REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy koszt akredytywy zwiększa wartość początkową nabytego środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Transakcja zakupu środków trwałych została sfinansowana za pomocą akredytywy bankowej. Czy 80 000 zł zapłacone bankowi z tego tytułu jest od razu kosztem podatkowym, czy też powinno zostać doliczone do wartości początkowej środka trwałego i w ten sposób poddane amortyzacji?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Wpłacona bankowi kwota 80 000 zł powinna zostać doliczona do wartości początkowej środka trwałego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Akredytywa to zabezpieczenie płatności stosowane w transakcjach o większej wartości. Jest to zabezpieczenie zarówno dla kupującego (eliminuje ryzyko nieotrzymania przez niego towaru), jak i sprzedawcy (eliminuje ryzyko, że nie otrzyma on pieniędzy za towar). Jednym ze sposobów realizacji akredytywy jest wpłacenie przez kupującego do banku kwoty zabezpieczanej przez bank. Bank wystawia wtedy dokument potwierdzający, że kupujący pieniądze wpłacił. Dokument ten kupujący przedstawia sprzedawcy. Jest to podstawa do wydania towaru. Podpisany dokument jako potwierdzenie jego odbioru jest podstawą wypłaty sprzedawcy przez bank ceny nabycia towaru.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akredytywa jest rodzajem zabezpieczenia transakcji o większej wartości. Gwarantem wypłaty należnych sprzedającemu środków finansowych jest bank, co pozwala zminimalizować ryzyko oszustwa.

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych wartość początkową nabytego środka trwałego określają na podstawie art. 16g ust. 1 i 3 updop. Dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych właściwym przepisem jest art. 22g ust. 1 i 3 updof. Na tej podstawie za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o m.in. koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Wśród rodzajów wydatków związanych z zakupem środka trwałego i zaliczanych do jego wartości początkowej mieszczą się też koszty akredytywy. Jest to bowiem wydatek ponoszony w celu bezpiecznego przeprowadzenia transakcji. W wielu przypadkach strony transakcji nie zdecydowałyby się na jej sfinalizowanie bez tego rodzaju zabezpieczenia. Brak akredytywy mógłby oznaczać też dużo wyższą cenę nabycia środka trwałego ze względu na konieczność zrekompensowania ryzyka nieudanej transakcji. Akredytywa odgrywa szczególną rolę w transakcjach między firmami działającymi w różnych krajach. Bank przyjmując zlecenie otwarcia akredytywy, staje się gwarantem wypłacalności dla kontrahentów, którzy niewiele o sobie wiedzą. Często koszt sprawdzenia kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą w innym kraju (np. w zakresie jego wypłacalności) jest wyższy od kosztu akredytywy. Z tych powodów organy podatkowe nie mają podstaw do kwestionowania akredytywy jako kosztu podatkowego.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

REKLAMA

Jeśli akredytywa stanowiąca zabezpieczenie transakcji zakupu środka trwałego jest otwierana przed przekazaniem go do używania, to koszty związane z jej otwarciem (m.in. koszty prowizji bankowych) zwiększą wartość początkową tego środka dla celów amortyzacji.

Zlecenie otwarcia akredytywy może się łączyć z innymi produktami finansowymi, takimi jak kredyt bankowy, linia kredytowa, gwarancja bankowa. W tych wariantach zakup nie musi być sfinansowany ze środków przedsiębiorcy zdeponowanych w banku. Bank po otwarciu akredytywy może udzielić kredytu lub wykorzystać środki z linii kredytowej.

Przykład

REKLAMA

Browar X nabył automatyczną myjkę rotacyjną do kegów. Sprzedawcą była firma niemiecka. Wartość transakcji - 1,3 mln euro. Browar zlecił bankowi otwarcie akredytywy na całość transakcji. Bank pobrał z tego tytułu opłatę w kwocie 35 000 zł. Akredytywa upoważniała niemiecką firmę do wydania dyspozycji przelewu 1,3 mln euro na swoje konto po przedstawienia dokumentu podpisanego przez dwóch członków zarządu browaru X potwierdzającego odbiór techniczny urządzenia. Podpisy miały być notarialnie poświadczone. Wraz z otwarciem akredytywy bank uruchomił linię kredytową dla browaru X w kwocie 1,3 mln euro. Prowizja za otwarcie linii kredytowej wyniosła 26 000 zł. Suma opłaty za otwarcie akredytywy i prowizji za otwarcie linii kredytowej wyniosła 61 000 zł. Oba wydatki zostały poniesione przed podpisaniem umowy nabycia urządzenia, zatem kwota 61 000 zwiększy wartość początkową myjki rotacyjnej do kegów.

W przypadku kłopotów z akceptacją przez urząd skarbowy przedstawionego sposobu kwalifikacji podatkowej wydatków związanych z akredytywą można się powołać na poniższą interpretację przepisów podatkowych. Wydał ją 21 czerwca 2007 r. Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego (nr PD.423-23/07). Organ podatkowy ocenił skutki podatkowe zakupu przez podatnika za granicą linii do rektyfikacji alkoholu (środek trwały). Jako zabezpieczenie płatności z tytułu zakupu linii rektyfikacyjnej nabywca linii zlecił bankowi otwarcie akredytywy na rzecz dostawcy linii rektyfikacyjnej. Wartość otwartej akredytywy wyniosła 1 352 000 euro, co stanowiło 65% ceny zakupu linii rektyfikacyjnej. Spółka poniosła koszty związane z otwarciem akredytywy w wysokości 25 070,65 zł. Koszty te jako związane z zakupem linii rektyfikacyjnej zostały zaliczone do jej wartości początkowej, stanowiącej podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Organ podatkowy potwierdził prawidłowość postępowania podatnika. W piśmie czytamy, że:

Akredytywa jest jedną z form rozliczeń bezgotówkowych między firmami stosowaną przy rozliczeniach transakcji handlowych w obrocie zarówno zagranicznym, jak i krajowym. Sposób otwierania i realizowania akredytywy zawarty jest w umowie z bankiem. Akredytywa jest upoważnieniem wystawionym przez odbiorcę towaru (w tym przypadku odbiorcę linii rektyfikacyjnej) do zablokowania odpowiedniej kwoty środków pieniężnych na określony czas, na rzecz wskazanego dostawcy towaru. Akredytywę otwiera bank na polecenie zleceniodawcy. Z uwagi na fakt, że Spółka nabyła linię rektyfikacyjną stanowiącą środek trwały, a pobrana przez bank prowizja z tytułu otwarcia akredytywy pobrana została przed przekazaniem środka trwałego do używania, to koszty prowizji będą stanowiły wartość zwiększającą wartość początkową środka trwałego.

Wydatki na akredytywę mogłyby zostać wykluczone z kosztów podatkowych w przypadku jej wadliwego sformułowania. Akredytywa jest przecież rodzajem instrukcji wydanej bankowi przez kupującego, w jakich sytuacjach bank ma sprzedawcy wypłacić pieniądze służące sfinansowaniu zakupu np. środka trwałego. Jeżeli okaże się, że sprzedawca oszukał kupującego, a stało się to na skutek błędnej konstrukcji akredytywy, może się okazać, że poniesione wydatki nie zostaną przez organy podatkowe uznane za koszt podatkowy. Taka sytuacja mogłaby mieć miejsce, gdyby np. akredytywa zezwalała sprzedawcy na pobranie z konta bankowego pieniędzy kupującego pomimo faktycznego nieodebrania przez niego zamówionego środka trwałego (np. maszyny). Doprowadziłoby to do pobrania z konta przedsiębiorcy pieniędzy, a transferowi temu nie towarzyszyłoby skuteczne nabycie prawa własności środka trwałego.

• art. 16g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 165, poz. 1169

• art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA