REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pomoc prawnika przed wejściem spółki na NewConnect

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Tylko w tym roku na rynku NewConnect, czyli alternatywnym systemie obrotu, zadebiutowało ponad 60 podmiotów. Tzw. „wejście” na NewConnect daje spółce nie tylko możliwość pozyskania kapitału, ale także sprawia, że spółka staje bardziej rozpoznawalna, co w przyszłości może również przynosić spółce dodatkowe korzyści. Jakie kroki należy zatem podjąć przed „wejściem” na NewConnect? Z czyich usług skorzystać? Na te i inne pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszej publikacji.

W całym procesie wprowadzania akcji do obrotu na rynku New Connect, istotną rolę odgrywa doradca prawny , który pomoże spółce nie tylko w dokonaniu odpowiednich zmian natury formalnej mających na celu dostosowanie dokumentacji spółki do procedury „wejścia” na NewConnect, ale także będzie czuwał nad zabezpieczeniem interesu spółki-emitenta w trakcie całej procedury.

REKLAMA

Autopromocja

Rolą prawnika w pierwszym etapie przygotowywania spółki do „wejścia” na NewConnect jest dostosowanie wewnętrznych regulacji emitenta (w tym przede wszystkim statutu spółki) do potrzeb wprowadzenia akcji na NewConnect, np. w zakresie rodzaju akcji i ich uprzywilejowania. Doradca prawny podejmie również czynności zmierzające do uporządkowania grupy kapitałowej emitenta, o ile oczywiście emitent taką grupę tworzy. Czynności te są bardzo istotne, ponieważ aby emitent mógł wprowadzić swoje akcje do obrotu na alternatywnym systemie obrotu, musi spełniać określone warunki, w wypełnieniu których pomoże właśnie doradca prawny.

Kolejną istotną kwestią jest pozyskanie dla emitenta nowych inwestorów, jeszcze przed wprowadzeniem akcji na NewConnect. Przykładowo odbywa się to poprzez podwyższenie kapitału zakładowego. Z praktyki wynika, że w takich przypadkach spółki najczęściej kierują emisję nowych akcji do określonych inwestorów, posiadających znaczny kapitał na dofinansowanie spółki. W tym zakresie skorzystanie z usług prawnika może również okazać się konieczne i pomocne, ponieważ pomoże on spółce przejść przez całą procedurę podwyższenia kapitału zakładowego oraz przygotuje odpowiednie projekty umów z inwestorami w taki sposób, by w jak największym stopniu zabezpieczyć interesy emitenta (tzw. umowy inwestycyjne). Ponieważ umowy te często dotyczą inwestycji o dużej wartości, skorzystanie z usług prawnika zapewni spółce komfort właściwego zadbania o jej interesy. Ze względu na wagę problemu, temat umów inwestycyjnych zostanie omówiony szerzej w jednej z naszych kolejnych publikacji.

Nie można również zapominać o przeprowadzeniu due diligence w zakresie prawnym. Ze strony emitenta mogłoby ono polegać na analizie stanu prawnego spółki emitenta i jego grupy kapitałowej pod kątem ryzyk związanych z wprowadzeniem akcji na NewConnect lub niepowodzeniem oferty. Ze strony inwestora zaś mogłoby ono polegać na analizie stanu prawnego emitenta oraz jego grupy kapitałowej pod kątem podjęcia decyzji inwestycyjnej i ewentualnych ryzyk z nią związanych. Przeprowadzeniem takiego prawnego due diligence powinien zająć się prawnik, który kierując się standardową listą zagadnień dokona szczegółowej analizy i weryfikacji danego stanu faktycznego od strony prawnej oraz przedstawi i oceni ewentualne ryzyka związane z planowaną transakcją.

Po podjęciu decyzji o wprowadzeniu akcji na rynek NewConnect konieczne będzie zawarcie przez emitenta umowy z tzw. autoryzowanym doradcą. Autoryzowanym doradcą może być firma inwestycyjna lub inny podmiot świadczący usługi związane z obrotem gospodarczym, w tym doradztwo finansowe, doradztwo prawne lub audyt finansowy, który został wpisany na listę autoryzowanych doradców prowadzoną przez organizatora alternatywnego systemu obrotu. Zatem może nim być m.in. kancelaria prawna lub dom maklerski. Szczegółowe obowiązki autoryzowanego doradcy, w tym m.in. związane ze sporządzeniem dokumentu informacyjnego emitenta, określa regulamin alternatywnego systemu obrotu oraz umowa zawarta pomiędzy doradcą a emitentem. Należy przy tym zaznaczyć, że wykonywanie przez autoryzowanego doradcę obowiązków związanych z doradztwem i współdziałaniem w zakresie obowiązków informacyjnych emitenta powinno trwać przez okres co najmniej jednego roku od dnia pierwszego notowania instrumentów finansowych danego emitenta w alternatywnym systemie obrotu. Dlatego też, a także mając na uwadze konieczność ochrony interesu emitenta, zawierając umowę z autoryzowanym doradcą należy przede wszystkim zwrócić uwagę na szczegółowe określenie podziału obowiązków pomiędzy emitentem a autoryzowanym doradcą. Również w tym zakresie cenne i pomocne może okazać się skorzystanie z pomocy prawnika, który jako podmiot posiadający odpowiednią wiedzę i doświadczenie będzie czuwał nad takim skonstruowaniem umowy z autoryzowanym doradcą, aby w jak największym stopniu zabezpieczone były interesy emitenta i ograniczone zostały ryzyka leżące po jego stronie. Pomoc prawnika będzie potrzebna emitentowi także w trakcie negocjacji i zawierania umowy z tzw. animatorem rynku, z którego usług spółka będzie musiała skorzystać. Animatorem rynku może być np. dom maklerski. Zadaniem animatora rynku jest podejmowanie wszelkich czynności mających na celu jak najefektywniejsze wspomaganie płynności danego instrumentu finansowego. Poszczególne obowiązki animatora rynku powinny być szczegółowo określone w umowie zawieranej z emitentem, w taki sposób aby nie było wątpliwości m.in. za co, odpowiedzialność ponosi animator rynku i czego może od niego domagać się emitent.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując należy wskazać, że emitent, decydując się na wprowadzenie swoich akcji do obrotu na NewConnect, musi dokonać szeregu czynności, a ich szczegółowe omówienie wykracza poza ramy niniejszej, ogólnej publikacji. Aby bezpiecznie i płynnie przeprowadzić całą procedurę, rekomendujemy zatem emitentowi skorzystanie z usług doradcy prawego, który na każdym etapie czynności zmierzających do „wejścia” spółki na NewConnect powinien służyć jej pomocą prawną.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA