REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jakiej cenie niebędący leasingobiorcą może wykupić przedmiot leasingu

Marcin Gawlik
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Leasingobiorcą w leasingu operacyjnym jest spółka handlowa. Czy istnieje możliwość nabycia przedmiotu leasingu poprzez wykup dokonywany po zakończeniu umowy przez osoby fizyczne, np. współwłaściciela czy członka zarządu? Jeśli tak, to czy powinna obowiązywać cena rynkowa? Czy może to być kwota wykupu określona w umowie?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Zarówno spółki prawa handlowego nieposiadające osobowości prawnej (np. sp. jawna, sp. komandytowa), jak i spółki będące osobami prawnymi (sp. z o.o. i s.a.) są, jako leasingobiorcy, stronami umowy leasingu. Uprawnienie do nabycia przedmiotu leasingu - samochodu po zakończeniu umowy po cenie niższej niż rynkowa przysługuje tylko stronie tej umowy - leasingobiorcy. Stroną umowy zawartej przez spółkę prawa handlowego nie są ani członkowie organów zarządzających (stanowiących) spółki, ani jej właściciele czy pracownicy. Mają oni jedynie prawo nabycia przedmiotu leasingu po cenie rynkowej.

UZASADNIENIE

Zarówno w przypadku leasingu operacyjnego, jak i finansowego leasingodawca może po zakończeniu umowy sprzedać za zgodą leasingobiorcy przedmiot leasingu osobie trzeciej. Sprzedaż na rzecz podmiotu trzeciego nie wymaga realizacji żadnych specjalnych, dodatkowych warunków, jednak powinna zostać dokonana z zastosowaniem ceny rynkowej. Natomiast jeżeli określone przepisami ustawy wymogi zostały spełnione, cena wykupu dokonywanego przez leasingobiorcę może być niższa niż cena rynkowa. Wspólnicy spółek handlowych nie są stroną umowy leasingu zawartej przez te spółki. Nie uzyskują zatem prawa do wykupu przedmiotu leasingu poniżej jego wartości rynkowej.

Reasumując, istnieje możliwość wykupienia przedmiotu umowy leasingu przez osobę trzecią (a więc podmiot niebędący leasingobiorcą) - np. przez współwłaściciela lub członka zarządu spółki. Jednak wówczas cena takiej transakcji nie powinna być niższa niż cena rynkowa. Tylko strona umowy leasingu ma prawo po jej zakończeniu (i po spełnieniu przez umowę określonych przepisami wymogów) nabyć przedmiot umowy po cenie niższej niż rynkowa. Stroną umowy w omawianej sytuacji będzie spółka. Stroną umowy nie będą natomiast członkowie zarządu, wspólnicy czy pracownicy spółek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Tylko strona umowy leasingu ma prawo po jej zakończeniu (i po spełnieniu przez umowę określonych przepisami wymogów) nabyć przedmiot umowy po cenie niższej niż rynkowa.

PRZYKŁAD

Wszystkie udziały w Spółce z o.o. ABC posiada pan Wiesław Z. będący jednocześnie Prezesem Zarządu Spółki. Spółka podpisała umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego. Po jej zakończeniu pan Wiesław planuje nabyć samochód na własny użytek po cenie niższej niż rynkowa. W przedstawionej sytuacji uprawnienie do nabycia przedmiotu leasingu po cenie niższej niż rynkowa nie przysługuje panu Wiesławowi Z. nawet pomimo faktu, iż jest on Prezesem Zarządu Spółki ABC i fizycznie podpisuje umowę (robi to jednak w imieniu i na rzecz spółki jako osoba upoważniona do jej reprezentacji). W świetle prawa Spółka ABC oraz pan Wiesław Z. są bowiem odrębnymi podmiotami prawnymi. To spółka jest stroną umowy leasingu i tylko ona może skorzystać z uprawnień wynikających z zakończenia umowy leasingu. W przedstawionej sytuacji należy odróżnić czynność faktyczną, czyli fizyczne podpisanie umowy przez człowieka, od prawnych skutków tej czynności, które rozciągają się na spółkę przez niego reprezentowaną, a nie na pana Wiesława Z. jako osobę fizyczną. Pan Wiesław Z. może jednak odkupić od spółki samochód, płacąc za niego cenę rynkową.

• art. 17c, 17d, 17g i 17h ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

• art. 23c, 23d, 23g i 23h ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1243

• art. 8 ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych - j.t. Dz.U. Nr 94, poz. 1037; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 208, poz. 1540.

Marcin Gawlik

konsultant podatkowy

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Wyślesz pismo do urzędu i sądu ostatniego dnia terminu nie tylko Pocztą Polską. Nowelizacja ordynacji podatkowej, kpa i kpc już w Sejmie

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla mają inne definicje, przesunięcie terminu złożenia deklaracji DN-1, inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA