REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc prawnika przed wejściem spółki na NewConnect

REKLAMA

Tylko w tym roku na rynku NewConnect, czyli alternatywnym systemie obrotu, zadebiutowało ponad 60 podmiotów. Tzw. „wejście” na NewConnect daje spółce nie tylko możliwość pozyskania kapitału, ale także sprawia, że spółka staje bardziej rozpoznawalna, co w przyszłości może również przynosić spółce dodatkowe korzyści. Jakie kroki należy zatem podjąć przed „wejściem” na NewConnect? Z czyich usług skorzystać? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszej publikacji.

W całym procesie wprowadzania akcji do obrotu na rynku New Connect, istotną rolę odgrywa doradca prawny , który pomoże spółce nie tylko w dokonaniu odpowiednich zmian natury formalnej mających na celu dostosowanie dokumentacji spółki do procedury „wejścia” na NewConnect, ale także będzie czuwał nad zabezpieczeniem interesu spółki-emitenta w trakcie całej procedury.

REKLAMA

Autopromocja

Rolą prawnika w pierwszym etapie przygotowywania spółki do „wejścia” na NewConnect jest dostosowanie wewnętrznych regulacji emitenta (w tym przede wszystkim statutu spółki) do potrzeb wprowadzenia akcji na NewConnect, np. w zakresie rodzaju akcji i ich uprzywilejowania. Doradca prawny podejmie również czynności zmierzające do uporządkowania grupy kapitałowej emitenta, o ile oczywiście emitent taką grupę tworzy. Czynności te są bardzo istotne, ponieważ aby emitent mógł wprowadzić swoje akcje do obrotu na alternatywnym systemie obrotu, musi spełniać określone warunki, w wypełnieniu których pomoże właśnie doradca prawny.

Kolejną istotną kwestią jest pozyskanie dla emitenta nowych inwestorów, jeszcze przed wprowadzeniem akcji na NewConnect. Przykładowo odbywa się to poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. Z praktyki wynika, że w takich przypadkach spółki najczęściej kierują emisję nowych akcji do określonych inwestorów, posiadających znaczny kapitał na dofinansowanie spółki. W tym zakresie skorzystanie z usług prawnika może również okazać się konieczne i pomocne, ponieważ pomoże on spółce przejść przez całą procedurę podwyższenia kapitału zakładowego oraz przygotuje odpowiednie projekty umów z inwestorami w taki sposób, by w jak największym stopniu zabezpieczyć interesy emitenta (tzw. umowy inwestycyjne). Ponieważ umowy te często dotyczą inwestycji o dużej wartości, skorzystanie z usług prawnika zapewni spółce komfort właściwego zadbania o jej interesy. Ze względu na wagę problemu, temat umów inwestycyjnych zostanie omówiony szerzej w jednej z naszych kolejnych publikacji.

Nie można również zapominać o przeprowadzeniu due diligence w zakresie prawnym. Ze strony emitenta mogłoby ono polegać na analizie stanu prawnego spółki emitenta i jego grupy kapitałowej pod kątem ryzyk związanych z wprowadzeniem akcji na NewConnect lub niepowodzeniem oferty. Ze strony inwestora zaś mogłoby ono polegać na analizie stanu prawnego emitenta oraz jego grupy kapitałowej pod kątem podjęcia decyzji inwestycyjnej i ewentualnych ryzyk z nią związanych. Przeprowadzeniem takiego prawnego due diligence powinien zająć się prawnik, który kierując się standardową listą zagadnień dokona szczegółowej analizy i weryfikacji danego stanu faktycznego od strony prawnej oraz przedstawi i oceni ewentualne ryzyka związane z planowaną transakcją.

REKLAMA

Po podjęciu decyzji o wprowadzeniu akcji na rynek NewConnect konieczne będzie zawarcie przez emitenta umowy z tzw. autoryzowanym doradcą. Autoryzowanym doradcą może być firma inwestycyjna lub inny podmiot świadczący usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, doradztwo prawne lub audyt finansowy, który został wpisany na listę autoryzowanych doradców prowadzoną przez organizatora alternatywnego systemu obrotu. Zatem może nim być m.in. kancelaria prawna lub dom maklerski. Szczegółowe obowiązki autoryzowanego doradcy, w tym m.in. związane ze sporządzeniem dokumentu informacyjnego emitenta, określa regulamin alternatywnego systemu obrotu oraz umowa zawarta pomiędzy doradcą a emitentem. Należy przy tym zaznaczyć, że wykonywanie przez autoryzowanego doradcę obowiązków związanych z doradztwem i współdziałaniem w zakresie obowiązków informacyjnych emitenta powinno trwać przez okres co najmniej jednego roku od dnia pierwszego notowania instrumentów finansowych danego emitenta w alternatywnym systemie obrotu. Dlatego też, a także mając na uwadze konieczność ochrony interesu emitenta, zawierając umowę z autoryzowanym doradcą należy przede wszystkim zwrócić uwagę na szczegółowe określenie podziału obowiązków pomiędzy emitentem a autoryzowanym doradcą. Również w tym zakresie cenne i pomocne może okazać się skorzystanie z pomocy prawnika, który jako podmiot posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie będzie czuwał nad takim skonstruowaniem umowy z autoryzowanym doradcą, aby w jak największym stopniu zabezpieczone były interesy emitenta i ograniczone zostały ryzyka leżące po jego stronie. Pomoc prawnika będzie potrzebna emitentowi także w trakcie negocjacji i zawierania umowy z tzw. animatorem rynku, z którego usług spółka będzie musiała skorzystać. Animatorem rynku może być np. dom maklerski. Zadaniem animatora rynku jest podejmowanie wszelkich czynności mających na celu jak najefektywniejsze wspomaganie płynności danego instrumentu finansowego. Poszczególne obowiązki animatora rynku powinny być szczegółowo określone w umowie zawieranej z emitentem, w taki sposób aby nie było wątpliwości m.in. za co, odpowiedzialność ponosi animator rynku i czego może od niego domagać się emitent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując należy wskazać, że emitent, decydując się na wprowadzenie swoich akcji do obrotu na NewConnect, musi dokonać szeregu czynności, a ich szczegółowe omówienie wykracza poza ramy niniejszej, ogólnej publikacji. Aby bezpiecznie i płynnie przeprowadzić całą procedurę, rekomendujemy zatem emitentowi skorzystanie z usług doradcy prawego, który na każdym etapie czynności zmierzających do „wejścia” spółki na NewConnect powinien służyć jej pomocą prawną.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Program do rozliczeń rocznych PIT

Rozlicz deklaracje roczne z programem polecanym przez tysiące firm i księgowych. Zawiera wszystkie typy deklaracji PIT, komplet załączników oraz formularzy NIP.

ETS 2: Na czym polega nowy system handlu emisjami w UE. Założenia, harmonogram i skutki wdrożenia. Czy jest szansa na rezygnację z ETS 2?

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS) odgrywa kluczową rolę w polityce klimatycznej UE, jednak jego rozszerzenie na nowe sektory gospodarki w ramach ETS 2 budzi kontrowersje. W artykule przedstawione zostały założenia systemu ETS 2, jego harmonogram wdrożenia oraz potencjalne skutki ekonomiczne i społeczne. Przeanalizowano również możliwości opóźnienia lub rezygnacji z wdrożenia ETS 2 w kontekście polityki klimatycznej oraz nacisków gospodarczych i społecznych.

Samotny rodzic, ulga podatkowa i 800+. Komu skarbówka pozwoli skorzystać, a kto zostanie z niczym?

Ulga prorodzinna to temat, który każdego roku podczas rozliczeń PIT budzi wiele emocji, zwłaszcza wśród rozwiedzionych lub żyjących w separacji rodziców. Czy opieka naprzemienna oznacza równe prawa do ulgi? Czy ten rodzaj opieki daje możliwość rozliczenia PIT jako samotny rodzic? Ministerstwo Finansów rozwiewa wątpliwości.

Twój e-PIT 2025: logowanie. Dane autoryzujące, bankowość elektroniczna, Profil Zaufany, mObywatel, e-Dowód

W ramach usługi Twój e-PIT przygotowanej przez Ministerstwo Finansów i Krajową Administrację Skarbową w 2025 roku, można złożyć elektronicznie zeznania podatkowe: PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37 i PIT-38 a także oświadczenie PIT-OP i informację PIT-DZ. Czas na to rozliczenie jest do 30 kwietnia 2025 r. Najpierw jednak trzeba się zalogować do e-US (e-Urząd Skarbowy - urzadskarbowy.gov.pl). Jak to zrobić?

REKLAMA

Księgowy, biuro rachunkowe czy samodzielna księgowość? Jeden błąd może kosztować Cię fortunę!

Prowadzenie księgowości to obowiązek każdego przedsiębiorcy, ale sposób jego realizacji zależy od wielu czynników. Zatrudnienie księgowego, współpraca z biurem rachunkowym czy samodzielne rozliczenia – każda opcja ma swoje plusy i minusy. Źle dobrane rozwiązanie może prowadzić do kosztownych błędów, kar i niepotrzebnego stresu. Sprawdź, komu najlepiej powierzyć finanse swojej firmy i uniknij pułapek, które mogą Cię słono kosztować!

Czym są przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Sądy odpowiadają niejednoznacznie

Przychody pasywne w Estońskim CIT. Czy w przypadku gdy firma informatyczna sprzedaje prawa do gier jako licencje, są to przychody pasywne, wykluczające z Estońskiego CIT? Na pytanie, czy limit do 50% przychodów z wierzytelności dla podatników na Estońskim CIT powinien być liczony z uwzględnieniem zbywania własnych wierzytelności w ramach faktoringu, sądy odpowiadają niejednoznacznie.

Dość biurokratycznych absurdów! 14 kluczowych zmian, które uwolnią firmy od zbędnych ograniczeń

Mikro, małe i średnie firmy od lat duszą się pod ciężarem skomplikowanych przepisów i biurokratycznych wymagań. Rzecznik MŚP, Agnieszka Majewska, przekazała premierowi Donaldowi Tuskowi listę 14 postulatów, które mogą zrewolucjonizować prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce. Uproszczenia podatkowe, ograniczenie kontroli, mniej biurokracji i szybsze procedury inwestycyjne – te zmiany mogą zdecydować o przyszłości setek tysięcy przedsiębiorstw. Czy rząd odpowie na ten apel?

Odliczenie w PIT zakupu smartfona, smartwatcha i tabletu jest możliwe. Kto ma takie prawo? [Ulga rehabilitacyjna 2025]

Wydatki poniesione przez podatnika z orzeczoną niepełnosprawnością na zakup telefonu komórkowego (smartfona), smartwatcha i tabletu oraz oprogramowania i baterii do tych urządzeń (a także na naprawy tych urządzeń), można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej określonej w art. 26 ust. 1 pkt 6 w zw. z art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawowym warunkiem tego odliczenia jest to, by te urządzenia ułatwiały wykonywanie czynności życiowych, stosownie do potrzeb wynikających z niepełnosprawności. Takie jest stanowisko Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej zaprezentowane np. w interpretacji indywidualnej z 19 listopada 2024 r.

REKLAMA

Twój e-PIT już jest! Jak szybko rozliczyć PIT i otrzymać zwrot podatku?

Usługa Twój e-PIT ruszyła 15 lutego 2025 roku rusza. To najprostszy sposób na szybkie i wygodne rozliczenie podatku PIT za 2024 rok. Sprawdź, jakie nowości wprowadzono w tym roku i jak złożyć zeznanie w kilka kliknięć, by nie czekać na zwrot podatku!

Zaniechanie poboru podatku od subwencji i wsparcia finansowego z tarcz PFR do końca 2026 roku

Ministerstwo Finansów chce wydłużyć do końca 2026 r. okres zaniechania poboru podatku od subwencji finansowych oraz finansowania preferencyjnego udzielonych przez PFR w ramach tarcz – wynika z projektu rozporządzenia, opublikowanego 14 lutego 2025 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

REKLAMA