REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później
Jednolity Plik Kontrolny (JPK) w dużych firmach od lipca 2016 r. - w MŚP 2 lata później

REKLAMA

REKLAMA

Według planów Ministerstwa Finansów już od lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą zobligowane do przekazywania szczegółowych danych podatkowych, dotyczących prowadzonej działalności. Informacje będą raportowane w ściśle określony sposób – za pomocą JPK czyli Jednolitego Pliku Kontrolnego, co wymaga zmian w systemach informatycznych przedsiębiorstw. Jak zapewniają eksperci, systemy Comarch ERP będą gotowe na czas. Ta pozytywna wizja ziści się pod jednym warunkiem – ostateczna wersja JPK musi zostać przedstawiona przez Ministerstwo Finansów zgodnie z wyznaczonym terminem, czyli 1 marca 2016 r.

Przedstawiciele krakowskiej spółki uczestniczą w konsultacjach społecznych Ministerstwa Finansów dzieląc się doświadczeniem.

REKLAMA

Autopromocja

Kluczowa będzie aktualizacja systemów pod kątem możliwości generowania wymaganych nowymi przepisami raportów. Czas wdrażania rozwiązań jest zależny od złożoności systemu. Niekiedy trwa pół roku. Dokładną charakterystykę struktur przedstawi 1 marca resort finansów. Dopiero wtedy firmy informatyczne będą mogły zacząć pracę nad aktualizacjami konkretnych systemów. Jednak systemy Comarch ERP po przyjęciu ostatecznego kształtu wytycznych w zakresie Jednolitego Pliku Kontrolnego, zaledwie w ciągu miesiąca zostaną uzupełnione o nowe funkcjonalności, tak by w czerwcu mogły je zaimplementować przedsiębiorcy.

Monitor Księgowego

Jesteśmy w związku z powyższym zobowiązani do zmodyfikowania systemu, tak, aby możliwe było przesyłanie danych finansowych zgodnie ze schematami opublikowanymi przez Ministerstwo Finansów. Zgodnie z informacją opublikowaną na stronie internetowej, aby przesyłać uwagi do struktury plików kontrolnych, podjęliśmy stosowne kroki i wysłaliśmy do Ministerstwa Finansów  nasze uwagi. Chcemy również rozwiać wątpliwości, jakie pojawiły się podczas analizy projektu schematów opublikowanych przez Ministerstwo na stronie internetowej - wyjaśniają eksperci Comarch.

Konieczność aktualizacji dla przedsiębiorców oznacza wydatki. Koszt aktualizacji może być bardzo różny. Zależy on od wielkości i złożoności wdrożenia. Może on wynieść kilkaset złotych, ale i kilkanaście tysięcy. Odetchnąć spokojnie mogą posiadacze aktualnej gwarancji Comarch ERP. W jej ramach Comarch zapewnia bezpłatną aktualizację. Podobnie jest, gdy użytkownik korzysta z systemów w chmurze Comarch Cloud – w tym przypadku wersja jest zawsze aktualna i zgodna z wymogami prawa. Z punktu widzenia klienta najwygodniej jest korzystać właśnie z chmury, w której dostępne są wszystkie systemy Comarch ERP, z wyjątkiem Comarch ERP Klasyka działającej w systemie DOS, choć system ten również będzie podlegał aktualizacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

REKLAMA

Comarch zajmuje się m.in. tworzeniem oprogramowania do zarządzania przedsiębiorstwami COMARCH ERP XL, COMARCH ERP OPTIMA, COMARCH ERP ALTUM, dedykowanych również dla firm, które już w tym roku będą zobowiązane do przesyłania informacji organom skarbowym w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Comarch liczy na  udostępnienie platformy testowej przez Ministerstwo Finansów, na której możliwe będzie weryfikowanie zgodności ze standardem, generowanych przez systemy informatyczne plików XML. Krakowskiemu producentowi zależy też na udostępnieniu przykładowych, uzupełnionych schematów plików JPK, wraz z zaznaczeniem pól, które mają ewentualnie stanowić powiązanie między schematami, a więc muszą być spójne odnośnie sposobu zapisu treści. Działania te mają zapewnić jak najbardziej optymalne funkcjonowanie zaimplementowanych aktualizacji. Dla Comarchu to zadanie nie jest pierwszym takim wyzwaniem.

Jednolity Plik Kontrolny działa w niektórych państwach Unii Europejskiej, m.in. we Francji. To właśnie klientów z tego kraju krakowska spółka Comarch obsługiwała przy wdrażaniu JPK.

JPK będzie na początku dotyczył największych firm, przetwarzających bardzo dużą ilość dokumentów, w których odbywają się skomplikowane procesy biznesowe, obsługiwane przez system klasy ERP o wysoce złożonych strukturach baz danych, często wraz z rozwiązaniami dedykowanymi pod klienta. Producent musi mieć odpowiednią ilość czasu na przygotowanie systemu zgodnego z przepisami. Z kolei klient musi mieć czas na jego wdrożenie. W przypadku dużego przedsiębiorstwa, wdrożenie nowej  wersji  systemu może potrwać nawet kilka miesięcy.

Niedotrzymanie przez Ministerstwo terminu marcowego powinno wiązać się z przesunięciem wprowadzenia JPK od 1 stycznia 2017 roku.

Rząd liczy, że wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego zwiększy efektywność kontroli, co z kolei znacznie zmniejszy lukę podatkową VAT. Obecnie wynosi ona ok. 53 mld zł, a JPK ma podnieść wpływy do budżetu państwa o 15 mld zł.

Od 1 lipca 2016 r. duże przedsiębiorstwa będą musiały przesyłać fiskusowi w formie elektronicznej szczegółowe dane handlowe i finansowo-księgowe. Co zatem ma składać się na Jednolity Plik Kontrolny? W przypadku największych przedsiębiorstw będą to księgi rachunkowe, rejestry VAT, wyciągi bankowe, faktury VAT, operacje magazynowe.

Mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa będą zobowiązane do wysyłania JPK prawdopodobnie od 1 lipca 2018 roku.

Pierwszym krokiem, jaki muszą wykonać przedsiębiorcy, to weryfikacja używanego systemu księgowego. Musi on posiadać niezbędne elementy, które umożliwią generowanie Jednolitego Pliku Kontrolnego. Jego struktura ma być oparta na aktualnej wersji specyfikacji pliku SAF-T, rekomendowanej przez OECD. Sam JPK ma składać się z siedmiu struktur wykorzystujących język XML.

Źródło: www.comarch.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA