REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatności elektroniczne będą bezpieczniejsze

Subskrybuj nas na Youtube
Płatności elektroniczne będą bezpieczniejsze
Płatności elektroniczne będą bezpieczniejsze
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o usługach płatniczych. Nowe regulacje zwiększą bezpieczeństwo płatności dokonywanych elektronicznie, co jest wygodną formą rozliczeń. Zmniejszą się także koszty prowadzenia działalności przez przedsiębiorców akceptujących płatności elektronicznie.

Zaproponowano rozwiązania, które wdrażają do polskiego prawa przepisy rozporządzenia unijnego 2015/751 w sprawie opłat interchange w odniesieniu do transakcji płatniczych realizowanych w oparciu o kartę (rozporządzenie MIF). Rozporządzenie MIF nie wpłynie na wysokość obowiązujących stawek opłat interchange w Polsce.

REKLAMA

Autopromocja

W projekcie noweli ustawowej przewidziano rozdzielenie funkcji nadzorczych, dotyczących egzekwowania rozporządzenia MIF, między Narodowy Bank Polski i Komisję Nadzoru Finansowego. W rezultacie prezes Narodowego Banku Polskiego będzie nadzorował egzekwowanie rozporządzenia MIF przez organizacje płatnicze, np. VISA, MasterCard (są odpowiedzialne za funkcjonowanie schematów płatniczych, w tym systemów kart płatniczych). Z kolei Komisja Nadzoru Finansowego ma kontrolować działalność dostawców usług płatniczych (wydawców instrumentów płatniczych, agentów rozliczeniowych) w zakresie obowiązków wynikających z rozporządzenia MIF.

Założono, że KNF będzie obowiązkowo informować prezesa NBP o każdej zmianie mającej wpływ na aktualność informacji i dokumentów dołączonych do wniosku o wydanie zezwolenia na świadczenie usług płatniczych w charakterze krajowej instytucji płatniczej. Jednocześnie prezes NBP będzie musiał powiadomić KNF o działalności instytucji płatniczej, która stanowiłaby zagrożenie dla stabilności systemu płatniczego. Aby zapewnić odpowiedni nadzór nad funkcjonowaniem schematów płatniczych na organizacje płatnicze nałożono obowiązek przekazywania prezesowi NBP kwartalnych informacji niezbędnych do ich oceny. Prezes NBP ma też prowadzić i ogłaszać na swojej stronie internetowej listę schematów płatniczych funkcjonujących w Polsce.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wprowadzono także nowe rozwiązania dotyczące organizacji nadzoru systemowego nad schematami płatniczymi, które obejmują zasady przeprowadzania transakcji przy użyciu niekartowych instrumentów płatniczych, np. aplikacji mobilnych. Zmieniono też przepisy dotyczące sprawowania przez prezesa NBP nadzoru systemowego nad pozostałą infrastrukturą rynku finansowego, tj. systemami płatności, systemami rozrachunku papierów wartościowych oraz usługą płatniczą acquiringu (polega na wykonaniu transakcji płatniczej za pośrednictwem instrumentu płatniczego w celu przekazania środków między stronami transakcji).

Nowe regulacje zwiększą bezpieczeństwo płatności dokonywanych elektronicznie, co jest wygodną formą rozliczeń.

Zmniejszą się także koszty prowadzenia działalności przez przedsiębiorców akceptujących płatności elektronicznie, a klienci będą mogli korzystać z kilku różnych metod płatności (marek płatniczych) na jednym nośniku. Np. jedna karta płatnicza będzie umożliwiała dokonanie płatności w ramach różnych systemów płatniczych takich jak Visa lub MasterCard czy system lokalny. Może to pozytywnie wpłynąć na powstanie i rozwój krajowego systemu kart płatniczych.

Punkty handlowo–usługowe (sklepy), przyjmujące płatności, będą mogły ustanowić pierwszeństwo akceptowania marki płatniczej, co może wspierać efektywniejsze kosztowo krajowe, lokalne systemy płatnicze. Obowiązkowe ma być informowanie konsumentów o możliwości dokonywania płatności danym instrumentem płatniczym w punkcie sprzedaży. Rozwiązania te powinny zwiększyć przejrzystość wyboru metod płatności oraz prowadzić do wzrostu świadomości konsumentów w tym obszarze.

Polecamy: Monitor Księgowego – prenumerata

Nowe regulacje mają wejść w życie po 60 dniach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Organizacje płatnicze funkcjonujące na terenie Polski będą miały dodatkowy czas na przystosowanie swojej działalności do nowego porządku prawnego (2 lub 6 miesięcy w zależności od charakteru prowadzonej działalności).

Źródło: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów

Zobacz więcej aktualności na IFK Platformie Księgowych i Kadrowych >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: InforFK

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA