REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność wspólników spółki jawnej wobec wierzycieli

 Kancelaria Prawna ARKANA
Profesjonalna obsługa prawna firm i porady prawne dla biznesu.
Odpowiedzialność wspólników spółki jawnej wobec wierzycieli
Odpowiedzialność wspólników spółki jawnej wobec wierzycieli

REKLAMA

REKLAMA

Wspólnicy spółki jawnej, jako spółki osobowej, ponoszą zgodnie z art. 22 § 2 K.s.h. odpowiedzialność za zobowiązania spółki bez ograniczeń, całym swoim majątkiem (tj. osobistym lub wchodzącym w skład ustroju wspólności małżeńskiej) w sposób solidarny z pozostałymi wspólnikami oraz z samą spółką. Ponadto, na co wskazuje odwołanie w powyższym przepisie do art. 31 K.s.h., każdy wspólnik ponosi taką odpowiedzialność subsydiarnie.

Odpowiedzialność subsydiarna wspólnika oznacza na gruncie przepisów kodeksu spółek handlowych dodatkową możliwość dla wierzyciela do prowadzenia egzekucji zarówno z majątku spółki jak i wspólnika, w przypadku kiedy egzekucja z majątku spółki okaże się bezskuteczna.

REKLAMA

Autopromocja

Artykuł 31 § 1 K.s.h. odnosi się bezpośrednio do  art. 7781 K.p.c., w myśl którego w przypadku uzyskania tytułu egzekucyjnego przeciwko spółce jawnej sąd może nadać na wniosek wierzyciela klauzulę wykonalności przeciwko wspólnikowi lub wspólnikom tejże spółki, którzy ponoszą odpowiedzialność bez ograniczenia za zobowiązania spółki w sposób solidarny, nie tylko w przypadku kiedy egzekucja z majątku samej spółki okaże się bezskuteczna, ale również już w chwili kiedy wierzyciel nabędzie wiedzę, że taka egzekucja może się dopiero w przyszłości okazać bezskuteczna. Zasadą jest jednak prowadzenie egzekucji wpierw z majątku spółki, a dopiero następnie z majątku osobistego wspólników.

Z nieco odmienną sytuacją mamy do czynienia w przypadku kiedy wierzyciel zdobędzie wiedzę o niewypłacalności spółki i bezskuteczności ewentualnej egzekucji z jej majątku jeszcze przed wszczęciem postępowania sądowego przeciwko spółce.

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W takiej sytuacji dopuszczalne jest na gruncie wykładni art. 31 § 2 wniesienie powództwa zarówno przeciwko spółce jak i wspólnikom spółki, jako dłużnikom solidarnym- vide solidarność bierna uregulowana art. 366 § 1 K.c., która nota bene nie zostaje w żaden sposób przekreślona na etapie egzekucji subsydiarnością odpowiedzialności wspólników. Ma to na celu wskazanie, że subsydiarna odpowiedzialność wspólników nie podważa w żaden sposób zasady solidarności biernej również przed okazaniem się bezskuteczności egzekucji z majątku spółki.

Ponadto warto w tym miejscu wskazać, że odpowiedzialność subsydiarna wspólników- co istotne nie -będzie dotyczyć zobowiązań powstałych przed wpisem spółki jawnej do rejestru (por. art. 31 § 3 K.s.h.).

Wierzyciel chcąc wykazać, że egzekucja z majątku spółki jest bezskuteczna lub dopiero może okazać się bezskuteczna, posiada możliwość skorzystania z wielu środków dowodowych, takich jak: wszelkie dokumenty prywatne oraz urzędowe, postanowienia o umorzeniu postępowania egzekucyjnego z powodu bezskuteczności egzekucji (art. 824 § 1 ust.3 K.p.c), postanowienia sądu oddalającego wniosek o ogłoszenie upadłości spółki na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy prawo upadłościowe i naprawcze, postanowienia nakazującego wyjawienie majątku (art. 913 § 2 K.p.c.), wykazu majątku spółki, ksiąg rachunkowych lub aktualnego bilansu. Pomocny w tym zakresie może być również wypis z ksiąg wieczystych, w przypadku kiedy jedynym majątkiem spółki jest nieruchomość obciążona ponad swoją wartość wierzytelnościami uprzywilejowanymi.

Karolina Irczyc – Cholewska

ARKANA Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA