REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc prawnika przed wejściem spółki na NewConnect

REKLAMA

Tylko w tym roku na rynku NewConnect, czyli alternatywnym systemie obrotu, zadebiutowało ponad 60 podmiotów. Tzw. „wejście” na NewConnect daje spółce nie tylko możliwość pozyskania kapitału, ale także sprawia, że spółka staje bardziej rozpoznawalna, co w przyszłości może również przynosić spółce dodatkowe korzyści. Jakie kroki należy zatem podjąć przed „wejściem” na NewConnect? Z czyich usług skorzystać? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszej publikacji.

W całym procesie wprowadzania akcji do obrotu na rynku New Connect, istotną rolę odgrywa doradca prawny , który pomoże spółce nie tylko w dokonaniu odpowiednich zmian natury formalnej mających na celu dostosowanie dokumentacji spółki do procedury „wejścia” na NewConnect, ale także będzie czuwał nad zabezpieczeniem interesu spółki-emitenta w trakcie całej procedury.

REKLAMA

Autopromocja

Rolą prawnika w pierwszym etapie przygotowywania spółki do „wejścia” na NewConnect jest dostosowanie wewnętrznych regulacji emitenta (w tym przede wszystkim statutu spółki) do potrzeb wprowadzenia akcji na NewConnect, np. w zakresie rodzaju akcji i ich uprzywilejowania. Doradca prawny podejmie również czynności zmierzające do uporządkowania grupy kapitałowej emitenta, o ile oczywiście emitent taką grupę tworzy. Czynności te są bardzo istotne, ponieważ aby emitent mógł wprowadzić swoje akcje do obrotu na alternatywnym systemie obrotu, musi spełniać określone warunki, w wypełnieniu których pomoże właśnie doradca prawny.

Kolejną istotną kwestią jest pozyskanie dla emitenta nowych inwestorów, jeszcze przed wprowadzeniem akcji na NewConnect. Przykładowo odbywa się to poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. Z praktyki wynika, że w takich przypadkach spółki najczęściej kierują emisję nowych akcji do określonych inwestorów, posiadających znaczny kapitał na dofinansowanie spółki. W tym zakresie skorzystanie z usług prawnika może również okazać się konieczne i pomocne, ponieważ pomoże on spółce przejść przez całą procedurę podwyższenia kapitału zakładowego oraz przygotuje odpowiednie projekty umów z inwestorami w taki sposób, by w jak największym stopniu zabezpieczyć interesy emitenta (tzw. umowy inwestycyjne). Ponieważ umowy te często dotyczą inwestycji o dużej wartości, skorzystanie z usług prawnika zapewni spółce komfort właściwego zadbania o jej interesy. Ze względu na wagę problemu, temat umów inwestycyjnych zostanie omówiony szerzej w jednej z naszych kolejnych publikacji.

Nie można również zapominać o przeprowadzeniu due diligence w zakresie prawnym. Ze strony emitenta mogłoby ono polegać na analizie stanu prawnego spółki emitenta i jego grupy kapitałowej pod kątem ryzyk związanych z wprowadzeniem akcji na NewConnect lub niepowodzeniem oferty. Ze strony inwestora zaś mogłoby ono polegać na analizie stanu prawnego emitenta oraz jego grupy kapitałowej pod kątem podjęcia decyzji inwestycyjnej i ewentualnych ryzyk z nią związanych. Przeprowadzeniem takiego prawnego due diligence powinien zająć się prawnik, który kierując się standardową listą zagadnień dokona szczegółowej analizy i weryfikacji danego stanu faktycznego od strony prawnej oraz przedstawi i oceni ewentualne ryzyka związane z planowaną transakcją.

REKLAMA

Po podjęciu decyzji o wprowadzeniu akcji na rynek NewConnect konieczne będzie zawarcie przez emitenta umowy z tzw. autoryzowanym doradcą. Autoryzowanym doradcą może być firma inwestycyjna lub inny podmiot świadczący usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, doradztwo prawne lub audyt finansowy, który został wpisany na listę autoryzowanych doradców prowadzoną przez organizatora alternatywnego systemu obrotu. Zatem może nim być m.in. kancelaria prawna lub dom maklerski. Szczegółowe obowiązki autoryzowanego doradcy, w tym m.in. związane ze sporządzeniem dokumentu informacyjnego emitenta, określa regulamin alternatywnego systemu obrotu oraz umowa zawarta pomiędzy doradcą a emitentem. Należy przy tym zaznaczyć, że wykonywanie przez autoryzowanego doradcę obowiązków związanych z doradztwem i współdziałaniem w zakresie obowiązków informacyjnych emitenta powinno trwać przez okres co najmniej jednego roku od dnia pierwszego notowania instrumentów finansowych danego emitenta w alternatywnym systemie obrotu. Dlatego też, a także mając na uwadze konieczność ochrony interesu emitenta, zawierając umowę z autoryzowanym doradcą należy przede wszystkim zwrócić uwagę na szczegółowe określenie podziału obowiązków pomiędzy emitentem a autoryzowanym doradcą. Również w tym zakresie cenne i pomocne może okazać się skorzystanie z pomocy prawnika, który jako podmiot posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie będzie czuwał nad takim skonstruowaniem umowy z autoryzowanym doradcą, aby w jak największym stopniu zabezpieczone były interesy emitenta i ograniczone zostały ryzyka leżące po jego stronie. Pomoc prawnika będzie potrzebna emitentowi także w trakcie negocjacji i zawierania umowy z tzw. animatorem rynku, z którego usług spółka będzie musiała skorzystać. Animatorem rynku może być np. dom maklerski. Zadaniem animatora rynku jest podejmowanie wszelkich czynności mających na celu jak najefektywniejsze wspomaganie płynności danego instrumentu finansowego. Poszczególne obowiązki animatora rynku powinny być szczegółowo określone w umowie zawieranej z emitentem, w taki sposób aby nie było wątpliwości m.in. za co, odpowiedzialność ponosi animator rynku i czego może od niego domagać się emitent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując należy wskazać, że emitent, decydując się na wprowadzenie swoich akcji do obrotu na NewConnect, musi dokonać szeregu czynności, a ich szczegółowe omówienie wykracza poza ramy niniejszej, ogólnej publikacji. Aby bezpiecznie i płynnie przeprowadzić całą procedurę, rekomendujemy zatem emitentowi skorzystanie z usług doradcy prawego, który na każdym etapie czynności zmierzających do „wejścia” spółki na NewConnect powinien służyć jej pomocą prawną.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA