REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?
Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre popularne wyroby akcyzowe jak napoje alkoholowe, papierosy i inne wyroby tytoniowe przy ich legalnej dystrybucji do konsumentów wymagają oznaczenia banderolami podatkowymi. Jeżeli dany wyrób akcyzowy w sklepie (np. butelka wina, czy paczka papierosów) nie ma banderoli, czy banderola jest nieprawidłowa, to świadczy to najczęściej o tym, że pochodzi z nielegalnej dystrybucji. Ministerstwo Finansów ostrzega, że kupując taki wyrób wspieramy szarą strefę podatkową (np. przestępców i przemytników) a także narażamy zdrowie a nawet życie (bo nielegalny wyrób spirytusowy może zawierać alkohol metylowy, a nie etylowy – jego spożycie może spowodować ślepotę, a nawet śmierć). Można jednak sprawdzić czy kupowany wyrób akcyzowy jest bezpieczny i legalnie wprowadzony do sprzedaży. Jak to zrobić?

System Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA)

Można sprawdzić jakie banderole nakładane są na poszczególne rodzaje wyrobów akcyzowych w Systemie Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA). W tym celu trzeba wejść na stronę banderolaakcyzowa.pl lub zeskanować kod 2D umieszczony na banderoli.
Zweryfikujesz tam online banderolę, np. w trakcie zakupu wyrobu akcyzowego oraz zapoznasz się ze wzorami obecnie obowiązujących banderol i z opisami sposobu ich zabezpieczenia.

REKLAMA

Autopromocja

Jeżeli masz wątpliwości co do prawidłowości oznakowania banderolą opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego, zapoznaj się ze standardowymi sposobami oznaczania i z informacjami o sposobach nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe – skorzystaj z poniższych materiałów udostępnionych przez Ministerstwo Finansów:

 
 

Co warto wiedzieć o banderolach podatkowych?

  • 18 listopada 2023 r. weszły w życie przepisy zwalniające z obowiązku oznaczania znakami akcyzy cydru i perry o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0% objętości  (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, Dz. U. 2023 poz. 2374).

  • Na wyroby alkoholowe (spirytusowe i winiarskie), wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń do palenia, susz tytoniowy), płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie przed wprowadzeniem do obrotu powinny zostać odpowiednio nałożone znaki akcyzy (banderole).

  • Właściwa i właściwie nałożona banderola na opakowaniu jednostkowym wyrobu akcyzowego świadczy o legalności jego pochodzenia.

  • Rozróżniamy podatkowe znaki akcyzy (banderole podatkowe) i legalizacyjne znaki akcyzy (banderole legalizacyjne).

  • Banderole na typowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych nakłada się w sposób określony w załączniku nr 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a w szczególnych przypadkach (na nietypowe opakowania, np. bag in box), w sposób określony w decyzji w sprawie wskazania sposobu nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe, wydanej przez właściwego w sprawach znaków akcyzy naczelnika urzędu skarbowego.

  • W przypadku utraty banderol, np. w wyniku ich kradzieży czy zaginięcia, podmiot, któremu wydano banderole powinien zgłosić ich utratę właściwemu w sprawach znaków akcyzy naczelnikowi urzędu skarbowego.

Krajowy Telefon Interwencyjny KAS (KTI KAS)

Możesz pomóc w wyeliminowaniu z obrotu nielegalnych wyrobów akcyzowych – powiadom KAS o stwierdzeniu przypadków występowania w obrocie nieoznaczonych lub nieprawidłowo oznaczonych wyrobów akcyzowych:

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA