REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Firma bez ZUS, czyli spółka z o.o.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
SOVA Accounting
Biuro rachunkowe
Firma bez ZUS, czyli spółka z o.o.
Firma bez ZUS, czyli spółka z o.o.

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z częstszych, o ile nie najczęstszym pytaniem od naszych potencjalnych klientów jest: „Jak i czy w ogóle możliwe jest prowadzenie firmy bez opłacania ZUS?” Jest możliwe, jak najbardziej - w tym artykule postaramy się rozwinąć właśnie ten temat.

Podatki 2019

REKLAMA

Autopromocja

VAT 2019

Spółka z o.o.

Zacznijmy od początku, spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jedną z dostępnych i najczęściej wybieranych form prawnych (w przypadku spółek rejestrowanych w KRS, spółka z o.o. jest wybierana przez ponad 80% zgłaszających).

Minimalny wkład własny pozwalający na założenie takiej spółki to 5 000 PLN-jest to tak zwany kapitał zakładowy. Spółkę tą założyć może nawet jedna osoba, ale dziś przekonasz się, że warto do tego podejść w nieco inny sposób.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kiedy w ogóle podlega się składkom ZUS?

Sugestie co do prowadzenia firmy bez konieczności opłacania składek ZUS są zawarte w aktach prawnych — w tym konkretnym przypadku katalog osób, które są zobowiązane do odprowadzania składek, możesz znaleźć w artykule 6 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych i art. 66 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Sztuka legalnego ominięcia konieczności płacenia składek polega na tym, żeby nie znaleźć siebie na takiej liście.

 

Ile wynoszą składki ZUS w 2018?

Jeśli zakładasz swoją pierwszą firmę, przeważnie przychodzi Ci na myśl założenie Jednoosobowej Działalności Gospodarczej. Przez okres 24 miesięcy możesz skorzystać z preferencyjnych stawek ZUS tzw. „mały ZUS” wraz z dobrowolną składką zdrowotną wynosi obecnie 520,10 zł.
Z kolei przedsiębiorca, który działa na rynku dłużej, bez względu na to, jakie generuje zyski, musi zapłacić “duży ZUS” czyli 1232,16 zł.

Mały ZUS”

+ ubezpieczenia społeczne

+ ubezpieczenia zdrowotne

504,66

Duży ZUS”

+ ubezpieczenia społeczne

+ ubezpieczenia zdrowotne

1116,85

Mały ZUS”

+ ubezpieczenia społeczne

+ ubezpieczenia zdrowotne

+ dobrowolna składka chorobowa = 520,10

Duży ZUS”

+ ubezpieczenia społeczne

+ ubezpieczenia zdrowotne

+ dobrowolna składka chorobowa 1232,16

Co istotne, w momencie konieczności przejścia na tzw. duży ZUS zdecydowana część osób prowadzących działalność decyduje się na jej zamknięcie. W badaniu zrealizowanym w marcu br. przez portal Mambiznes.pl dotyczącym czynników, które zniechęcają do zakładania własnych działalności - na pytanie, Co zniechęca do założenia firmy w Polsce? 28% osób odpowiedziało: obowiązek płacenia i wysokość składek na ZUS.

Co prawda rząd planuje wprowadzenie od przyszłego roku wprowadzenie projektu pod nazwą „mała Firma - Mały ZUS”, uzależniającego wysokość składki ZUS małych przedsiębiorców od generowanego przychodu, jednak co w przypadku, jeśli Twoja działalność faktycznie generuje duże przychody, ale przy okazji też i koszty?
Głównym minusem nowego rozwiązania zarzucanym przez przedsiębiorców jest właśnie fakt uzależnienia wysokości składki ZUS od przychodów, a nie dochodów.

 

Jak prowadzić firmę bez ZUS?

Zgłębiając temat wyżej wymienionych aktów prawnych, można stwierdzić, że do płacenia składek od wynagrodzenia nie jest zobowiązany udziałowiec spółki, powołany na członka jej zarządu tzn. członek zarządu, który tylko na tej podstawie (pełnienia funkcji) otrzymuje wynagrodzenie. Mówiąc wprost, członek zarządu, którego powołanie opiera się na podstawie uchwały zgromadzenia wspólników.

Warto dodać, że zarząd jest w spółce organem obligatoryjnym, w przeciwieństwie do rady nadzorczej, którą należy powołać w przypadku, kiedy spółka ma 25 wspólników, a wartość kapitału zakładowego jest równa bądź wyższa kwocie 500 tysięcy złotych.

Jak zorganizować powołanie na członka zarządu?

Pełnienie funkcji członka zarządu na zasadzie powołania - uchwałą zgromadzenia wspólników, bez zawierania dodatkowej umowy - jest najpopularniejszym i najbardziej korzystnym finansowo sposobem sprawowania funkcji tego organu. Kwestie powołania reguluje art. 201 § 4 Kodeksu spółek handlowych. Najlepiej będzie powołać członków zarządu na zebraniu wspólników. Przykładową treść uchwały powołującej skład zarządu spółki z o.o. możesz znaleźć tutaj.

Może się zdarzyć również sytuacja, w której zarząd powołuje prokurenta swojej spółki - czyli osobę, która jest pełnomocnikiem spółki i ma uprawnienia do czynności sądowych, a także pozasądowych, które w praktyce są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Załóżmy, że zostałeś powołany na prokurenta w spółce z o.o., w takiej sytuacji możesz wykonywać swoje obowiązki odpłatnie bądź nieodpłatnie – jednak w przypadku, kiedy równocześnie nie jesteś udziałowcem spółki, najkorzystniej byłoby, gdybyś otrzymywał wynagrodzenie za swoją pracę, ponieważ pensja z tytułu pełnienia funkcji nie jest obciążona składkami ZUS, w przeciwnym wypadku po stronie spółki powstałby przychód z nieodpłatnych świadczeń.

Dlaczego to się opłaci?

Przychody członka zarządu wybranego na drodze powołania klasyfikuje się jako przychody z działalności wykonywanej osobiście. Od wynagrodzenia pobierana jest przez spółkę zaliczka na podatek w wysokości 18% dochodu. Przychód z tytułu wynagrodzenia uzyskanego przez członka zarządu pomniejsza się o zryczałtowane koszty uzyskania przychodów sprowadzających się do podstawowych kosztów pracowniczych.

Wiele osób zastanawia się co zrobić w kwestii podwójnego opodatkowania spółki, informacje o tym, jak do tego podejść znajdziesz w tym artykule: Jak wypłacać pieniądze ze spółki z o.o.?

Komu to się opłaca? W jakiej branży najlepiej prowadzić taką firmę?

Mówiąc wprost, osobom, które prowadzą biznes na poziomie przychodów, przy których ponad 1200 zł stałej comiesięcznej opłaty na ZUS - staje się nieopłacalny.

Jeśli jesteś przedsiębiorcą prowadzącym Jednoosobową Działalność Gospodarczą i zbliża się koniec 24-miesięcznego okresu preferencyjnej stawki ZUS - warto pomyśleć o takim rozwiązaniu jako sposobie na dalszy rozwój działalności.

Znając własne możliwości biznesowe (które powinieneś określić na przestrzeni 24 miesięcy) możesz stwierdzić czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozbawiona składki ZUS byłaby rozwiązaniem dla Ciebie.


Kapitał zakładowy przyszłej spółki z o.o.

Kapitał zakładowy jak wiadomo jest niezbędny w celu założenia spółki z o.o. Co możesz zrobić, jeśli nie posiadasz gotówki na jego pokrycie? Zastanów się nad wkładem niepieniężnym - jeśli do prowadzenia swojej Jednoosobowej Działalności Gospodarczej wykorzystujesz m.in. sprzęty, środki transportu o wartości odpowiadającej przynajmniej 5 000 złotych możesz wnieść je w postaci aportu do swojej przyszłej spółki.

Pamiętaj jednak, że w przypadku wkładu niepieniężnego nie możesz skorzystać z elektronicznej rejestracji spółki (formularza S24). Możesz zarejestrować spółkę w sposób tradycyjny, zmieniając treść standardowej umowy spółki, w której wymienisz rzeczy, składające się na kapitał zakładowy.

Pełnienie funkcji członka zarządu, a ochrona majątku prywatnego udziałowców

Jedną z podstawowych zalet spółki z o.o. jest niewątpliwie ochrona majątku prywatnego udziałowców, jednak w przypadku pełnienia funkcji członka zarządu mamy do czynienia z wyjątkiem - w takim przypadku, jeżeli w odpowiednim momencie nie złożysz wniosku o upadłość spółki, będziesz odpowiadać za długi spółki całym swoim majątkiem.

Dlaczego wieloosobowa spółka z o.o.?

Ponieważ jednoosobowa spółka z o.o. (spółka z jednym udziałowcem i jednym członkiem zarządu) traktowana jako jednoosobowa działalność gospodarcza, od której należy odprowadzać składki na ZUS – od razu w pełnym wymiarze (tzw. “duży ZUS”).

Bardzo ważną kwestią jest również racjonalne podejście do podziału ilości udziałów w spółce pomiędzy wspólnikami, w tym konkretnym przypadku omawiającym małe spółki z o.o. bardzo częstym błędem jest podział pomiędzy 2 wspólników w równych częściach, co w przypadku kwestii spornej prowadzi do pata decyzyjnego.

W sieci możesz spotkać błędne informacje, które głoszą, że “wystarczy zbyć, chociaż 1 udział w spółce z o.o. aby ta zyskała miano wieloosobowej” - w przypadku tak mniejszościowego udziałowca, mamy do czynienia z udziałowcem iluzorycznym.

Finalnie więc w przypadku takiej 2-osobowej fikcyjnej konstrukcji, wspólnik większościowy zostanie potraktowany przez organy zakładu ubezpieczeń społecznych jako prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą, a mniejszościowy za osobę współpracującą.

Co istotne, każda z takich osób powinna odprowadzać składki w pełnym wymiarze tzw. duży ZUS.

Najkorzystniej, jeśli w spółce pakiet większościowy przewidziany jest dla wspólnika, który relatywnie więcej wnosi do kapitału zakładowego, a w przypadku większej ilości wspólników-każdy otrzyma udziały proporcjonalnie do wkładu.

Kto może być Twoim wspólnikiem?

Chociażby współmałżonek - spółka z.o.o. jest dobrym rozwiązaniem dla pary, która przed zawarciem małżeństwa świadczyła usługi w formie działalności gospodarczej - po ślubie małżonek staje się “osobą współpracującą”, która musi odprowadzać pełne składki (nawet w przypadku nieodpłatnej pracy osoby współpracującej).

Zaufany znajomy, który prowadzi działalność zbliżoną bądź dopełniającą Twój biznes. Może warto porozmawiać na temat założenia spółki, która sprzyja rozwojowi?

Podsumowanie

Nie musisz płacić ZUS-u w spółce z o.o. w przypadku pełnienia funkcji w zarządzie, a spółka, którą zarządzasz musi mieć minimum 2 realnych udziałowców.

Jeśli zbliżasz się do momentu, w którym konieczne będzie przejście na tzw. duży ZUS zastanów się czy spółka z o.o. nie byłaby korzystnym rozwiązaniem.

Pełniąc funkcję w zarządzie spółki musisz na bieżąco śledzić zmiany prawa w zakresie działalności spółki i stosować się do obowiązujących przepisów; tu warto wspomnieć o konieczności zgłoszenia spółki do sądu rejestrowego w ciągu 6 miesięcy od dnia zawarcia umowy spółki - w przeciwnym razie umowa zostaje rozwiązana.

Prowadząc spółkę, musisz pamiętać również o prowadzeniu pełnej księgowości. Jeśli Twoją księgowością zajmuje się biuro rachunkowe, koszty związane z tym obszarem możesz odliczyć od podatku.

Jeśli chcesz zatem prowadzić firmę bez ZUS:

  • załóż przynajmniej 2-osobową spółkę z o.o.,
  • podziel racjonalnie udziały.
  • zorganizuj powołanie na członków zarządu.
  • dopełnij wszelkich rejestrowych formalności w ciągu 6 miesięcy.


 

SOVA Accounting

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA