REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagraniczne spółki kontrolowane (CFC) - opodatkowanie CIT i PIT

Joanna Litwińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nadal prowadzi prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy o PIT i ustawy o CIT przewidującym opodatkowanie dochodów kontrolowanych przez polskich podatników spółek zagranicznych (CFC – Controlled Foreign Coroprations).

Jednak nowelizacja ta nie ma raczej szans zostać uchwalona przed 2014 rokiem. Tym bardziej, że zastrzeżenia do projektu zgłosiła m.in. Rada Legislacyjna.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 

Założenia projektu z dnia 30 kwietnia 2013 r.

Celem racjonalnie działającego podatnika jest szukanie rozwiązań umożliwiających mu zniwelowanie obciążeń podatkowych. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowych przepisów, które mają na celu opodatkowanie przychodów osiąganych przez podatników, którzy korzystają z możliwości przerzucania dochodu do spółek zagranicznych nie prowadzących faktycznie działalności, a jedynie służących podatnikom jako narzędzie optymalizacyjne.

REKLAMA

Spółki zakładane w państwach o korzystnej jurysdykcji służą transferowi dochodów z państwa rezydencji podatkowej podatnika do kontrolowanych przez nich spółek, gdzie opodatkowanie dochodów jest bardzo niskie bądź nie występuje w ogóle.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli podatnik, będący polskim rezydentem podatkowym jest np. udziałowcem zagranicznej spółki będącej podatnikiem w innym państwie niż Polska, wtedy dochody tej spółki nie podlegają opodatkowaniu w Polsce ( inne regulacje obowiązują w przypadku zakładu ). W rezultacie polscy podatnicy nie mają obowiązku zapłaty podatku z tytułu dochodów uzyskiwanych przez spółkę, obowiązek podatkowy powstaje natomiast w przypadku dochodów pasywnych, czyli dywidend, należności licencyjnych, odsetek.

Korzystanie z powyższego rozwiązania powoduje możliwość odroczenia momentu zapłaty podatku w Polsce, a niekiedy także obniżenie stawki podatku, poprzez korzystanie z rozwiązań zawartych między innymi w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy te zawierają metody mające na celu unikanie podwójnego opodatkowania w państwie rezydencji oraz w państwie źródła, jeżeli w państwie źródła istnieją preferencyjne warunki opodatkowania, to realnie zapłacona stawka podatku w Polsce jest zazwyczaj niższa. Projekt Ministerstwa Finansów zmierza do opodatkowania spółek mających siedzibę bądź zarząd w krajach o korzystniejszych regulacjach podatkowych.

Zagraniczne spółki kontrolowane - jak są opodatkowane?

Projekt zmierza do tego, aby polscy podatnicy płacili w Polsce podatek również od dochodów osiągniętych przez kontrolowaną spółkę z siedzibą lub zarządem w kraju o niższym opodatkowaniu niż w wysokości 19 % osiągniętych dochodów. Regulacje dotyczące opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych po raz pierwszy zostały wprowadzone w Stanach Zjednoczonych (1962 r. ), ponadto obowiązują obecnie we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Portugalii.

Zgodnie z propozycjami zawartymi w projekcie, przez zagraniczną spółkę kontrolowaną rozumie się między innymi zagraniczną spółkę, mającą siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 9a ust. 6.

Kwartalne rozliczenie VAT w 2014 r.

 Na podstawie wspomnianego artykułu Minister właściwy do spraw Finansów Publicznych określa listę krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. Ponadto zmiany dotyczyły będą zagranicznych spółek, które łącznie spełniać będą następujące warunki:

- polski rezydent podatkowy posiada w spółce, nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25 % udziałów w kapitale lub 25 % praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25 % udziałów związanych z prawem uczestnictwa w zyskach,

- co najmniej 50 % przychodów z zagranicznej spółki, osiągniętych w roku podatkowym, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej - w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

- co najmniej jeden rodzaj przychodów z punktu poprzedniego uzyskiwanych przez zagraniczną spółkę podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25 % od stawki, która obowiązuje w Polsce lub podlega zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, chyba że przychody te podlegają regulacjom dotyczącym przepisów dyrektywy w sprawie wspólnego opodatkowania spółek dominujących i zależnych różnych państw członkowskich.

 

Powyższe przepisy dotyczą więc zawsze spółek mających siedzibę lub zarząd w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, natomiast w innych krajach niezbędne będzie ustalenie istnienia trzech powyższych przesłanek. Podatnik będzie miał jednak możliwość uniknięcia opodatkowania w sytuacji gdy wykaże, że zagraniczna spółka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w państwie siedziby, zarządu.

 

 Jak zaznaczyli autorzy projektu w kwestii ustalenia, czy spółka rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą, należy się odwołać do orzecznictwa TS UE.

 

Zgodnie ze wskazówkami działalność taka prowadzona jest, gdy:

- istnieje przedsiębiorstwo rzeczywiście prowadzające działalność gospodarczą, w szczególności istnieje lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności,

- nie istnieje struktura oderwana od przyczyn ekonomicznych,

- istnieje współmierność w zakresie prowadzonej działalności a użytych do tego środków,

- zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą i zakresem działalności spółki,

- spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze, przy wykorzystaniu zasobów własnych.

 

Wprowadzone zmiany będą, zdaniem Ministerstwa dotyczyły wąskiej grupy podatników a ich celem jest uszczelnienie systemu podatkowego.

 

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

REKLAMA

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

REKLAMA

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA