REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie wynagrodzenia prokurenta

Klaudia Pastuszko
Opodatkowanie wynagrodzenia prokurenta /shutterstock.com
Opodatkowanie wynagrodzenia prokurenta /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W ramach swojej działalności w celu usprawnienia jej działania firmy często decydują się na zatrudnienie prokurenta, który prowadzić będzie ich sprawy. Może on pełnić swoją funkcję na podstawie trzech różnych tytułów. Z każdym z nich łączyć się będą innego rodzaju sposoby opodatkowania. W jaki sposób opodatkować wynagrodzenie prokurenta?

REKLAMA

Autopromocja

Kim jest prokurent?

Prokura definiowana jest jako specjalny rodzaj pełnomocnictwa dla osoby fizycznej, która posiadać musi pełną zdolność do czynności prawnych. Upoważnia ona do dokonywania czynności, zarówno tych sądowych jak i pozasądowych, które pozostają w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Ustalenie prokury to jednostronna czynność prawna przedsiębiorcy, podlegająca wpisowi do rejestru przedsiębiorców – zarówno przy jej ustalaniu, jak i wygaśnięciu. Wpis ten ma charakter deklaratoryjny.

Niemożliwym jest dokonanie cesji prokury na inny niż wybrany podmiot, jednakże w gestii prokurenta leży możliwość udzielenia innej osobie pełnomocnictwa do określonej kategorii czynności czy też pełnomocnictwa szczególnego do konkretnej czynności. Warto także zauważyć, iż na mocy polskich przepisów podatkowych możliwe jest ustalenie prokury ograniczonej – prokurent będzie mógł wówczas dokonywać czynności tyko w stosunku do na przykład określonej kategorii spraw czy też do określonej wartości przedmiotów, którymi będzie dysponował.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

Prokury udziela się na piśmie. Do jej ustanowienia konieczna jest zgoda wszystkich osób decyzyjnych w danym przedsiębiorstwie. Zatrudnienie prokurenta odbywać się może w oparciu o umowę o pracę, umowę cywilnoprawną bądź też można go powołać uchwałą zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o pracę

Prokurent ma możliwość wykonywania swoich zadań w ramach zawartej ze spółką umowy o pracę. Przychody uzyskiwane przez niego w ten sposób zaliczać należy do przychodów ze stosunku pracy, określonych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po stronie zatrudniającej go spółki powstaje wówczas obowiązek dokonywania rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, a ponadto odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, gdyż występować będzie w roli płatnika składek.

Umowa cywilnoprawna

Spółka ma także możliwość zlecenia prokurentowi prowadzenia spraw w oparciu o umowę cywilnoprawną, konkretniej zaś umowę zlecenie. W takiej sytuacji zgodnie z tekstem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacane mu wynagrodzenie będzie stanowiło przychód z działalności wykonywanej osobiście. Analogicznie do rozwiązania przyjętego przy umowie o pracę, spółka występować będzie w charakterze płatnika składek.

Uchwała zarządu

REKLAMA

Jeżeli podstawą prawną pełnienia funkcji prokurenta będzie powołanie go uchwałą zarządu bez nawiązania z nim innego rodzaju stosunku prawnego, na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie przez niego otrzymywane kwalifikuje się jako wynagrodzenie z innych źródeł. W tej sytuacji spółka nie występuje w charakterze płatnika, nie jest także obowiązana do poboru składek na ubezpieczenie prokurenta. Po stronie prokurenta leżeć będzie określenie należnego podatku i jego zapłata.

Warto także podkreślić, iż dochody z innych źródeł, do jakich należy wynagrodzenie prokurenta, opodatkowane są na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej. W żaden sposób nie ograniczają one możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodów, o ile zostały one w rzeczywisty sposób poniesione, ani też możliwości korzystania z ulg podatkowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA