REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy koszt akredytywy zwiększa wartość początkową nabytego środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Transakcja zakupu środków trwałych została sfinansowana za pomocą akredytywy bankowej. Czy 80 000 zł zapłacone bankowi z tego tytułu jest od razu kosztem podatkowym, czy też powinno zostać doliczone do wartości początkowej środka trwałego i w ten sposób poddane amortyzacji?

RADA

REKLAMA

Wpłacona bankowi kwota 80 000 zł powinna zostać doliczona do wartości początkowej środka trwałego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Akredytywa to zabezpieczenie płatności stosowane w transakcjach o większej wartości. Jest to zabezpieczenie zarówno dla kupującego (eliminuje ryzyko nieotrzymania przez niego towaru), jak i sprzedawcy (eliminuje ryzyko, że nie otrzyma on pieniędzy za towar). Jednym ze sposobów realizacji akredytywy jest wpłacenie przez kupującego do banku kwoty zabezpieczanej przez bank. Bank wystawia wtedy dokument potwierdzający, że kupujący pieniądze wpłacił. Dokument ten kupujący przedstawia sprzedawcy. Jest to podstawa do wydania towaru. Podpisany dokument jako potwierdzenie jego odbioru jest podstawą wypłaty sprzedawcy przez bank ceny nabycia towaru.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akredytywa jest rodzajem zabezpieczenia transakcji o większej wartości. Gwarantem wypłaty należnych sprzedającemu środków finansowych jest bank, co pozwala zminimalizować ryzyko oszustwa.

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych wartość początkową nabytego środka trwałego określają na podstawie art. 16g ust. 1 i 3 updop. Dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych właściwym przepisem jest art. 22g ust. 1 i 3 updof. Na tej podstawie za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o m.in. koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Wśród rodzajów wydatków związanych z zakupem środka trwałego i zaliczanych do jego wartości początkowej mieszczą się też koszty akredytywy. Jest to bowiem wydatek ponoszony w celu bezpiecznego przeprowadzenia transakcji. W wielu przypadkach strony transakcji nie zdecydowałyby się na jej sfinalizowanie bez tego rodzaju zabezpieczenia. Brak akredytywy mógłby oznaczać też dużo wyższą cenę nabycia środka trwałego ze względu na konieczność zrekompensowania ryzyka nieudanej transakcji. Akredytywa odgrywa szczególną rolę w transakcjach między firmami działającymi w różnych krajach. Bank przyjmując zlecenie otwarcia akredytywy, staje się gwarantem wypłacalności dla kontrahentów, którzy niewiele o sobie wiedzą. Często koszt sprawdzenia kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą w innym kraju (np. w zakresie jego wypłacalności) jest wyższy od kosztu akredytywy. Z tych powodów organy podatkowe nie mają podstaw do kwestionowania akredytywy jako kosztu podatkowego.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

REKLAMA

Jeśli akredytywa stanowiąca zabezpieczenie transakcji zakupu środka trwałego jest otwierana przed przekazaniem go do używania, to koszty związane z jej otwarciem (m.in. koszty prowizji bankowych) zwiększą wartość początkową tego środka dla celów amortyzacji.

Zlecenie otwarcia akredytywy może się łączyć z innymi produktami finansowymi, takimi jak kredyt bankowy, linia kredytowa, gwarancja bankowa. W tych wariantach zakup nie musi być sfinansowany ze środków przedsiębiorcy zdeponowanych w banku. Bank po otwarciu akredytywy może udzielić kredytu lub wykorzystać środki z linii kredytowej.

Przykład

REKLAMA

Browar X nabył automatyczną myjkę rotacyjną do kegów. Sprzedawcą była firma niemiecka. Wartość transakcji - 1,3 mln euro. Browar zlecił bankowi otwarcie akredytywy na całość transakcji. Bank pobrał z tego tytułu opłatę w kwocie 35 000 zł. Akredytywa upoważniała niemiecką firmę do wydania dyspozycji przelewu 1,3 mln euro na swoje konto po przedstawienia dokumentu podpisanego przez dwóch członków zarządu browaru X potwierdzającego odbiór techniczny urządzenia. Podpisy miały być notarialnie poświadczone. Wraz z otwarciem akredytywy bank uruchomił linię kredytową dla browaru X w kwocie 1,3 mln euro. Prowizja za otwarcie linii kredytowej wyniosła 26 000 zł. Suma opłaty za otwarcie akredytywy i prowizji za otwarcie linii kredytowej wyniosła 61 000 zł. Oba wydatki zostały poniesione przed podpisaniem umowy nabycia urządzenia, zatem kwota 61 000 zwiększy wartość początkową myjki rotacyjnej do kegów.

W przypadku kłopotów z akceptacją przez urząd skarbowy przedstawionego sposobu kwalifikacji podatkowej wydatków związanych z akredytywą można się powołać na poniższą interpretację przepisów podatkowych. Wydał ją 21 czerwca 2007 r. Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego (nr PD.423-23/07). Organ podatkowy ocenił skutki podatkowe zakupu przez podatnika za granicą linii do rektyfikacji alkoholu (środek trwały). Jako zabezpieczenie płatności z tytułu zakupu linii rektyfikacyjnej nabywca linii zlecił bankowi otwarcie akredytywy na rzecz dostawcy linii rektyfikacyjnej. Wartość otwartej akredytywy wyniosła 1 352 000 euro, co stanowiło 65% ceny zakupu linii rektyfikacyjnej. Spółka poniosła koszty związane z otwarciem akredytywy w wysokości 25 070,65 zł. Koszty te jako związane z zakupem linii rektyfikacyjnej zostały zaliczone do jej wartości początkowej, stanowiącej podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Organ podatkowy potwierdził prawidłowość postępowania podatnika. W piśmie czytamy, że:

Akredytywa jest jedną z form rozliczeń bezgotówkowych między firmami stosowaną przy rozliczeniach transakcji handlowych w obrocie zarówno zagranicznym, jak i krajowym. Sposób otwierania i realizowania akredytywy zawarty jest w umowie z bankiem. Akredytywa jest upoważnieniem wystawionym przez odbiorcę towaru (w tym przypadku odbiorcę linii rektyfikacyjnej) do zablokowania odpowiedniej kwoty środków pieniężnych na określony czas, na rzecz wskazanego dostawcy towaru. Akredytywę otwiera bank na polecenie zleceniodawcy. Z uwagi na fakt, że Spółka nabyła linię rektyfikacyjną stanowiącą środek trwały, a pobrana przez bank prowizja z tytułu otwarcia akredytywy pobrana została przed przekazaniem środka trwałego do używania, to koszty prowizji będą stanowiły wartość zwiększającą wartość początkową środka trwałego.

Wydatki na akredytywę mogłyby zostać wykluczone z kosztów podatkowych w przypadku jej wadliwego sformułowania. Akredytywa jest przecież rodzajem instrukcji wydanej bankowi przez kupującego, w jakich sytuacjach bank ma sprzedawcy wypłacić pieniądze służące sfinansowaniu zakupu np. środka trwałego. Jeżeli okaże się, że sprzedawca oszukał kupującego, a stało się to na skutek błędnej konstrukcji akredytywy, może się okazać, że poniesione wydatki nie zostaną przez organy podatkowe uznane za koszt podatkowy. Taka sytuacja mogłaby mieć miejsce, gdyby np. akredytywa zezwalała sprzedawcy na pobranie z konta bankowego pieniędzy kupującego pomimo faktycznego nieodebrania przez niego zamówionego środka trwałego (np. maszyny). Doprowadziłoby to do pobrania z konta przedsiębiorcy pieniędzy, a transferowi temu nie towarzyszyłoby skuteczne nabycie prawa własności środka trwałego.

• art. 16g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 165, poz. 1169

• art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: Ministerstwo Finansów ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

Certyfikaty KSeF – ostatni dzwonek dla firm! Bez nich fiskus zablokuje faktury

Od listopada 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli wnioskować o certyfikaty KSeF. Brak tego dokumentu od 2026 r. może oznaczać paraliż wystawiania faktur. A od 2027 r. system nie uzna już żadnej innej metody logowania.

REKLAMA