REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenie usług zarządzania przez członka zarządu spółki a zwolnienie z VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Świadczenie usług zarządzania przez członka zarządu spółki a zwolnienie z VAT
Świadczenie usług zarządzania przez członka zarządu spółki a zwolnienie z VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usługi zarządzania w swojej istocie nie są związane z udzielaniem opinii czy porad. Charakteryzują się one działalnością polegającą na podejmowaniu decyzji czy też prowadzeniu bieżących spraw spółki w tym jej reprezentacji. W związku z tym usługi zarządzania świadczone na rzecz spółek kapitałowych przez ich członków zarządu nie stanowią usług doradczych. W konsekwencji zarządzający spółkami kapitałowymi mogą korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Prowadzeniem spraw spółki kapitałowej oraz jej reprezentacją zajmuje się zarząd. W związku z tym spółki te zawierają z członkami zarządu umowy o świadczenie usług zarządzania. Na podstawie takich umów członkowie zarządu (Zarządzający) zobowiązują się do świadczenia usług zarządzania, w szczególności polegających na prowadzeniu spraw Spółki i uczestnictwie w pracach Zarządu, reprezentowaniu Spółki wobec podmiotów trzecich, samodzielnym zarządzaniu powierzonymi obszarami działalności Spółki czy też realizacji celów zarządczych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W umowach takich częsty jest zapis dotyczący odpowiedzialności Zarządzających wobec Spółki oraz wobec osób trzecich za szkody wyrządzone w czasie wykonywania przez nich umowy. Wynagrodzenie członków zarządu przyjmuje zazwyczaj postać wynagrodzenia miesięcznego stałego oraz wynagrodzenia zmiennego uzależnionego od poziomu realizacji celów zarządczych. W umowie o świadczenie usług zarządzania mogą być również przewidziane okresy wyłączeń od zapłaty wynagrodzenia w przypadku gdy Zarządzający nie mogą świadczyć usług.

Polecamy: Biuletyn VAT

Polecamy: VAT 2018. Komentarz

REKLAMA

Wskazać należy, że ponoszenie odpowiedzialności przez Zarządzających względem osób trzecich wskazuje, że czynności przez nich wykonywane podlegać będą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej jako podatek VAT). Potwierdzenie, że Zarządzający działają jako podatnicy podatku VAT, w przypadku gdy z umowy wynika ich odpowiedzialność wobec osób trzecich, można znaleźć w interpretacji ogólnej z 6.10.2017 r. wydanej przez Ministra Finansów (znak  PT3.8101.11.2017).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takim przypadku aby uniknąć rejestracji jako podatnik podatku VAT oraz wszelkich obowiązków związanych ze statusem podatnika jak np. wystawiania faktur i rozliczania tego podatku rozważyć należy, czy Zarządzający mogą korzystać ze zwolnienia w podatku VAT uzależnionego od wartości sprzedaży netto.

Zwolnienie z VAT

Ustawa o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla sprzedaży dokonywanej przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł netto (bez podatku VAT). Zwolnienie to ma również zastosowanie w przypadku rozpoczęcia przez podatnika w trakcie roku podatkowego wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem (m.in. świadczenia usług). W takiej sytuacji ww. zwolnienie ma zastosowanie, jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym kwoty 200 000 zł netto. 

Jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku przekroczy kwotę 200 000 zł, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczoną tę kwotę. Powyższe ma zastosowanie również w przypadku gdy faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku VAT, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej przekroczy ww. kwotę.

Powyższego zwolnienia od podatku VAT ze względu na limit sprzedaży, nie stosuje się m.in do podatników świadczących usługi w zakresie doradztwa. W tym miejscu rozważyć należy zatem czy usługi zarządzania stanowić będą usług doradcze.

Ustawa o VAT nie definiuje usług doradczych. W związku z czym zdaniem Autora termin doradztwo należy interpretować zgodnie z jego znaczeniem słownikowym. Usługi doradcze związane będą z działalnością polegającą na udzielaniu porad, opinii, wyjaśnień czy też wskazywania sposobu postępowania. Dodatkowo w tym kontekście na uwagę zasługuje interpretacja ogólna Ministra Finansów z 9.04.2015 r. (znak PT3.8101.2.2015.AEW.16), w której to pojęcie doradztwa zdefiniowano w ten sposób, że „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Minister Finansów odwołał się w swojej interpretacji do wykładni językowej tego pojęcia oraz definicji zwartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN. W związku z tym zdaniem Ministra Finansów,  pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych”.

Usługi zarządzania w swojej istocie nie są związane z udzielaniem opinii czy porad. Charakteryzują się one działalnością polegającą na podejmowaniu decyzji czy też prowadzeniu bieżących spraw Spółki w tym jej reprezentacji. W związku z tym, zdaniem Autora usługi zarządzania świadczone na rzecz Spółki przez Zarządzających nie będą stanowić usług doradczych. W konsekwencji Zarządzający będą mogli korzystać ze zwolnienia od podatku VAT.

Obowiązek rejestracji

Co do zasady w podatku VAT istnieje obowiązek dokonania rejestracji jako podatnik podatku VAT przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu. W odniesieniu do podmiotów dokonujących sprzedaży zwolnionej od podatku VAT ze względu na wartość sprzedaży złożenie zgłoszenia rejestracyjnego jest prawem a nie obowiązkiem. Warto pamiętać, że w przypadku utraty prawa do zwolnienia ze względu na wartość sprzedaży zgłoszenia rejestracyjnego należy dokonać przed dniem, w którym utracono prawo do ww. zwolnienia.

Przykład I
Spółka zawrze z Zarządzającym umowę o świadczenie usług zarządzania. Umowa ta obowiązywać będzie w okresie od 1.02.2018 r. do 31.12.2018r. Kwota wynagrodzenia stałego została określona na poziomie 17 000 zł netto miesięcznie. W związku z tym w okresie trwania umowy (czyli przez 11 miesięcy) Zarządzającemu zostanie wypłacone 187 000 zł (kwota ta przekroczy zatem limit 183 013,70 zł netto). W tej sytuacji wynagrodzenie zostało określone na takim poziomie, że w momencie zawarcia umowy nie ma wątpliwości, że wartość świadczonych usług przekroczy limit zwolnienia. Oznacza to, że Zarządzający zobowiązany będzie do zarejestrowania się jako podatnik VAT do 31.01.2018 r.

Przykład II
Spółka zawrze z Zarządzającym umowę o świadczenie usług zarządzania. Umowa ta obowiązywać będzie w okresie od 1.02.2018 r. do 31.12.2018r. Kwota wynagrodzenia stałego została określona na poziomie 15 000 zł netto miesięcznie. W związku z tym w okresie trwania umowy (czyli przez 11 miesięcy) Zarządzającemu zostanie wypłacone 165 000 zł (kwota ta nie przekroczy zatem limitu 183 013,70 zł netto). W związku z tym Zarządzający nie będzie obowiązany do rejestracji jako podatnik VAT przed dniem rozpoczęcia obowiązywania umowy.

Podstawa prawna: art. 15 ust. 1 i ust. 3  pkt 3, art. 113 ust. 1, ust. 5, ust. 9, ust. 10 i ust. 13 pkt 2 lit. b, art. 96 ust. 1, ust. 3 i ust. 5 pkt 2 ustawy z 11.03.2004 r o podatku od towarów i usług.

Marcelina Fabia, konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z  o. o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Szokujące dane GUS i Eurostatu: Deficyt Polski może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług rośnie najszybciej w UE

Polska stoi w obliczu rosnącego deficytu finansów publicznych – najnowsze dane GUS i Eurostatu wskazują, że na koniec 2025 roku deficyt może przekroczyć 7 proc. PKB, a dług publiczny rośnie najszybciej w Unii Europejskiej. Sprawdź, co oznaczają te liczby dla polskiej gospodarki.

REKLAMA

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

REKLAMA

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

KSeF to prawdziwa rewolucja w fakturowaniu. Firmy mają mało czasu i dużo pracy – ostrzega doradca podatkowy Radosław Kowalski

Obowiązkowy KSeF wprowadzi prawdziwą rewolucję w fakturowaniu. Firmy muszą przygotować nie tylko systemy informatyczne, ale też ludzi i procedury – inaczej ryzykują chaos i błędy w rozliczeniach. O największych wyzwaniach, które czekają przedsiębiorców, księgowych i biura rachunkowe, mówi doradca podatkowy Radosław Kowalski, prelegent Kongresu KSeF.

REKLAMA