REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy koszt akredytywy zwiększa wartość początkową nabytego środka trwałego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Tomasz Król
prawnik - prawo pracy, cywilne, gospodarcze, administracyjne, podatki, ubezpieczenia społeczne, sektor publiczny
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Transakcja zakupu środków trwałych została sfinansowana za pomocą akredytywy bankowej. Czy 80 000 zł zapłacone bankowi z tego tytułu jest od razu kosztem podatkowym, czy też powinno zostać doliczone do wartości początkowej środka trwałego i w ten sposób poddane amortyzacji?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Wpłacona bankowi kwota 80 000 zł powinna zostać doliczona do wartości początkowej środka trwałego. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Akredytywa to zabezpieczenie płatności stosowane w transakcjach o większej wartości. Jest to zabezpieczenie zarówno dla kupującego (eliminuje ryzyko nieotrzymania przez niego towaru), jak i sprzedawcy (eliminuje ryzyko, że nie otrzyma on pieniędzy za towar). Jednym ze sposobów realizacji akredytywy jest wpłacenie przez kupującego do banku kwoty zabezpieczanej przez bank. Bank wystawia wtedy dokument potwierdzający, że kupujący pieniądze wpłacił. Dokument ten kupujący przedstawia sprzedawcy. Jest to podstawa do wydania towaru. Podpisany dokument jako potwierdzenie jego odbioru jest podstawą wypłaty sprzedawcy przez bank ceny nabycia towaru.

REKLAMA

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Akredytywa jest rodzajem zabezpieczenia transakcji o większej wartości. Gwarantem wypłaty należnych sprzedającemu środków finansowych jest bank, co pozwala zminimalizować ryzyko oszustwa.

Podatnicy podatku dochodowego od osób prawnych wartość początkową nabytego środka trwałego określają na podstawie art. 16g ust. 1 i 3 updop. Dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych właściwym przepisem jest art. 22g ust. 1 i 3 updof. Na tej podstawie za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o m.in. koszty związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej do używania, a w szczególności o koszty transportu, załadunku i wyładunku, ubezpieczenia w drodze, montażu, instalacji i uruchomienia programów oraz systemów komputerowych, opłat notarialnych, skarbowych i innych, odsetek, prowizji. Wśród rodzajów wydatków związanych z zakupem środka trwałego i zaliczanych do jego wartości początkowej mieszczą się też koszty akredytywy. Jest to bowiem wydatek ponoszony w celu bezpiecznego przeprowadzenia transakcji. W wielu przypadkach strony transakcji nie zdecydowałyby się na jej sfinalizowanie bez tego rodzaju zabezpieczenia. Brak akredytywy mógłby oznaczać też dużo wyższą cenę nabycia środka trwałego ze względu na konieczność zrekompensowania ryzyka nieudanej transakcji. Akredytywa odgrywa szczególną rolę w transakcjach między firmami działającymi w różnych krajach. Bank przyjmując zlecenie otwarcia akredytywy, staje się gwarantem wypłacalności dla kontrahentów, którzy niewiele o sobie wiedzą. Często koszt sprawdzenia kontrahenta prowadzącego działalność gospodarczą w innym kraju (np. w zakresie jego wypłacalności) jest wyższy od kosztu akredytywy. Z tych powodów organy podatkowe nie mają podstaw do kwestionowania akredytywy jako kosztu podatkowego.

WARTO ZAPAMIĘTAĆ

Jeśli akredytywa stanowiąca zabezpieczenie transakcji zakupu środka trwałego jest otwierana przed przekazaniem go do używania, to koszty związane z jej otwarciem (m.in. koszty prowizji bankowych) zwiększą wartość początkową tego środka dla celów amortyzacji.

Zlecenie otwarcia akredytywy może się łączyć z innymi produktami finansowymi, takimi jak kredyt bankowy, linia kredytowa, gwarancja bankowa. W tych wariantach zakup nie musi być sfinansowany ze środków przedsiębiorcy zdeponowanych w banku. Bank po otwarciu akredytywy może udzielić kredytu lub wykorzystać środki z linii kredytowej.

Przykład

Browar X nabył automatyczną myjkę rotacyjną do kegów. Sprzedawcą była firma niemiecka. Wartość transakcji - 1,3 mln euro. Browar zlecił bankowi otwarcie akredytywy na całość transakcji. Bank pobrał z tego tytułu opłatę w kwocie 35 000 zł. Akredytywa upoważniała niemiecką firmę do wydania dyspozycji przelewu 1,3 mln euro na swoje konto po przedstawienia dokumentu podpisanego przez dwóch członków zarządu browaru X potwierdzającego odbiór techniczny urządzenia. Podpisy miały być notarialnie poświadczone. Wraz z otwarciem akredytywy bank uruchomił linię kredytową dla browaru X w kwocie 1,3 mln euro. Prowizja za otwarcie linii kredytowej wyniosła 26 000 zł. Suma opłaty za otwarcie akredytywy i prowizji za otwarcie linii kredytowej wyniosła 61 000 zł. Oba wydatki zostały poniesione przed podpisaniem umowy nabycia urządzenia, zatem kwota 61 000 zwiększy wartość początkową myjki rotacyjnej do kegów.

W przypadku kłopotów z akceptacją przez urząd skarbowy przedstawionego sposobu kwalifikacji podatkowej wydatków związanych z akredytywą można się powołać na poniższą interpretację przepisów podatkowych. Wydał ją 21 czerwca 2007 r. Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego (nr PD.423-23/07). Organ podatkowy ocenił skutki podatkowe zakupu przez podatnika za granicą linii do rektyfikacji alkoholu (środek trwały). Jako zabezpieczenie płatności z tytułu zakupu linii rektyfikacyjnej nabywca linii zlecił bankowi otwarcie akredytywy na rzecz dostawcy linii rektyfikacyjnej. Wartość otwartej akredytywy wyniosła 1 352 000 euro, co stanowiło 65% ceny zakupu linii rektyfikacyjnej. Spółka poniosła koszty związane z otwarciem akredytywy w wysokości 25 070,65 zł. Koszty te jako związane z zakupem linii rektyfikacyjnej zostały zaliczone do jej wartości początkowej, stanowiącej podstawę do dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Organ podatkowy potwierdził prawidłowość postępowania podatnika. W piśmie czytamy, że:

Akredytywa jest jedną z form rozliczeń bezgotówkowych między firmami stosowaną przy rozliczeniach transakcji handlowych w obrocie zarówno zagranicznym, jak i krajowym. Sposób otwierania i realizowania akredytywy zawarty jest w umowie z bankiem. Akredytywa jest upoważnieniem wystawionym przez odbiorcę towaru (w tym przypadku odbiorcę linii rektyfikacyjnej) do zablokowania odpowiedniej kwoty środków pieniężnych na określony czas, na rzecz wskazanego dostawcy towaru. Akredytywę otwiera bank na polecenie zleceniodawcy. Z uwagi na fakt, że Spółka nabyła linię rektyfikacyjną stanowiącą środek trwały, a pobrana przez bank prowizja z tytułu otwarcia akredytywy pobrana została przed przekazaniem środka trwałego do używania, to koszty prowizji będą stanowiły wartość zwiększającą wartość początkową środka trwałego.

Wydatki na akredytywę mogłyby zostać wykluczone z kosztów podatkowych w przypadku jej wadliwego sformułowania. Akredytywa jest przecież rodzajem instrukcji wydanej bankowi przez kupującego, w jakich sytuacjach bank ma sprzedawcy wypłacić pieniądze służące sfinansowaniu zakupu np. środka trwałego. Jeżeli okaże się, że sprzedawca oszukał kupującego, a stało się to na skutek błędnej konstrukcji akredytywy, może się okazać, że poniesione wydatki nie zostaną przez organy podatkowe uznane za koszt podatkowy. Taka sytuacja mogłaby mieć miejsce, gdyby np. akredytywa zezwalała sprzedawcy na pobranie z konta bankowego pieniędzy kupującego pomimo faktycznego nieodebrania przez niego zamówionego środka trwałego (np. maszyny). Doprowadziłoby to do pobrania z konta przedsiębiorcy pieniędzy, a transferowi temu nie towarzyszyłoby skuteczne nabycie prawa własności środka trwałego.

• art. 16g ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 165, poz. 1169

• art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 115, poz. 793

Tomasz Król

konsultant podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA