REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rejestracja spółki jawnej przez internet

Subskrybuj nas na Youtube
Rejestracja spółki jawnej przez internet
Rejestracja spółki jawnej przez internet

REKLAMA

REKLAMA

Koszt założenia spółki jawnej w KRS-ie w tradycyjny sposób to 600 zł. Ale gdy wniosek o rejestrację złożymy przez internet koszty są mniejsze (bo nie trzeba iść do notariusza) i czas trwania rejestracji skraca się do jednej doby. Ale zakładający spółkę wspólnicy muszą mieć Profile Zaufane lub bezpieczne podpisy elektroniczne z certyfikatem. E-rejestracja spółki ma jednak też swoje ograniczenia.

Aby ruszyć z działalnością gospodarczą w formie osobowej spółki jawnej, należy sporządzić m.in. jej umowę i złożyć wniosek do KRS-u. Przyszli wspólnicy spółki jawnej i równocześnie posiadacze któregoś z e-podpisów mogą te formalności załatwić elektronicznie. Wszystkie niezbędne dokumenty zostaną wygenerowane automatycznie.

REKLAMA

Autopromocja

Procedura założenia spółki jawnej drogą elektroniczną odbywa się poprzez Portal S24 na stronie http://ekrs.ms.gov.pl. Pierwszym krokiem jest stworzenie konta i to przez wszystkich przyszłych wspólników, gdyż na formularzu składania wniosku muszą znaleźć się login i hasło wszystkich podpisujących umowę. Na stronie startowej wybieramy „Utwórz konto” i podajemy kolejno ważny mail do korespondencji z portalem, hasło, przepisujemy kod, klikamy „Zapisz” i na koniec aktywujemy konto poprzez link z maila. Szybka weryfikacja konta i gotowe.

Wady podpisywania elektronicznej umowy spółki osobowej

Teraz na stronie startowej możemy przystąpić do rejestracji spółki jawnej, ale zanim rozpoczniemy internetową procedurę, warto przeanalizować jej wady. Przede wszystkim Portal S24 pozwala na złożenie elektronicznego wniosku do KRS-u wyłącznie na podstawie konkretnego, udostępnionego przez Ministerstwo Sprawiedliwości wzoru umowy. Możemy tu jedynie uzupełniać zaproponowane przez ustawodawcę pola, ale nie możemy dodać uszczegóławiających umowę paragrafów. Drugim minusem elektronicznej rejestracji jest to, że internetowo do spółki można wnieść jedynie wkłady pieniężne (art. 48 § 21 Kodeksu spółek handlowych).

Rejestracja spółki jawnej sprowadza się do wypełnienia takich dokumentów jak – poza umową spółki i wnioskiem do KRS-u – oświadczenie o udzielonym pełnomocnictwie do złożenia wniosku, uchwałę w sprawie prokury czy dokument pełnomocnictwa do zawarcia umowy spółki. Trzeba też oczywiście podać wszystkie dane dotyczące spółki, od jej nazwy, przez określenie podziału straty i zysków wspólników, po kody PKD. W przejściu przez procedurę rejestracji krok po kroku pomoże „Dokumentacja użytkownika systemu informatycznego S24” dostępna na stronie startowej http://ekrs.ms.gov.pl pod „Pomoc” (strony 135-164). Rejestrację kończy podpisanie umowy i wniosku Profilem Zaufanym lub bezpiecznym podpisem elektronicznym opatrzonym ważnym certyfikatem kwalifikowanym – e-podpisy są równoważne z podpisami poświadczonymi notarialnie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla firm

Zalety e-rejestracji

Internet, jak zwykle, okazuje się tańszy i szybszy. E-rejestracja odbywa się bez udziału notariusza i kosztuje o ok. 250 zł mniej niż standardowo. Szybciej można uzyskać wpis do rejestru, gdyż sąd rejestrowy ma jeden dzień od daty wpływu e-wniosku na jego rozpatrzenie. Ponadto system S24 nie jest skomplikowany.

1 kwietnia 2016 r. wchodzi w życie nowelizacja Kodeksu spółek handlowych. Od kwietnia za pośrednictwem Profilu Zaufanego lub bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego przy pomocy ważnego certyfikatem będzie można także m.in. zmieniać umowę spółki przy wykorzystaniu wzorca umowy czy spółkę rozwiązać (art. 23 § 4 oraz art 58 § 2 ww. Kodeksu, Dz.U. z 2015 r., poz. 1830).

Katarzyna Miazek, Tax Care

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA