REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na spotkanie integracyjne pracowników i członków zarządu spółki mogą być kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Wojciechowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zorganizowała spotkanie integracyjne dla pracowników i członków zarządu. Ponieśliśmy koszty zakupu artykułów spożywczych, napojów, grilla. Czy w świetle obecnych przepisów takie koszty (naszym zdaniem niespełniające kryteriów reprezentacji) mogą być zakwalifikowane jako koszty podatkowe?

rada

Tak, wydatki związane z organizacją spotkania integracyjnego można zaliczyć do kosztów podatkowych spółki.

uzasadnienie

Od 2007 r. został poszerzony katalog wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. Dotyczy to m.in. wyłączenia usług gastronomicznych, zakupów żywności i napojów związanych z reprezentacją (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Należy zwrócić uwagę, że wymienione poszczególne pozycje kosztowe muszą występować w związku z reprezentacją, żeby uznać je za wyłączone z kosztów podatkowych. Jeżeli więc spółka poniosła koszty na zakup żywności, grilla, które są przeznaczone na organizację spotkania integracyjnego, to niewątpliwie nie będą to zakupy związane z reprezentacją, co zresztą Państwo słusznie zauważyli. Istotą reprezentacji jest bowiem wywarcie pozytywnego wrażenia na potencjalnym kliencie, stałym kontrahencie, a więc podmiocie zewnętrznym w stosunku do spółki. Natomiast organizacja spotkania integracyjnego w zamkniętym gronie pracowników i członków zarządu spółki nie może być poczytywana za reprezentację. W spotkaniu nie uczestniczy bowiem podmiot, na którym poprzez reprezentację miałoby zostać wywarte pozytywne wrażenie dotyczące spółki.

WAŻNE!

Organizacja spotkania integracyjnego w zamkniętym gronie pracowników i członków zarządu spółki nie może być poczytywana za reprezentację. W spotkaniu nie uczestniczy bowiem podmiot, na którym poprzez reprezentację miałoby zostać wywarte pozytywne wrażenie dotyczące spółki.

Analiza omawianych kosztów powinna zostać przeprowadzona w oparciu o ogólne zasady dotyczące kwalifikowania kosztów do kosztów podatkowych. Jeżeli przyjmie się, że celem organizowania spotkań, wyjazdów i innych form wspólnego spędzania czasu przez pracowników spółki jest próba wytworzenia mocniejszej więzi pomiędzy nimi, to należy przyjąć, że wszystkie koszty temu służące powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Budowa zaufania, wzajemnego zrozumienia, zapewnienie warunków do wymiany poglądów i doświadczeń pomiędzy pracownikami spółki może przełożyć się na efektywność, jakość i szybkość pracy tych pracowników, a więc czynniki bezpośrednio wpływające na poziom osiąganych przychodów. Organizacja spotkania, w trakcie którego pracownicy i członkowie zarządu wspólnie grillują, ułatwia kontakt w relacjach przełożony - podwładny. Wymienione skutki organizowanych przyjęć integracyjnych mogą pośrednio wpłynąć na przychody spółki. Zatem koszty poniesione w związku ze spotkaniami tego rodzaju mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Należy dodać, że jeżeli pytanie dotyczyłoby również kosztów uczestnictwa w organizowanym spotkaniu członków rady nadzorczej, udziałowców, to przypadające na nich wydatki należałoby wyłączyć z kosztów podatkowych. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a updop nie są bowiem kosztem wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Jednak w praktyce ustalenie i wycena kosztów konsumpcji i udziału w imprezie poszczególnych członków rady nadzorczej lub udziałowców jest bardzo trudna, jeśli w ogóle możliwa. Dlatego, pomimo formalnego wyłączenia z katalogu kosztów podatkowych wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych lub organów stanowiących, faktyczny brak możliwości ustalenia wysokości kosztów przypadających na te osoby będzie oznaczał, że wydatki poniesione na organizowane spotkanie w całości będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych.
Podstawa prawna

l art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 i 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego „Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie wszystkim podatnikom VAT obowiązkowego KSeF i faktur ustrukturyzowanych to nie jest deregulacja gospodarki

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

REKLAMA

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

REKLAMA

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA