REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwolnienie z akcyzy małych browarów - usługowy rozlew piwa wyłączony z limitu produkcji

Zwolnienie z akcyzy małych browarów - usługowy rozlew piwa wyłączony z limitu produkcji
Zwolnienie z akcyzy małych browarów - usługowy rozlew piwa wyłączony z limitu produkcji

REKLAMA

REKLAMA

Zwolnienie z akcyzy małych browarów (produkujących do 200 000 hl piwa rocznie), nie będzie obejmowało piwa rozlanego usługowo przez podatnika produkującego piwo w ramach tego limitu. Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, który zawiera tą zmianę. Ponadto nowe przepisy precyzować mają, że podatnicy dokonujący wyłącznie usługowego rozlewu piwa nie korzystają ze zwolnienia dla małych browarów.

Zwolnienie z akcyzy małych browarów - aktualny stan prawny

Podatek akcyzowy jest daniną, której przepisy w poszczególnych państwach UE muszą być zgodne z dyrektywą Rady 92/83/EWG z 19 października 1992 r. w sprawie harmonizacji struktury podatków akcyzowych od alkoholu i napojów alkoholowych (Dz. Urz. UE. L z 1992 r. Nr. 316 str. 21, z późn. zm.), zwaną dalej „dyrektywą Rady 92/83/EWG”. Na podstawie art. 4 tej dyrektywy państwa członkowskie mają prawo stosować do piwa produkowanego przez niezależne, małe browary obniżone stawki podatku akcyzowego, zróżnicowane zależnie od wielkości rocznej produkcji danych browarów, z zachowaniem następujących limitów:

REKLAMA

Autopromocja
  • stawek obniżonych nie stosuje się wobec zakładów produkujących ponad 200.000 hl piwa rocznie,
  • stawki obniżone, które mogą kształtować się poniżej poziomu stawki minimalnej, mogą być niższe maksymalnie o 50% od standardowej, krajowej stawki podatku akcyzowego.

Niezależnym małym browarem jest browar, który jest prawnie i ekonomicznie niezależny od wszelkich innych browarów, mieści się w budynkach usytuowanych poza terenem należącym do jakiegokolwiek innego browaru i nie działa na mocy licencji, a jego roczna produkcja nie przekracza 200.000 hl piwa rocznie,
W przypadku, gdy dwa lub więcej małych browarów współpracują ze sobą, a ich łączna wielkość rocznej produkcji nie przekracza 200 000 hl. mogą one być traktowane jako jeden niezależny, mały browar.

Jak więc widać celem dyrektywy Rady 92/83/EWG jest umożliwienie niezależnym małym browarom korzystanie z obniżonej stawki podatku akcyzowego. Oczywiście przekroczenie w roku kalendarzowym ww. limitu produkcji (ponad 200 000 hl piwa) oznacza, że dany browar przestaje być „małym browarem” i korzystanie przez niego z ww. ulgi jest sprzeczne z dyrektywą Rady 92/83/EWG.

Polskie przepisy dot. podatku akcyzowego, tj. w szczególności § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. poz. 2525, z późn. zm.), zwanego dalej „rozporządzeniem”, zwalniają z akcyzy podatników produkujących piwo, którzy w roku kalendarzowym wyprodukowali do 200 000 hl piwa – w wysokości 50% kwoty akcyzy obliczonej z zastosowaniem stawki akcyzy określonej w art. 94 ust. 4 ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”.

REKLAMA

Zwolnienie określone w ww. § 13 ust. 4 rozporządzenia obejmuje również podatników, którzy produkują piwo lub podatników, o których mowa w art. 13 ust. 3 ustawy (właściciele wyrobów akcyzowych wyprowadzanych ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, posiadający zezwolenie na to wyprowadzenie), którzy współpracują ze sobą na podstawie pisemnej umowy i w roku kalendarzowym łącznie wyprodukowali do 200 000 hl piwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawiane zwolnienie z akcyzy przeznaczone jest zatem zarówno dla małych browarów, które same produkują piwo, jak i dla takich browarów, które współpracują z innymi małymi browarami w zakresie produkcji, będąc podatnikami podatku akcyzowego – limit zwolnienia w tym ostatnim przypadku określony został na poziomie 200 000 hl łącznie wyprodukowanego piwa przez dwa współpracujące ze sobą browary.

Problem dla małych browarów stanowi obecnie definicja produkcji piwa zawarta w art. 94 ustawy o podatku akcyzowym. Zgodnie z tym przepisem produkcja piwa definiowana jest jako wytwarzanie lub przetwarzanie piwa, a także jego rozlew. Zatem do limitu zwolnienia wliczany jest rozlew piwa, tzw. rozlew usługowy, który nie następuje bezpośrednio w cyklu produkcyjnym.

Skutkiem tej definicji jest m.in. to, że w przypadku zlecenia rozlewu piwa przez mały browar innemu małemu browarowi (nie w ramach współpracy, o której mowa w § 13 ust. 4 rozporządzenia) – rozlanie piwa przez browar realizujący tę usługę zmniejsza jego limit 200 000 hl, przez co ogranicza jego produkcję jako małego browaru.
W kraju zlecenie rozlewu piwa, bez wpływu na zwolnienie, o którym mowa w § 13 rozporządzenia, można osiągnąć wyłącznie wówczas, gdy mały browar zleci rozlew dużemu browarowi – przy czym ten w ogóle nie korzysta z przedmiotowego zwolnienia, a co za tym idzie nie obowiązuje go limit produkcji, o którym mowa w § 13 rozporządzenia.

Jednak w praktyce, z uwagi na limit zwolnienia obowiązujący w kraju, rozlew usługowy zlecany jest często browarom zagranicznym i tym samym ilości piwa wyprodukowanego i rozlanego usługowo nie sumują się.

Dlatego resort finansów postanowił zmienić omawiane rozporządzenie tak, by umożliwić zlecanie rozlewu usługowego polskim małym browarom. Warto też wyjaśnić, że duże browary nie mają limitu i bez żadnych ograniczeń mogą dokonywać tej czynności w aktualnym stanie prawnym.

Limit produkcji piwa nie będzie obejmował piwa rozlanego usługowo

Zmieniony zostanie ww. § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego. W przepisie tym zostanie zapisane, że limit produkcji piwa (owe 200.000 hl piwa rocznie) nie będzie obejmował ilości piwa rozlanego usługowo, tj. na rzecz podmiotu, który to piwo wytworzył. Zostanie dodany w tym przepisie nowy ust. 5a w następującym brzmieniu:

„5a. Przy obliczaniu limitu produkcji określonego dla zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, podatnicy rozlewający piwo nie uwzględniają ilości rozlanego piwa wytworzonego przez innych producentów, przemieszczonego od tych producentów do podmiotu rozlewającego piwo w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli piwo to po rozlaniu zostało przemieszczone między podmiotem dokonującym jego rozlewu i podmiotem wytwarzającym piwo w tej procedurze.”

Ponadto sprecyzowane będzie, że podatnicy dokonujący wyłącznie usługowego rozlewu piwa nie korzystają z ww. zwolnienia dla małych browarów.

Zmiany w przepisach będą obowiązywały od dnia wejścia ich w życie, stąd do ostatniego dnia przed dniem wejścia w życie nowelizacji podatnicy obliczając limit zwolnienia będą uwzględniali ilość piwa wyprodukowanego oraz rozlanego usługowo w polskim browarze.

Aktualnie projekt omawianego rozporządzenia jest poddawany uzgodnieniom międzyresortowym, konsultacjom publicznym i opiniowaniu. Rozporządzenie wprowadzające wyżej opisane zmiany ma wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, a więc nie wykluczone, że stanie się to jeszcze w 2020 roku.

Projekt rozporządzenia Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej zmieniające rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek od spadków i darowizn 2025 - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

REKLAMA

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

Budżet pod ścianą: wyższe podatki, mniej wsparcia, koniec ulg

Polacy muszą szykować się na trudne zmiany. OECD zaleca pełne wycofanie wsparcia energetycznego jeszcze w tym roku, wyższe podatki od nieruchomości i środowiskowe oraz koniec ulg dla kierowców – nowy podatek od pojazdów miałby zależeć od emisji spalin. Dodatkowo rząd może ograniczyć stosowanie preferencyjnych stawek VAT, a świadczenia na dzieci kierować tylko do najuboższych. Czy domowe budżety to wytrzymają?

REKLAMA

Zmiana projektu unijnego a zwrot dofinansowania. Jakie zmiany są dopuszczalne? Jak zdobyć zgodę na modyfikacje projektu?

Podstawowym dokumentem regulującym kwestie realizacji projektów grantowych jest umowa o dofinansowanie. To w niej znajdują się warunki i najistotniejsze zapisy dotyczące przebiegu realizacji projektu, jak i dopuszczalne zmiany. Poza umową także zapisy dokumentacji konkursowej (np. regulamin) wpływają na warunki i możliwości modyfikacji projektów. Wielu beneficjentów zastanawia się, co się wydarzy, jeśli w trakcie trwania projektu ulegnie zmianie status przedsiębiorstwa lub czy dopuszczalna jest zmiana miejsca realizacji projektu.

Proces oceny wniosku dotacyjnego się przedłuża - czy skarga lub wniosek o przyśpieszenie mogą pomóc? Co jeszcze można zrobić?

Proces oceny wniosków o dofinansowanie stanowi kluczowy etap, który bezpośrednio wpływa na możliwość realizacji projektów przez firmy. Niestety w ostatnim czasie obserwujemy przedłużające się procedury oceny, np. nabór dla ścieżkę SMART dla konsorcjów zakończony w marcu 2023 r. rozstrzygnął się po 265 dniach. W tego typu przypadkach efektem jest chaos, komplikacje dla wnioskodawców i utrata zaufania do instytucji udzielających wsparcia. Duże opóźnienia mogą prowadzić także do utraty przewagi konkurencyjnej, a w skrajnych przypadkach – do ryzyka niewykonania projektu w wyznaczonym czasie.

REKLAMA