REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?

Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?
Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre popularne wyroby akcyzowe jak napoje alkoholowe, papierosy i inne wyroby tytoniowe przy ich legalnej dystrybucji do konsumentów wymagają oznaczenia banderolami podatkowymi. Jeżeli dany wyrób akcyzowy w sklepie (np. butelka wina, czy paczka papierosów) nie ma banderoli, czy banderola jest nieprawidłowa, to świadczy to najczęściej o tym, że pochodzi z nielegalnej dystrybucji. Ministerstwo Finansów ostrzega, że kupując taki wyrób wspieramy szarą strefę podatkową (np. przestępców i przemytników) a także narażamy zdrowie a nawet życie (bo nielegalny wyrób spirytusowy może zawierać alkohol metylowy, a nie etylowy – jego spożycie może spowodować ślepotę, a nawet śmierć). Można jednak sprawdzić czy kupowany wyrób akcyzowy jest bezpieczny i legalnie wprowadzony do sprzedaży. Jak to zrobić?

System Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA)

Można sprawdzić jakie banderole nakładane są na poszczególne rodzaje wyrobów akcyzowych w Systemie Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA). W tym celu trzeba wejść na stronę banderolaakcyzowa.pl lub zeskanować kod 2D umieszczony na banderoli.
Zweryfikujesz tam online banderolę, np. w trakcie zakupu wyrobu akcyzowego oraz zapoznasz się ze wzorami obecnie obowiązujących banderol i z opisami sposobu ich zabezpieczenia.

Autopromocja

Jeżeli masz wątpliwości co do prawidłowości oznakowania banderolą opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego, zapoznaj się ze standardowymi sposobami oznaczania i z informacjami o sposobach nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe – skorzystaj z poniższych materiałów udostępnionych przez Ministerstwo Finansów:

 
 

Co warto wiedzieć o banderolach podatkowych?

  • 18 listopada 2023 r. weszły w życie przepisy zwalniające z obowiązku oznaczania znakami akcyzy cydru i perry o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0% objętości  (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, Dz. U. 2023 poz. 2374).

  • Na wyroby alkoholowe (spirytusowe i winiarskie), wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń do palenia, susz tytoniowy), płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie przed wprowadzeniem do obrotu powinny zostać odpowiednio nałożone znaki akcyzy (banderole).

  • Właściwa i właściwie nałożona banderola na opakowaniu jednostkowym wyrobu akcyzowego świadczy o legalności jego pochodzenia.

  • Rozróżniamy podatkowe znaki akcyzy (banderole podatkowe) i legalizacyjne znaki akcyzy (banderole legalizacyjne).

  • Banderole na typowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych nakłada się w sposób określony w załączniku nr 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a w szczególnych przypadkach (na nietypowe opakowania, np. bag in box), w sposób określony w decyzji w sprawie wskazania sposobu nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe, wydanej przez właściwego w sprawach znaków akcyzy naczelnika urzędu skarbowego.

  • W przypadku utraty banderol, np. w wyniku ich kradzieży czy zaginięcia, podmiot, któremu wydano banderole powinien zgłosić ich utratę właściwemu w sprawach znaków akcyzy naczelnikowi urzędu skarbowego.

Krajowy Telefon Interwencyjny KAS (KTI KAS)

Możesz pomóc w wyeliminowaniu z obrotu nielegalnych wyrobów akcyzowych – powiadom KAS o stwierdzeniu przypadków występowania w obrocie nieoznaczonych lub nieprawidłowo oznaczonych wyrobów akcyzowych:

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku?

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

Jakie są rezerwy walutowe Polski? Aktualne dane NBP

Rezerwy walutowe Polski w końcu kwietnia 2024 roku wyniosły 206 097,4 mln USD tj. o 1,8% więcej niż przed miesiącem i równocześnie o 15,7% więcej niż przed rokiem. Takie dane podał Narodowy Bank Polski (NBP).

MF oferuje pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44

Ministerstwo Finansów informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie na raty podatku oraz odroczenie terminu jego zapłaty. MF uruchomił specjalną infolinię, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia podatkowe (PIT, VAT) oraz o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

REKLAMA