REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółki jawnej przez internet

Rejestracja spółki jawnej przez internet
Rejestracja spółki jawnej przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Koszt założenia spółki jawnej w KRS-ie w tradycyjny sposób to 600 zł. Ale gdy wniosek o rejestrację złożymy przez internet koszty są mniejsze (bo nie trzeba iść do notariusza) i czas trwania rejestracji skraca się do jednej doby. Ale zakładający spółkę wspólnicy muszą mieć Profile Zaufane lub bezpieczne podpisy elektroniczne z certyfikatem. E-rejestracja spółki ma jednak też swoje ograniczenia.

Aby ruszyć z działalnością gospodarczą w formie osobowej spółki jawnej, należy sporządzić m.in. jej umowę i złożyć wniosek do KRS-u. Przyszli wspólnicy spółki jawnej i równocześnie posiadacze któregoś z e-podpisów mogą te formalności załatwić elektronicznie. Wszystkie niezbędne dokumenty zostaną wygenerowane automatycznie.

REKLAMA

Autopromocja

Procedura założenia spółki jawnej drogą elektroniczną odbywa się poprzez Portal S24 na stronie http://ekrs.ms.gov.pl. Pierwszym krokiem jest stworzenie konta i to przez wszystkich przyszłych wspólników, gdyż na formularzu składania wniosku muszą znaleźć się login i hasło wszystkich podpisujących umowę. Na stronie startowej wybieramy „Utwórz konto” i podajemy kolejno ważny mail do korespondencji z portalem, hasło, przepisujemy kod, klikamy „Zapisz” i na koniec aktywujemy konto poprzez link z maila. Szybka weryfikacja konta i gotowe.

Wady podpisywania elektronicznej umowy spółki osobowej

Teraz na stronie startowej możemy przystąpić do rejestracji spółki jawnej, ale zanim rozpoczniemy internetową procedurę, warto przeanalizować jej wady. Przede wszystkim Portal S24 pozwala na złożenie elektronicznego wniosku do KRS-u wyłącznie na podstawie konkretnego, udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości wzoru umowy. Możemy tu jedynie uzupełniać zaproponowane przez ustawodawcę pola, ale nie możemy dodać uszczegóławiających umowę paragrafów. Drugim minusem elektronicznej rejestracji jest to, że internetowo do spółki można wnieść jedynie wkłady pieniężne (art. 48 § 21 Kodeksu spółek handlowych).

Rejestracja spółki jawnej sprowadza się do wypełnienia takich dokumentów jak – poza umową spółki i wnioskiem do KRS-u – oświadczenie o udzielonym pełnomocnictwie do złożenia wniosku, uchwałę w sprawie prokury czy dokument pełnomocnictwa do zawarcia umowy spółki. Trzeba też oczywiście podać wszystkie dane dotyczące spółki, od jej nazwy, przez określenie podziału straty i zysków wspólników, po kody PKD. W przejściu przez procedurę rejestracji krok po kroku pomoże „Dokumentacja użytkownika systemu informatycznego S24” dostępna na stronie startowej http://ekrs.ms.gov.pl pod „Pomoc” (strony 135-164). Rejestrację kończy podpisanie umowy i wniosku Profilem Zaufanym lub bezpiecznym podpisem elektronicznym opatrzonym ważnym certyfikatem kwalifikowanym – e-podpisy są równoważne z podpisami poświadczonymi notarialnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Zalety e-rejestracji

Internet, jak zwykle, okazuje się tańszy i szybszy. E-rejestracja odbywa się bez udziału notariusza i kosztuje o ok. 250 zł mniej niż standardowo. Szybciej można uzyskać wpis do rejestru, gdyż sąd rejestrowy ma jeden dzień od daty wpływu e-wniosku na jego rozpatrzenie. Ponadto system S24 nie jest skomplikowany.

1 kwietnia 2016 r. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych. Od kwietnia za pośrednictwem Profilu Zaufanego lub bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego certyfikatem będzie można także m.in. zmieniać umowę spółki przy wykorzystaniu wzorca umowy czy spółkę rozwiązać (art. 23 § 4 oraz art 58 § 2 ww. Kodeksu, Dz.U. z 2015 r., poz. 1830).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA