REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Szereg zmian po nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw

Szereg zmian po nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw
Szereg zmian po nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i innych ustaw

REKLAMA

REKLAMA

Elektronizacja postępowania rejestrowego, a co za tym idzie sporządzanie sprawozdań wyłącznie w formie elektronicznej, a nie jak dotychczas w papierowej czy obowiązek przedłożenia oświadczenia o adresach do doręczeń m. in. członków zarządu czy wspólników spółki to tylko nieliczne modyfikacje, które ustawodawca przewidział w ustawie z dnia 26 stycznia 2018 r. o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw. Choć nowe postanowienia mają wchodzić do obowiązującego porządku prawnego stopniowo aż do 1 marca 2020 roku, to z dniem 15 marca 2018 roku w życie weszło kilka zmian, do których powinni się dostosować członkowie organów oraz wspólnicy spółek.

Informacja o adresie do doręczeń

Jedną z istotniejszych zmian jest obowiązek złożenia do sądu oświadczenia o adresach do doręczeń osób reprezentujących podmiot wpisany do Rejestru (członkowie zarządu lub wspólnicy), kuratorów, likwidatorów i prokurentów. Co ważne, taki wymóg tyczy się również członków organów i osób uprawnionych do powołania zarządu w spółce kapitałowej. Warto zapamiętać, że gdy adres do doręczeń ww. osób, znajduje się poza obszarem Unii Europejskiej, należy wskazać pełnomocnika do doręczeń w Rzeczypospolitej Polskiej. W przypadku zmiany adresu do doręczeń na spółce ciąży obowiązek zgłoszenia tego faktu sądowi rejestrowemu. Jest to o tyle istotne, iż do chwili zgłoszenia zmiany adresu, doręczeń dokonuje się na adres zgłoszony do akt rejestrowych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nowe podmioty, które ubiegają się o wpis do Rejestru, powinny załączyć do właściwego formularza oświadczenia o adresach do doręczeń ww. osób, przy czym do oświadczenia dołącza się także zgodę osób reprezentujących podmiot wpisany do Rejestru, likwidatorów i prokurentów na ich powołanie. Taka zgoda nie będzie konieczna gdy:

  1. wniosek o wpis jest podpisany przez osobę, która podlega wpisowi;
  2. wniosek o wpis jest podpisany przez osobę, która udzieliła pełnomocnictwa do złożenia wniosku o wpis;
  3. zgoda wyrażona jest w protokole z posiedzenia organu powołującego daną osobę lub w umowie spółki.

Jeśli chodzi o spółki już zarejestrowane to oświadczenie o adresie do doręczeń powinno być złożone wraz z pierwszym wnioskiem składanym do KRS po 15 marca 2018 roku, ale najpóźniej do 15 września 2019 roku. Zgłoszenie takich zmian nie podlega opłacie sądowej.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biznes

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprawozdania finansowe w formie elektronicznej

Od 15 marca 2018 roku aż do 30 września 2018 roku, składanie sprawozdań finansowych do Rejestru następuje wyłącznie poprzez system teleinformatyczny na portalu Ministerstwa Sprawiedliwości. Złożone dokumenty muszą być opatrzone kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Co istotne, sprawozdanie, odpis uchwały zatwierdzającej sprawozdanie i o podziale zysku lub pokryciu straty mogą złożyć tylko osoby fizyczne posiadające numer PESEL, które są ujawnione w Rejestrze jako członek organu uprawnionego do reprezentowania, jako wspólnik spółki osobowej lub jako syndyk czy też likwidator.

Komplikuje to nieco proces składania sprawozdań w systemie teleinformatycznym przez cudzoziemców, którzy np.: figurują w KRS-ie jako członkowie zarządu, ale nie posiadają numeru PESEL.

Numer PESEL można otrzymać na dwa sposoby - z urzędu lub na wniosek zainteresowanego. W tym pierwszym przypadku numer otrzymuje się jednocześnie z zameldowaniem na terenie Polski, przy czym nie ma znaczenia czy jest to meldunek na pobyt stały czy czasowy. Nie ma więc potrzeby udania się z wnioskiem do urzędu gminy właściwym do spraw meldunku, bowiem gmina dokonując meldunku „automatycznie” nada numer PESEL. Podstawą do nadania numeru PESEL cudzoziemcowi może być: prawo stałego pobytu dla obywatela kraju Unii Europejskiej (UE), Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) albo Konfederacji Szwajcarskiej czy też zgoda na pobyt tolerowany.

Ułatwioną procedurę nadania numeru PESEL mają więc np.: obywatele państw członkowskich Unii Europejskiej i krajów EFTA. Natomiast pozostali obcokrajowcy, którzy prowadzą działalność gospodarczą w Polsce mają obowiązek złożenia wniosku o nadanie numeru PESEL razem z dokumentami potwierdzającymi tożsamość cudzoziemca. Ponadto we wniosku należy wskazać podstawę prawną uprawniającą cudzoziemca do nadania numeru PESEL.

Zarówno wniosek o nadanie numeru PESEL, jak i samo wydanie takiego numeru nie jest związane z uiszczeniem jakiejkolwiek opłaty. Procedura nadania numeru trwa bardzo krótko, ponieważ pracownik urzędu przyjmuje nasze zgłoszenie od razu, a sam urząd powinien rozpatrzyć wniosek w terminie 30 dni.


Nowelizacja przepisów zatem jest utrudnieniem dla cudzoziemców będących wspólnikami spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ponieważ do tej pory w Krajowym Rejestrze Sądowym nie istniały żadne wymogi jeśli chodzi o status administracyjno-prawny cudzoziemców. Cudzoziemcy zobowiązani są także do kontaktu z polskimi urzędami, co zwłaszcza dla obywateli państw trzecich może wydawać się to uciążliwe np. z powodu przebycia sporej odległości do Polski. Jednocześnie utrudnienie to łagodzi fakt stosunkowo łatwej procedury otrzymania numeru PESEL, która jest procedurą bezpłatną i sprawną.

Szerzej  o sprawozdaniach w formie elektronicznej piszemy tutaj: https://rachelski.pl/pl/krs-sprawozdania-finansowe-juz-tylko-w-formie-elektronicznej/

Centralne Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych

Kolejnym krokiem w stronę informatyzacji jest utworzenie przez Krajową Radę Notarialną Centralnego Repozytorium Elektronicznych Wypisów Aktów Notarialnych prowadzonego w systemie teleinformatycznym, w którym przechowywane będą elektroniczne wypisy i wyciągi aktów notarialnych sporządzonych na terytorium Rzeczypospolitej. W świetle nowych przepisów, notariusz po sporządzeniu aktu notarialnego lub protokołu notarialnego zarejestruje elektroniczny wypis tego dokumentu w repozytorium i opatrzy go kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Podmiot, który stara się o wpis do KRS-u w formularzu wskaże numer repozytorium aktu notarialnego lub protokołu notarialnego na podstawie zawiadomienia wydawanego przez notariusza po umieszczeniu aktu lub protokołu w repozytorium. Następnie sąd rejestrowy będzie dokonywał wpisu w Rejestrze na podstawie dokumentu zamieszczonego w repozytorium przez notariusza.

Adam Jaworski, Aplikant radcowski Rachelski i Wspólnicy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA