REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na spotkanie integracyjne pracowników i członków zarządu spółki mogą być kosztem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krzysztof Wojciechowski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka zorganizowała spotkanie integracyjne dla pracowników i członków zarządu. Ponieśliśmy koszty zakupu artykułów spożywczych, napojów, grilla. Czy w świetle obecnych przepisów takie koszty (naszym zdaniem niespełniające kryteriów reprezentacji) mogą być zakwalifikowane jako koszty podatkowe?

rada

Tak, wydatki związane z organizacją spotkania integracyjnego można zaliczyć do kosztów podatkowych spółki.

uzasadnienie

Od 2007 r. został poszerzony katalog wydatków wyłączonych z kosztów podatkowych. Dotyczy to m.in. wyłączenia usług gastronomicznych, zakupów żywności i napojów związanych z reprezentacją (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Należy zwrócić uwagę, że wymienione poszczególne pozycje kosztowe muszą występować w związku z reprezentacją, żeby uznać je za wyłączone z kosztów podatkowych. Jeżeli więc spółka poniosła koszty na zakup żywności, grilla, które są przeznaczone na organizację spotkania integracyjnego, to niewątpliwie nie będą to zakupy związane z reprezentacją, co zresztą Państwo słusznie zauważyli. Istotą reprezentacji jest bowiem wywarcie pozytywnego wrażenia na potencjalnym kliencie, stałym kontrahencie, a więc podmiocie zewnętrznym w stosunku do spółki. Natomiast organizacja spotkania integracyjnego w zamkniętym gronie pracowników i członków zarządu spółki nie może być poczytywana za reprezentację. W spotkaniu nie uczestniczy bowiem podmiot, na którym poprzez reprezentację miałoby zostać wywarte pozytywne wrażenie dotyczące spółki.

WAŻNE!

Organizacja spotkania integracyjnego w zamkniętym gronie pracowników i członków zarządu spółki nie może być poczytywana za reprezentację. W spotkaniu nie uczestniczy bowiem podmiot, na którym poprzez reprezentację miałoby zostać wywarte pozytywne wrażenie dotyczące spółki.

Analiza omawianych kosztów powinna zostać przeprowadzona w oparciu o ogólne zasady dotyczące kwalifikowania kosztów do kosztów podatkowych. Jeżeli przyjmie się, że celem organizowania spotkań, wyjazdów i innych form wspólnego spędzania czasu przez pracowników spółki jest próba wytworzenia mocniejszej więzi pomiędzy nimi, to należy przyjąć, że wszystkie koszty temu służące powinny zostać zaliczone do kosztów podatkowych. Budowa zaufania, wzajemnego zrozumienia, zapewnienie warunków do wymiany poglądów i doświadczeń pomiędzy pracownikami spółki może przełożyć się na efektywność, jakość i szybkość pracy tych pracowników, a więc czynniki bezpośrednio wpływające na poziom osiąganych przychodów. Organizacja spotkania, w trakcie którego pracownicy i członkowie zarządu wspólnie grillują, ułatwia kontakt w relacjach przełożony - podwładny. Wymienione skutki organizowanych przyjęć integracyjnych mogą pośrednio wpłynąć na przychody spółki. Zatem koszty poniesione w związku ze spotkaniami tego rodzaju mogą zostać zaliczone do kosztów podatkowych.

Należy dodać, że jeżeli pytanie dotyczyłoby również kosztów uczestnictwa w organizowanym spotkaniu członków rady nadzorczej, udziałowców, to przypadające na nich wydatki należałoby wyłączyć z kosztów podatkowych. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 38a updop nie są bowiem kosztem wydatki na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych, komisji rewizyjnych lub organów stanowiących osób prawnych, z wyjątkiem wynagrodzeń wypłacanych z tytułu pełnionych funkcji. Jednak w praktyce ustalenie i wycena kosztów konsumpcji i udziału w imprezie poszczególnych członków rady nadzorczej lub udziałowców jest bardzo trudna, jeśli w ogóle możliwa. Dlatego, pomimo formalnego wyłączenia z katalogu kosztów podatkowych wydatków na rzecz osób wchodzących w skład rad nadzorczych lub organów stanowiących, faktyczny brak możliwości ustalenia wysokości kosztów przypadających na te osoby będzie oznaczał, że wydatki poniesione na organizowane spotkanie w całości będą mogły zostać zaliczone do kosztów podatkowych.
Podstawa prawna

l art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 i 38a ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 251, poz. 1847

Krzysztof Wojciechowski

doradca podatkowy ze Spółki Doradztwa Podatkowego „Manugiewicz, Trzaska i Wspólnicy” Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA