REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Obrót znakami akcyzy przez skład podatkowy
Obrót znakami akcyzy przez skład podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Spółka posiada status zarejestrowanego odbiorcy i w ramach prowadzonej działalności nabywa wewnątrzwspólnotowo wino. Dokonując przedmiotowych transakcji Spółka wysyła znaki akcyzy swojemu zagranicznemu kontrahentowi, ten nakłada je na opakowania jednostkowe i odsyłał do Polski towar z nałożonymi banderolami. Jako że Spółka planuje uzyskać zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, pojawiła się wątpliwość w kwestii możliwości kontynuowania przeprowadzania transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia wina z nowym statusem, według dotychczasowego modelu.

Obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy

Zgodnie z treścią art. 114 ustawy o podatku akcyzowym obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do tejże ustawy.
Wśród podmiotów zobowiązanych do oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy, w art. 116 ust 1 pkt 1 i 3 ustawy o podatku akcyzowym wymienione zostały podmioty prowadzące skład podatkowy oraz podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego.

W myśl art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy.

REKLAMA

Autopromocja

Obrót znakami akcyzy

Co do zasady znaków akcyzy nie można zbywać, odstępować lub przekazywać odpłatnie albo nieodpłatnie innym podmiotom. Na podstawie art. 130 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym dopuszcza się jednak ich przekazanie podmiotowi mającemu siedzibę poza terytorium kraju w celu ich naniesienia na opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych lub na wyroby akcyzowe będące przedmiotem nabycia wewnątrzwspólnotowego.

Regulacje dotyczące obrotu znakami akcyzy nie wymieniają wprawdzie podmiotów prowadzących skład podatkowy jako uprawionych do ich dalszego przekazywania, niemniej jednak dopuszczają takie działanie w przypadku podmiotów dokonujących nabycia wewnątrzwspólnotowego. Można zatem przyjąć na zasadzie analogii, że po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego Spółka będzie mogła nadal dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego z wykorzystaniem dotychczasowego schematu.

Moment oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy

Nabycie wewnątrzwspólnotowe, którego przedmiotem są wyroby oznaczone znakami akcyzy nie zostało ujęte w zawartym w art. 41 ust. 9 ustawy o podatku akcyzowym katalogu czynności wyłączających możliwość zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy co oznacza, że znajdzie ona zastosowanie w stosunku do transakcji, które dokonywać będzie Spółka po uzyskaniu zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego.

REKLAMA

Z przywołanego powyżej art. 117 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym wynika, że konieczność oznaczenia znakami akcyzy nie powstaje w stosunku do wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia, w trakcie jej trwania. Ustawodawca określił jednak najpóźniejszy możliwy moment ich nałożenia, przed zakończeniem procedury - wyroby wymienione w załączniku nr 3 do ustawy o podatku akcyzowym nie mogą zostać bowiem dopuszczone do konsumpcji bez ich wcześniejszego oznakowania znakami legalizacji. Znaki akcyzy powinny zatem zostać nałożone na nabywane wyroby albo po ich dotarciu do Polski w składzie podatkowym Spółki, a w przypadku braku takiej możliwości u zagranicznego kontrahenta jeszcze przed ich przemieszczeniem - ustawa o podatku akcyzowym nie przewiduje bowiem regulacji zabraniających takiego działania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reasumując, pomimo braku wyraźnego zapisu w przepisach ustawy o podatku akcyzowym należy przyjąć, że dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia wyrobów akcyzowych objętych obowiązkiem ich oznaczenia podatkowymi znakami akcyzy, podmiot prowadzący skład podatkowy jest uprawniony do przekazania tych znaków zagranicznemu dostawcy. Realizując tego typu transakcje może on zatem, tak jak w podanym na wstępie przykładzie, wysłać znaki akcyzy zagranicznemu kontrahentowi, który po ich nałożeniu na opakowania jednostkowe odeśle do Polski towar z nałożonymi banderolami.

Karolina Mnich, starszy konsultant podatkowy w TAXEO Komorniczak i Wspólnicy sp.k.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA