REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Moment powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług turystycznych

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Moment powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług turystycznych
Moment powstania obowiązku podatkowego przy świadczeniu usług turystycznych
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2014 r. nie ma już szczególnych regulacji dotyczących momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczenia usług turystycznych. Tak jak w przypadku wielu innych usług obowiązek podatkowy powstaje tu z chwilą wykonania usługi.

Do końca 2013 roku moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystyki regulowany był rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z 4 kwietnia 2011 r. Na podstawie par. 3 ust. 1 rozporządzenia  obowiązek podatkowy przy świadczeniu usług turystyki opodatkowanych powstawał z chwilą ustalenia marży[1], nie później jednak niż 15 dnia od dnia wykonania usługi.

REKLAMA

Autopromocja

Od początku 2014 r. nie ma już szczególnych regulacji dotyczących tego zagadnienia, dlatego moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystycznych ustala się tak jak w przypadku innych świadczeń. Jak stanowi zaś art. 19a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Ust. 8 przepisu wskazuje ponadto, iż w przypadku otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania, ale tylko w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Rozliczanie VAT w usługach turystycznych

Zmiana przepisów w tym zakresie spowodowała problem w rozliczeniach podatku VAT dla biur podróży, zwłaszcza w zakresie opodatkowania zaliczek. Nie ma bowiem możliwości obliczenia rzeczywistych kosztów, a tym samym marży. Jej wysokość można dokładnie określić dopiero po wykonaniu usługi.

Sprawa ta stała się przedmiotem interpretacji indywidualnej z 13.05.2014 Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy nr ITPP2/443-156/14/RS. Wnioskodawca (biuro podróży) podniósł, że zaliczki związane z usługami turystycznymi powinny być opodatkowane z chwilą ustalenia marży. W przeciwnym razie mogłoby dojść do sytuacji, w której podstawa opodatkowania z tytułu niepełnej płatności okazałaby się wyższa niż podstawa opodatkowania określona po wykonaniu całej usługi turystycznej. Wówczas biuro podróży musiałoby wystąpić o zwrot nadpłaty, a procedura ta jest czasochłonna i może wpływać na stopień wypłacalności przedsiębiorców z branży turystycznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Komplet : IFK + MK + Infororganizer

Kasy fiskalne 2015 / 2016 – zwolnienia

Kalkulatory

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Organ podatkowy nie pozostawił jednak wątpliwości, iż w obecnym stanie prawnym obowiązek podatkowy dla zaliczek związanych z usługami turystycznych powstaje na zadach ogólnych. Co więcej, wskazał wyraźnie, że podstawą opodatkowania w tym przypadku będzie kwota marży zawarta w otrzymanej zaliczce pomniejszona o kwotę podatku należnego. Jeżeli nie można określić od razu rzeczywistej kwoty marży, podatnik może oszacować (skalkulować) marżę na podstawie przewidywanych kosztów.

Jeżeli po wykonaniu usługi i ustaleniu wszystkich faktycznie poniesionych kosztów z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty okaże się, że występują różnice w wysokości podstawy opodatkowania: wcześniej skalkulowanej i tej opartej o rzeczywistą marżę, podatnik może dokonać korekty podatku należnego w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa została wykonana. Nie ma zatem obecnie możliwości dokonywania rozliczeń w oparciu o stare przepisy, choćby wynikały z nich rozwiązania wygodniejsze dla podatników.

Ewelina Kalita, Młodszy konsultant podatkowy

Paweł Barnik, Kierownik Zespołu ds. Podatku VAT

ECDDP Sp. z o.o.



[1]           Marżę należy przy tym rozumieć tak jak to wynika z art. 119 ust. 2 ustawy o VAT, tj. jako różnicę między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionymi przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty (czyli usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie). Kwota marży pomniejszona o kwotę podatku należnego stanowi podstawę opodatkowania dla usług turystycznych.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA

Zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest nowością

Pojawił się projekt o w sprawie odliczania lub zwrotu wydatków poniesionych na zakup kas rejestrujących dla przedsiębiorców na terenach objętych powodzią. Limity są dwa, co z pewnością jest "nowością" - pisze na platformie X doradca podatkowy Piotr Juszczyk.

Dochody ze sprzedaży ŚT i WNiP nie będą podstawą do obliczenia składki zdrowotnej. To wszystkie zmiany w tej składce od 2025 roku?

Dochody ze sprzedaży środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych nie będą uwzględniane w wyliczeniu wysokości składki zdrowotnej dla osób rozliczających się na zasadach ogólnych przy zastosowaniu skali podatkowej, dla osób rozliczających się w formie podatku liniowego oraz ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Takie zmiany przewiduje przygotowywany w Ministerstwie Zdrowia projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Jak przygotować się do JPK_KR_PD? Cyfryzacja rozliczania podatku dochodowego opłaci się wszystkim?

Podatki dochodowe stanowią istotną część dochodów budżetu państwa. W ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2024 roku - jak podało Ministerstwo Finansów - do budżetu państwa wpłynęło z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) 58,75 miliarda złotych, a z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT) 41,7 miliarda złotych. Od 2025 roku pierwsze firmy staną przed nowymi wyzwaniami związanymi z wprowadzeniem JPK_KR_PD. Choć nowe regulacje nakładają na firmy dodatkowe obowiązki, eksperci wskazują, że cyfryzacja systemu podatkowego może przynieść liczne korzyści, zarówno przedsiębiorcom, jak również dla skarbu państwa poprzez uszczelnienie systemu rozliczeniowego. 

Nowa (trzecia) wersja przepisów o podatku od nieruchomości. Wątpliwości dotyczące choćby transformatorów dalej pozostają

Podatek od nieruchomości przechodzi kolejne modyfikacje. Właśnie opublikowano trzecią wersję projektu ustawy, która ma na celu jego usprawnienie. Chociaż wprowadzone zmiany nie są rewolucyjne, to i tym razem podatnicy i doradcy podatkowi muszą zmierzyć się z nowymi wyzwaniami.

REKLAMA

Naruszenia prawa w Ministerstwie Finansów można zgłaszać nawet anonimowo. Minister określił procedurę przyjmowania i rozpatrywania zgłoszeń

Od 25 września 2024 r. obowiązuje zarządzenie Ministra Finansów z 18 września 2024 r. w sprawie procedury dokonywania zgłoszeń wewnętrznych naruszeń prawa i podejmowania działań następczych w Ministerstwie Finansów. Celem tej procedury jest realizacja obowiązku wynikającego z ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. Ta nowa procedura rozszerza zakres przedmiotowy zgłoszeń oraz wprowadza możliwość anonimowego informowania o nieprawidłowościach. 

Prof. Modzelewski: firma doradcza faktycznie rządzi polityką podatkową w Polsce. Wieloletni faktyczny wakat na ulicy Świętokrzyskiej

Od prawie piętnastu lat resort finansów korzysta z usług doradczych (chyba nie za darmo) co najmniej jednej „międzynarodowej” czyli anglosaskiej firmy doradczej, która faktycznie rządzi polityką podatkową – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora Modzelewskiego, to jeden z objawów "faktycznego wakatu" na stanowisku ministra finansów.

REKLAMA