REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

ETS: spółka powinna móc odliczyć VAT od wydatków wspólników

REKLAMA

Spółka powinna móc odliczyć VAT zapłacony w cenie wydatków inwestycyjnych zrobionych nie przez nią, tylko przez osoby, które później stały się jej wspólnikami - orzekł Trybunał Sprawiedliwości UE w sprawie dotyczącej sporu polskiej spółki z izbą skarbową.


Trybunał Sprawiedliwości UE (zwany potocznie Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości) wydał 1 marca 2012 r. wyrok w sprawie dotyczącej Kopalni Odkrywkowej Polski Trawertyn P. Granatowicz, M. Wąsiewicz (sygn. C-280/10). Pytanie do Trybunału zadał Naczelny Sąd Administracyjny. Pytał, czy dyrektywa Rady 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej pozwala spółce osobowej odliczyć VAT zapłacony w cenie nieruchomości (tzw. podatek naliczony), jeżeli kupującym nie była spółka, tylko jej przyszli wspólnicy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Trybunał Sprawiedliwości wypowiedział się już wcześniej w sprawie odzyskania VAT od zakupów poniesionych przed rozpoczęcia i przygotowania działalności gospodarczej. Tym razem jednak chodziło o problem szczególny, bo osoby, które kupiły nieruchomość, zrobiły to po to, by rozpocząć produkcję nie przez siebie samych, ale w spółce, której sami stali się - już po tym zakupie - jedynymi wspólnikami.

W polskich sądach zapadały w podobnych sprawach sprzeczne wyroki. Były takie, w których sądy odmawiały spółce prawa do odliczenia, argumentując, że to nie ona była kupującym i to nie u niej powstał podatek naliczony VAT. Z drugiej strony jednak zapadały też wyroki wskazujące, że prawa do odzyskania VAT naliczonego nie należy bezwarunkowo przyznawać tylko przyszłym wspólnikom, bo to nie oni będą faktycznie wykonywali działalność gospodarczą, tylko ich spółka. Oni sami nie mogliby więc przerzucić ciężaru tego podatku na kolejny etap obrotu.

ETS orzekł, że przepisy państw członkowskich UE nie mogą pozbawiać wspólników, ani samej spółki prawa odliczenia podatku VAT zapłaconego w cenie wydatków inwestycyjnych, gdy wydatki te zrobili wspólnicy jeszcze przed zawiązaniem i rejestracją spółki, ale na potrzeby i cele jej działalności gospodarczej.

REKLAMA

Zdaniem Trybunału przeszkodą do odliczenia nie może być fakt, że faktura VAT wystawiona przed rejestracją spółki została wydana na przyszłych jej wspólników. W takiej sytuacji bowiem - jak zauważył ETS - faktura nie mogła być wystawiona na spółkę, bo w momencie, gdy przyszli jej wspólnicy kupowali nieruchomość, spółka nie była jeszcze zarejestrowana i nie była podatnikiem VAT. W tym wypadku - jak uznał Trybunał - brak możliwości wystawienia faktury na spółkę należy uważać za "wynik czysto formalnego obowiązku".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wszystkie zmiany prawa w jednym miejscu: www.zmianyprawa.infor.pl >>

Trybunał wywiódł te wnioski ze swojego wcześniejszych wyroków, w których stwierdził, że ktokolwiek dokonuje działań inwestycyjnych, ściśle związanych z przyszłym wykorzystywaniem nieruchomości, powinien być uważany za podatnika. Zdaniem ETS nie podważa tego argument, że odliczenie podatku VAT mogłoby zwiększyć ryzyko oszustw lub nadużyć. Gdyby bowiem organ podatkowy stwierdził, że nadużyto prawa do odliczenia bądź było ono wykonywane w sposób nieuczciwy, mógłby żądać ze skutkiem wstecznym zwrotu odliczonych kwot - podkreślili sędziowie Trybunału.

 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA