REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.
Ulga podatkowa na innowacje i ułatwienia w zakładaniu spółek celowych w 2016 r.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Większe wsparcie dla innowacyjności poprzez zwiększenie zakresu ulg podatkowych dla innowacyjnych przedsięwzięć i ułatwienie zakładania spółek celowych dla przedsięwzięć badawczych - to rozwiązania zawarte w ustawie o wspieraniu innowacyjności. Nowe regulacje wejdą w życie w 2016 r.

REKLAMA

REKLAMA

"Ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, podpisana przez prezydenta 16 października 2015 r., wpisuje się w szeroki front zmian w polskim prawie, mających na celu zwiększenie konkurencyjności polskich podmiotów oraz wzrost innowacyjności polskiej gospodarki" - powiedział PAP mec. Piotr Zimmerman, radca prawny z Kancelarii Zimmerman i Wspólnicy, były sędzia i szef największego wydziału upadłościowego w Polsce.

Jak wskazał, z jednej strony nowe Prawo restrukturyzacyjne (wchodzi w życie od nowego roku) zwiększa szanse na restrukturyzację zadłużenia w przypadku, gdyby innowacyjne przedsięwzięcie nie powiodło się (w ten sposób więcej podmiotów będzie podejmować ryzyko innowacyjności, wiedząc, że jedno niepowodzenie nie zniszczy im kariery na zawsze).

REKLAMA

Ustawy deregulacyjne oszczędziły firmom 8 mld rocznie

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z drugiej zaś strony - kontynuował - ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku ze wspieraniem innowacyjności, zapewnia większe wsparcie dla innowacyjności poprzez zwiększenie zakresu ulg podatkowych dla innowacyjnych przedsięwzięć, ułatwiając zakładanie spółek celowych dla przedsięwzięć badawczych.

Ustawa wprowadza możliwość zaliczania kosztów działalności B+R (badania i rozwój) do kosztów uzyskania przychodów w podatkach dochodowych, niezależnie od ich wyniku. Przedsiębiorcy mogliby jako koszt zaliczyć od 120 do 150 proc. faktycznie poniesionych kosztów.

Polecamy: Samochód w firmie – rok po zmianach (PDF)

Zniesione będzie opodatkowanie aportu własności intelektualnej i przemysłowej. Wprowadzone przepisy uproszczą zasady rozporządzania majątkiem przez uczelnie, instytuty badawcze i instytuty Polskiej Akademii Nauk. Jednostki nie będą musiały każdorazowo uzyskiwać zgody Ministra Skarbu Państwa na zakup, sprzedaż lub licencjonowanie elementów majątku. Dodatkowo próg reglamentujący dysponowanie mieniem zostanie podniesiony z 50 do 250 tys. euro.

"Nowe prawo dotyczy nie tylko polskich uczelni i instytucji badawczych, ale także młodych naukowców, którzy ze wsparciem inwestorów typu venture capital sami zaczynają karierę w Polsce z nowymi projektami, zamiast uciekać za granicę. Kluczową zmianą jest możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztów działalności badawczo-rozwojowej nie tylko rozumianej jako koszty badań naukowych sensu stricte, ale i prac rozwojowych niezależnie od ich wyniku – a nie jak dotychczas tylko w przypadku uzyskania pozytywnych wyników badań. Tu oczywiście istnieje potencjalne pole do nadużyć, ale jest to konieczne, bowiem jedynie część badań naukowych kończy się sukcesem i bez porażek nie ma postępu, więc nie mamy wyboru" - powiedział mec. Zimmerman.

Nowa definicja niewypłacalności w Prawie upadłościowym od 2016 roku

"Prawo podatkowe powinno zatem nagradzać tych, którzy odważają się ryzykować dla innowacyjności i nie powinni dodatkowo podatkowo tracić na już straconych w wyniku nietrafionych badań środkach. Wsparciu innowacyjności ma służyć także swoista premia za innowacyjność, bowiem, pod pewnymi warunkami, koszty badań będzie można wliczyć w koszty uzyskania przychodów nie w 100, ale nawet maksymalnie w 150 proc. wydatkowanych kwot. Jest to swoista zachęta także dla finansujących takie badania – funduszy typu venture-capital, bez których wsparcia małe firmy i młodzi naukowcy nie mają szans na samodzielny start (bez pomocy wielkich koncernów). Zmienią się zasady wydatkowania funduszy przez uczelnie i instytucje badawcze – dotychczas procesy zakupowe na potrzeby prowadzonych badań były koszmarem uczelni, a formalizm i strach przed zarzuceniem niegospodarności blokował komercjalizowanie wynalazków powstających na polskich uczelniach. Ustawa ma to zmienić" - dodał prawnik.

"Ustawa o innowacyjności" była inicjatywą poprzedniego prezydenta Bronisława Komorowskiego, a została uchwalona przez Sejm 29 września.

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

"Projekt przebył dość błyskawiczną drogę legislacyjną, bo od złożenia do laski marszałkowskiej (marzec 2015 r.) do podpisu przez prezydenta (październik 2015 r.) upłynęło ledwie 7 miesięcy, zatem zawsze pojawia się pytanie o dopracowanie rozwiązań, ale cel i założenia są bardzo szczytne, zatem należy obserwować jego wpływ na gospodarkę z dużą uwagą" - zwrócił uwagę Zimmerman.

Nowela ma wejść w życie od 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem art. 6, który ma obowiązywać od 1 października 2016 r. (PAP)

mah/ son/

Fundusze unijne wspierające innowacje w polskich firmach - ruszyło 5 nowych konkursów

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA