REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamówienie na kredyt a obowiązek publikacji ogłoszenia

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Mamy zamiar ogłosić przetargi na dwa kredyty. Pierwszy to kredyt długoterminowy na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego dla gminy oraz na spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek (w wysokości 3 000 000 zł). Szacowany koszt obsługi tego kredytu wynosi około 1 400 000 zł. Drugi to kredyt krótkoterminowy na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej w ramach regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007–2013 – w wysokości 2 400 000 zł. Szacowany koszt obsługi drugiego kredytu to około 120 000 zł. Łączny koszt obsługi obu kredytów wyniesie około 1 520 000 zł. Czy przetarg na kredyty krótkoterminowy i długoterminowy musi być publikowany w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej?

Wartość kredytu długoterminowego jest wyższa od „progu unijnego” - co w każdym przypadku powoduje obowiązek stosowania przepisów nakazujących m.in. obowiązek publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Natomiast wartość zamówienia na kredyt krótkoterminowy jest mniejsza od tego progu, co - gdyby uznać je za zamówienie odrębne - powodowałoby obowiązek stosowania przepisów związanych z zamieszczeniem ogłoszenia w Biuletynie Zamówień Publicznych (BZP).

REKLAMA

Wartością zamówienia publicznego jest całkowite szacunkowe wynagrodzenie wykonawcy, bez podatku od towarów i usług (art. 32 ust. 1 ustawy z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych; dalej: upzp).

ZAPAMIĘTAJ!

Zamawiający nie może, w celu uniknięcia stosowania przepisów upzp, dzielić zamówienia na części lub zaniżać jego wartości.

Łączna wartość zamówień na dwa kredyty, o których mowa w pytaniu, jest większa od „progu unijnego”, dlatego w celu stwierdzenia, czy zamawiający może przy udzieleniu zamówienia na kredyt krótkoterminowy (tj. na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu UE) nie stosować przepisów upzp powodujących m.in. obowiązek publikacji ogłoszenia o zamówieniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - należy przede wszystkim ustalić, czy wymienione zamówienia są przedmiotowo tożsame.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

ZAPAMIĘTAJ!

Przy ustaleniu tożsamości przedmiotowej zamówień bierzemy pod uwagę przede wszystkim przeznaczenie zamawianych usług (czy jest takie samo czy nie) oraz ich dostępność u jednego wykonawcy.

REKLAMA

Z odrębnymi zamówieniami mamy do czynienia w sytuacji, gdy przedmiot zamówienia ma inne przeznaczenie i nie jest możliwy jego zakup u tego samego wykonawcy. W przeciwnym razie zamawiający powinien rozważyć, czy nie ma w tym przypadku do czynienia z zamówieniami udzielanymi w częściach, a tym samym - z obowiązkiem sumowania ich wartości (oczywiście, o ile istnieje pomiędzy nimi związek czasowy - tzn. zamawiający, planując udzielanie zamówienia, jest w stanie przewidzieć konieczność udzielenia kolejnego).

Interpretując wskazane wyżej przepisy upzp, dopuszczalne byłoby moim zdaniem przyjęcie, że nie mamy tu do czynienia z jednym zamówieniem. Przeznaczenie (cel) kredytu długoterminowego (tj. na sfinansowanie planowanego deficytu budżetowego gminy oraz spłatę wcześniej zaciągniętych kredytów i pożyczek) jest wyraźnie inne niż kredytu krótkoterminowego (na wyprzedzające finansowanie działań finansowanych ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej). Oznacza to, że wartość kredytu krótkoterminowego można oszacować oddzielnie i zastosować do jego udzielenia przepisy właściwe dla tego szacunku - tj. zamieścić ogłoszenie w BZP, a nie w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

REKLAMA

Zamawiający może także przyjąć bardziej rygorystyczne podejście (według powyższej analizy nie jest to konieczne - ale być może zamawiający uzna je za bardziej „bezpieczne”) - tj. przyjąć, że mamy w tym przypadku do czynienia z zamówieniem na kredyt udzielanym w częściach - z których każda (w odniesieniu do danego rodzaju kredytu) stanowi przedmiot odrębnego postępowania o udzielenie zamówienia.

Sposób ustalenia wartości takiego zamówienia reguluje art. 32 ust. 4 upzp. Jeżeli zamawiający dopuszcza możliwość składania ofert częściowych albo udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania - wartością zamówienia jest łączna wartość poszczególnych części zamówienia. Warto przy tym pamiętać o możliwości zastosowania art. 6a upzp, który jest przepisem szczególnym w stosunku do art. 32 ust. 4 upzp. Pozwala on zamawiającemu - w przypadku zamówienia udzielanego w częściach - na zastosowanie wobec danej części zamówienia przepisów właściwych dla jej wartości, a zatem bardziej elastycznych obowiązków (np. publikacji ogłoszenia w polskim publikatorze).

Stosownie do art. 6a upzp, w przypadku zamówień udzielanych w częściach, do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80 000 euro dla dostaw lub usług oraz 1 000 000 euro dla robót budowlanych - pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia. Jest to dla zamawiających szczególnie korzystne rozwiązanie w przypadku udzielania zamówień na części o stosunkowo niewielkiej wartości. Zamawiający w takim przypadku nie jest zobowiązany stosować się do procedury, w jakiej udzielane jest całe zamówienie.

Reasumując, mając na uwadze łączną wartość zamówień na wymienione dwa rodzaje kredytu i wartość kredytu krótkoterminowego, można uznać, że spełnione są wymagania przewidziane w art. 6a upzp. Oznacza to, że przy przetargu na kredyt krótkoterminowy zamawiający może nie publikować ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Wartość zamówienia na ten kredyt (120 000 zł) jest bowiem mniejsza niż „próg unijny”.

Podstawa prawna

•  Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2010 r. Nr 113, poz. 759; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 87, poz. 484)

 ANDRZELA GAWROŃSKA-BARAN

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: iskb.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

REKLAMA

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

REKLAMA