REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie placu zabaw na rzecz gminy stanowi koszt

REKLAMA

W związku z planowaną inwestycją (budowa bloku mieszkalnego) na gruncie pozyskanym w użytkowanie wieczyste zostałam zobowiązana do wybudowania placu zabaw. Plac ten zostanie przekazany nieodpłatnie gminie. Czy wydatki na budowę placu zabaw możemy zaliczyć do kosztów?

Tak, wydatek na budowę placu zabaw ma związek z uzyskiwanymi przez Państwa przychodami. Wybudowanie placu zabaw przez Państwa firmę było jednym z warunków uzyskania zgody na wybudowanie bloku mieszkalnego na gruncie pozyskanym przez Państwa w użytkowanie wieczyste.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W praktyce obrotu gospodarczego deweloperzy zobowiązują się do przekazywania na rzecz jednostek samorządu różnych obiektów budowlanych, np. boisk sportowych, dróg dojazdowych, placów zabaw. W zamian za takie inwestycje uboczne deweloperzy uzyskują pozwolenia na budowę na terenach wziętych w użytkowanie wieczyste. Ze względu na fakt, że wydatki takie są warunkiem uzyskania korzystnych rozstrzygnięć prowadzących do powstania przychodu (sprzedaży mieszkań), powinny one stanowić koszty podatkowe na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Trzeba jednak zastrzec, że organy podatkowe często zajmują stanowisko przeciwne (np. interpretacja Dyrektora Izby skarbowej w Warszawie z 9 października 2008 r., nr IPPB3/423-1045/08-4/ER). Organy podatkowe twierdzą, że sam fakt podjęcia przez spółkę korzystnych dla niej decyzji gospodarczych nie może stanowić wystarczającej przesłanki dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów. Zdaniem organów o niemożliwości zaliczania tego typu wydatków do kosztów podatkowych decyduje brak związku przyczynowego między tymi wydatkami a przychodem. W Państwa przypadku nie otrzymacie za wybudowanie placu zabaw wynagrodzenia. Zdaniem części organów podatkowych nie uzyskacie zatem przychodu, z którym można by powiązać poniesione wydatki. Niestety, według organów podatkowych nie można uznać za takie wynagrodzenie możliwości wybudowania danego obiektu.

W odróżnieniu od organów podatkowych sądy administracyjne dostrzegają jednak związek między wydatkami ponoszonymi w celu uzyskania określonego prawa a przychodami. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 czerwca 2010 r. (sygn. akt II FSK 2113/09). Wyrok dotyczył sprawy spółki deweloperskiej, która w zamian za możliwość budowy większej liczby mieszkań, niż pierwotnie ustalono, wybudowała boiska sportowe i przekazała je gminie. W ocenie NSA kwestia związku pomiędzy wydatkami na budowę boisk a przychodami spółki nie budzi wątpliwości. Jest tak, ponieważ istnieje zależność pomiędzy zobowiązaniem się wobec gminy do wybudowania i przekazania jej boisk a możliwością wybudowania większej liczby mieszkań. W konsekwencji sąd uznał prawo spółki deweloperskiej do zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z budową boisk. Korzystne orzeczenia sadów sprawiają, że organy podatkowe zmuszone są do zajmowania stanowiska korzystnego dla podatników (przykładowo: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 grudnia 2010 r., nr IPPB3/423-1045/08-8/10/S/EB). Oczywiście to państwo powinni zadbać o to, by ograniczyć ryzyko zakwestionowania wydatków na budowę placu zabaw jako kosztu uzyskania przychodu. Innymi słowy, to Państwo muszą dopilnować tego, by kwestia istnienia związku między poniesieniem wydatków na budowę placu a możliwością (prawem) wybudowania bloku na nabytym w użytkowanie wieczyste gruncie nie budziła wątpliwości. Warto np. w umowie o oddanie w wieczyste użytkowanie (lub aneksie do niej) wprowadzić zapis, że wybudowanie i przekazanie placu zabaw jest jednym z warunków, od których uzależniona jest zgoda gminy na wybudowanie bloku. Można tu także zalecić np. unikanie używania w umowie zwrotu o nieodpłatnym wykonaniu prac na rzecz gminy. Taki zapis zwiększa bowiem ryzyko sporu z organami podatkowymi.

Sławomir Biliński

REKLAMA

konsultant podatkowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Kiedy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT ograniczona tylko do jednej nieruchomości. Od kiedy? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie narodowe testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA