REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy stowarzyszenie może wystawić fakturę za usługi reklamowe

Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie kultury fizycznej działa jako klub sportowy, nie prowadzi działalności zarobkowej i nie jest zarejestrowane jako „czynny podatnik VAT”. Utrzymuje się z różnych źródeł (m.in. z dotacji z urzędu gminy, składek członkowskich i sekcji klubowych, darowizn od firm i osób fizycznych), a wszelkie pozyskane środki przeznacza na działalność statutową. Klub od początku tego roku pozyskuje środki finansowe od firm w zamian za ich reklamę na imprezach i zawodach sportowych. Czy może wystawiać faktury (rachunki) tym firmom?

Podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast w przypadku gdy sprzedaży towarów lub świadczenia usług dokonuje podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, właściwym dokumentem potwierdzającym dokonanie takiej czynności jest rachunek (art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej). W tej sytuacji taki właśnie dokument powinno wystawiać stowarzyszenie.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wynika ze statutu stowarzyszenia, jego celem jest popularyzacja sportu. Swoje cele stowarzyszenie realizuje m.in. przez prowadzenie szkolenia sportowego w sekcjach, starty w imprezach organizowanych przez związki sportowe, organizowanie imprez popularyzujących sport - zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży - współpracę ze szkołami oraz różnymi organizacjami sportowymi, organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży, utrzymywanie kontaktów z innymi klubami krajowymi i zagranicznymi, pozyskiwanie bazy sportowej oraz szkolenie i doszkalanie kadry trenerskiej, instruktorskiej i sędziów sportowych.

NA FUNDUSZE STOWARZYSZENIA SKŁADAJĄ SIĘ M.IN. WPŁYWY Z REKLAMY, PROMOCJI I SPONSORINGU DOKONYWANEGO POPRZEZ:

• umieszczenie nazw tych firm w nazwie klubu występującego w rozgrywkach,

• umieszczenie logo lub nazwy sponsora na klubowych strojach sportowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• reklamę wizualną (np. zamieszczanie bannerów z logo klubu i firm sponsorskich na imprezach i zawodach sportowych).

Oznacza to, że stowarzyszenie faktycznie świadczy usługi reklamowe na rzecz firmy sponsorującej, czyli prowadzi działalność gospodarczą.

W świetle prawa podatkowego kwoty uzyskane przez klub z tytułu reklamy i sponsoringu są przychodem stowarzyszenia. A jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej - podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są obowiązani, na żądanie kupującego lub usługobiorcy, wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi (art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej).

W przypadku „czynnego podatnika VAT” przychody uzyskiwane z wymienionych wcześniej źródeł (usług reklamowych) powinny być dokumentowane fakturami. Taki obowiązek spoczywa na podatnikach wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą. Są oni obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Natomiast w przypadku sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej obowiązek wystawienia faktury związany jest żądaniem tych osób (art. 106 ust. 1 i 4 ustawy o VAT).

REKLAMA

Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

Przez pojęcie działalności gospodarczej należy rozumieć m.in. wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców - również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Stowarzyszenie wykonuje odpłatnie na rzecz sponsorów czynności, które polegają na umieszczaniu reklam różnych firm na strojach sportowych zawodników. Tym samym prowadzi działania spełniające definicję usług (określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). Usługi takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT). Jednak na mocy art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości tej sprzedaży nie wlicza się: kwoty podatku, odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku - zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT - jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty 50 000 zł.

Podsumowując - usługi reklamowe na rzecz firm, wykonywane przez stowarzyszenie, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W przypadku gdy jednostka korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, wówczas wykonywanie takich usług należy dokumentować rachunkami - zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej.

UWAGA!

Jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczy łącznie w poprzednim roku podatkowym kwotę 50 000 zł, jednostka utraci prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku i będzie obowiązana zarejestrować się jako podatnik VAT czynny. Od tego momentu wykonywanie opisanych w pytaniu usług należy dokumentować fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy o VAT.

Podstawy prawne:

- ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

- ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

- ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA