Przekazanie placu zabaw na rzecz gminy stanowi koszt
REKLAMA
Tak, wydatek na budowę placu zabaw ma związek z uzyskiwanymi przez Państwa przychodami. Wybudowanie placu zabaw przez Państwa firmę było jednym z warunków uzyskania zgody na wybudowanie bloku mieszkalnego na gruncie pozyskanym przez Państwa w użytkowanie wieczyste.
REKLAMA
W praktyce obrotu gospodarczego deweloperzy zobowiązują się do przekazywania na rzecz jednostek samorządu różnych obiektów budowlanych, np. boisk sportowych, dróg dojazdowych, placów zabaw. W zamian za takie inwestycje uboczne deweloperzy uzyskują pozwolenia na budowę na terenach wziętych w użytkowanie wieczyste. Ze względu na fakt, że wydatki takie są warunkiem uzyskania korzystnych rozstrzygnięć prowadzących do powstania przychodu (sprzedaży mieszkań), powinny one stanowić koszty podatkowe na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Trzeba jednak zastrzec, że organy podatkowe często zajmują stanowisko przeciwne (np. interpretacja Dyrektora Izby skarbowej w Warszawie z 9 października 2008 r., nr IPPB3/423-1045/08-4/ER). Organy podatkowe twierdzą, że sam fakt podjęcia przez spółkę korzystnych dla niej decyzji gospodarczych nie może stanowić wystarczającej przesłanki dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów. Zdaniem organów o niemożliwości zaliczania tego typu wydatków do kosztów podatkowych decyduje brak związku przyczynowego między tymi wydatkami a przychodem. W Państwa przypadku nie otrzymacie za wybudowanie placu zabaw wynagrodzenia. Zdaniem części organów podatkowych nie uzyskacie zatem przychodu, z którym można by powiązać poniesione wydatki. Niestety, według organów podatkowych nie można uznać za takie wynagrodzenie możliwości wybudowania danego obiektu.
W odróżnieniu od organów podatkowych sądy administracyjne dostrzegają jednak związek między wydatkami ponoszonymi w celu uzyskania określonego prawa a przychodami. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 czerwca 2010 r. (sygn. akt II FSK 2113/09). Wyrok dotyczył sprawy spółki deweloperskiej, która w zamian za możliwość budowy większej liczby mieszkań, niż pierwotnie ustalono, wybudowała boiska sportowe i przekazała je gminie. W ocenie NSA kwestia związku pomiędzy wydatkami na budowę boisk a przychodami spółki nie budzi wątpliwości. Jest tak, ponieważ istnieje zależność pomiędzy zobowiązaniem się wobec gminy do wybudowania i przekazania jej boisk a możliwością wybudowania większej liczby mieszkań. W konsekwencji sąd uznał prawo spółki deweloperskiej do zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z budową boisk. Korzystne orzeczenia sadów sprawiają, że organy podatkowe zmuszone są do zajmowania stanowiska korzystnego dla podatników (przykładowo: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 grudnia 2010 r., nr IPPB3/423-1045/08-8/10/S/EB). Oczywiście to państwo powinni zadbać o to, by ograniczyć ryzyko zakwestionowania wydatków na budowę placu zabaw jako kosztu uzyskania przychodu. Innymi słowy, to Państwo muszą dopilnować tego, by kwestia istnienia związku między poniesieniem wydatków na budowę placu a możliwością (prawem) wybudowania bloku na nabytym w użytkowanie wieczyste gruncie nie budziła wątpliwości. Warto np. w umowie o oddanie w wieczyste użytkowanie (lub aneksie do niej) wprowadzić zapis, że wybudowanie i przekazanie placu zabaw jest jednym z warunków, od których uzależniona jest zgoda gminy na wybudowanie bloku. Można tu także zalecić np. unikanie używania w umowie zwrotu o nieodpłatnym wykonaniu prac na rzecz gminy. Taki zapis zwiększa bowiem ryzyko sporu z organami podatkowymi.
Sławomir Biliński
konsultant podatkowy
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat