Jak potraktować wydatki na ulepszenie zamortyzowanego środka trwałego
REKLAMA
REKLAMA
RADA
Jeśli kwota wydatków na ulepszenie samochodu nie będzie przekraczała 3500 zł, można zaliczyć ją bezpośrednio w koszty podatkowe. W przeciwnym razie wydatki te powiększą wartość początkową samochodu i będą podlegały amortyzacji.
UZASADNIENIE
W przypadku gdy środek trwały uległ ulepszeniu, jego wartość początkową należy powiększyć o sumę wydatków na ich ulepszenie, w tym także o wydatki na nabycie części składowych lub peryferyjnych, których jednostkowa cena nabycia przekracza 3500 zł. Przypomnijmy, że ulepszenie środka trwałego to jego przebudowa, rozbudowa, rekonstrukcja, adaptacja lub modernizacja.
Środek trwały należy uznać za ulepszony, gdy:
- suma wydatków poniesionych na jego ulepszenie w danym roku podatkowym przekracza 3500 zł i
- wydatki te powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia tego środka do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji (art. 16g ust. 13 updop).
Z pytania wynika, że mamy do czynienia z wydatkami na modernizację samochodu. Jeśli więc poniesione wydatki z tego tytułu nie przekroczą w roku podatkowym 3500 zł, będą stanowiły bezpośrednie koszty uzyskania przychodów. W przeciwnym razie powinny powiększyć wartość początkową samochodu i podlegać amortyzacji. Suma dokonanych odpisów amortyzacyjnych nie może przekroczyć wartości całego środka trwałego.
PRZYKŁAD
Podatnik posiada całkowicie zamortyzowany samochód o wartości początkowej 50 000 zł. W roku podatkowym poniósł wydatki na jego ulepszenie. Suma tych wydatków wyniosła 4500 zł.
W takim przypadku wydatki na ulepszenie powiększą wartość początkową samochodu i będą podlegały amortyzacji.
- wartość początkowa 54 500 zł (50 000 + 4500),
- stawka amortyzacji 20%,
- miesięczny odpis amortyzacyjny 908,33 zł (54 500 × 20% : 12).
Łączna suma odpisów nie może przekroczyć wartości początkowej samochodu, tj. 54 500 zł. W związku z tym, że do kosztów zaliczono już kwotę odpisów w wysokości 50 000 zł, koszty podatkowe będzie stanowiła kwota 4500 zł.
- I-IV miesiąc 3633,32 zł (908,33 × 4),
- V miesiąc 866,68 zł,
- razem 4500 zł (3633,32 + 866,68).
Podstawa prawna
- art. 16g ust. 13 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238
Sławomir Liżewski
ekspert w zakresie podatku dochodowego
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat