REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Comarch
Producent i dostawca nowoczesnych systemów informatycznych
Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc
Obowiązek składania pliku JPK_VAT co miesiąc
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Największą i najbardziej spektakularną zmianą w przepisach podatkowych w 2016 roku, która wejdzie w życie w najbliższym czasie jest obowiązek udostępniania organom podatkowym ksiąg podatkowych i dowodów księgowych w formie elektronicznej, tzw. Jednolity Plik Kontrolny. Dotyczy to również podatku VAT.

Podczas posiedzenia Sejmu, które odbyło 12 maja 2016 r., w projekcie nowelizacji ordynacji podatkowej doprecyzowano zapis dotyczący obowiązkowego składania ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, w postaci pliku JPK_VAT. 13 maja 2016 r. zapis ten uchwalono razem z całą ustawą o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Od 1 lipca 2016 r. obowiązek ten będzie dotyczył dużych podmiotów.  Skrócono okres przejściowy dla małych i średnich przedsiębiorstw. Przedsiębiorstwa te będą zobligowane do składania JPK_VAT od 1 stycznia 2017 r. Mikroprzedsiębiorstwa będą natomiast zobowiązane do składania tego pliku od 1 stycznia 2018 r. Początkowo okres przejściowy, który dla wszystkich plików JPK miał być taki sam, dla mikro oraz małych i średnich przedsiębiorstw miał trwać do 30 czerwca 2018 r.

Składanie pliku JPK_VAT będzie obowiązkiem każdego przedsiębiorcy. Plik ten będzie trzeba składać za okresy miesięczne, do 25 dnia kolejnego miesiąca. To oznacza, że podmioty rozliczające się z podatku VAT miesięcznie, wraz z deklaracją VAT-7 będą zobowiązane do składania JPK_VAT. Podmioty rozliczające się kwartalnie, nadal będą mogły składać deklaracje VAT-7 za okresy kwartalne, a dodatkowo będą musiały przesyłać JPK_VAT za okresy miesięczne.

Polecamy: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Dzięki temu obowiązkowi Ministerstwo Finansów będzie w stanie budować bazę danych która powinna pozwolić na skuteczniejszą walkę z nadużyciami w podatku VAT, wyeliminować tzw. faktury fikcyjne, transakcje z udziałem firm „słupów”. Aby baza spełniła swoją rolę potrzebne jest przygotowanie odpowiednich narzędzi analitycznych. Narzędzia te mają pozwolić na wytypowanie podmiotów podejrzanych o nieprawidłowości w rozliczeniach VAT, np. w wyniku „kontroli krzyżowych” umożliwiających porównanie, czy faktury na podstawie, których odliczono w całości lub w części podatek VAT ujęto po stronie podatku VAT należnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Ministerstwo Finansów podjęło się bardzo trudnego zadania, polegającego na przygotowaniu infrastruktury, pozwalającej na przyjmowanie bardzo dużej liczby danych. W przypadku dużych przedsiębiorstw pliki z danymi za okresy miesięczne mogą mieć wielkość liczoną w GB. Niezwykle istotne jest w takiej sytuacji przygotowanie bezpiecznego a jednocześnie wygodnego dla podatników narzędzia, umożliwiającego przesyłanie danych, co miesiąc online.  Mamy nadzieję, że nie sprawdzi się scenariusz pesymistyczny, w którym deklaracja VAT-7 składana będzie elektronicznie, natomiast plik JPK_VAT dostarczany będzie do urzędów skarbowych na nośniku danych – dodaje Barbara Przybylska, projektant systemów Comarch ERP, Comarch SA.

Pozostałe pliki wchodzące w skład Jednolitego Pliku Kontrolnego, dotyczące: ksiąg rachunkowych (JPK_KR), wyciągów bankowych (JPK_WB), faktur (JPK_FA), dokumentów magazynowych (JPK_MAG), Książki Przychodów i Rozchodów, (JPK_KPiR), Ewidencji Ryczałtowej (JPK_EP) będą składane na żądanie, na wniosek organu kontrolującego.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Można legalnie płacić niższe podatki i nie bać się fiskusa. Doradca podatkowy daje kilka przykładów optymalizacji podatkowej

Podatnicy stale poszukują skutecznych i zgodnych z przepisami prawa sposobów na zmniejszenie swoich zobowiązań wobec fiskusa. Wiele osób i firm nie jest jednak pewnych, z których ulg i odliczeń podatkowych mogą skorzystać oraz które rozwiązania są dla nich najbardziej opłacalne. Prezentujemy najpopularniejsze metody na obniżenie wysokości danin publicznych, pomagając zrozumieć, jakie działania warto podjąć, by płacić niższe podatki.

Pewność taryfowa w handlu międzynarodowym – rola wiążących informacji taryfowych (WIT)

Wiążąca informacja taryfowa (WIT) to instytucja, która może zadecydować o przewidywalności kosztów importu i eksportu towarów w Unii Europejskiej. Choć jej zakres jest ściśle ograniczony, dla przedsiębiorcy oznacza gwarancję, że określony towar zostanie zaklasyfikowany według wskazanej pozycji taryfowej, a wysokość należności celnych będzie znana z wyprzedzeniem. W praktyce WIT to połączenie prawnej pewności i praktycznego ułatwienia w codziennym handlu transgranicznym.

Między niedopatrzeniem a przemytem. Dlaczego firmy spedycyjne nie wypełniają swoich obowiązków?

W dobie sankcji, wojny za granicą i zaostrzonego nadzoru eksportu, firmy spedycyjne nie mogą działać automatycznie. Brak weryfikacji dokumentów, analizy zleceń czy ryzyk sankcyjnych może prowadzić do współodpowiedzialności prawnej, utraty licencji i długofalowych strat reputacyjnych.

Ministerstwo Finansów przedłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków – jest już nowy projekt rozporządzenia!

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia, który wydłuża termin zapłaty podatku od niezrealizowanych zysków o 2 lata – do końca 2027 r. Zmiana jest korzystna dla podatników i ma na celu zapewnienie, że podatek zostanie zapłacony dopiero wtedy, gdy faktycznie dojdzie do zbycia majątku lub jego utraty.

REKLAMA

Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

REKLAMA