REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw
5 błędów, które popełniają duże firmy konsultingowe przy fuzjach i reorganizacjach przedsiębiorstw

REKLAMA

REKLAMA

Przy przeprowadzaniu fuzji czy reorganizacji w przedsiębiorstwach duże firmy doradcze często kierują się procedurami, które są w pewnym sensie ustandaryzowane według sztywnych i z góry narzuconych kryteriów. Taki brak indywidualnego podejścia wielkich korporacyjnych placówek do przekształcanego podmiotu często oznacza brak stosownego poziomu komunikacji z osobami biorącymi udział w przeprowadzanych czynnościach, niejednokrotnie prowadzi do chaosu w przepływie informacji, a w efekcie wzrostu poziomu frustracji klienta. Może to przebiegać inaczej. Jednak aby dostać to, czego oczekujemy, trzeba najpierw dowiedzieć, czego tak naprawdę powinno się wymagać od konsultantów.

Co stanowi o sukcesie bądź porażce tego typu przekształcenia? Na co zarówno podmioty biorące w nim udział, jak i zewnętrzni doradcy powinni zwrócić uwagę? Kiedy możemy mieć pewność, że taki proces jest dobrze prowadzony? Aby ułatwić odpowiedź na te pytania, przygotowaliśmy krótką listę najczęściej popełnianych błędów i kwestii, na które powinien zwrócić uwagę każdy menadżer odpowiedzialny za przeprowadzenie fuzji czy reorganizacji w swoim przedsiębiorstwie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

1. Brak indywidualnego podejścia

Nie pozwólmy, aby wynajęta przez nas firma doradcza oparła się wyłączenie na standardowych procedurach wprowadzanych u wszystkich swoich klientów. Konsultanci  powinni być oczywiście merytorycznie przygotowani do działań – nie tylko pod kątem swoich obowiązków, ale także specyfiki i środowiska, w jakim funkcjonuje przedsiębiorstwo, dla którego obecnie pracują. Usługi świadczone dla niego nie mogą ograniczać się do „odhaczania” kolejnych punktów w standardowym scenariuszu. Dlatego jak najbardziej zleceniodawca może prosić o indywidualnie przygotowany plan działań, propozycje różnych wariantów czy symulacje – żadne z tych zadań nie powinno przerażać doradcy. Nie do przyjęcia jest sytuacja, kiedy to klient musi najpierw nauczyć konsultanta specyfiki swojej branży lub przez większość procedury pozostaje dla niego praktycznie anonimowy, a doradca nie przejawia zainteresowania tym, by spojrzeć na swoje zadania w szerokiej perspektywie.

2. Niezrozumienie potrzeb klienta

Konsekwencją pierwszego punktu niestety bardzo często jest wybór procedury przekształcenia, która zupełnie nie odpowiada potrzebom klienta. Bywa tak, że najprostsza na pierwszy rzut oka, typowa metoda dodatkowo komplikuje cały proces, bo w momencie wyjściowym konsultant nie dopytał, co tak naprawdę zleceniodawca chce osiągnąć po jego zakończeniu. Aby można było rekomendować metody oraz wybrać tę najodpowiedniejszą, doradca musi najpierw zgłębić struktury danego podmiotu gospodarczego, poznać szczegóły, a także przygotować klienta na to, co będzie działo się w jego firmie w najbliższych tygodniach, aby przedsiębiorca z powodu zwyczajnego niedoinformowania nie powziął błędnego obrazu wprowadzanych zmian.

Monitor Księgowego – prenumerata

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3. Zaskakiwanie klienta kolejnymi czynnościami w ostatniej chwili

Kolejnym dużym błędem wpływającym nie tylko na współpracę na linii konsultant-klient, ale często także na sprawność pracy całej firmy, jest brak precyzyjnego harmonogramu przeprowadzania poszczególnych czynności. Sprawia to często, że menadżerowie średniego szczebla oraz prawnicy odpowiedzialni za przygotowywanie niezbędnych dokumentów co chwilę stawiani są w obliczu bardzo niekomfortowej konieczności działania pod presją czasu. Taka sytuacja jest niedopuszczalna i to po stronie konsultantów powinno leżeć takie zaplanowanie prac i ustalenie ich harmonogramu z klientem, aby proces ten przebiegł nie tylko jak najsprawniej, ale także bezstresowo.

4. Zlecanie podwykonawcom

Często wybierając do współpracy daną firmę doradczą prezes czy menadżer nie kieruje się opiniami o niej, doświadczeniem poszczególnych jej specjalistów czy też ceną. Z automatu wybiera on bowiem rozpoznawalną, markę długie lata obecną na rynku myśląc, że to zagwarantuje wysoki poziom prac. Nie zdaje sobie przy tym sprawy, że często jej konsultanci nie mają czasu zająć się  wszystkimi zadaniami i w konsekwencji na porządku dziennym jest powierzanie ich podwykonawcom. To sprawia, że odpowiedzialność za zlecenie oraz jego prawidłowe wykonanie cedowana jest na kolejne osoby, co często skutkuje miernymi efektami. Dlatego warto w pierwszej kolejności rozważyć, czy od razu bezpośrednio nie postawić na współpracę z mniejszym podmiotem i dzięki temu zagwarantować sobie jego pełne zaangażowanie.

5. Zaprzestanie obsługi i konsultacji z chwilą dokonania rejestracji przekształcenia

Takie podejście do klienta może powodować u niego poczucie braku wsparcia merytorycznego w sytuacji, gdy paradoksalnie jest ono bardzo potrzebne. Zawarcie ostatecznej umowy czy zakończenie postępowania sądowego nie jest bowiem jednoznaczne z rozwianiem wszelkich wątpliwości i czerpaniem jedynie zysków oraz satysfakcji z zakończonego żmudnego procesu zmian. Wątpliwości podatkowe czy księgowe, pytania kontrahentów bądź pracowników zwykle trwają jeszcze przez kilka tygodni po zakończeniu formalności. Przez ten czas doradcy również powinni być dostępni i  jak najszybciej odpowiadać na przesyłane zapytana.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA