REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na spotkanie integracyjne pracowników i członków zarządu spółki mogą być kosztem

Krzysztof Wojciechowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zorganizowała spotkanie integracyjne dla pracowników i członków zarządu. Ponieśliśmy koszty zakupu artykułów spożywczych, napojów, grilla. Czy w świetle obecnych przepisów takie koszty (naszym zdaniem niespełniające kryteriów reprezentacji) mogą być zakwalifikowane jako koszty podatkowe?

rada

Tak, wydatki związane z organizacją spotkania integracyjnego można zaliczyć do kosztów podatkowych spółki.

uzasadnienie

Od 2007 r. został poszerzony katalog wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. Dotyczy to m.in. wyłączenia usług gastronomicznych, zakupów żywności i napojów związanych z reprezentacją (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Należy zwrócić uwagę, że wymienione poszczególne pozycje kosztowe muszą występować w związku z reprezentacją, żeby uznać je za wyłączone z kosztów podatkowych. Jeżeli więc spółka poniosła koszty na zakup żywności, grilla, które są przeznaczone na organizację spotkania integracyjnego, to niewątpliwie nie będą to zakupy związane z reprezentacją, co zresztą Państwo słusznie zauważyli. Istotą reprezentacji jest bowiem wywarcie pozytywnego wrażenia na potencjalnym kliencie, stałym kontrahencie, a więc podmiocie zewnętrznym w stosunku do spółki. Natomiast organizacja spotkania integracyjnego w zamkniętym gronie pracowników i członków zarządu spółki nie może być poczytywana za reprezentację. W spotkaniu nie uczestniczy bowiem podmiot, na którym poprzez reprezentację miałoby zostać wywarte pozytywne wrażenie dotyczące spółki.

WAŻNE!

Organizacja spotkania integracyjnego w zamkniętym gronie pracowników i członków zarządu spółki nie może być poczytywana za reprezentację. W spotkaniu nie uczestniczy bowiem podmiot, na którym poprzez reprezentację miałoby zostać wywarte pozytywne wrażenie dotyczące spółki.

Analiza omawianych kosztów powinna zostać przeprowadzona w oparciu o ogólne zasady dotyczące kwalifikowania kosztów do kosztów podatkowych. Jeżeli przyjmie się, że celem organizowania spotkań, wyjazdów i innych form wspólnego spędzania czasu przez pracowników spółki jest próba wytworzenia mocniejszej więzi pomiędzy nimi, to należy przyjąć, że wszystkie koszty temu służące powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Budowa zaufania, wzajemnego zrozumienia, zapewnienie warunków do wymiany poglądów i doświadczeń pomiędzy pracownikami spółki może przełożyć się na efektywność, jakość i szybkość pracy tych pracowników, a więc czynniki bezpośrednio wpływające na poziom osiąganych przychodów. Organizacja spotkania, w trakcie którego pracownicy i członkowie zarządu wspólnie grillują, ułatwia kontakt w relacjach przełożony - podwładny. Wymienione skutki organizowanych przyjęć integracyjnych mogą pośrednio wpłynąć na przychody spółki. Zatem koszty poniesione w związku ze spotkaniami tego rodzaju mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Należy dodać, że jeżeli pytanie dotyczyłoby również kosztów uczestnictwa w organizowanym spotkaniu członków rady nadzorczej, udziałowców, to przypadające na nich wydatki należałoby wyłączyć z kosztów podatkowych. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a updop nie są bowiem kosztem wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Jednak w praktyce ustalenie i wycena kosztów konsumpcji i udziału w imprezie poszczególnych członków rady nadzorczej lub udziałowców jest bardzo trudna, jeśli w ogóle możliwa. Dlatego, pomimo formalnego wyłączenia z katalogu kosztów podatkowych wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych lub organów stanowiących, faktyczny brak możliwości ustalenia wysokości kosztów przypadających na te osoby będzie oznaczał, że wydatki poniesione na organizowane spotkanie w całości będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych.
Podstawa prawna

l art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 i 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego „Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA