REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?
Znów zmiany w akcyzie na wino. Co to oznacza dla cen tego trunku? Czy smakosze win zapłacą więcej?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Minister Finansów planuje przedłużyć o 1 rok (czyli do końca 2025 roku) okres ważności znaków akcyzy (banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe win i wyrobów winiarskich, które są obecnie na rynku. Chodzi o wina wprowadzone do obrotu przed 2022 rokiem, które są oznaczone tzw. „starymi” znakami akcyzy. Ważność banderol akcyzowych tych win była już wcześniej dwukrotnie przedłużana. Ta zmiana, dokonywana w interesie firm z branży winiarskiej – by dać im więcej czasu na sprzedaż zapasów tych win – nie powinna skutkować podwyżką cen win.

Akcyza na wina i stare banderole – aktualny stan prawny

Obecnie znajdują się w legalnej sprzedaży wyroby winiarskie oznaczone znakami akcyzy, których ważność została przedłużona do 31 grudnia 2024 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z 9 czerwca 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedłużenia okresu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich (Dz.U. 2023 poz. 1203). W tym rozporządzeniu Minister Finansów przedłużył do końca 2024 roku okres ważność znaków akcyzy (banderol), których wzory zostały określone w:
1) poz. IV i VIII załącznika nr 1, 
2) poz. IV załącznika nr 2 
– do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 czerwca 2019 r. w sprawie oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy (Dz. U. poz. 1147, z 2020 r. poz. 2310, z 2021 r. poz. 203 i 758 oraz z 2022 r. poz. 860) w brzmieniu obowiązującym przed dniem 13 lutego 2021 r., naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich przed dniem 1 stycznia 2022 r.

Przy czym tego przedłużenia nie stosuje się do znaków akcyzy, których wzory określono w poz. IV załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia z 2019 roku, naniesionych na opakowania jednostkowe importowanych lub nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów winiarskich sprowadzonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej po dniu 31 grudnia 2021 r.

REKLAMA

Pierwotnie ważność tych znaków akcyzy była przedłużona do końca 2023 roku przez ww. rozporządzenie Ministra Finansów z 24 czerwca 2022 r. w sprawie przedłużenia okresu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich (Dz.U. 2022 poz. 1357).
Dzięki temu przedłużeniu wyroby winiarskie oznaczone tymi banderolami, będące w sprzedaży, można obecnie legalnie sprzedawać do końca 2024 r. 

Jak informowało Ministerstwo Finansów, celem tego rozporządzenia jest ułatwienie podmiotom obowiązanym do oznaczania wyrobów winiarskich płynną sprzedaż zapasów wyrobów oznaczonych dotychczasowymi znakami akcyzy.

Więcej na ten temat: Dłuższy okres ważności znaków akcyzy do końca 2024 r.

Kolejne przedłużenie ważności banderol akcyzowych o starym wzorze na winach

W dniu 10 czerwca 2024 r. opublikowano projekt nowego rozporządzenia Ministra Finansów w tej sprawie. Chodzi o kolejne przedłużenie ważności znaków akcyzy na tych samych wyrobach winiarskich – tym razem do 31 grudnia 2025 r.

Jak czytamy w uzasadnieniu tego projektu, Minister Finansów przychylił się do postulatów przedsiębiorców z branży winiarskiej. W tym m.in. zrzeszonych w Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. Informowali oni, że mali importerzy, producenci, jednostki handlu hurtowego i detalicznego oraz podmioty działające w kanale sprzedaży obejmującym hotele, restauracje, catering lub kawiarnie (HoReCa) posiadają nadal niesprzedany towar opatrzony banderolami o tzw. „starym” wzorze i wskazują na problemy z jego zbytem. 

Ważne

Te „stare banderole” na wyrobach winiarskich mają wymiary 14 mm x 110 mm oraz 16 mm x 160 mm  i są naklejone w formie odwróconej litery „U” na zamknięciu i szyjce butelki. Nowe banderole są znacznie mniejsze i inaczej naklejane na butelkach (na szyjce butelki w kształcie odwróconej litery L albo litery I oraz przy tylnej etykiecie w pionie albo w poziomie).

Dodatkowo okazuje się, że na rynku wina od 2022 roku notowane są spadki sprzedaży, spowodowane istotnym  ograniczeniem konsumpcji wina przez konsumentów. 

W 2023 r. wolumenowo sprzedaż „wina total”(ogólnie ujęta grupa różnych kategorii wyrobów winiarskich), wg danych CMR obejmujących sklepy detaliczne do 2500 m², zmniejszyła się o 12,7%, podczas gdy branża, przygotowując się do procesu zmiany znaków akcyzy na nowy wzór, zakładała stały wzrost o 6% rok do roku, bazując na doświadczeniu poprzednich lat i prognozach analityków. 

Szczególnie trudna sytuacja występuje w tzw. segmencie win super premium, tj. powyżej 50 zł za butelkę 0,75 l. Szacunki wskazują, że „starymi” banderolami oznaczone jest tam jeszcze nawet ponad 20% towaru. Dlatego też w magazynach producentów i importerów znajdują się nadal duże ilości towaru, a odbiorcy już odmawiają przyjęcia ich w obawie, że nie zdążą ze sprzedażą przed końcem 2024 r. Wydłużenie terminu ważności „starych” banderol naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich o kolejny rok umożliwi przekazanie tego towaru jednostkom handlu, które na chwilę obecną deklarują, że nie przyjmą opakowań wina opatrzonych „starymi” banderolami, jeśli nie będą miały pewności, że zdążą z jego sprzedażą.

Z tych powodów, Minister Finansów postanowił pomóc firmom z branży winiarskiej i przedłużyć o dodatkowy rok, tj. do dnia 31 grudnia 2025 r., okres ważności znaków akcyzy (tzw. starych banderol) naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich przed dniem 1 stycznia 2022 r.

Ceny win w Polsce. Czy smakosze win znów zapłacą więcej?

REKLAMA

Opisywana zmiana przepisów będzie dokonana w interesie przedsiębiorców z branży winiarskiej, tak aby nie ponieśli strat ani dodatkowych kosztów wskutek niemożności sprzedania zgromadzonych zapasów. A zatem z pewnością przedłużenie ważności starych banderol na winach nie będzie powodem podwyższania cen win w Polsce. Na te ceny mają wpływ inne czynniki – koszty produkcji, dystrybucji, jakość wina i popyt. Oczywiście na cenę wpływają także podatki płacone przez przedsiębiorców, w tym także podatek akcyzowy – ale stawki tego podatku akurat teraz się nie zmieniają. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Źródło: Projekt (z 15 maja 2024 r.) rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedłużenia okresu ważności znaków akcyzy naniesionych na opakowania jednostkowe wyrobów winiarskich.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA