REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem

Doradztwo podatkowe, prawne oraz księgowość
Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku
Likwidacja sp. z o.o. – jak to zrobić zgodnie z prawem, krok po kroku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są kluczowe etapy procesu likwidacji spółki z ograniczoną odpowiedzialnością? Choć założenie spółki z o.o. jest stosunkowo proste, zakończenie jej działalności wymaga przejścia przez szereg formalności, które warto dokładnie poznać przed podjęciem decyzji o likwidacji. Przyczyn i podstaw likwidacji może być wiele, w poniższym tekście opisaliśmy sytuację, w której podstawą likwidacji będzie uchwała wspólników o rozwiązaniu spółki.

rozwiń >

Spółka z o.o. - łatwo zacząć, trudniej skończyć

Popularność spółki z ograniczoną odpowiedzialnością nie budzi wątpliwości. Przedsiębiorcy zakładają spółki z o.o. ze względów optymalizacyjnych inni w celu ograniczania ryzyka prowadzenia działalności, jeszcze inni dlatego, że ,,spółkę ma sąsiad, a ja nie mogę być gorszy”.

Często wpływ na decyzję o założeniu spółki ma fakt, iż jest to stosunkowo proste. Przy założeniu, że rejestrujemy spółkę w systemie s24, a sąd rejestrowy sprawnie przystąpi do rozpatrzenia naszego wniosku, proces założenia spółki może trwać jedynie 24 godziny, jednakże jest to bardzo optymistyczne założenie, zwykle jednak ten proces nie przekracza kilku dni.

Co w przypadku, gdy z jakiegoś powodu Spółka nie spełni naszych oczekiwań, czy zwyczajnie prowadzenie działalności w tej formie nie będzie dla nas opłacalne? Czy byt spółki z ograniczoną odpowiedzialnością możemy zakończyć z taką samą łatwością z jaką powołaliśmy ją do istnienia?

Nic bardziej mylnego, proces likwidacji spółki z o.o. – bo o nim mowa – to bardziej skomplikowany proces zawierający w sobie kilka etapów.

REKLAMA

REKLAMA

Uchwała o rozwiązaniu spółki

Pierwszym krokiem w procesie likwidacji jest podjęcie uchwały wspólników o rozwiązaniu spółki. Może ona zostać sporządzona elektronicznie, za pomocą portalu S24, bądź jeśli nie jest to możliwe – w formie aktu notarialnego. W uchwale należy wskazać likwidatorów, którymi co do zasady są członkowie zarządu. Uchwała zapada większością 2/3 głosów, o ile umowa spółki nie przewiduje inaczej.

Zgłoszenie otwarcia likwidacji do KRS

Następnie likwidatorzy muszą w terminie 7 dni zgłosić do sądu rejestrowego fakt otwarcia likwidacji, nazwiska i adresy likwidatorów oraz sposób reprezentacji spółki. Należy także uaktualnić dane w Centralnym Rejestrze Beneficjentów Rzeczywistych oraz informacje w Urzędzie Skarbowym i REGON w zakresie nazwy. Kolejnym krokiem jest publikacja ogłoszenia w Monitorze Sądowym i Gospodarczym (MSiG), w którym należy poinformować o otwarciu likwidacji i wezwać wierzycieli do zgłaszania swoich wierzytelności w terminie trzech miesięcy od dnia ukazania się ogłoszenia.

Czynności księgowe podczas likwidacji

Równolegle likwidatorzy sporządzają bilans otwarcia likwidacji, który musi zostać zatwierdzony przez zgromadzenie wspólników. Bilans ten powinien uwzględniać wszystkie składniki aktywów spółki według ich wartości zbywczej na dzień otwarcia likwidacji. Dodatkowo konieczne będzie także sporządzenie sprawozdania finansowego na dzień przed otwarciem likwidacji.

REKLAMA

Realizacja czynności likwidacyjnych

Po tych formalnościach likwidatorzy przystępują do realizacji czynności likwidacyjnych, takich jak zakończenie bieżących interesów spółki, ściągnięcie wierzytelności, spłata zobowiązań i upłynnienie majątku. Nowe interesy mogą być podejmowane wyłącznie w celu ukończenia spraw już rozpoczętych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podział majątku spółki między wspólników

Podział majątku spółki między wspólników może nastąpić dopiero po zakończeniu czynności likwidacyjnych oraz po upływie sześciu miesięcy od ogłoszenia likwidacji w MSiG.

Wykreślenie spółki z KRS

Proces likwidacji kończy się wykreśleniem spółki z rejestru przedsiębiorców KRS. W tym celu należy podjąć odpowiednie uchwały, właśnie m.in. o podziale majątku, o zakończeniu likwidacji. czy też o wyznaczeniu przechowawcy ksiąg i dokumentów Spółki. Rozwiązanie spółki następuje z chwilą tego wpisu w KRS o wykreśleniu spółki. Przejście przez wszystkie te etapy wymaga znajomości przepisów i przestrzegania określonych terminów. Warto zasięgnąć pomocy ekspertów, aby sprawnie przeprowadzić procedurę i uniknąć ewentualnych błędów.

Podsumowanie

Likwidacja spółki z o.o. nie należy do najprostszych. Proces ten wymaga przejścia przez szereg etapów, takich jak uchwała wspólników, czynności likwidacyjne oraz wykreślenie spółki z KRS. Chociaż jest to procedura skomplikowana i czasochłonna, warto to zrobić dobrze, aby zamknąć sprawę raz na zawsze.
Należy też pamiętać, że likwidacja to nie jedyna droga do zakończenia działalności spółki. Istnieją również inne sposoby, o których opowiem w kolejnych artykułach. Każda z tych metod ma swoje zalety, ograniczenia oraz wymogi formalne, które warto rozważyć, zanim podejmie się decyzję o zamknięciu spółki.

Autor: Maciej Malicki, Kancelaria Mentzen

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA