Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
"Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, podpisana przez prezydenta 16 października 2015 r., wpisuje się w szeroki front zmian w polskim prawie, mających na celu zwiększenie konkurencyjności polskich podmiotów oraz wzrost innowacyjności polskiej gospodarki" - powiedział PAP mec. Piotr Zimmerman, radca prawny z Kancelarii Zimmerman i Wspólnicy, były sędzia i szef największego wydziału upadłościowego w Polsce.
Jak wskazał, z jednej strony nowe Prawo restrukturyzacyjne (wchodzi w życie od nowego roku) zwiększa szanse na restrukturyzację zadłużenia w przypadku, gdyby innowacyjne przedsięwzięcie nie powiodło się (w ten sposób więcej podmiotów będzie podejmować ryzyko innowacyjności, wiedząc, że jedno niepowodzenie nie zniszczy im kariery na zawsze).
Ustawy deregulacyjne oszczędziły firmom 8 mld rocznie
Z drugiej zaś strony - kontynuował - ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, zapewnia większe wsparcie dla innowacyjności poprzez zwiększenie zakresu ulg podatkowych dla innowacyjnych przedsięwzięć, ułatwiając zakładanie spółek celowych dla przedsięwzięć badawczych.
Ustawa wprowadza możliwość zaliczania kosztów działalności B+R (badania i rozwój) do kosztów uzyskania przychodów w podatkach dochodowych, niezależnie od ich wyniku. Przedsiębiorcy mogliby jako koszt zaliczyć od 120 do 150 proc. faktycznie poniesionych kosztów.
Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)
Zniesione będzie opodatkowanie aportu własności intelektualnej i przemysłowej. Wprowadzone przepisy uproszczą zasady rozporządzania majątkiem przez uczelnie, instytuty badawcze i instytuty Polskiej Akademii Nauk. Jednostki nie będą musiały każdorazowo uzyskiwać zgody Ministra Skarbu Państwa na zakup, sprzedaż lub licencjonowanie elementów majątku. Dodatkowo próg reglamentujący dysponowanie mieniem zostanie podniesiony z 50 do 250 tys. euro.
"Nowe prawo dotyczy nie tylko polskich uczelni i instytucji badawczych, ale także młodych naukowców, którzy ze wsparciem inwestorów typu venture capital sami zaczynają karierę w Polsce z nowymi projektami, zamiast uciekać za granicę. Kluczową zmianą jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów działalności badawczo-rozwojowej nie tylko rozumianej jako koszty badań naukowych sensu stricte, ale i prac rozwojowych niezależnie od ich wyniku – a nie jak dotychczas tylko w przypadku uzyskania pozytywnych wyników badań. Tu oczywiście istnieje potencjalne pole do nadużyć, ale jest to konieczne, bowiem jedynie część badań naukowych kończy się sukcesem i bez porażek nie ma postępu, więc nie mamy wyboru" - powiedział mec. Zimmerman.
Nowa definicja niewypłacalności w Prawie upadłościowym od 2016 roku
"Prawo podatkowe powinno zatem nagradzać tych, którzy odważają się ryzykować dla innowacyjności i nie powinni dodatkowo podatkowo tracić na już straconych w wyniku nietrafionych badań środkach. Wsparciu innowacyjności ma służyć także swoista premia za innowacyjność, bowiem, pod pewnymi warunkami, koszty badań będzie można wliczyć w koszty uzyskania przychodów nie w 100, ale nawet maksymalnie w 150 proc. wydatkowanych kwot. Jest to swoista zachęta także dla finansujących takie badania – funduszy typu venture-capital, bez których wsparcia małe firmy i młodzi naukowcy nie mają szans na samodzielny start (bez pomocy wielkich koncernów). Zmienią się zasady wydatkowania funduszy przez uczelnie i instytucje badawcze – dotychczas procesy zakupowe na potrzeby prowadzonych badań były koszmarem uczelni, a formalizm i strach przed zarzuceniem niegospodarności blokował komercjalizowanie wynalazków powstających na polskich uczelniach. Ustawa ma to zmienić" - dodał prawnik.
"Ustawa o innowacyjności" była inicjatywą poprzedniego prezydenta Bronisława Komorowskiego, a została uchwalona przez Sejm 29 września.
Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)
"Projekt przebył dość błyskawiczną drogę legislacyjną, bo od złożenia do laski marszałkowskiej (marzec 2015 r.) do podpisu przez prezydenta (październik 2015 r.) upłynęło ledwie 7 miesięcy, zatem zawsze pojawia się pytanie o dopracowanie rozwiązań, ale cel i założenia są bardzo szczytne, zatem należy obserwować jego wpływ na gospodarkę z dużą uwagą" - zwrócił uwagę Zimmerman.
Nowela ma wejść w życie od 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem art. 6, który ma obowiązywać od 1 października 2016 r. (PAP)
mah/ son/
Fundusze unijne wspierające innowacje w polskich firmach - ruszyło 5 nowych konkursów
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat