REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

REKLAMA

REKLAMA

Według planów Ministerstwa Finansów już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobligowane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą JPK czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego, co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw. Jak zapewniają eksperci, systemy Comarch ERP będą gotowe na czas. Ta pozytywna wizja ziści się pod jednym warunkiem – ostateczna wersja JPK musi zostać przedstawiona przez Ministerstwo Finansów zgodnie z wyznaczonym terminem, czyli 1 marca 2016 r.

Przedstawiciele krakowskiej spółki uczestniczą w konsultacjach społecznych Ministerstwa Finansów dzieląc się doświadczeniem.

REKLAMA

REKLAMA

Kluczowa będzie aktualizacja systemów pod kątem możliwości generowania wymaganych nowymi przepisami raportów. Czas wdrażania rozwiązań jest zależny od złożoności systemu. Niekiedy trwa pół roku. Dokładną charakterystykę struktur przedstawi 1 marca resort finansów. Dopiero wtedy firmy informatyczne będą mogły zacząć pracę nad aktualizacjami konkretnych systemów. Jednak systemy Comarch ERP po przyjęciu ostatecznego kształtu wytycznych w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego, zaledwie w ciągu miesiąca zostaną uzupełnione o nowe funkcjonalności, tak by w czerwcu mogły je zaimplementować przedsiębiorcy.

Monitor Księgowego

Jesteśmy w związku z powyższym zobowiązani do zmodyfikowania systemu, tak, aby możliwe było przesyłanie danych finansowych zgodnie ze schematami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów. Zgodnie z informacją opublikowaną na stronie internetowej, aby przesyłać uwagi do struktury plików kontrolnych, podjęliśmy stosowne kroki i wysłaliśmy do Ministerstwa Finansów  nasze uwagi. Chcemy również rozwiać wątpliwości, jakie pojawiły się podczas analizy projektu schematów opublikowanych przez Ministerstwo na stronie internetowej - wyjaśniają eksperci Comarch.

REKLAMA

Konieczność aktualizacji dla przedsiębiorców oznacza wydatki. Koszt aktualizacji może być bardzo różny. Zależy on od wielkości i złożoności wdrożenia. Może on wynieść kilkaset złotych, ale i kilkanaście tysięcy. Odetchnąć spokojnie mogą posiadacze aktualnej gwarancji Comarch ERP. W jej ramach Comarch zapewnia bezpłatną aktualizację. Podobnie jest, gdy użytkownik korzysta z systemów w chmurze Comarch Cloud – w tym przypadku wersja jest zawsze aktualna i zgodna z wymogami prawa. Z punktu widzenia klienta najwygodniej jest korzystać właśnie z chmury, w której dostępne są wszystkie systemy Comarch ERP, z wyjątkiem Comarch ERP Klasyka działającej w systemie DOS, choć system ten również będzie podlegał aktualizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Comarch zajmuje się m.in. tworzeniem oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwami COMARCH ERP XL, COMARCH ERP OPTIMA, COMARCH ERP ALTUM, dedykowanych również dla firm, które już w tym roku będą zobowiązane do przesyłania informacji organom skarbowym w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Comarch liczy na  udostępnienie platformy testowej przez Ministerstwo Finansów, na której możliwe będzie weryfikowanie zgodności ze standardem, generowanych przez systemy informatyczne plików XML. Krakowskiemu producentowi zależy też na udostępnieniu przykładowych, uzupełnionych schematów plików JPK, wraz z zaznaczeniem pól, które mają ewentualnie stanowić powiązanie między schematami, a więc muszą być spójne odnośnie sposobu zapisu treści. Działania te mają zapewnić jak najbardziej optymalne funkcjonowanie zaimplementowanych aktualizacji. Dla Comarchu to zadanie nie jest pierwszym takim wyzwaniem.

Jednolity Plik Kontrolny działa w niektórych państwach Unii Europejskiej, m.in. we Francji. To właśnie klientów z tego kraju krakowska spółka Comarch obsługiwała przy wdrażaniu JPK.

JPK będzie na początku dotyczył największych firm, przetwarzających bardzo dużą ilość dokumentów, w których odbywają się skomplikowane procesy biznesowe, obsługiwane przez system klasy ERP o wysoce złożonych strukturach baz danych, często wraz z rozwiązaniami dedykowanymi pod klienta. Producent musi mieć odpowiednią ilość czasu na przygotowanie systemu zgodnego z przepisami. Z kolei klient musi mieć czas na jego wdrożenie. W przypadku dużego przedsiębiorstwa, wdrożenie nowej  wersji  systemu może potrwać nawet kilka miesięcy.

Niedotrzymanie przez Ministerstwo terminu marcowego powinno wiązać się z przesunięciem wprowadzenia JPK od 1 stycznia 2017 roku.

Rząd liczy, że wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego zwiększy efektywność kontroli, co z kolei znacznie zmniejszy lukę podatkową VAT. Obecnie wynosi ona ok. 53 mld zł, a JPK ma podnieść wpływy do budżetu państwa o 15 mld zł.

Od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą musiały przesyłać fiskusowi w formie elektronicznej szczegółowe dane handlowe i finansowo-księgowe. Co zatem ma składać się na Jednolity Plik Kontrolny? W przypadku największych przedsiębiorstw będą to księgi rachunkowe, rejestry VAT, wyciągi bankowe, faktury VAT, operacje magazynowe.

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa będą zobowiązane do wysyłania JPK prawdopodobnie od 1 lipca 2018 roku.

Pierwszym krokiem, jaki muszą wykonać przedsiębiorcy, to weryfikacja używanego systemu księgowego. Musi on posiadać niezbędne elementy, które umożliwią generowanie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Jego struktura ma być oparta na aktualnej wersji specyfikacji pliku SAF-T, rekomendowanej przez OECD. Sam JPK ma składać się z siedmiu struktur wykorzystujących język XML.

Źródło: www.comarch.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w całym kraju w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

REKLAMA

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA