REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku
Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.
rozwiń >

Spółka z o.o. - łatwo zacząć, trudniej skończyć

Popularność spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie budzi wątpliwości. Przedsiębiorcy zakładają spółki z o.o. ze względów optymalizacyjnych inni w celu ograniczania ryzyka prowadzenia działalności, jeszcze inni dlatego, że ,,spółkę ma sąsiad, a ja nie mogę być gorszy”.

Często wpływ na decyzję o założeniu spółki ma fakt, iż jest to stosunkowo proste. Przy założeniu, że rejestrujemy spółkę w systemie s24, a sąd rejestrowy sprawnie przystąpi do rozpatrzenia naszego wniosku, proces założenia spółki może trwać jedynie 24 godziny, jednakże jest to bardzo optymistyczne założenie, zwykle jednak ten proces nie przekracza kilku dni.

Co w przypadku, gdy z jakiegoś powodu Spółka nie spełni naszych oczekiwań, czy zwyczajnie prowadzenie działalności w tej formie nie będzie dla nas opłacalne? Czy byt spółki z ograniczoną odpowiedzialnością możemy zakończyć z taką samą łatwością z jaką powołaliśmy ją do istnienia?

Nic bardziej mylnego, proces likwidacji spółki z o.o. – bo o nim mowa – to bardziej skomplikowany proces zawierający w sobie kilka etapów.

REKLAMA

Uchwała o rozwiązaniu spółki

Pierwszym krokiem w procesie likwidacji jest podjęcie uchwały wspólników o rozwiązaniu spółki. Może ona zostać sporządzona elektronicznie, za pomocą portalu S24, bądź jeśli nie jest to możliwe – w formie aktu notarialnego. W uchwale należy wskazać likwidatorów, którymi co do zasady są członkowie zarządu. Uchwała zapada większością 2/3 głosów, o ile umowa spółki nie przewiduje inaczej.

Zgłoszenie otwarcia likwidacji do KRS

Następnie likwidatorzy muszą w terminie 7 dni zgłosić do sądu rejestrowego fakt otwarcia likwidacji, nazwiska i adresy likwidatorów oraz sposób reprezentacji spółki. Należy także uaktualnić dane w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych oraz informacje w Urzędzie Skarbowym i REGON w zakresie nazwy. Kolejnym krokiem jest publikacja ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG), w którym należy poinformować o otwarciu likwidacji i wezwać wierzycieli do zgłaszania swoich wierzytelności w terminie trzech miesięcy od dnia ukazania się ogłoszenia.

Czynności księgowe podczas likwidacji

Równolegle likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji, który musi zostać zatwierdzony przez zgromadzenie wspólników. Bilans ten powinien uwzględniać wszystkie składniki aktywów spółki według ich wartości zbywczej na dzień otwarcia likwidacji. Dodatkowo konieczne będzie także sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień przed otwarciem likwidacji.

Realizacja czynności likwidacyjnych

Po tych formalnościach likwidatorzy przystępują do realizacji czynności likwidacyjnych, takich jak zakończenie bieżących interesów spółki, ściągnięcie wierzytelności, spłata zobowiązań i upłynnienie majątku. Nowe interesy mogą być podejmowane wyłącznie w celu ukończenia spraw już rozpoczętych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział majątku spółki między wspólników

Podział majątku spółki między wspólników może nastąpić dopiero po zakończeniu czynności likwidacyjnych oraz po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia likwidacji w MSiG.

Wykreślenie spółki z KRS

Proces likwidacji kończy się wykreśleniem spółki z rejestru przedsiębiorców KRS. W tym celu należy podjąć odpowiednie uchwały, właśnie m.in. o podziale majątku, o zakończeniu likwidacji. czy też o wyznaczeniu przechowawcy ksiąg i dokumentów Spółki. Rozwiązanie spółki następuje z chwilą tego wpisu w KRS o wykreśleniu spółki. Przejście przez wszystkie te etapy wymaga znajomości przepisów i przestrzegania określonych terminów. Warto zasięgnąć pomocy ekspertów, aby sprawnie przeprowadzić procedurę i uniknąć ewentualnych błędów.

Podsumowanie

Likwidacja spółki z o.o. nie należy do najprostszych. Proces ten wymaga przejścia przez szereg etapów, takich jak uchwała wspólników, czynności likwidacyjne oraz wykreślenie spółki z KRS. Chociaż jest to procedura skomplikowana i czasochłonna, warto to zrobić dobrze, aby zamknąć sprawę raz na zawsze.
Należy też pamiętać, że likwidacja to nie jedyna droga do zakończenia działalności spółki. Istnieją również inne sposoby, o których opowiem w kolejnych artykułach. Każda z tych metod ma swoje zalety, ograniczenia oraz wymogi formalne, które warto rozważyć, zanim podejmie się decyzję o zamknięciu spółki.

Autor: Maciej Malicki, Kancelaria Mentzen

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

REKLAMA

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

REKLAMA