REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot wydatków za telefon i Internet dla wolontariusza

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Rustecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Wolontariusze wykonujący czynności na rzecz stowarzyszenia wykorzystują dla jego celów swoje prywatne telefony i Internet. Otrzymują z tego tytułu zwrot poniesionych przez nich wydatków. Czy należy ten zwrot wykazać w sporządzanych informacjach PIT-8?

Zwrot wydatków za używanie telefonu przez wolontariuszy do kwoty wynikającej z bilingu rozmów w sprawach stowarzyszenia jest zwolniony od podatku. Stanowisko takie reprezentuje większość organów podatkowych. Jeżeli chodzi zaś o zwrot wydatków za abonament, to jest on płacony niezależnie od tego, czy podatnik wykorzystuje go do celów stowarzyszenia, czy też nie. Dlatego ewentualny zwrot wydatków za abonament jest opodatkowany i należy go wykazać w PIT-8C. Dotyczy to również zwrotu wydatków w kwocie wyższej niż wynikająca z bilingu rozmów przeprowadzonych na rzecz stowarzyszenia.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Organizacje pozarządowe mają obowiązek zapewnić wolontariuszowi - na zasadach dotyczących pracowników - zwrot kosztów, które ponoszą oni, wykonując świadczenia na rzecz organizacji. W ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie wskazane zostały tylko niektóre rodzaje kosztów podlegających zwrotowi. A w art. 45 ust. 2 tej ustawy postanowiono, że organizacje pozarządowe mogą pokrywać także inne niezbędne koszty ponoszone przez wolontariusza, związane z wykonywaniem świadczeń na rzecz tych podmiotów - również na zasadach dotyczących pracowników, określonych w odrębnych przepisach.

Jeśli chodzi o stronę podatkową, to zwolnione od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność (art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych; dalej: updof). Telefon w tym przypadku spełnia rolę narzędzia. Dlatego zwrot wydatków pracownikowi za używanie telefonu do wysokości wynikającej z bilingu rozmów dotyczących pracodawcy jest zwolniony od podatku.

Powyżej jest mowa o kosztach połączeń - i to tylko tych „służbowych”. Natomiast abonament jest płacony niezależnie od tego, czy podatnik korzysta z telefonu (czy Internetu) do celów pracodawcy, czy też nie. A zatem ewentualny zwrot wydatków za abonament czy zwrot w kwocie wyższej niż wynikająca z bilingu rozmów telefonicznych przeprowadzonych na rzecz pracodawcy podlega opodatkowaniu. Przychód taki należy wykazać w PIT-8C (informacja o przychodach z innych źródeł).

REKLAMA

Zwolnienie zawarte w art. 21 ust. 1 pkt 13 updof dotyczy pracowników. Powstaje zatem problem, czy zwolnienie to można zastosować również do wolontariuszy. Na podstawie art. 42 ust. 1 pkt 1 ustawy o działalności pożytku publicznego wolontariusze mogą wykonywać - na zasadach określonych w tej ustawie - świadczenia odpowiadające świadczeniu pracy, na rzecz organizacji pozarządowych w zakresie ich działalności statutowej, w szczególności w zakresie działalności pożytku publicznego. Ponadto uprawnienia wolontariuszy w tym zakresie również należy odczytać jako uprawnienia „na zasadach dotyczących pracowników”. Zatem zwolnienie to powinno mieć zastosowanie także do nich.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

IS

Wprawdzie nie można wykluczyć tu sporu z organami podatkowymi, które czasem zbyt literalnie traktują brzmienie przepisów, ale warto zwrócić uwagę na bardzo korzystną interpretację wydaną 19 grudnia 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPB2/415-1412/08-2/MK): W przypadku gdy zakład pracy zwraca pracownikowi wydatki poniesione przez niego w związku z używaniem prywatnego telefonu do celów służbowych, u pracownika powstaje przychód. Przychód ten na mocy art. 21 ust. 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych korzysta ze zwolnienia od opodatkowania, jeżeli zwrócony wydatek stanowi ekwiwalent pieniężny. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem wolne od podatku dochodowego są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność.

(...) Wnioskodawca (stowarzyszenie) dokonuje zwrotu kosztów za przeprowadzane przez wolontariuszy rozmowy telefoniczne dla celów Stowarzyszenia na podstawie bilingu.

(...) w przypadku gdy pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów przeprowadzanych rozmów telefonicznych ponoszonych przez wolontariuszy odbywa się na zasadach dotyczących pracowników, otrzymany ekwiwalent będzie przychodem zwolnionym od podatku dochodowego. W przeciwnym wypadku wystąpi przychód z innych źródeł.

Natomiast w kwestii dotyczącej zwrotu wydatków za korzystanie przez wolontariuszy z dostępu do sieci internetowej organ podatkowy zauważa, że mamy w tej sytuacji do czynienia z przysporzeniem majątkowym.

(...) Wolontariusze korzystają z dostępu do Internetu, ponosząc z tego tytułu w stałej wysokości opłaty abonamentowe, bez względu na to czy korzystają z dostępu do Internetu, czy też nie. Ponadto nie ma możliwości sprawdzenia, czy Internet jest wykorzystywany do celów służbowych czy prywatnych. A zatem brak możliwości wyodrębnienia kosztów związanych z używaniem Internetu dla celów służbowych. W związku z powyższym zwrot przedmiotowych wydatków stanowi dla wolontariusza przychód z innych źródeł, który podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym na Wnioskodawcy spoczywa zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C o wysokości przychodu osiągniętego z tytułu zwrotu opłat za Internet, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego i przekazania jej podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Reasumując, w przypadku gdy pokrywanie przez Wnioskodawcę kosztów przeprowadzanych rozmów telefonicznych ponoszonych przez wolontariuszy odbywa się na zasadach dotyczących pracowników, otrzymany ekwiwalent będzie przychodem zwolnionym od podatku dochodowego. Natomiast wypłacane wynagrodzenie Użytkownika serwisu internetowego należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł - na podstawie art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym Wnioskodawca ma obowiązek na podstawie art. 42a ww. ustawy wystawić informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C.

Ponieważ kwestia zwolnienia przychodów wolontariusza z tytułu używania prywatnego telefonu do celów służbowych może być przedmiotem sporów z organami podatkowymi, radzimy zwrócić się do organu skarbowego ze stosownym pytaniem - wykorzystując przy tym powyższą interpretację - w celu uzyskania wiążącej informacji w konkretnym przypadku.

KRZYSZTOF RUSTECKI

Podstawy prawne:

- ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 69, poz. 587

- ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - Dz.U. Nr 96, poz. 873; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 22, poz. 120

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fakturowanie w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłało do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Zasady korzystania z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

Nowa faktura VAT (ustrukturyzowana) w 2026 r. Jak będzie wyglądać – wizualizacja, zakres danych, kody QR

W 2026 roku w Polsce obowiązkowe stanie się korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Będzie to miało w szczególności ten skutek, że tradycyjne faktury papierowe i elektroniczne w formacie PDF zostaną zastąpione przez faktury ustrukturyzowane w formacie XML. Każda taka faktura będzie miała jednolitą strukturę danych określoną przez Ministerstwo Finansów, co zapewni spójność i automatyzację w obiegu dokumentów. Dodatkowo faktury udostępniane poza systemem KSeF będą musiały być oznaczone kodem weryfikującym, najczęściej w formie kodu QR. Będzie to wymagało odpowiedniego oznaczenia. Faktura w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) znacząco różni się od tradycyjnych faktur papierowych czy elektronicznych w formacie PDF.

REKLAMA

KSeF - kto ponosi ryzyko?

Krajowy System e-Faktur już całkiem niedługo stanie się obowiązkowym narzędziem do rozliczeń VAT w obrocie gospodarczym. Jest to chyba najbardziej ambitny projekt cyfryzacji podatkowej w Polsce, mający na celu ograniczenie szarej strefy, przyspieszenie rozliczeń VAT i zwiększenie transparentności obrotu gospodarczego.

e-Paragony 2.2 - nowe funkcje w aplikacji Ministerstwa Finansów. Komu i do czego mogą się przydać?

Ministerstwo Finansów poinformowało 8 września 2025 r., że udostępniło nową wersję (2.2) aplikacji mobilnej e-Paragony. Kolejna wersja tej aplikacji pozwala na udostępnianie i import paragonu, a także współdzielenie karty e-Paragony. Dzięki temu można gromadzić paragony elektroniczne na kilku urządzeniach. To wygodne rozwiązanie, które pomaga zarządzać wydatkami rodzinnymi. e-Paragony to bezpłatna aplikacja, dzięki której można przechowywać w smartfonie paragony w formie elektronicznej. Aplikacja jest całkowicie bezpieczna i anonimowa.

KSeF obowiązkowy: terminarz 2025/2026 [tabela]. Kto przekroczył 200 mln zł sprzedaży w 2024 r. musi wystawiać faktury w KSeF wcześniej

Od kiedy trzeba fakturować obowiązkowo za pośrednictwem KSeF – od 1 lutego czy 1 kwietnia 2026 r.? Okazuje się, że kluczowa w wyznaczeniu tego terminu jest wartość sprzedaży brutto osiągnięta w 2024 r., a nie, jak wcześniej zakładano, w 2025 r. To oznacza, że podatnicy już teraz mogą ustalić, od kiedy będą musieli stosować nowy obowiązek fakturowania. Próg graniczny to 200 mln zł obrotów brutto – kto go przekroczy, wdroży KSeF wcześniej. Dodatkowy czas (do końca 2026 r.) na przygotowanie przewidziano m.in. dla wystawiających faktury z kas rejestrujących i podmiotów o niewielkiej skali sprzedaży.

Koniec polskiego rolnictwa? Unia Europejska otwiera bramy dla taniej żywności z Ameryki Południowej

To może być początek końca polskiej wsi. Umowa z Mercosurem otwiera unijny rynek na wołowinę, drób, miód i cukier z Ameryki Południowej – tanie, masowe i nie do przebicia. Czy polskie rolnictwo czeka katastrofa?

REKLAMA

Webinar: Objaśnienia MF w podatku u źródła. W czym w praktyce pomogą?

Podatek u źródła od lat budzi wątpliwości. Zmieniające się przepisy, niejednoznaczne interpretacje oraz ryzyko odpowiedzialności sprawiają, że każda wskazówka ze strony resortu finansów ma istotne znaczenie w codziennej praktyce. Przyjrzymy się więc najnowszym objaśnieniom MF i ocenimy, w jakim zakresie mogą one pomóc w konkretnych przypadkach.

Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, już 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

REKLAMA