REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej cenie niebędący leasingobiorcą może wykupić przedmiot leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Leasingobiorcą w leasingu operacyjnym jest spółka handlowa. Czy istnieje możliwość nabycia przedmiotu leasingu poprzez wykup dokonywany po zakończeniu umowy przez osoby fizyczne, np. współwłaściciela czy członka zarządu? Jeśli tak, to czy powinna obowiązywać cena rynkowa? Czy może to być kwota wykupu określona w umowie?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno spółki prawa handlowego nieposiadające osobowości prawnej (np. sp. jawna, sp. komandytowa), jak i spółki będące osobami prawnymi (sp. z o.o. i s.a.) są, jako leasingobiorcy, stronami umowy leasingu. Uprawnienie do nabycia przedmiotu leasingu - samochodu po zakończeniu umowy po cenie niższej niż rynkowa przysługuje tylko stronie tej umowy - leasingobiorcy. Stroną umowy zawartej przez spółkę prawa handlowego nie są ani członkowie organów zarządzających (stanowiących) spółki, ani jej właściciele czy pracownicy. Mają oni jedynie prawo nabycia przedmiotu leasingu po cenie rynkowej.

UZASADNIENIE

Zarówno w przypadku leasingu operacyjnego, jak i finansowego leasingodawca może po zakończeniu umowy sprzedać za zgodą leasingobiorcy przedmiot leasingu osobie trzeciej. Sprzedaż na rzecz podmiotu trzeciego nie wymaga realizacji żadnych specjalnych, dodatkowych warunków, jednak powinna zostać dokonana z zastosowaniem ceny rynkowej. Natomiast jeżeli określone przepisami ustawy wymogi zostały spełnione, cena wykupu dokonywanego przez leasingobiorcę może być niższa niż cena rynkowa. Wspólnicy spółek handlowych nie są stroną umowy leasingu zawartej przez te spółki. Nie uzyskują zatem prawa do wykupu przedmiotu leasingu poniżej jego wartości rynkowej.

REKLAMA

Reasumując, istnieje możliwość wykupienia przedmiotu umowy leasingu przez osobę trzecią (a więc podmiot niebędący leasingobiorcą) - np. przez współwłaściciela lub członka zarządu spółki. Jednak wówczas cena takiej transakcji nie powinna być niższa niż cena rynkowa. Tylko strona umowy leasingu ma prawo po jej zakończeniu (i po spełnieniu przez umowę określonych przepisami wymogów) nabyć przedmiot umowy po cenie niższej niż rynkowa. Stroną umowy w omawianej sytuacji będzie spółka. Stroną umowy nie będą natomiast członkowie zarządu, wspólnicy czy pracownicy spółek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Tylko strona umowy leasingu ma prawo po jej zakończeniu (i po spełnieniu przez umowę określonych przepisami wymogów) nabyć przedmiot umowy po cenie niższej niż rynkowa.

PRZYKŁAD

Wszystkie udziały w Spółce z o.o. ABC posiada pan Wiesław Z. będący jednocześnie Prezesem Zarządu Spółki. Spółka podpisała umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Po jej zakończeniu pan Wiesław planuje nabyć samochód na własny użytek po cenie niższej niż rynkowa. W przedstawionej sytuacji uprawnienie do nabycia przedmiotu leasingu po cenie niższej niż rynkowa nie przysługuje panu Wiesławowi Z. nawet pomimo faktu, iż jest on Prezesem Zarządu Spółki ABC i fizycznie podpisuje umowę (robi to jednak w imieniu i na rzecz spółki jako osoba upoważniona do jej reprezentacji). W świetle prawa Spółka ABC oraz pan Wiesław Z. są bowiem odrębnymi podmiotami prawnymi. To spółka jest stroną umowy leasingu i tylko ona może skorzystać z uprawnień wynikających z zakończenia umowy leasingu. W przedstawionej sytuacji należy odróżnić czynność faktyczną, czyli fizyczne podpisanie umowy przez człowieka, od prawnych skutków tej czynności, które rozciągają się na spółkę przez niego reprezentowaną, a nie na pana Wiesława Z. jako osobę fizyczną. Pan Wiesław Z. może jednak odkupić od spółki samochód, płacąc za niego cenę rynkową.

• art. 17c, 17d, 17g i 17h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 23c, 23d, 23g i 23h ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• art. 8 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540.

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe warzywa

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

Jak obliczyć koszt wytworzenia środka trwałego we własnym zakresie? Które wydatki można uwzględnić w wartości początkowej?

W praktyce gospodarczej coraz częściej zdarza się, że przedsiębiorstwa decydują się na wytworzenie środka trwałego we własnym zakresie - czy to budynku, linii technologicznej, czy też innego składnika majątku. Pojawia się wówczas pytanie: jakie koszty należy zaliczyć do jego wartości początkowej?

183 dni w Polsce i dalej nie jesteś rezydentem? Eksperci ujawniają, jak naprawdę działa polska rezydencja podatkowa

Przepisy wydają się jasne – 183 dni w Polsce i stajesz się rezydentem podatkowym. Tymczasem orzecznictwo i praktyka pokazują coś zupełnie innego. Możesz być rezydentem tylko przez część roku, a Twoje podatki zależą od… jednego dnia i miejsca, gdzie naprawdę toczy się Twoje życie. Sprawdź, jak działa „łamana rezydencja podatkowa” i dlaczego to klucz do uniknięcia błędów przy rozliczeniach.

Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej postaci (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 jest niezgodny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej w 2026 roku: odmienności w fakturowaniu i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

REKLAMA