REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniechanie inwestycji a koszty uzyskania przychodów

Katarzyna Ochnicka

REKLAMA

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. z późniejszymi zmianami, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może mieć miejsce, jeśli poniesione wydatki:

REKLAMA

REKLAMA

- pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami;

- nie są wyłączone ustawą z kosztów uzyskania przychodów.

W związku z tym, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy w celu osiągania przychodów podejmują różne działania inwestycyjne, wydatki te traktuje się jako koszty uzyskania przychodów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne  po przyjęciu do używania środka trwałego.

REKLAMA

Normalnym procesem gospodarczym jest to, iż w wyniku przeprowadzonych analiz planowanych działań i wsparcia rzeczoznawców, zmieniającej się sytuacji gospodarczej otoczenia jednostki, jak i realiów panujących wewnątrz, jednostka ma prawo odstąpić od planowanych przedsięwzięć. Dlatego też ustawodawca pozwala rozliczyć w kosztach podatkowych koszty inwestycji, która nie została przez podatnika dokończona. Ustawodawca nie oczekuje spełnienia dodatkowych przesłanek (np. wyjaśnienia powodów rezygnacji z inwestycji), aby wydatki mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przykład

Spółka X w 2007 r. podjęła decyzję o rozpoczęciu inwestycji w postaci budowy dodatkowego budynku produkcyjnego. W ramach przygotowań poniesiono koszty związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej oraz analizą opłacalności inwestycji z formalno-prawnego oraz technicznego punktu widzenia. Wszystkie te koszty zostały poniesione przed uzyskaniem przez Spółkę pozwolenia na budowę i rozpoczęciem prac budowlanych. W związku z załamaniem gospodarki w kraju w 2008 r. dokonane analizy wskazały na konieczność wstrzymania planów inwestycyjnych. Na początku 2009 r. Spółka podjęła decyzję o odstąpieniu od budowy dodatkowego budynku produkcyjnego. Czy w związku z powyższym spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na przygotowanie dokumentacji projektowej i analizę opłacalności inwestycji? W którym momencie wydatki te powinny być rozliczone?

W analizowanej sytuacji Spółka powinna jedynie wykazać, iż podejmując działania inwestycyjne zakładała ich związek z uzyskiwaniem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów (aby spełnić warunek art. 15 ust. 1 updop). Poniesione koszty analiz i projektów są zatem kosztami uzyskania przychodów, nawet jeśli jednostka finalnie podjęła decyzję o odstąpieniu od realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 15 ust. 4f updop w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r., koszty zaniechanych inwestycji są potrącane:

- w dacie zbycia inwestycji lub

- w dacie ich likwidacji. (trzeba mieć tu jednak na względzie niepisane dosłowne rozumienie pojęcia „likwidacja”, tzn. fizyczną likwidację inwestycji, np. poprzez rozbiórkę, złomowanie, zniszczenie; udokumentowaną protokołem komisyjnego zniszczenia/likwidacji).

Zatem Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na planowaną lecz zaniechaną inwestycję w miesiącu, w którym podejmie decyzję o zaniechaniu, zniszczy dokumentację projektową i sporządzi protokół z procesu likwidacji oraz wykreśli inwestycję z ewidencji rachunkowej. Ważne jest bowiem, aby efekt poniesionych nakładów na zaniechaną inwestycję, nie był wykorzystywany w przyszłości (Interpretacja Ministerstwa Finansów z dnia 16 lipca 2009 r., Sygn.IPPB5/423-352/09/JC).

 

Podstawa prawna:

- Ustawa o rachunkowości, DZ.U. 2009 nr 152, poz.1223 ze zm.

- Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz.U. 2000 nr 54 poz. 654

Katarzyna Ochnicka

Outsourcing Rachunkowości

 

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA