REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na spotkanie integracyjne pracowników i członków zarządu spółki mogą być kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Wojciechowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zorganizowała spotkanie integracyjne dla pracowników i członków zarządu. Ponieśliśmy koszty zakupu artykułów spożywczych, napojów, grilla. Czy w świetle obecnych przepisów takie koszty (naszym zdaniem niespełniające kryteriów reprezentacji) mogą być zakwalifikowane jako koszty podatkowe?

rada

Tak, wydatki związane z organizacją spotkania integracyjnego można zaliczyć do kosztów podatkowych spółki.

uzasadnienie

Od 2007 r. został poszerzony katalog wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. Dotyczy to m.in. wyłączenia usług gastronomicznych, zakupów żywności i napojów związanych z reprezentacją (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Należy zwrócić uwagę, że wymienione poszczególne pozycje kosztowe muszą występować w związku z reprezentacją, żeby uznać je za wyłączone z kosztów podatkowych. Jeżeli więc spółka poniosła koszty na zakup żywności, grilla, które są przeznaczone na organizację spotkania integracyjnego, to niewątpliwie nie będą to zakupy związane z reprezentacją, co zresztą Państwo słusznie zauważyli. Istotą reprezentacji jest bowiem wywarcie pozytywnego wrażenia na potencjalnym kliencie, stałym kontrahencie, a więc podmiocie zewnętrznym w stosunku do spółki. Natomiast organizacja spotkania integracyjnego w zamkniętym gronie pracowników i członków zarządu spółki nie może być poczytywana za reprezentację. W spotkaniu nie uczestniczy bowiem podmiot, na którym poprzez reprezentację miałoby zostać wywarte pozytywne wrażenie dotyczące spółki.

WAŻNE!

Organizacja spotkania integracyjnego w zamkniętym gronie pracowników i członków zarządu spółki nie może być poczytywana za reprezentację. W spotkaniu nie uczestniczy bowiem podmiot, na którym poprzez reprezentację miałoby zostać wywarte pozytywne wrażenie dotyczące spółki.

Analiza omawianych kosztów powinna zostać przeprowadzona w oparciu o ogólne zasady dotyczące kwalifikowania kosztów do kosztów podatkowych. Jeżeli przyjmie się, że celem organizowania spotkań, wyjazdów i innych form wspólnego spędzania czasu przez pracowników spółki jest próba wytworzenia mocniejszej więzi pomiędzy nimi, to należy przyjąć, że wszystkie koszty temu służące powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Budowa zaufania, wzajemnego zrozumienia, zapewnienie warunków do wymiany poglądów i doświadczeń pomiędzy pracownikami spółki może przełożyć się na efektywność, jakość i szybkość pracy tych pracowników, a więc czynniki bezpośrednio wpływające na poziom osiąganych przychodów. Organizacja spotkania, w trakcie którego pracownicy i członkowie zarządu wspólnie grillują, ułatwia kontakt w relacjach przełożony - podwładny. Wymienione skutki organizowanych przyjęć integracyjnych mogą pośrednio wpłynąć na przychody spółki. Zatem koszty poniesione w związku ze spotkaniami tego rodzaju mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Należy dodać, że jeżeli pytanie dotyczyłoby również kosztów uczestnictwa w organizowanym spotkaniu członków rady nadzorczej, udziałowców, to przypadające na nich wydatki należałoby wyłączyć z kosztów podatkowych. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a updop nie są bowiem kosztem wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Jednak w praktyce ustalenie i wycena kosztów konsumpcji i udziału w imprezie poszczególnych członków rady nadzorczej lub udziałowców jest bardzo trudna, jeśli w ogóle możliwa. Dlatego, pomimo formalnego wyłączenia z katalogu kosztów podatkowych wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych lub organów stanowiących, faktyczny brak możliwości ustalenia wysokości kosztów przypadających na te osoby będzie oznaczał, że wydatki poniesione na organizowane spotkanie w całości będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych.
Podstawa prawna

l art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 i 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego „Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA

Windykacja należności na koszt dłużnika. Jak to zrobić?

W aktualnym stanie gospodarki niemal każda branża boryka się z problemem opóźnionych płatności. Tym problemem szczególnie dotknięta jest branża transportu, spedycji i logistyki. W sektorze TSL nieterminowe regulowanie zobowiązań stało się niestety powszechną praktyką, często traktowaną jako standard rynkowy. Dlatego windykacja należności jest aktualnie kluczowym elementem zarządzania finansami przedsiębiorstw z tego sektora. W jaki sposób przeprowadzić ją na koszt dłużnika?

Otrzymałeś tokeny za darmo? Skarbówka może uznać, że jest tutaj potencjalny podatek

Nowe tokeny w ramach genesis allocation – prezent czy potencjalny podatek? Czy ich przydział oznacza natychmiastowy dochód, czy dopiero przy sprzedaży trzeba podzielić się z fiskusem? Sprawdź, dlaczego organy skarbowe i sądy mają w tej sprawie odmienne stanowiska!

W Polsce ok. 43 proc. przełożonych to kobiety, choć rzadziej od mężczyzn aspirują do najwyższych stanowisk. W branży finansowo-księgowej tylko 28% kobiet w zarządach

Z okazji zbliżającego się Międzynarodowego Dnia Kobiet, AICPA & CIMA przypominają o potrzebie dalszych działań na rzecz wyrównywania szans kobiet i mężczyzn. Prezentują analizę sytuacji kobiet w branży finansowo-księgowej na podstawie badania Hays Poland.

Skarbówka żąda podatku od krzywdy: 147 tysięcy złotych! To jest obiektywna niesprawiedliwość – orzekł NSA

Pijany i naćpany kierowca zabił mu rodziców i brata. On sam przeżył, ale do dziś zmaga się z ciężką niepełnosprawnością. Gdy po latach sąd przyznał mu odszkodowanie, skarbówka uznała, że odsetki od tej kwoty to „przychód” i zażądała 147 tys. zł podatku! Hubert i jego dziadkowie, którzy opiekują się nim od tragedii, walczą o sprawiedliwość od lat. NSA stanął po ich stronie, uznając decyzję fiskusa za rażąco niesprawiedliwą. Ale urzędnicy nie odpuszczają – sprawa znów trafia do sądu. Jak długo państwo będzie bezduszne wobec ofiary tragicznego wypadku?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Podatkowe rozliczenie kryptowalut. Poradnik dla księgowych

Ekspert odpowie na 8 najważniejszych pytań, które powinien sobie zadać każdy księgowy rozliczający swoich klientów w zakresie kryptowalut, aby nie popełniać błędów.

Webinar: Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Wyroki i interpretacje VAT istotne w praktyce 2025” poprowadzi Mirosław Siwiński, doradca podatkowy i radca prawny, partner w Advicero Nexia, ekspert INFORAKADEMII. Ekspert przedstawi bieżące orzeczenia, wyroki i interpretacje w zakresie VAT niezbędne do sprawnego i prawidłowego rozliczania podatków w 2025 roku. Każdy z uczestników będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA