REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z akcyzy małych browarów - usługowy rozlew piwa wyłączony z limitu produkcji

Zwolnienie z akcyzy małych browarów - usługowy rozlew piwa wyłączony z limitu produkcji
Zwolnienie z akcyzy małych browarów - usługowy rozlew piwa wyłączony z limitu produkcji

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie z akcyzy małych browarów (produkujących do 200 000 hl piwa rocznie), nie będzie obejmowało piwa rozlanego usługowo przez podatnika produkującego piwo w ramach tego limitu. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, który zawiera tą zmianę. Ponadto nowe przepisy precyzować mają, że podatnicy dokonujący wyłącznie usługowego rozlewu piwa nie korzystają ze zwolnienia dla małych browarów.

Zwolnienie z akcyzy małych browarów - aktualny stan prawny

Podatek akcyzowy jest daniną, której przepisy w poszczególnych państwach UE muszą być zgodne z dyrektywą Rady 92/83/EWG z 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. UE. L z 1992 r. Nr. 316 str. 21, z późn. zm.), zwaną dalej „dyrektywą Rady 92/83/EWG”. Na podstawie art. 4 tej dyrektywy państwa członkowskie mają prawo stosować do piwa produkowanego przez niezależne, małe browary obniżone stawki podatku akcyzowego, zróżnicowane zależnie od wielkości rocznej produkcji danych browarów, z zachowaniem następujących limitów:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • stawek obniżonych nie stosuje się wobec zakładów produkujących ponad 200.000 hl piwa rocznie,
  • stawki obniżone, które mogą kształtować się poniżej poziomu stawki minimalnej, mogą być niższe maksymalnie o 50% od standardowej, krajowej stawki podatku akcyzowego.

Niezależnym małym browarem jest browar, który jest prawnie i ekonomicznie niezależny od wszelkich innych browarów, mieści się w budynkach usytuowanych poza terenem należącym do jakiegokolwiek innego browaru i nie działa na mocy licencji, a jego roczna produkcja nie przekracza 200.000 hl piwa rocznie,
W przypadku, gdy dwa lub więcej małych browarów współpracują ze sobą, a ich łączna wielkość rocznej produkcji nie przekracza 200 000 hl. mogą one być traktowane jako jeden niezależny, mały browar.

Jak więc widać celem dyrektywy Rady 92/83/EWG jest umożliwienie niezależnym małym browarom korzystanie z obniżonej stawki podatku akcyzowego. Oczywiście przekroczenie w roku kalendarzowym ww. limitu produkcji (ponad 200 000 hl piwa) oznacza, że dany browar przestaje być „małym browarem” i korzystanie przez niego z ww. ulgi jest sprzeczne z dyrektywą Rady 92/83/EWG.

Polskie przepisy dot. podatku akcyzowego, tj. w szczególności § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 2525, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, zwalniają z akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa – w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.

REKLAMA

Zwolnienie określone w ww. § 13 ust. 4 rozporządzenia obejmuje również podatników, którzy produkują piwo lub podatników, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy (właściciele wyrobów akcyzowych wyprowadzanych ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, posiadający zezwolenie na to wyprowadzenie), którzy współpracują ze sobą na podstawie pisemnej umowy i w roku kalendarzowym łącznie wyprodukowali do 200 000 hl piwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawiane zwolnienie z akcyzy przeznaczone jest zatem zarówno dla małych browarów, które same produkują piwo, jak i dla takich browarów, które współpracują z innymi małymi browarami w zakresie produkcji, będąc podatnikami podatku akcyzowego – limit zwolnienia w tym ostatnim przypadku określony został na poziomie 200 000 hl łącznie wyprodukowanego piwa przez dwa współpracujące ze sobą browary.

Problem dla małych browarów stanowi obecnie definicja produkcji piwa zawarta w art. 94 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem produkcja piwa definiowana jest jako wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew. Zatem do limitu zwolnienia wliczany jest rozlew piwa, tzw. rozlew usługowy, który nie następuje bezpośrednio w cyklu produkcyjnym.

Skutkiem tej definicji jest m.in. to, że w przypadku zlecenia rozlewu piwa przez mały browar innemu małemu browarowi (nie w ramach współpracy, o której mowa w § 13 ust. 4 rozporządzenia) – rozlanie piwa przez browar realizujący tę usługę zmniejsza jego limit 200 000 hl, przez co ogranicza jego produkcję jako małego browaru.
W kraju zlecenie rozlewu piwa, bez wpływu na zwolnienie, o którym mowa w § 13 rozporządzenia, można osiągnąć wyłącznie wówczas, gdy mały browar zleci rozlew dużemu browarowi – przy czym ten w ogóle nie korzysta z przedmiotowego zwolnienia, a co za tym idzie nie obowiązuje go limit produkcji, o którym mowa w § 13 rozporządzenia.

Jednak w praktyce, z uwagi na limit zwolnienia obowiązujący w kraju, rozlew usługowy zlecany jest często browarom zagranicznym i tym samym ilości piwa wyprodukowanego i rozlanego usługowo nie sumują się.

Dlatego resort finansów postanowił zmienić omawiane rozporządzenie tak, by umożliwić zlecanie rozlewu usługowego polskim małym browarom. Warto też wyjaśnić, że duże browary nie mają limitu i bez żadnych ograniczeń mogą dokonywać tej czynności w aktualnym stanie prawnym.

Limit produkcji piwa nie będzie obejmował piwa rozlanego usługowo

Zmieniony zostanie ww. § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. W przepisie tym zostanie zapisane, że limit produkcji piwa (owe 200.000 hl piwa rocznie) nie będzie obejmował ilości piwa rozlanego usługowo, tj. na rzecz podmiotu, który to piwo wytworzył. Zostanie dodany w tym przepisie nowy ust. 5a w następującym brzmieniu:

„5a. Przy obliczaniu limitu produkcji określonego dla zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, podatnicy rozlewający piwo nie uwzględniają ilości rozlanego piwa wytworzonego przez innych producentów, przemieszczonego od tych producentów do podmiotu rozlewającego piwo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli piwo to po rozlaniu zostało przemieszczone między podmiotem dokonującym jego rozlewu i podmiotem wytwarzającym piwo w tej procedurze.”

Ponadto sprecyzowane będzie, że podatnicy dokonujący wyłącznie usługowego rozlewu piwa nie korzystają z ww. zwolnienia dla małych browarów.

Zmiany w przepisach będą obowiązywały od dnia wejścia ich w życie, stąd do ostatniego dnia przed dniem wejścia w życie nowelizacji podatnicy obliczając limit zwolnienia będą uwzględniali ilość piwa wyprodukowanego oraz rozlanego usługowo w polskim browarze.

Aktualnie projekt omawianego rozporządzenia jest poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, konsultacjom publicznym i opiniowaniu. Rozporządzenie wprowadzające wyżej opisane zmiany ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, a więc nie wykluczone, że stanie się to jeszcze w 2020 roku.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniające rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Podatki 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA