REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zaniechanie inwestycji a koszty uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Ochnicka

REKLAMA

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15 lutego 1992 r. z późniejszymi zmianami, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zatem zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów może mieć miejsce, jeśli poniesione wydatki:

REKLAMA

- pozostają w związku przyczynowo - skutkowym z przychodami;

- nie są wyłączone ustawą z kosztów uzyskania przychodów.

REKLAMA

W związku z tym, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej podatnicy w celu osiągania przychodów podejmują różne działania inwestycyjne, wydatki te traktuje się jako koszty uzyskania przychodów poprzez dokonywane odpisy amortyzacyjne  po przyjęciu do używania środka trwałego.

Normalnym procesem gospodarczym jest to, iż w wyniku przeprowadzonych analiz planowanych działań i wsparcia rzeczoznawców, zmieniającej się sytuacji gospodarczej otoczenia jednostki, jak i realiów panujących wewnątrz, jednostka ma prawo odstąpić od planowanych przedsięwzięć. Dlatego też ustawodawca pozwala rozliczyć w kosztach podatkowych koszty inwestycji, która nie została przez podatnika dokończona. Ustawodawca nie oczekuje spełnienia dodatkowych przesłanek (np. wyjaśnienia powodów rezygnacji z inwestycji), aby wydatki mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Przykład

REKLAMA

Spółka X w 2007 r. podjęła decyzję o rozpoczęciu inwestycji w postaci budowy dodatkowego budynku produkcyjnego. W ramach przygotowań poniesiono koszty związane z przygotowaniem dokumentacji projektowej oraz analizą opłacalności inwestycji z formalno-prawnego oraz technicznego punktu widzenia. Wszystkie te koszty zostały poniesione przed uzyskaniem przez Spółkę pozwolenia na budowę i rozpoczęciem prac budowlanych. W związku z załamaniem gospodarki w kraju w 2008 r. dokonane analizy wskazały na konieczność wstrzymania planów inwestycyjnych. Na początku 2009 r. Spółka podjęła decyzję o odstąpieniu od budowy dodatkowego budynku produkcyjnego. Czy w związku z powyższym spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na przygotowanie dokumentacji projektowej i analizę opłacalności inwestycji? W którym momencie wydatki te powinny być rozliczone?

W analizowanej sytuacji Spółka powinna jedynie wykazać, iż podejmując działania inwestycyjne zakładała ich związek z uzyskiwaniem przychodów lub zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodów (aby spełnić warunek art. 15 ust. 1 updop). Poniesione koszty analiz i projektów są zatem kosztami uzyskania przychodów, nawet jeśli jednostka finalnie podjęła decyzję o odstąpieniu od realizacji inwestycji.

Zgodnie z art. 15 ust. 4f updop w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r., koszty zaniechanych inwestycji są potrącane:

- w dacie zbycia inwestycji lub

- w dacie ich likwidacji. (trzeba mieć tu jednak na względzie niepisane dosłowne rozumienie pojęcia „likwidacja”, tzn. fizyczną likwidację inwestycji, np. poprzez rozbiórkę, złomowanie, zniszczenie; udokumentowaną protokołem komisyjnego zniszczenia/likwidacji).

Zatem Spółka będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione na planowaną lecz zaniechaną inwestycję w miesiącu, w którym podejmie decyzję o zaniechaniu, zniszczy dokumentację projektową i sporządzi protokół z procesu likwidacji oraz wykreśli inwestycję z ewidencji rachunkowej. Ważne jest bowiem, aby efekt poniesionych nakładów na zaniechaną inwestycję, nie był wykorzystywany w przyszłości (Interpretacja Ministerstwa Finansów z dnia 16 lipca 2009 r., Sygn.IPPB5/423-352/09/JC).

 

Podstawa prawna:

- Ustawa o rachunkowości, DZ.U. 2009 nr 152, poz.1223 ze zm.

- Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych, Dz.U. 2000 nr 54 poz. 654

Katarzyna Ochnicka

Outsourcing Rachunkowości

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Grant Thornton Frąckowiak Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

REKLAMA

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych w 2025 r. Są 3 limity kwotowe zwolnień podatkowych: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

REKLAMA

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

Jest kilka sposobów na uniknięcie obowiązkowego KSeF. Przykład: uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

REKLAMA