III kwartale 2016 roku zostaną natomiast uruchomione programy sektorowe dla producentów części samochodowych, pojazdów szynowych oraz sektora magazynowania i przesyłu energii.

To jednak nie koniec pozytywnych zmian.

Ułatwieniem w procesie składania wniosków o dofinansowanie w ramach PO IR jest także dopuszczenie możliwości zawarcia umowy przez beneficjenta z podmiotem powiązanym, bez przeprowadzenia postępowania ofertowego w projektach POIR wdrażanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Jest to jednak obwarowane koniecznością spełnienia określonych warunków:

- wydatki wykonawcy powiązanego są kwalifikowane bez marży;

- beneficjent oraz podmiot powiązany zgadzają się na kontrolę każdej instytucji upoważnionej do przeprowadzenia kontroli w ramach projektów współfinansowanych ze środków europejskich w zakresie prawidłowości wyliczenia i poniesienia oraz rozliczenia kosztu kwalifikowanego w projekcie;\wykonawca będący podmiotem powiązanym - obok beneficjenta - ma obowiązek prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych (odpowiednie oznakowanie materiałów, urządzeń itp.);

- wykonawca będzie podmiotem powiązanym ma obowiązek przechowywania dokumentacji dotyczącej prac wykonanych w projekcie (przez taki sam okres jak beneficjent), celem umożliwienia instytucjom kontrolnym weryfikacji, czy jego koszty sfinansowane w projekcie nie zawierały marży;

- wykonawca będący podmiotem powiązanym ma obowiązek stosować co najmniej tak rygorystyczne, jak beneficjent zasady dotyczące zarządzania konfliktem interesów;

- wykonawca będący podmiotem powiązanym ma obowiązek prowadzić wszelkie działania prawne i organizacyjne zapewniające ochronę tajemnic prawnie chronionych dotyczących procesu badawczo-rozwojowego, jak i wyników prac B+R.

Każdorazowe zawarcie umowy z podmiotem powiązanym w oparciu o powyższe zasady musi zostać poprzedzone zgodą NCBR.

  Duże spółki złożą oświadczenia na temat informacji niefinansowych


Przyszli beneficjenci zapewne z aprobatą przyjmą także zwolnienie z obowiązku stosowania zasady konkurencyjności, w przypadku spełnienia warunków opisanych w art. 4 pkt 3 lit. e ustawy PZP.

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Rozwoju, beneficjenci nie mają obowiązku publikacji ogłoszeń o zamówieniach, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, jeśli korzyści z tych zamówień nie przypadną wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności (podział korzyści z tych zamówień musi zostać udokumentowany w sposób formalno-prawny).

Zwolnienie to dotyczy zleceń wykonania usług kierowanych do podmiotów niepowiązanych z beneficjentem osobowo lub kapitałowo i wymaga każdorazowo pisemnej decyzji NCBiR. Wyjątkiem jest tu wybór wykonawcy, którym jest uczelnia publiczna, instytut badawczy w rozumieniu ustawy o instytutach badawczych, instytut PAN lub inna jednostka naukowa będąca organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę, która podlega ocenie jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych i otrzymała co najmniej ocenę B.

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Powyższa zmiana ma na celu ułatwienie współpracy między naukowcami a przedsiębiorstwami w celu zwiększenia aktywności badawczo – rozwojowej.

Zakup sprzętu, aparatury, czy też innych materiałów koniecznych do wykonania danego typu badań nie podlega zwolnieniu z obowiązku stosowania zasady konkurencyjności.

Autorzy:

Aurelia Pankiewicz, Manager w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Michał Hackiewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

REKLAMA

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA