REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zakup samochodu zgodnie z Prawem zamówień publicznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Józef Edmund Nowicki
CONEXIS Kancelaria Zamówień Publicznych
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Została nam przyznana dotacja w kwocie 115 000 zł na zakup samochodu osobowego (do kwoty 45 000 zł) oraz samochodu dostawczego (do kwoty 70 000 zł), która powinna być wykorzystana do końca 2007 r. W jakim trybie należy przeprowadzić postępowanie o udzielenie zamówienia? Czy możliwy jest zakup samochodów bez stosowania ustawy - Prawo zamówień publicznych?

Józef Edmund Nowicki

REKLAMA

REKLAMA


Ustawę z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (dalej: upzp) stosuje się do udzielania zamówień i konkursów, których wartość przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 14 000 euro, tj. (14 000 euro × 4,3870 zł) 61 418 zł, obliczonej według średniego kursu złotego w stosunku do euro określonego w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 22 maja 2006 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych.

Średni kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych wynosi 4,3870.

Ustalenie wartości przedmiotu zamówienia

REKLAMA

Zgodnie z art. 32 ust. 2 upzp, ustalając wartość zamówienia, zamawiający nie może jednak w celu uniknięcia stosowania przepisów upzp:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• dzielić zamówienia na części lub

• zaniżać jego wartości.

Prawo zamówień publicznych dopuszcza dzielenie zamówienia na części tylko wtedy, gdy nie następuje to w celu uniknięcia stosowania przepisów upzp (art. 32 ust. 2 upzp). Dzielenie zamówienia ma miejsce w sytuacji, gdy powiązane ze sobą, w szczególności w sposób funkcjonalny, czasowy, technologiczny lub ekonomiczny (finansowy) dostawy, usługi lub roboty budowlane nie są łączone w jednym postępowaniu w celu uniknięcia stosowania upzp.

Zaniżenie wartości zamówienia polega natomiast na przyjęciu jako podstawy ustalenia wartości zamówienia wartości zaniżonych, jeżeli brak jest obiektywnych i uzasadnionych powodów do przyjęcia takich wartości.

Dzielenie zamówienia nie jest dokonywane w celu uniknięcia stosowania upzp, jeżeli nie prowadzi do zejścia wartości poszczególnych zamówień poniżej ustawowych wartości progowych lub gdy dzielenie zamówienia jest uzasadnione w szczególności z przyczyn ekonomicznych (finansowych), organizacyjnych, technologicznych lub z przyczyn, których zamawiający nie mógł przewidzieć. Przykładem dzielenia zamówienia będzie sytuacja, gdy zamawiający w tym samym czasie zawiera z wieloma wykonawcami umowy, których przedmiotem jest dostawa takich samych zestawów komputerowych, w takiej samej lub innej ilości, jeżeli nie istnieją obiektywne i uzasadnione przyczyny, dla których, dostawy te mogą być przedmiotem zamówień w odrębnych umowach, a zsumowana wartość dostaw objętych tymi umowami przekracza wyrażoną w złotych równowartość 14 000 euro. W takim przypadku przedmiotem umów jest dostawa, której przedmiot został podzielony oraz objęty wieloma umowami i bez znaczenia jest to, iż umowy te dotyczą różnych lub identycznych ilości tych samych zestawów komputerowych.

Przykład

Unieważniono wcześniejsze postępowanie na dostawy materiałów medycznych na roczny okres. Czy można mówić w takiej sytuacji o dzieleniu zamówienia na części niedokonywanym w celu uniknięcia stosowania upzp?

Tak, ponieważ wskutek unieważnienia wcześniejszego postępowania na dostawy materiałów medycznych na roczny okres, zamawiający (samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej) z jednej strony musi przeprowadzić kolejne postępowanie, a z drugiej musi dokonać zakupów materiałów medycznych w celu zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych. W takim przypadku wartości dokonanych zakupów materiałów medycznych w celu zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń zdrowotnych nie sumuje się z wartością tych materiałów ustaloną dla celów kolejnego postępowania. Oczywiście taka sytuacja nie powinna wynikać z przyczyn leżących po stronie zamawiającego, które mógł on przewidzieć (np. niedbalstwo zamawiającego).

W przedstawionym w pytaniu przypadku wartość każdego z samochodów nie przekracza wprawdzie 14 000 euro, jednak łączna wartość samochodów przekracza 14 000 euro, a kwota dotacji, która musi być wykorzystana do końca 2007 r., wystarcza na jednoczesny zakup obu samochodów. Nie istnieją zatem przyczyny, dla których uzasadnione i celowe byłoby dokonanie odrębnie zakupu samochodu osobowego (do kwoty 45 000 zł, tj. 36 885,26 zł bez VAT) i odrębnie dostawczego (do kwoty 70 000 zł, tj. 57 377,05 zł bez VAT).

Mając do dyspozycji kwoty brutto, ustalenie wartości kwot bez VAT powinno być następujące:

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ponadto samochód osobowy i samochód dostawczy (przedmiot zamówienia) są ze sobą powiązane w sposób funkcjonalny, czasowy i ekonomiczny. Należy również podkreślić, że producenci samochodów mają w ofercie samochody osobowe oraz dostawcze. W takim przypadku wartość zamówienia wynosi:

36 885,26 zł + 57 377,05 zł = 94 262,31 zł

tj. (94 262,31 zł : 4,3870 zł) 21 486,74 euro

Ustalona (oszacowana) wartość całego zamówienia (2 samochody) wynosi więc 21 486,74 euro, co obliguje zamawiającego do stosowania upzp (upzp nie stosuje się do zamówień o wartości nie przekraczającej wyrażonej w złotych równowartość 14 000 euro).

Tryb udzielenia zamówienia publicznego

Warunek wykorzystania dotacji do końca 2007 r. wskazuje, że uzasadniony byłby wybór trybu przetargu nieograniczonego lub zapytania o cenę. Zakup samochodów będzie także możliwy w trybach: przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem (art. 55 ust. 1 pkt 1 i 5 upzp), negocjacji bez ogłoszenia (art. 62 ust. 1 pkt 1 upzp) i licytacji elektronicznej. Ponieważ wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 upzp, termin składania ofert w przypadku przetargu nieograniczonego nie mógłby być krótszy niż 7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych (dalej: BZP). W przypadku zapytania o cenę zamawiający, wyznaczając termin składania ofert, musiałby jedynie uwzględnić czas niezbędny na przygotowanie i złożenie oferty (art. 64 ust. 1 i art. 73 upzp).

Zaletą przetargu nieograniczonego jest możliwość zastosowania trybu zamówienia z wolnej ręki w sytuacji, gdy w prowadzonych kolejno postępowaniach o udzielenie zamówienia, z których co najmniej jedno prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego, nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 upzp ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione. Ponadto w przetargu nieograniczonym wybór najkorzystniejszej oferty i udzielenie zamówienia (podpisanie umowy) jest możliwe już w sytuacji, gdy zostanie złożona jedna oferta niepodlegająca odrzuceniu.

Zaletą zapytania o cenę jest krótki termin składania ofert.

W trybach przetargu ograniczonego, negocjacji z ogłoszeniem, negocjacji bez ogłoszenia zamawiający powinien uwzględnić specyfikę, jak i czas trwania postępowania.

W przetargu ograniczonym termin składnia wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu wynosi 7 dni od dnia zamieszczenia ogłoszenia w BZP, a termin składnia ofert nie może być krótszy niż 7 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert. W negocjacjach z ogłoszeniem termin składania ofert nie może być krótszy niż 10 dni od dnia przekazania zaproszenia do składania ofert.

Tryb negocjacji bez ogłoszenia będzie możliwy do zastosowania, jeżeli w postępowaniu prowadzonym uprzednio w trybie przetargu nieograniczonego albo przetargu ograniczonego nie wpłynął żaden wniosek o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, nie zostały złożone żadne oferty lub wszystkie oferty zostały odrzucone na podstawie art. 89 ust. 1 pkt 2 upzp ze względu na ich niezgodność z opisem przedmiotu zamówienia, a pierwotne warunki zamówienia nie zostały w istotny sposób zmienione.

W celu przeprowadzenia licytacji elektronicznej zamawiający musi natomiast posiadać środki techniczne umożliwiające wprowadzenie niezbędnych danych w trybie bezpośredniego połączenia ze stroną, na której będzie prowadzona licytacja, aby wykonawcy mogli składać kolejne korzystniejsze oferty (postąpienia), podlegające automatycznej klasyfikacji.

Podstawy prawne

• Ustawa z 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (j.t. Dz.U. z 2006 r. Nr 164, poz. 1163; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 82, poz. 560)

• Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 22 maja 2006 r. w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych (Dz.U. Nr 87, poz. 610)

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto nie musi wystawiać faktur w KSeF?

KSeF ma być docelowo powszechnym systemem e-fakturowania. W 2026 r. rozpocznie się wystawianie faktur w KSeF przez przedsiębiorców. Jednak ustawodawca przewidział katalog wyłączeń. Warto wiedzieć, kto w praktyce nie będzie musiał korzystać z KSeF.

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

REKLAMA

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

REKLAMA