REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak prawidłowo przedłużyć wadium w zamówieniu publicznym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Irena Skubiszak-Kalinowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Czy dla skutecznego przedłużenia wadium w formie gwarancji bankowej wystarczy powiadomienie zamawiającego, czy też wykonawca powinien dostarczyć odpowiedni dokument potwierdzający fakt przedłużenia gwarancji?

Celem wadium jest zabezpieczenie interesów zamawiającego, na wypadek odmowy podpisania umowy przez wykonawcę, którego oferta została uznana za najkorzystniejszą. Istotne jest, by oferta była zabezpieczona wadium przez cały okres, w jakim wykonawca jest nią związany. Sankcję za nieprawidłowości w tym zakresie przewiduje przepis art. 24 ust. 2 pkt 4 p.z.p., zgodnie z którym wykonawca, który nie wniesie wadium bądź też nie przedłuży ważności wadium wniesionego, podlega wykluczeniu z postępowania, a to skutkuje odrzuceniem jego oferty.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z treścią przepisu art. 45 ust. 3 p.z.p. wadium wnosi się przed upływem terminu składania ofert. Powstaje zatem pytanie, kiedy można uznać wadium za wniesione oraz kiedy wadium zostaje skutecznie przedłużone w przypadku gdy nastąpi przedłużenie terminu związania ofertą. Problem w zasadzie nie dotyczy sytuacji, w której wadium zostało wniesione w pieniądzu. Jednak pytanie to pozostaje aktualne w odniesieniu do bodaj najpopularniejszej formy wadium, jaką jest gwarancja bankowa (ubezpieczeniowa), w szczególności wobec faktu, iż w praktyce wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego nadal popełniają poważne błędy w tym zakresie.

Wadium w formie gwarancji jest wniesione, z chwilą gdy zamawiający otrzymał stosowny dokument, a zatem, gdy gwarancja znajduje się fizycznie w posiadaniu zamawiającego. Ta sama reguła ma zastosowanie w razie przedłużania ważności wadium. Nie wystarczy samo uzyskanie od gwaranta oświadczenia potwierdzającego przedłużenie ważności wadium, kluczowe jest, aby dokument ten dotarł do zamawiającego przed upływem ważności pierwotnego dokumentu. W przeciwnym razie wadium nie zostanie skutecznie przedłużone, co oznacza niespełnienie warunku zabezpieczenia oferty przez cały okres związania nią wykonawcy. Błędem zatem jest, gdy wykonawca, przedłużając gwarancję, zachowuje aneks u siebie w szufladzie,.

W przypadku wniesienia wadium w formie gwarancji dla skutecznego przedłużenia jego ważności wykonawca powinien dostarczyć odpowiedni dokument do zamawiającego i to jeszcze przed upływem ważności dokumentu pierwotnego. Przedłużenie wadium bez jego przedłożenia w odpowiednim czasie u zamawiającego powoduje, że oferta nie jest właściwie zabezpieczona. Przerwa w ważności wadium w okresie związania ofertą oznacza, że nie zostaje spełniony warunek zabezpieczenia oferty przez cały okres związania nią wykonawcy, w konsekwencji zaś wykonawca, który ją złożył, podlega wykluczeniu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Irena Skubiszak-Kalinowska, radca prawny z ISK Kancelaria Radcy Prawnego

IRENA SKUBISZAK-KALINOWSKA

radca prawny z ISK Kancelaria Radcy Prawnego

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA