REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ustalić moment powstania przychodu przy sprzedaży domeny internetowej

W którym momencie powstaje przychód z tytułu sprzedaży domeny internetowej /fot. Fotolia
W którym momencie powstaje przychód z tytułu sprzedaży domeny internetowej /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Przychód z tytułu sprzedaży domeny internetowej powstaje w dniu wystawienia faktury lub otrzymania należności lub też w dniu zakończenia okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu w zależności od tego, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Takie stanowisko potwierdza interpretacja indywidualna z dnia 11 marca 2016 r., sygn. IBPB-1-2/4510-124/16/AK, wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Wniosek o interpretację do katowickiego organu podatkowego złożyła Spółka, zajmująca się w szczególności działalnością informatyczną. W jej ramach Spółka zamierza również sprzedawać klientom domeny internetowe. W zamian za wynagrodzenie (abonament) Spółka będzie utrzymywać domenę internetową klienta przez dany okres czasu. Przyjmować się będzie różny okres świadczenia tej usługi w ramach pojedynczego abonamentu. Okres ten liczony będzie w miesiącach i trwać będzie dłużej niż 1 miesiąc. Zwykle jest to okres trwający 12 miesięcy, ale może trwać zarówno krócej, jak i dłużej niż 12 miesięcy. Okres taki w ramach abonamentu może zaczynać się w jednym roku kalendarzowym a kończyć w następnym. Po zakończeniu okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu, klient może odnowić domenę na kolejny okres lub może z niej zrezygnować. Co do zasady, przedmiotowa sprzedaż będzie świadczona bez spisywania umowy pisemnej. Wynagrodzenie za przedmiotowe świadczenie zasadniczo należne będzie Spółce z góry w pełnej kwocie w określonym terminie płatności. Termin płatności może przypadać przed rozpoczęciem okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu jak również po jego rozpoczęciu. Płatność ma być dokonywana zarówno na podstawie wystawionej faktury lub faktury pro forma (czy na podstawie innego dokumentu niebędącego fakturą).

W związku z powyższym Spółka zadała pytanie: W którym momencie powstanie dla Spółki przychód z tytułu sprzedaży przedstawionej w opisie stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych?

Moment powstania przychodu z tytułu usług najmu

REKLAMA

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód powstaje w dniu wystawienia faktury lub otrzymania płatności lub w dniu zakończenia okresu domeny w ramach abonamentu zależnie, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 12 ust 3a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 851 ze zm., dalej: „updop”), przychód powstaje w momencie wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż w dniu wystawienia faktury lub otrzymania płatności.

Jako że co do zasady przed zakończeniem okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu wystawiona jest faktura lub otrzymana zapłata to przychód powstaje w dniu wystawienia faktury lub otrzymania płatności zależnie, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej, względnie w ostatnim dniu okresu utrzymania domeny. Z uwagi na specyfikę i przyjęte założenia, płatność o której mowa w opisie stanu faktycznego (winno być: zdarzenia przyszłego) powinna być też traktowana jako uregulowanie należności, o którym mowa w art. 12 ust. 3a pkt 2 updop, a nie jako zaliczka w myśl art. 12 ust. 4 pkt 1 updop.

Moment wykonania usług budowlanych w podatkach dochodowych

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach uznał stanowisko Spółki w sprawie za prawidłowe i wyjaśnił co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2014 r., poz. 851 ze zm., dalej: „updop”), za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Podstawowa zasada określania daty powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej została uregulowana przez ustawodawcę w treści art. 12 ust. 3a updop.


Na mocy tego przepisu, za datę powstania przychodu, o którym mowa w ust. 3, uważa się, z zastrzeżeniem ust. 3c-3g oraz 3j-3m, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Stosownie do treści art. 12 ust. 3c updop, jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Zgodnie z art. 12 ust. 3e updop, w przypadku otrzymania przychodu, o którym mowa w ust. 3, do którego nie stosuje się ust. 3a, 3c, 3d i 3f, za datę powstania przychodu uznaje się dzień otrzymania zapłaty.

Jednocześnie w myśl art. 12 ust. 4 pkt 1 updop, do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Momentu powstania obowiązku podatkowego przy wysyłce towarów

Z powyższego wynika, że przepis art. 12 ust. 3a updop, za datę powstania różnego rodzaju przychodów, w tym zwłaszcza przychodów związanych z działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 12 ust. 3 updop, także przychodów należnych, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, uważa dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi, albo częściowego wykonania usług, z tym, że nie może być to dzień późniejszy aniżeli dzień wystawienia faktury albo uregulowania należności.

Przepis powyższy wprowadza ogólną zasadę decydującą o dacie powstania przychodu. Pierwszeństwo w kształtowaniu daty powstania przychodu, ma dzień dokonania czynności - wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego, wykonania usługi lub jej częściowego wykonania, przy czym dzień wystawienia faktury lub uregulowania należności jest ostatecznym terminem, który stanowi o dacie powstania przychodu. Powstanie przychodu następuje w dniu zaistnienia wskazanych w przepisie zdarzeń, a jeżeli wystąpią one po dniu wystawienia faktury czy po dniu dokonania zapłaty należności, te dni, a nie fakt zaistnienia konkretnego zdarzenia decydują o momencie powstania przychodu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka zamierza sprzedawać klientom domeny internetowe. W zamian za wynagrodzenie (abonament) Spółka będzie utrzymywać domenę internetową klienta przez dany okres czasu. Przyjmować się będzie różny okres świadczenia tej usługi w ramach pojedynczego abonamentu. Okres ten liczony będzie w miesiącach i trwać będzie dłużej niż 1 miesiąc. Zwykle jest to okres trwający 12 miesięcy, ale może trwać zarówno krócej, jak i dłużej niż 12 miesięcy. Okres taki w ramach abonamentu może zaczynać się w jednym roku kalendarzowym a kończyć w następnym. Po zakończeniu okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu, klient może odnowić domenę na kolejny okres lub może z niej zrezygnować. Co do zasady przedmiotowa sprzedaż będzie świadczona bez spisywania umowy pisemnej. Wynagrodzenie za przedmiotowe świadczenie zasadniczo należne będzie Spółce z góry w pełnej kwocie w określonym terminie płatności. Termin płatności może przypadać przed rozpoczęciem okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu jak również po jego rozpoczęciu. Płatność ma być dokonywana zarówno na podstawie wystawionej faktury lub faktury pro forma (czy na podstawie innego dokumentu niebędącego fakturą).

Moment powstania obowiązku podatkowego przy dostawie samochodu

Jak słusznie stwierdził Wnioskodawca, płatność o której mowa w opisie zdarzenia przyszłego nie będzie zaliczką zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 updop.

Mając na uwadze wyżej cytowane przepisy stwierdzić należy, że przychód z tytułu sprzedaży domeny internetowej powstanie w dniu wystawienia faktury lub otrzymania należności lub w dniu zakończenia okresu utrzymania domeny w ramach abonamentu w zależności, które z tych zdarzeń nastąpi wcześniej.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA