REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przekazanie placu zabaw na rzecz gminy stanowi koszt

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W związku z planowaną inwestycją (budowa bloku mieszkalnego) na gruncie pozyskanym w użytkowanie wieczyste zostałam zobowiązana do wybudowania placu zabaw. Plac ten zostanie przekazany nieodpłatnie gminie. Czy wydatki na budowę placu zabaw możemy zaliczyć do kosztów?

REKLAMA

Tak, wydatek na budowę placu zabaw ma związek z uzyskiwanymi przez Państwa przychodami. Wybudowanie placu zabaw przez Państwa firmę było jednym z warunków uzyskania zgody na wybudowanie bloku mieszkalnego na gruncie pozyskanym przez Państwa w użytkowanie wieczyste.

REKLAMA

REKLAMA

W praktyce obrotu gospodarczego deweloperzy zobowiązują się do przekazywania na rzecz jednostek samorządu różnych obiektów budowlanych, np. boisk sportowych, dróg dojazdowych, placów zabaw. W zamian za takie inwestycje uboczne deweloperzy uzyskują pozwolenia na budowę na terenach wziętych w użytkowanie wieczyste. Ze względu na fakt, że wydatki takie są warunkiem uzyskania korzystnych rozstrzygnięć prowadzących do powstania przychodu (sprzedaży mieszkań), powinny one stanowić koszty podatkowe na podstawie art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Trzeba jednak zastrzec, że organy podatkowe często zajmują stanowisko przeciwne (np. interpretacja Dyrektora Izby skarbowej w Warszawie z 9 października 2008 r., nr IPPB3/423-1045/08-4/ER). Organy podatkowe twierdzą, że sam fakt podjęcia przez spółkę korzystnych dla niej decyzji gospodarczych nie może stanowić wystarczającej przesłanki dla uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodów. Zdaniem organów o niemożliwości zaliczania tego typu wydatków do kosztów podatkowych decyduje brak związku przyczynowego między tymi wydatkami a przychodem. W Państwa przypadku nie otrzymacie za wybudowanie placu zabaw wynagrodzenia. Zdaniem części organów podatkowych nie uzyskacie zatem przychodu, z którym można by powiązać poniesione wydatki. Niestety, według organów podatkowych nie można uznać za takie wynagrodzenie możliwości wybudowania danego obiektu.

W odróżnieniu od organów podatkowych sądy administracyjne dostrzegają jednak związek między wydatkami ponoszonymi w celu uzyskania określonego prawa a przychodami. Takie stanowisko znajduje potwierdzenie w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 15 czerwca 2010 r. (sygn. akt II FSK 2113/09). Wyrok dotyczył sprawy spółki deweloperskiej, która w zamian za możliwość budowy większej liczby mieszkań, niż pierwotnie ustalono, wybudowała boiska sportowe i przekazała je gminie. W ocenie NSA kwestia związku pomiędzy wydatkami na budowę boisk a przychodami spółki nie budzi wątpliwości. Jest tak, ponieważ istnieje zależność pomiędzy zobowiązaniem się wobec gminy do wybudowania i przekazania jej boisk a możliwością wybudowania większej liczby mieszkań. W konsekwencji sąd uznał prawo spółki deweloperskiej do zaliczenia do kosztów podatkowych wydatków związanych z budową boisk. Korzystne orzeczenia sadów sprawiają, że organy podatkowe zmuszone są do zajmowania stanowiska korzystnego dla podatników (przykładowo: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 16 grudnia 2010 r., nr IPPB3/423-1045/08-8/10/S/EB). Oczywiście to państwo powinni zadbać o to, by ograniczyć ryzyko zakwestionowania wydatków na budowę placu zabaw jako kosztu uzyskania przychodu. Innymi słowy, to Państwo muszą dopilnować tego, by kwestia istnienia związku między poniesieniem wydatków na budowę placu a możliwością (prawem) wybudowania bloku na nabytym w użytkowanie wieczyste gruncie nie budziła wątpliwości. Warto np. w umowie o oddanie w wieczyste użytkowanie (lub aneksie do niej) wprowadzić zapis, że wybudowanie i przekazanie placu zabaw jest jednym z warunków, od których uzależniona jest zgoda gminy na wybudowanie bloku. Można tu także zalecić np. unikanie używania w umowie zwrotu o nieodpłatnym wykonaniu prac na rzecz gminy. Taki zapis zwiększa bowiem ryzyko sporu z organami podatkowymi.

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podstawa prawna:

art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA