REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie wynagrodzenia prokurenta

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Klaudia Pastuszko
Opodatkowanie wynagrodzenia prokurenta /shutterstock.com
Opodatkowanie wynagrodzenia prokurenta /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

W ramach swojej działalności w celu usprawnienia jej działania firmy często decydują się na zatrudnienie prokurenta, który prowadzić będzie ich sprawy. Może on pełnić swoją funkcję na podstawie trzech różnych tytułów. Z każdym z nich łączyć się będą innego rodzaju sposoby opodatkowania. W jaki sposób opodatkować wynagrodzenie prokurenta?

REKLAMA

REKLAMA

Kim jest prokurent?

Prokura definiowana jest jako specjalny rodzaj pełnomocnictwa dla osoby fizycznej, która posiadać musi pełną zdolność do czynności prawnych. Upoważnia ona do dokonywania czynności, zarówno tych sądowych jak i pozasądowych, które pozostają w związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa. Ustalenie prokury to jednostronna czynność prawna przedsiębiorcy, podlegająca wpisowi do rejestru przedsiębiorców – zarówno przy jej ustalaniu, jak i wygaśnięciu. Wpis ten ma charakter deklaratoryjny.

Niemożliwym jest dokonanie cesji prokury na inny niż wybrany podmiot, jednakże w gestii prokurenta leży możliwość udzielenia innej osobie pełnomocnictwa do określonej kategorii czynności czy też pełnomocnictwa szczególnego do konkretnej czynności. Warto także zauważyć, iż na mocy polskich przepisów podatkowych możliwe jest ustalenie prokury ograniczonej – prokurent będzie mógł wówczas dokonywać czynności tyko w stosunku do na przykład określonej kategorii spraw czy też do określonej wartości przedmiotów, którymi będzie dysponował.

Polecamy: INFORLEX Księgowość i Kadry

REKLAMA

Prokury udziela się na piśmie. Do jej ustanowienia konieczna jest zgoda wszystkich osób decyzyjnych w danym przedsiębiorstwie. Zatrudnienie prokurenta odbywać się może w oparciu o umowę o pracę, umowę cywilnoprawną bądź też można go powołać uchwałą zarządu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Umowa o pracę

Prokurent ma możliwość wykonywania swoich zadań w ramach zawartej ze spółką umowy o pracę. Przychody uzyskiwane przez niego w ten sposób zaliczać należy do przychodów ze stosunku pracy, określonych na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po stronie zatrudniającej go spółki powstaje wówczas obowiązek dokonywania rozliczeń z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, a ponadto odprowadzania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy, gdyż występować będzie w roli płatnika składek.

Umowa cywilnoprawna

Spółka ma także możliwość zlecenia prokurentowi prowadzenia spraw w oparciu o umowę cywilnoprawną, konkretniej zaś umowę zlecenie. W takiej sytuacji zgodnie z tekstem ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wypłacane mu wynagrodzenie będzie stanowiło przychód z działalności wykonywanej osobiście. Analogicznie do rozwiązania przyjętego przy umowie o pracę, spółka występować będzie w charakterze płatnika składek.

Uchwała zarządu

Jeżeli podstawą prawną pełnienia funkcji prokurenta będzie powołanie go uchwałą zarządu bez nawiązania z nim innego rodzaju stosunku prawnego, na potrzeby podatku dochodowego od osób fizycznych wynagrodzenie przez niego otrzymywane kwalifikuje się jako wynagrodzenie z innych źródeł. W tej sytuacji spółka nie występuje w charakterze płatnika, nie jest także obowiązana do poboru składek na ubezpieczenie prokurenta. Po stronie prokurenta leżeć będzie określenie należnego podatku i jego zapłata.

Warto także podkreślić, iż dochody z innych źródeł, do jakich należy wynagrodzenie prokurenta, opodatkowane są na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej. W żaden sposób nie ograniczają one możliwości odliczenia kosztów uzyskania przychodów, o ile zostały one w rzeczywisty sposób poniesione, ani też możliwości korzystania z ulg podatkowych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
6 głównych etapów wdrażania w firmie rewolucji fakturowej, która rozpocznie się w lutym 2026 r. [KSeF 2026]

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy (bez wyjątku) podatnicy VAT, w tym zwolnieni z tego podatku, będą musieli być przygotowani do otrzymywania faktur w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF). Od tego dnia więksi podatnicy (a od 1 kwietnia 2026 r. pozostali) muszą też wystawiać faktury w KSeF. Jak przygotować się do tych nowych zasad fakturowania? Prof. dr hab. Witold Modzelewski wskazuje 6 najważniejszych najważniejszych punktów (etapów) wdrażania w firmie tej rewolucji fakturowej.

Limit 10 tys. złotych w KSeF – ratunek czy pułapka dla mikrofirm?

Od 1 kwietnia 2026 roku w życie wejdzie obowiązkowy Krajowy System e-Faktur (KSeF), który obejmie także najmniejsze firmy. Mikroprzedsiębiorcy o obrotach poniżej 10 tys. zł miesięcznie dostali czas do końca roku, jednak – jak alarmują posłowie i sami przedsiębiorcy – tak niski limit może okazać się pułapką zamiast realnej pomocy. Jest spór o wysokość progu!

Odpowiedzialność za niezapłacone podatki i składki ZUS – kto ponosi konsekwencje? Księgowa, zarząd spółki, czy sam podatnik?

Należności publicznoprawne, takie jak podatki czy składki na ZUS, obciążają przede wszystkim samego podatnika. Jednak prawo przewiduje, że w określonych sytuacjach odpowiedzialność za zaległości może spocząć także na innych osobach związanych z podatnikiem. Poniżej omawiamy, kto i w jakim zakresie odpowiada za niezapłacone zobowiązania podatkowe i składkowe – od członków zarządu spółek kapitałowych, przez biura rachunkowe, aż po zwykłych pracowników – oraz jakie zmiany w przepisach zaszły w tym obszarze w ostatnim czasie.

Ulga dla młodych w PIT jest wykorzystywana przez oszustów. Studenci i uczniowie wciągani w podatkowe szwindle

Coraz częściej osoby poniżej 26. roku życia, korzystające z ulgi podatkowej i zwolnień ze składek ZUS, stają się łatwym celem dla nieuczciwych firm. W zamian za szybki zarobek młodzi podpisują fikcyjne rachunki, narażając się na konsekwencje finansowe i karne. Monika Piątkowska – doradczyni podatkowa fillup.pl ostrzega: z pozoru niewinna „przysługa” może rzutować na całą przyszłą karierę zawodową.

REKLAMA

SENT: zmiany od 2026 roku. Nowe grupy towarów objęte monitorowaniem

W dniu 17 marca 2026 r. (po 6 miesiącach od publikacji w Dzienniku Ustaw) wejdzie w życie rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki z 10 września 2025 r., wprowadzające katalog nowych grup towarów (odzież i obuwie), których przewóz będzie monitorowany w systemie SENT. Ministerstwo Finansów informuje, że zgłaszanie przewozu odzieży i obuwia wymaga rejestracji firmy albo aktualizacji danych podmiotu gospodarczego na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Ile czasu na wysłanie faktury do KSeF? To zależy od trybu

Przedsiębiorcy często zastanawiają się, ile mają czasu na przesłanie faktury do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Termin zależy od trybu wystawiania faktury – online, offline24, offline lub awaryjnego. Wyjaśniamy, kiedy faktura uzyskuje ważność i jakie są konkretne terminy wysyłki zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów.

Jak uniknąć podatku od darowizn? Musisz wypełnić ten jeden druk w odpowiednim czasie

Otrzymujesz darowiznę od rodziców, zapis w testamencie albo dziedziczysz dom po bliskiej osobie? Wiele osób nie wie, że aby uniknąć podatku, trzeba wypełnić odpowiedni formularz – SD-Z2. Wyjaśniamy, kiedy i w jakich sytuacjach trzeba go złożyć, aby nie narazić się na dodatkowe koszty.

"Cyfrowy Księgowy 2.0" – konferencja SKwP o tym, jak cyfryzacja zmienia rachunkowość i podatki

Konferencja "Cyfrowy Księgowy 2.0" to wyjątkowa okazja, by zgłębić wpływ najnowszych technologii na przyszłość księgowości. Wydarzenie ma nie tylko dostarczyć praktycznej wiedzy, lecz także zainspirować do pełnego wykorzystania potencjału cyfrowej transformacji.

REKLAMA

System ICS2 w 11 krajach UE już od września 2025 r. – polscy przewoźnicy muszą dostosować procedury

Nierównomierne wdrażanie systemu Import Control System 2 w Unii Europejskiej tworzy złożoną sytuację dla polskich firm transportowych. Podczas gdy jedenaście państw członkowskich uruchamia nowe wymogi już od września 2025 roku, Polska ma czas do maja 2026. To oznacza konieczność stosowania różnych procedur w zależności od trasy przewozu.

KSeF 2.0. Jak wystawić fakturę po 1 lutego 2026 r.: 5 podstawowych kroków – wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Ministerstwo Finansów opublikowało we wrześniu 2025 r. cztery części Podręcznika KSeF 2.0, w których omawia zasady korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur w modelu obowiązkowym od 1 lutego 2026 roku. W części II tego podręcznika omówione zostały zasady wystawiania oraz otrzymywania faktur wg stanu prawnego obowiązującego od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA