REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot wydatków za telefon i Internet dla wolontariusza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wolontariusze wykonujący czynności na rzecz stowarzyszenia wykorzystują dla jego celów swoje prywatne telefony i Internet. Otrzymują z tego tytułu zwrot poniesionych przez nich wydatków. Czy należy ten zwrot wykazać w sporządzanych informacjach PIT-8?

Zwrot wydatków za używanie telefonu przez wolontariuszy do kwoty wynikającej z bilingu rozmów w sprawach stowarzyszenia jest zwolniony od podatku. Stanowisko takie reprezentuje większość organów podatkowych. Jeżeli chodzi zaś o zwrot wydatków za abonament, to jest on płacony niezależnie od tego, czy podatnik wykorzystuje go do celów stowarzyszenia, czy też nie. Dlatego ewentualny zwrot wydatków za abonament jest opodatkowany i należy go wykazać w PIT-8C. Dotyczy to również zwrotu wydatków w kwocie wyższej niż wynikająca z bilingu rozmów przeprowadzonych na rzecz stowarzyszenia.

REKLAMA

Autopromocja

Organizacje pozarządowe mają obowiązek zapewnić wolontariuszowi - na zasadach dotyczących pracowników - zwrot kosztów, które ponoszą oni, wykonując świadczenia na rzecz organizacji. W ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wskazane zostały tylko niektóre rodzaje kosztów podlegających zwrotowi. A w art. 45 ust. 2 tej ustawy postanowiono, że organizacje pozarządowe mogą pokrywać także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz tych podmiotów - również na zasadach dotyczących pracowników, określonych w odrębnych przepisach.

Jeśli chodzi o stronę podatkową, to zwolnione od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność (art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: updof). Telefon w tym przypadku spełnia rolę narzędzia. Dlatego zwrot wydatków pracownikowi za używanie telefonu do wysokości wynikającej z bilingu rozmów dotyczących pracodawcy jest zwolniony od podatku.

Powyżej jest mowa o kosztach połączeń - i to tylko tych „służbowych”. Natomiast abonament jest płacony niezależnie od tego, czy podatnik korzysta z telefonu (czy Internetu) do celów pracodawcy, czy też nie. A zatem ewentualny zwrot wydatków za abonament czy zwrot w kwocie wyższej niż wynikająca z bilingu rozmów telefonicznych przeprowadzonych na rzecz pracodawcy podlega opodatkowaniu. Przychód taki należy wykazać w PIT-8C (informacja o przychodach z innych źródeł).

Zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 13 updof dotyczy pracowników. Powstaje zatem problem, czy zwolnienie to można zastosować również do wolontariuszy. Na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego wolontariusze mogą wykonywać - na zasadach określonych w tej ustawie - świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy, na rzecz organizacji pozarządowych w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego. Ponadto uprawnienia wolontariuszy w tym zakresie również należy odczytać jako uprawnienia „na zasadach dotyczących pracowników”. Zatem zwolnienie to powinno mieć zastosowanie także do nich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IS

Wprawdzie nie można wykluczyć tu sporu z organami podatkowymi, które czasem zbyt literalnie traktują brzmienie przepisów, ale warto zwrócić uwagę na bardzo korzystną interpretację wydaną 19 grudnia 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB2/415-1412/08-2/MK): W przypadku gdy zakład pracy zwraca pracownikowi wydatki poniesione przez niego w związku z używaniem prywatnego telefonu do celów służbowych, u pracownika powstaje przychód. Przychód ten na mocy art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta ze zwolnienia od opodatkowania, jeżeli zwrócony wydatek stanowi ekwiwalent pieniężny. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem wolne od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność.

(...) Wnioskodawca (stowarzyszenie) dokonuje zwrotu kosztów za przeprowadzane przez wolontariuszy rozmowy telefoniczne dla celów Stowarzyszenia na podstawie bilingu.

(...) w przypadku gdy pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów przeprowadzanych rozmów telefonicznych ponoszonych przez wolontariuszy odbywa się na zasadach dotyczących pracowników, otrzymany ekwiwalent będzie przychodem zwolnionym od podatku dochodowego. W przeciwnym wypadku wystąpi przychód z innych źródeł.

Natomiast w kwestii dotyczącej zwrotu wydatków za korzystanie przez wolontariuszy z dostępu do sieci internetowej organ podatkowy zauważa, że mamy w tej sytuacji do czynienia z przysporzeniem majątkowym.

(...) Wolontariusze korzystają z dostępu do Internetu, ponosząc z tego tytułu w stałej wysokości opłaty abonamentowe, bez względu na to czy korzystają z dostępu do Internetu, czy też nie. Ponadto nie ma możliwości sprawdzenia, czy Internet jest wykorzystywany do celów służbowych czy prywatnych. A zatem brak możliwości wyodrębnienia kosztów związanych z używaniem Internetu dla celów służbowych. W związku z powyższym zwrot przedmiotowych wydatków stanowi dla wolontariusza przychód z innych źródeł, który podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym na Wnioskodawcy spoczywa zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości przychodu osiągniętego z tytułu zwrotu opłat za Internet, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Reasumując, w przypadku gdy pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów przeprowadzanych rozmów telefonicznych ponoszonych przez wolontariuszy odbywa się na zasadach dotyczących pracowników, otrzymany ekwiwalent będzie przychodem zwolnionym od podatku dochodowego. Natomiast wypłacane wynagrodzenie Użytkownika serwisu internetowego należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł - na podstawie art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Wnioskodawca ma obowiązek na podstawie art. 42a ww. ustawy wystawić informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Ponieważ kwestia zwolnienia przychodów wolontariusza z tytułu używania prywatnego telefonu do celów służbowych może być przedmiotem sporów z organami podatkowymi, radzimy zwrócić się do organu skarbowego ze stosownym pytaniem - wykorzystując przy tym powyższą interpretację - w celu uzyskania wiążącej informacji w konkretnym przypadku.

KRZYSZTOF RUSTECKI

Podstawy prawne:

- ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

- ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz.U. Nr 96, poz. 873; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 22, poz. 120

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

Czego najczęściej dotyczą kontrole z urzędu skarbowego i ZUS-u?

Przedsiębiorcy mają szereg obowiązków wobec państwa - jako podatnicy muszą przestrzegać przepisów podatkowych, a jako płatnicy stosować normy z zakresu ubezpieczeń społecznych. W obu tych sferach często dochodzi do uchybień. Dlatego upoważnione organy sprawdzają, czy firmy przestrzegają obowiązujących przepisów. W naszym artykule przedstawiamy najczęstsze obszary, które podlegają kontroli organów podatkowych lub Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA