REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zagraniczne spółki kontrolowane (CFC) - opodatkowanie CIT i PIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Litwińska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów nadal prowadzi prace legislacyjne nad projektem nowelizacji ustawy o PIT i ustawy o CIT przewidującym opodatkowanie dochodów kontrolowanych przez polskich podatników spółek zagranicznych (CFC – Controlled Foreign Coroprations).

Jednak nowelizacja ta nie ma raczej szans zostać uchwalona przed 2014 rokiem. Tym bardziej, że zastrzeżenia do projektu zgłosiła m.in. Rada Legislacyjna.

REKLAMA

REKLAMA

 

Założenia projektu z dnia 30 kwietnia 2013 r.

Celem racjonalnie działającego podatnika jest szukanie rozwiązań umożliwiających mu zniwelowanie obciążeń podatkowych. Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowych przepisów, które mają na celu opodatkowanie przychodów osiąganych przez podatników, którzy korzystają z możliwości przerzucania dochodu do spółek zagranicznych nie prowadzących faktycznie działalności, a jedynie służących podatnikom jako narzędzie optymalizacyjne.

REKLAMA

Spółki zakładane w państwach o korzystnej jurysdykcji służą transferowi dochodów z państwa rezydencji podatkowej podatnika do kontrolowanych przez nich spółek, gdzie opodatkowanie dochodów jest bardzo niskie bądź nie występuje w ogóle.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli podatnik, będący polskim rezydentem podatkowym jest np. udziałowcem zagranicznej spółki będącej podatnikiem w innym państwie niż Polska, wtedy dochody tej spółki nie podlegają opodatkowaniu w Polsce ( inne regulacje obowiązują w przypadku zakładu ). W rezultacie polscy podatnicy nie mają obowiązku zapłaty podatku z tytułu dochodów uzyskiwanych przez spółkę, obowiązek podatkowy powstaje natomiast w przypadku dochodów pasywnych, czyli dywidend, należności licencyjnych, odsetek.

Korzystanie z powyższego rozwiązania powoduje możliwość odroczenia momentu zapłaty podatku w Polsce, a niekiedy także obniżenie stawki podatku, poprzez korzystanie z rozwiązań zawartych między innymi w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Umowy te zawierają metody mające na celu unikanie podwójnego opodatkowania w państwie rezydencji oraz w państwie źródła, jeżeli w państwie źródła istnieją preferencyjne warunki opodatkowania, to realnie zapłacona stawka podatku w Polsce jest zazwyczaj niższa. Projekt Ministerstwa Finansów zmierza do opodatkowania spółek mających siedzibę bądź zarząd w krajach o korzystniejszych regulacjach podatkowych.

Zagraniczne spółki kontrolowane - jak są opodatkowane?

Projekt zmierza do tego, aby polscy podatnicy płacili w Polsce podatek również od dochodów osiągniętych przez kontrolowaną spółkę z siedzibą lub zarządem w kraju o niższym opodatkowaniu niż w wysokości 19 % osiągniętych dochodów. Regulacje dotyczące opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych po raz pierwszy zostały wprowadzone w Stanach Zjednoczonych (1962 r. ), ponadto obowiązują obecnie we Francji, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Portugalii.

Zgodnie z propozycjami zawartymi w projekcie, przez zagraniczną spółkę kontrolowaną rozumie się między innymi zagraniczną spółkę, mającą siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 9a ust. 6.

Kwartalne rozliczenie VAT w 2014 r.

 Na podstawie wspomnianego artykułu Minister właściwy do spraw Finansów Publicznych określa listę krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową. Ponadto zmiany dotyczyły będą zagranicznych spółek, które łącznie spełniać będą następujące warunki:

- polski rezydent podatkowy posiada w spółce, nieprzerwanie przez okres nie krótszy niż 30 dni, bezpośrednio lub pośrednio, co najmniej 25 % udziałów w kapitale lub 25 % praw głosu w organach kontrolnych lub stanowiących lub 25 % udziałów związanych z prawem uczestnictwa w zyskach,

- co najmniej 50 % przychodów z zagranicznej spółki, osiągniętych w roku podatkowym, pochodzi z dywidend i innych przychodów z udziału w zyskach osób prawnych, przychodów ze zbycia udziałów (akcji), wierzytelności, odsetek i pożytków od wszelkiego rodzaju pożyczek, poręczeń i gwarancji, a także przychodów z praw autorskich, praw własności przemysłowej - w tym z tytułu zbycia tych praw, a także zbycia i realizacji praw z instrumentów finansowych,

- co najmniej jeden rodzaj przychodów z punktu poprzedniego uzyskiwanych przez zagraniczną spółkę podlega w państwie jej siedziby lub zarządu opodatkowaniu według stawki podatku dochodowego obowiązującej w tym państwie niższej o co najmniej 25 % od stawki, która obowiązuje w Polsce lub podlega zwolnieniu lub wyłączeniu z opodatkowania podatkiem dochodowym, chyba że przychody te podlegają regulacjom dotyczącym przepisów dyrektywy w sprawie wspólnego opodatkowania spółek dominujących i zależnych różnych państw członkowskich.

 

Powyższe przepisy dotyczą więc zawsze spółek mających siedzibę lub zarząd w krajach stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, natomiast w innych krajach niezbędne będzie ustalenie istnienia trzech powyższych przesłanek. Podatnik będzie miał jednak możliwość uniknięcia opodatkowania w sytuacji gdy wykaże, że zagraniczna spółka kontrolowana prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą w państwie siedziby, zarządu.

 

 Jak zaznaczyli autorzy projektu w kwestii ustalenia, czy spółka rzeczywiście prowadzi działalność gospodarczą, należy się odwołać do orzecznictwa TS UE.

 

Zgodnie ze wskazówkami działalność taka prowadzona jest, gdy:

- istnieje przedsiębiorstwo rzeczywiście prowadzające działalność gospodarczą, w szczególności istnieje lokal, wykwalifikowany personel oraz wyposażenie wykorzystywane w prowadzonej działalności,

- nie istnieje struktura oderwana od przyczyn ekonomicznych,

- istnieje współmierność w zakresie prowadzonej działalności a użytych do tego środków,

- zawierane porozumienia są zgodne z rzeczywistością gospodarczą i zakresem działalności spółki,

- spółka samodzielnie wykonuje swoje podstawowe funkcje gospodarcze, przy wykorzystaniu zasobów własnych.

 

Wprowadzone zmiany będą, zdaniem Ministerstwa dotyczyły wąskiej grupy podatników a ich celem jest uszczelnienie systemu podatkowego.

 

Joanna Litwińska

ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nadchodzi podatek od smartfonów. Ceny pójdą w górę już od 2026 roku

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA