Moment powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług turystycznych
REKLAMA
REKLAMA
Do końca 2013 roku moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystyki regulowany był rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z 4 kwietnia 2011 r. Na podstawie par. 3 ust. 1 rozporządzenia obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług turystyki opodatkowanych powstawał z chwilą ustalenia marży[1], nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.
REKLAMA
Od początku 2014 r. nie ma już szczególnych regulacji dotyczących tego zagadnienia, dlatego moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystycznych ustala się tak jak w przypadku innych świadczeń. Jak stanowi zaś art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Ust. 8 przepisu wskazuje ponadto, iż w przypadku otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, ale tylko w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Rozliczanie VAT w usługach turystycznych
Zmiana przepisów w tym zakresie spowodowała problem w rozliczeniach podatku VAT dla biur podróży, zwłaszcza w zakresie opodatkowania zaliczek. Nie ma bowiem możliwości obliczenia rzeczywistych kosztów, a tym samym marży. Jej wysokość można dokładnie określić dopiero po wykonaniu usługi.
Sprawa ta stała się przedmiotem interpretacji indywidualnej z 13.05.2014 Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP2/443-156/14/RS. Wnioskodawca (biuro podróży) podniósł, że zaliczki związane z usługami turystycznymi powinny być opodatkowane z chwilą ustalenia marży. W przeciwnym razie mogłoby dojść do sytuacji, w której podstawa opodatkowania z tytułu niepełnej płatności okazałaby się wyższa niż podstawa opodatkowania określona po wykonaniu całej usługi turystycznej. Wówczas biuro podróży musiałoby wystąpić o zwrot nadpłaty, a procedura ta jest czasochłonna i może wpływać na stopień wypłacalności przedsiębiorców z branży turystycznej.
Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer
Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia
Podyskutuj o tym na naszym FORUM
Organ podatkowy nie pozostawił jednak wątpliwości, iż w obecnym stanie prawnym obowiązek podatkowy dla zaliczek związanych z usługami turystycznych powstaje na zadach ogólnych. Co więcej, wskazał wyraźnie, że podstawą opodatkowania w tym przypadku będzie kwota marży zawarta w otrzymanej zaliczce pomniejszona o kwotę podatku należnego. Jeżeli nie można określić od razu rzeczywistej kwoty marży, podatnik może oszacować (skalkulować) marżę na podstawie przewidywanych kosztów.
Jeżeli po wykonaniu usługi i ustaleniu wszystkich faktycznie poniesionych kosztów z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty okaże się, że występują różnice w wysokości podstawy opodatkowania: wcześniej skalkulowanej i tej opartej o rzeczywistą marżę, podatnik może dokonać korekty podatku należnego w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana. Nie ma zatem obecnie możliwości dokonywania rozliczeń w oparciu o stare przepisy, choćby wynikały z nich rozwiązania wygodniejsze dla podatników.
Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy
Paweł Barnik, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT
ECDDP Sp. z o.o.
[1] Marżę należy przy tym rozumieć tak jak to wynika z art. 119 ust. 2 ustawy o VAT, tj. jako różnicę między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (czyli usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie). Kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego stanowi podstawę opodatkowania dla usług turystycznych.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat