REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?
Jak sprawdzić, czy kupujemy prawidłowo oznaczony, legalny wyrób akcyzowy (np. alkohol)?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Niektóre popularne wyroby akcyzowe jak napoje alkoholowe, papierosy i inne wyroby tytoniowe przy ich legalnej dystrybucji do konsumentów wymagają oznaczenia banderolami podatkowymi. Jeżeli dany wyrób akcyzowy w sklepie (np. butelka wina, czy paczka papierosów) nie ma banderoli, czy banderola jest nieprawidłowa, to świadczy to najczęściej o tym, że pochodzi z nielegalnej dystrybucji. Ministerstwo Finansów ostrzega, że kupując taki wyrób wspieramy szarą strefę podatkową (np. przestępców i przemytników) a także narażamy zdrowie a nawet życie (bo nielegalny wyrób spirytusowy może zawierać alkohol metylowy, a nie etylowy – jego spożycie może spowodować ślepotę, a nawet śmierć). Można jednak sprawdzić czy kupowany wyrób akcyzowy jest bezpieczny i legalnie wprowadzony do sprzedaży. Jak to zrobić?

System Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA)

Można sprawdzić jakie banderole nakładane są na poszczególne rodzaje wyrobów akcyzowych w Systemie Informacji o Banderolach Akcyzowych (SIBA). W tym celu trzeba wejść na stronę banderolaakcyzowa.pl lub zeskanować kod 2D umieszczony na banderoli.
Zweryfikujesz tam online banderolę, np. w trakcie zakupu wyrobu akcyzowego oraz zapoznasz się ze wzorami obecnie obowiązujących banderol i z opisami sposobu ich zabezpieczenia.

REKLAMA

Jeżeli masz wątpliwości co do prawidłowości oznakowania banderolą opakowania jednostkowego wyrobu akcyzowego, zapoznaj się ze standardowymi sposobami oznaczania i z informacjami o sposobach nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe – skorzystaj z poniższych materiałów udostępnionych przez Ministerstwo Finansów:

 
 

Co warto wiedzieć o banderolach podatkowych?

  • 18 listopada 2023 r. weszły w życie przepisy zwalniające z obowiązku oznaczania znakami akcyzy cydru i perry o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu nieprzekraczającej 5,0% objętości  (Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 października 2023 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, Dz. U. 2023 poz. 2374).

  • Na wyroby alkoholowe (spirytusowe i winiarskie), wyroby tytoniowe (papierosy, tytoń do palenia, susz tytoniowy), płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie przed wprowadzeniem do obrotu powinny zostać odpowiednio nałożone znaki akcyzy (banderole).

  • Właściwa i właściwie nałożona banderola na opakowaniu jednostkowym wyrobu akcyzowego świadczy o legalności jego pochodzenia.

  • Rozróżniamy podatkowe znaki akcyzy (banderole podatkowe) i legalizacyjne znaki akcyzy (banderole legalizacyjne).

  • Banderole na typowe opakowania jednostkowe wyrobów akcyzowych nakłada się w sposób określony w załączniku nr 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy, a w szczególnych przypadkach (na nietypowe opakowania, np. bag in box), w sposób określony w decyzji w sprawie wskazania sposobu nanoszenia znaków akcyzy na nietypowe opakowania jednostkowe, wydanej przez właściwego w sprawach znaków akcyzy naczelnika urzędu skarbowego.

  • W przypadku utraty banderol, np. w wyniku ich kradzieży czy zaginięcia, podmiot, któremu wydano banderole powinien zgłosić ich utratę właściwemu w sprawach znaków akcyzy naczelnikowi urzędu skarbowego.

Krajowy Telefon Interwencyjny KAS (KTI KAS)

Możesz pomóc w wyeliminowaniu z obrotu nielegalnych wyrobów akcyzowych – powiadom KAS o stwierdzeniu przypadków występowania w obrocie nieoznaczonych lub nieprawidłowo oznaczonych wyrobów akcyzowych:

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA