REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zryczałtowana stawka dochodów dla projektów z sektora B+R

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zryczałtowana procentowa stawka dochodów dla projektów z sektora B+R /Fotolia
Zryczałtowana procentowa stawka dochodów dla projektów z sektora B+R /Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z wymogów, o którym musiały pamiętać duże przedsiębiorstwa realizujące projekt, którego całkowity koszt kwalifikowany przekraczał 1 mln EUR, było monitorowanie i zwrot rzeczywistego dochodu wygenerowanego w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trzech lat od jego zakończenia. Podjęta przed kilkoma dniami przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju decyzja o zastosowaniu zryczałtowanej procentowej stawki dochodów odnoszącej się do projektów dużych przedsiębiorstw w sektorze badań, rozwoju i innowacji (sektor B+R) w wysokości 20% znosi ten obowiązek.

Przyjęcie w/w stawki zostało dokonane właśnie w celu określenia z wyprzedzeniem potencjalnych dochodów generowanych przez projekty w sektorze B+R oraz zwolnienia beneficjentów z obowiązku monitorowania i zwrotu rzeczywistego dochodu wygenerowanego w trakcie realizacji projektu oraz w okresie trzech lat od jego zakończenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zaproponowane ułatwienie może stanowić zachętę dla dużych przedsiębiorstw do aplikowania o środki  w konkursach w ramach I osi POIR.

Jednym z nich, dysponującym największym, bo miliardowym budżetem, a jednocześnie cieszącym się wielką popularnością jest konkurs z działania 1.1.1 POIR Badania przemysłowe i prace rozwojowe realizowane przez przedsiębiorstwa, tzw. „Szybka ścieżka”. Konkurs, w którym udział będą mogły wziąć wyłącznie duże przedsiębiorstwa został ogłoszony 28 kwietnia, zaś termin składania wniosków został wyznaczony pomiędzy 1 czerwca a 30 grudnia 2016 r. Minimalna wartość projektów to 12 mln zł. Konkurs podzielony jest na etapy, a każdy etap konkursu obejmuje nabór wniosków w danym miesiącu kalendarzowym, ich ocenę formalną i merytoryczną oraz opublikowanie list projektów rekomendowanych i nierekomendowanych do dofinansowania. Proces od zamknięcia naboru wniosków w danym etapie konkursu do chwili ogłoszenia wyników powinien trwać do 90 dni.

Natomiast, projekty polegające na prowadzeniu prac rozwojowych w celu przetestowania instalacji pilotażowej/demonstracyjnej można będzie składać w ramach działania 1.1.2 POIR Prace B+R związane z wytworzeniem instalacji pilotażowej/demonstracyjnej tzw. „Demonstrator”. Ogłoszenia tego konkursu można się spodziewać w czerwcu, natomiast nabór wniosków prowadzony będzie pomiędzy 6 lipca a 12 sierpnia 2016 r.

REKLAMA

Ulga podatkowa na inwestycje badawczo-rozwojowe (B+R)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w kwestii monitorowania i wykazywania dochodów dotyczyć będą także programów sektorowych, które będą uruchamiane w bieżącym roku. W najbliższym czasie o wsparcie będą mogli aplikować przedsiębiorcy z branży gier komputerowych (GameINN, 1-29 czerwca 2016 r.), producentów i przetwórców stali (INNOSTAL, 1-29 czerwca 2016 r.), a także systemów i pojazdów bezzałogowych (INNOSBZ, 10 czerwca-11 lipca 2016 r.). W III kwartale 2016 roku zostaną natomiast uruchomione programy sektorowe dla producentów części samochodowych, pojazdów szynowych oraz sektora magazynowania i przesyłu energii.

To jednak nie koniec pozytywnych zmian.

Ułatwieniem w procesie składania wniosków o dofinansowanie w ramach PO IR jest także dopuszczenie możliwości zawarcia umowy przez beneficjenta z podmiotem powiązanym, bez przeprowadzenia postępowania ofertowego w projektach POIR wdrażanych przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Jest to jednak obwarowane koniecznością spełnienia określonych warunków:

- wydatki wykonawcy powiązanego są kwalifikowane bez marży;

- beneficjent oraz podmiot powiązany zgadzają się na kontrolę każdej instytucji upoważnionej do przeprowadzenia kontroli w ramach projektów współfinansowanych ze środków europejskich w zakresie prawidłowości wyliczenia i poniesienia oraz rozliczenia kosztu kwalifikowanego w projekcie;\wykonawca będący podmiotem powiązanym - obok beneficjenta - ma obowiązek prowadzenia działań informacyjno-promocyjnych (odpowiednie oznakowanie materiałów, urządzeń itp.);

- wykonawca będzie podmiotem powiązanym ma obowiązek przechowywania dokumentacji dotyczącej prac wykonanych w projekcie (przez taki sam okres jak beneficjent), celem umożliwienia instytucjom kontrolnym weryfikacji, czy jego koszty sfinansowane w projekcie nie zawierały marży;

- wykonawca będący podmiotem powiązanym ma obowiązek stosować co najmniej tak rygorystyczne, jak beneficjent zasady dotyczące zarządzania konfliktem interesów;

- wykonawca będący podmiotem powiązanym ma obowiązek prowadzić wszelkie działania prawne i organizacyjne zapewniające ochronę tajemnic prawnie chronionych dotyczących procesu badawczo-rozwojowego, jak i wyników prac B+R.

Każdorazowe zawarcie umowy z podmiotem powiązanym w oparciu o powyższe zasady musi zostać poprzedzone zgodą NCBR.

  Duże spółki złożą oświadczenia na temat informacji niefinansowych


Przyszli beneficjenci zapewne z aprobatą przyjmą także zwolnienie z obowiązku stosowania zasady konkurencyjności, w przypadku spełnienia warunków opisanych w art. 4 pkt 3 lit. e ustawy PZP.

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Rozwoju, beneficjenci nie mają obowiązku publikacji ogłoszeń o zamówieniach, których przedmiotem są usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług badawczych, jeśli korzyści z tych zamówień nie przypadną wyłącznie zamawiającemu dla potrzeb jego własnej działalności (podział korzyści z tych zamówień musi zostać udokumentowany w sposób formalno-prawny).

Zwolnienie to dotyczy zleceń wykonania usług kierowanych do podmiotów niepowiązanych z beneficjentem osobowo lub kapitałowo i wymaga każdorazowo pisemnej decyzji NCBiR. Wyjątkiem jest tu wybór wykonawcy, którym jest uczelnia publiczna, instytut badawczy w rozumieniu ustawy o instytutach badawczych, instytut PAN lub inna jednostka naukowa będąca organizacją prowadzącą badania i upowszechniającą wiedzę, która podlega ocenie jakości działalności naukowej lub badawczo-rozwojowej jednostek naukowych i otrzymała co najmniej ocenę B.

Dotacje dla MŚP na inwestycje polegające na wdrożeniu wyników prac B+R

Powyższa zmiana ma na celu ułatwienie współpracy między naukowcami a przedsiębiorstwami w celu zwiększenia aktywności badawczo – rozwojowej.

Zakup sprzętu, aparatury, czy też innych materiałów koniecznych do wykonania danego typu badań nie podlega zwolnieniu z obowiązku stosowania zasady konkurencyjności.

Autorzy:

Aurelia Pankiewicz, Manager w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Michał Hackiewicz, Konsultant w Zespole Doradztwa Europejskiego Accreo Sp. z o.o.

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: co oznacza mrożenie rozwoju KSeF 1.0, nowe funkcjonalności i testowe środowisko od września? Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

REKLAMA