REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy stowarzyszenie może wystawić fakturę za usługi reklamowe

Joanna Nowicka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Stowarzyszenie kultury fizycznej działa jako klub sportowy, nie prowadzi działalności zarobkowej i nie jest zarejestrowane jako „czynny podatnik VAT”. Utrzymuje się z różnych źródeł (m.in. z dotacji z urzędu gminy, składek członkowskich i sekcji klubowych, darowizn od firm i osób fizycznych), a wszelkie pozyskane środki przeznacza na działalność statutową. Klub od początku tego roku pozyskuje środki finansowe od firm w zamian za ich reklamę na imprezach i zawodach sportowych. Czy może wystawiać faktury (rachunki) tym firmom?

Podatnicy podatku od towarów i usług są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (art. 106 ust. 1 ustawy o VAT). Natomiast w przypadku gdy sprzedaży towarów lub świadczenia usług dokonuje podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, właściwym dokumentem potwierdzającym dokonanie takiej czynności jest rachunek (art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej). W tej sytuacji taki właśnie dokument powinno wystawiać stowarzyszenie.

REKLAMA

Autopromocja

Jak wynika ze statutu stowarzyszenia, jego celem jest popularyzacja sportu. Swoje cele stowarzyszenie realizuje m.in. przez prowadzenie szkolenia sportowego w sekcjach, starty w imprezach organizowanych przez związki sportowe, organizowanie imprez popularyzujących sport - zwłaszcza wśród dzieci i młodzieży - współpracę ze szkołami oraz różnymi organizacjami sportowymi, organizowanie wypoczynku dzieci i młodzieży, utrzymywanie kontaktów z innymi klubami krajowymi i zagranicznymi, pozyskiwanie bazy sportowej oraz szkolenie i doszkalanie kadry trenerskiej, instruktorskiej i sędziów sportowych.

NA FUNDUSZE STOWARZYSZENIA SKŁADAJĄ SIĘ M.IN. WPŁYWY Z REKLAMY, PROMOCJI I SPONSORINGU DOKONYWANEGO POPRZEZ:

• umieszczenie nazw tych firm w nazwie klubu występującego w rozgrywkach,

• umieszczenie logo lub nazwy sponsora na klubowych strojach sportowych,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• reklamę wizualną (np. zamieszczanie bannerów z logo klubu i firm sponsorskich na imprezach i zawodach sportowych).

Oznacza to, że stowarzyszenie faktycznie świadczy usługi reklamowe na rzecz firmy sponsorującej, czyli prowadzi działalność gospodarczą.

W świetle prawa podatkowego kwoty uzyskane przez klub z tytułu reklamy i sponsoringu są przychodem stowarzyszenia. A jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej - podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są obowiązani, na żądanie kupującego lub usługobiorcy, wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi (art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej).

W przypadku „czynnego podatnika VAT” przychody uzyskiwane z wymienionych wcześniej źródeł (usług reklamowych) powinny być dokumentowane fakturami. Taki obowiązek spoczywa na podatnikach wykonujących samodzielnie działalność gospodarczą. Są oni obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Natomiast w przypadku sprzedaży towarów i usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej obowiązek wystawienia faktury związany jest żądaniem tych osób (art. 106 ust. 1 i 4 ustawy o VAT).

REKLAMA

Podatnikami podatku od towarów i usług są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT).

Przez pojęcie działalności gospodarczej należy rozumieć m.in. wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców - również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).

Stowarzyszenie wykonuje odpłatnie na rzecz sponsorów czynności, które polegają na umieszczaniu reklam różnych firm na strojach sportowych zawodników. Tym samym prowadzi działania spełniające definicję usług (określoną w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). Usługi takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 22% (art. 41 ust. 1 ustawy o VAT). Jednak na mocy art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50 000 zł. Do wartości tej sprzedaży nie wlicza się: kwoty podatku, odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Podatnik rozpoczynający wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy o VAT w trakcie roku podatkowego jest zwolniony od podatku - zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy o VAT - jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej sprzedaży, kwoty 50 000 zł.

Podsumowując - usługi reklamowe na rzecz firm, wykonywane przez stowarzyszenie, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W przypadku gdy jednostka korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, wówczas wykonywanie takich usług należy dokumentować rachunkami - zgodnie z art. 87 § 1 Ordynacji podatkowej.

UWAGA!

Jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej przekroczy łącznie w poprzednim roku podatkowym kwotę 50 000 zł, jednostka utraci prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku i będzie obowiązana zarejestrować się jako podatnik VAT czynny. Od tego momentu wykonywanie opisanych w pytaniu usług należy dokumentować fakturą VAT na podstawie art. 106 ustawy o VAT.

Podstawy prawne:

- ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

- ustawa z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

- ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA