REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług turystycznych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Moment powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług turystycznych
Moment powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług turystycznych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. nie ma już szczególnych regulacji dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług turystycznych. Tak jak w przypadku wielu innych usług obowiązek podatkowy powstaje tu z chwilą wykonania usługi.

Do końca 2013 roku moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystyki regulowany był rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z 4 kwietnia 2011 r. Na podstawie par. 3 ust. 1 rozporządzenia  obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług turystyki opodatkowanych powstawał z chwilą ustalenia marży[1], nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.

REKLAMA

Autopromocja

Od początku 2014 r. nie ma już szczególnych regulacji dotyczących tego zagadnienia, dlatego moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystycznych ustala się tak jak w przypadku innych świadczeń. Jak stanowi zaś art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Ust. 8 przepisu wskazuje ponadto, iż w przypadku otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, ale tylko w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Rozliczanie VAT w usługach turystycznych

Zmiana przepisów w tym zakresie spowodowała problem w rozliczeniach podatku VAT dla biur podróży, zwłaszcza w zakresie opodatkowania zaliczek. Nie ma bowiem możliwości obliczenia rzeczywistych kosztów, a tym samym marży. Jej wysokość można dokładnie określić dopiero po wykonaniu usługi.

Sprawa ta stała się przedmiotem interpretacji indywidualnej z 13.05.2014 Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP2/443-156/14/RS. Wnioskodawca (biuro podróży) podniósł, że zaliczki związane z usługami turystycznymi powinny być opodatkowane z chwilą ustalenia marży. W przeciwnym razie mogłoby dojść do sytuacji, w której podstawa opodatkowania z tytułu niepełnej płatności okazałaby się wyższa niż podstawa opodatkowania określona po wykonaniu całej usługi turystycznej. Wówczas biuro podróży musiałoby wystąpić o zwrot nadpłaty, a procedura ta jest czasochłonna i może wpływać na stopień wypłacalności przedsiębiorców z branży turystycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Organ podatkowy nie pozostawił jednak wątpliwości, iż w obecnym stanie prawnym obowiązek podatkowy dla zaliczek związanych z usługami turystycznych powstaje na zadach ogólnych. Co więcej, wskazał wyraźnie, że podstawą opodatkowania w tym przypadku będzie kwota marży zawarta w otrzymanej zaliczce pomniejszona o kwotę podatku należnego. Jeżeli nie można określić od razu rzeczywistej kwoty marży, podatnik może oszacować (skalkulować) marżę na podstawie przewidywanych kosztów.

Jeżeli po wykonaniu usługi i ustaleniu wszystkich faktycznie poniesionych kosztów z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty okaże się, że występują różnice w wysokości podstawy opodatkowania: wcześniej skalkulowanej i tej opartej o rzeczywistą marżę, podatnik może dokonać korekty podatku należnego w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana. Nie ma zatem obecnie możliwości dokonywania rozliczeń w oparciu o stare przepisy, choćby wynikały z nich rozwiązania wygodniejsze dla podatników.

Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy

Paweł Barnik, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT

ECDDP Sp. z o.o.



[1]           Marżę należy przy tym rozumieć tak jak to wynika z art. 119 ust. 2 ustawy o VAT, tj. jako różnicę między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (czyli usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie). Kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego stanowi podstawę opodatkowania dla usług turystycznych.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

REKLAMA

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

KSeF pod lupą hakerów? Dlaczego cyfrowa rewolucja może być ryzykowna dla polskich firm

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to milowy krok w cyfryzacji biznesu, ale czy na pewno jesteśmy na to gotowi? Za e-fakturowaniem stoi wizja uproszczenia i przejrzystości, ale też realne zagrożenia – od wycieków danych po cyberataki. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich zabezpieczeń KSeF może stać się niebezpieczną bramą dla cyberprzestępców.

REKLAMA