REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc
Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Największą i najbardziej spektakularną zmianą w przepisach podatkowych w 2016 roku, która wejdzie w życie w najbliższym czasie jest obowiązek udostępniania organom podatkowym ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formie elektronicznej, tzw. Jednolity Plik Kontrolny. Dotyczy to również podatku VAT.

Podczas posiedzenia Sejmu, które odbyło 12 maja 2016 r., w projekcie nowelizacji ordynacji podatkowej doprecyzowano zapis dotyczący obowiązkowego składania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, w postaci pliku JPK_VAT. 13 maja 2016 r. zapis ten uchwalono razem z całą ustawą o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

Od 1 lipca 2016 r. obowiązek ten będzie dotyczył dużych podmiotów.  Skrócono okres przejściowy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa te będą zobligowane do składania JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r. Mikroprzedsiębiorstwa będą natomiast zobowiązane do składania tego pliku od 1 stycznia 2018 r. Początkowo okres przejściowy, który dla wszystkich plików JPK miał być taki sam, dla mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw miał trwać do 30 czerwca 2018 r.

Składanie pliku JPK_VAT będzie obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Plik ten będzie trzeba składać za okresy miesięczne, do 25 dnia kolejnego miesiąca. To oznacza, że podmioty rozliczające się z podatku VAT miesięcznie, wraz z deklaracją VAT-7 będą zobowiązane do składania JPK_VAT. Podmioty rozliczające się kwartalnie, nadal będą mogły składać deklaracje VAT-7 za okresy kwartalne, a dodatkowo będą musiały przesyłać JPK_VAT za okresy miesięczne.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dzięki temu obowiązkowi Ministerstwo Finansów będzie w stanie budować bazę danych która powinna pozwolić na skuteczniejszą walkę z nadużyciami w podatku VAT, wyeliminować tzw. faktury fikcyjne, transakcje z udziałem firm „słupów”. Aby baza spełniła swoją rolę potrzebne jest przygotowanie odpowiednich narzędzi analitycznych. Narzędzia te mają pozwolić na wytypowanie podmiotów podejrzanych o nieprawidłowości w rozliczeniach VAT, np. w wyniku „kontroli krzyżowych” umożliwiających porównanie, czy faktury na podstawie, których odliczono w całości lub w części podatek VAT ujęto po stronie podatku VAT należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podjęło się bardzo trudnego zadania, polegającego na przygotowaniu infrastruktury, pozwalającej na przyjmowanie bardzo dużej liczby danych. W przypadku dużych przedsiębiorstw pliki z danymi za okresy miesięczne mogą mieć wielkość liczoną w GB. Niezwykle istotne jest w takiej sytuacji przygotowanie bezpiecznego a jednocześnie wygodnego dla podatników narzędzia, umożliwiającego przesyłanie danych, co miesiąc online.  Mamy nadzieję, że nie sprawdzi się scenariusz pesymistyczny, w którym deklaracja VAT-7 składana będzie elektronicznie, natomiast plik JPK_VAT dostarczany będzie do urzędów skarbowych na nośniku danych – dodaje Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP, Comarch SA.

Pozostałe pliki wchodzące w skład Jednolitego Pliku Kontrolnego, dotyczące: ksiąg rachunkowych (JPK_KR), wyciągów bankowych (JPK_WB), faktur (JPK_FA), dokumentów magazynowych (JPK_MAG), Książki Przychodów i Rozchodów, (JPK_KPiR), Ewidencji Ryczałtowej (JPK_EP) będą składane na żądanie, na wniosek organu kontrolującego.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA