REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT w usługach turystycznych

Subskrybuj nas na Youtube
turystyka, rozliczanie VAT w usługach turystycznych
turystyka, rozliczanie VAT w usługach turystycznych

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przygotowało wyjaśnienia w zakresie rozliczania VAT w usługach turystycznych. Wyjaśnienia te nie stanowią interpretacji podatkowej. Prezentujemy je poniżej.

Od 1 stycznia 2014 r. stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 1 77, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35 i 1027), w przypadku usług turystyki opodatkowanych według szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wykonania usługi.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli przed wykonaniem usługi turystyki zostanie uiszczona całość lub część należnej zapłaty obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania i w części otrzymanej zapłaty (art. 19a ust. 8 ustawy o VAT).

Przy wykonywaniu usług turystyki podstaw ą opodatkowania jest kwota marży, tj. różnica między kwotą, którą ma zapłacić nabywca usługi, a faktycznymi kosztami poniesionym i przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, pomniejszona o kwotę należnego podatku (art. 119 ust. 1 i 2 ustawy o VAT).

W przypadku otrzymania zapłaty przed wykonaniem usługi turystyki podatnik powinien obliczyć kwot ę podatku od otrzymanej zaliczki przy uwzględnieniu, iż podstawą opodatkowania w tym przypadku jest również marża. Uwzględniając literalną wykładnię przepisów, podatnik powinien opodatkować kwotę stanowiącą różnicę między kwotą otrzymanej zapłaty (zaliczki) a faktycznymi kosztami poniesionymi na nabycie towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, pomniejszoną o kwotę należnego podatku.

REKLAMA

Jednakże z uwagi na specyfikę usług turystyki, dla których przewidziano szczególną procedurę rozliczania podatku VAT, możliwe jest również rozwiązanie zakładające podejście funkcjonalne w tym zakresie. W związku z tym, w momencie otrzymania zaliczki na poczet usługi turystyki, z uwagi na szczególną procedurę przy świadczeniu tych usług, podatnik może zamiast obliczania aktualnej marży uwzględniającej faktycznie poniesione koszty przyjąć marżę przewidywaną, tj. taką, którą skalkulował przy określaniu ceny danej wycieczki, obliczoną w oparciu o przewidywane koszty. Cena wycieczki, co do zasady, jest stała dla danego klienta i znana już przy dokonywaniu pierwszych przedsprzedaży tej wycieczki. Zatem za zasadną należy uznać również możliwość opodatkowania podatkiem VAT tak skalkulowanej przez podatnika marży lub jej części odpowiadającej otrzymanej zaliczce. W takiej sytuacji podatnik powinien posiadać stosowną dokumentację, która potwierdzałaby, że skalkulowane koszty uwzględniane przy wyliczeniu ceny i marży mają swoje uzasadnienie (np. umowy zawarte z hotelami, przewoźnikami).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w sytuacji, gdy znane będą już faktyczne koszty poniesione z tytułu nabycia  towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty w odniesieniu do  danej wycieczki i kwota marży obliczona przy uwzględnieniu tych kosztów będzie inna niż wcześniej skalkulowana, podatnik powinien dokonać stosownej korekty podatku w deklaracji  podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym usługa  została wykonana.  

Należy bowiem zauważyć, że obowiązek podatkowy nie powstaje w stosunku do tych usług później niż z chwilą ich wykonania. Zatem wszelkie koszty, które zostaną poniesione  w okresach późniejszych niż okres wykonania usługi powinny by ć rozliczone poprzez  stosowną korektę deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym doszło do wykonania  usługi.  

Stanowisko powyższe znajduje potwierdzenie w krajowym orzecznictwie sądowym (np.  wyrok NSA sygn. akt I FSK 1621/12 z dnia 29.10.2013 r.).  

Jednocześnie należy wskazać, że podatnicy VAT czynni mogą, co do zasady, wybrać kwartalne okresy rozliczeniowe. Termin na złożenie deklaracji i zapłatę podatku upływa  wówczas 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale, w którym powstał  obowiązek podatkowy (art. 99 ust. 3 i art. 103 ust. 2 ustawy o VAT). Tylko podatnicy inni niż mali podatnicy w rozumieniu ustawy o VAT zobowiązani są do wpłacania zaliczek  miesięcznych w tym podatku.  

W sytuacji, gdy podatnik otrzyma fakturę korygującą od podmiotu, u którego nabył towary  i usługi dla bezpośredniej korzyści turysty w związku z np. udzielonymi mu obniżkami,  opustami w stosunku do poniesionych już kosztów, podatnik powinien rozliczyć podatek  w deklaracji podatkowej złożonej za okres, w którym otrzymał fakturę korygującą.   

* W poniższych przykładach 1-4 przyjęto założenie,  że podatnik rozlicza podatek VAT miesięcznie.   

Przykład 1

Biuro podróży sprzedaje wycieczki do Włoch, które mają się odbyć w sierpniu br. Cena  wycieczki to 2500 zł. W dniu 17 czerwca biuro otrzymało od klienta zaliczkę stanowiącą 100% zapłaty na poczet wycieczki do Włoch. Biuro podróży poniosło koszt rezerwacji  noclegów wraz z wyżywieniem oraz transportu w lipcu. Przy ustalaniu ceny wycieczki  podatnik uwzględnił (skalkulował) koszt z tytułu nabycia towarów i usług od innych  podmiotów dla bezpośredniej korzyści klienta w wysokości 2250 zł. Po wykonaniu usługi  w sierpniu okazało się,  że faktycznie poniesione koszty wyniosły 2200 zł. Jak rozliczyć podatek VAT uwzględniając podejście funkcjonalne?  

Obliczenia oparte na skalkulowanej marży:

Rozliczenie za czerwiec 2014 r.:  

Skalkulowana marża brutto - 250 zł (2500 – 2250)  

Marża netto - 203,25 zł (250 x 100/123)  

Podatek VAT - 46,75 zł  

Ostateczne rozliczenie w sierpniu 2014 r. (moment wykonania usługi):    

Marża brutto - 300 zł (2500 - 2200)  

Marża netto - 243,90 zł (300 x 100/123)  

Podatek VAT - 56,10 zł  

Dla potrzeb sporządzenia deklaracji VAT-7:  

- za czerwiec 2014 r. biuro podróży powinno uwzględnić podatek VAT w wysokości 46,75 zł i podstawę opodatkowania 203,25 zł;  

- za sierpień 2014 r. korekta podatku uwzględniająca ostateczne rozliczenie kosztów,  tj. zwiększenie podstawy opodatkowania o 40,65 zł (243,90 – 203,25) i podatku  o 9,35 zł (56,10 – 46,75).  

Ewentualne zmniejszenie/zwiększenie podatku w związku z ostatecznym ustaleniem  faktycznych kosztów (o ile nie były one znane w momencie składania rozliczenia za okres, w którym wykonano usługę) możliwe jest poprzez korekt ę deklaracji podatkowej za okres, w którym usługę wykonano.  

Korekta faktur - Raport INFOR - PDF

Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Deregulacja zawodów księgowych i finansowych w 2014r. - PDF

Przykład 2  

Biuro podróży sprzedaje wycieczki do Turcji, które mają się odbyć w sierpniu br. Cena  wycieczki to 2500 zł. W dniu 17 czerwca biuro otrzymało od klienta zaliczkę stanowiącą 30%  zapłaty na poczet tej wycieczki. Następnie w dniu 15 lipca biuro otrzymało od klienta  zaliczkę stanowiącą 70% (tj. resztę płatności za tę podróż ). Biuro podróży poniosło koszt  rezerwacji noclegów wraz z wyżywieniem oraz transportu w lipcu. Biuro podróży przy  ustalaniu ceny wycieczki uwzględniło (skalkulowało) koszt z tytułu nabycia towarów i usług  od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści klienta w wysokości 2250 zł. Po wykonaniu  usługi (w sierpniu) faktycznie poniesione koszty wy niosły 2200 zł. Jak rozliczyć podatek  VAT uwzględniając podejście funkcjonalne?  

Obliczenia oparte na skalkulowanej marży  

Rozliczenie za czerwiec 2014 r.:  

Skalkulowana marża brutto – 75 zł [750 (30% z 2500) – 675 (30% z 225 0)]  

Marża netto – 60,98 zł (75 x 100/123)  

Podatek VAT – 14,02 zł  

Rozliczenie za lipiec 2014 r.:  

Skalkulowana marża brutto – 175 zł [1750 (70% z 2500) – 1575 (70% z  2250)]  

Marża netto – 142,28 zł (175 x 100/123)  

Podatek VAT – 32,72 zł  

Ostateczne rozliczenie w sierpniu 2014 r. (po uwzględnieniu faktycznych kosztów):  

Marża brutto – 300 zł (2500 - 2200)  

Marża netto – 243,90 zł (300 x 100/123)  

Podatek VAT – 56,10 zł  

Dla potrzeb sporządzenia deklaracji VAT-7:  

- za czerwiec 2014 r. - biuro podróży powinno uwzględnić podatek VAT w wysokości 14,02 zł i podstawę opodatkowania 60,98 zł;   

- za lipiec 2014 r. - podatek VAT w wysokości 32,72 zł i podstawę opodatkowania  w wysokości 142,28 zł;  

- za sierpień 2014 r. - korekta podatku uwzględniająca ostateczne rozliczenie kosztów,  tj. zwiększenie podstawy opodatkowania o 40,64 zł [243,90 – (60,98 + 142,28)]  i podatku o 9,36 zł [56,10 – (14,02 + 32,72)].  

Przykład 3  

Biuro podróży sprzedaje wycieczki do Grecji, które mają się odbyć w sierpniu br. Cena  wycieczki to 2500 zł. W dniu 17 czerwca biuro otrzymało od klienta zaliczkę stanowiącą 30%  zapłaty na poczet tej wycieczki. Następnie w dniu 15 lipca biuro otrzymało od klienta zaliczkę stanowiącą 50% ceny. Pozostałą do zapłaty kwotę (20%) klient zapłacił w dniu  5 sierpnia przed rozpoczęciem wycieczki. Biuro podróży poniosło koszt rezerwacji noclegów  wraz z wyżywieniem w lipcu. Biuro podróży przy ustalaniu ceny wycieczki uwzględniło  (skalkulowało) koszt z tytułu nabycia towarów i usług od innych podmiotów dla  bezpośredniej korzyści klienta w wysokości 2250 zł. Po wykonaniu usługi (w sierpniu)  faktycznie poniesione koszty wyniosły 2000 zł. We wrześniu biuro podróży otrzyma jeszcze  fakturę dokumentującą usługi transportu w wysokości 100 zł (koszt poniesiony dopiero we  wrześniu). Jak rozliczyć podatek VAT uwzględniając podejście funkcjonalne?  

Obliczenia oparte na skalkulowanej marży  

Rozliczenie za czerwiec 2014 r.:  

Skalkulowana marża brutto – 75 zł [750 (30% z 2500) – 675 (30% z 225 0)]  

Marża netto – 60,98 zł (75 x 100/123)  

Podatek VAT – 14,02 zł  

Rozliczenie za lipiec 2014 r.:  

Skalkulowana marża brutto – 125 zł [1250 (50% z 2500) – 1125 (50% z  2250)]  

Marża netto – 101,63 zł (125 x 100/123)  

Podatek VAT – 23,37 zł  

Rozliczenie za sierpień 2014 r. (po uwzględnieniu faktycznych kosztów):  

Marża brutto – 500 zł (2500 - 2000)  

Marża netto – 406,50 zł (500 x 100/123)  

Podatek VAT – 93,50 zł  

Ostateczne rozliczenie we wrześniu 2014 r. (po uwzględnieniu również kosztów poniesionych  po wykonaniu wycieczki):  

Marża brutto - 400 zł (2500 - 2100)  

Marża netto - 325,20 zł (400 x 100/123)  

Podatek VAT - 74,80 zł  

Dla potrzeb sporządzenia deklaracji VAT-7:  

- za czerwiec 2014 r. - biuro podróży powinno uwzględnić podatek VAT w wysokości 14,02 zł i podstawę opodatkowania 60,98 zł;  

- za lipiec 2014 r. - podatek VAT w wysokości 23,37 zł i podstawę opodatkowania  w wysokości 101,63 zł;   

- za sierpień 2014 r. - zwiększenie podstawy opodatkowania o 243,89 zł [406,50  –  (60,98 + 101,63)] i podatku o 56,11 zł [93,50 – (14 ,02 + 23,37)] (uwzględniając  rozliczenie faktycznych kosztów).  

We wrześniu 2014 r. biuro powinno złożyć korektę deklaracji za sierpień dokonując  zmniejszenia podstawy opodatkowania o 81,30 zł (406 ,50 - 325,20) i podatku VAT o 18,70 zł  (93,50 - 74,80) (uwzględniając koszty poniesione po wykonaniu wycieczki).  

W sytuacji, gdy podatnik otrzyma od klienta zaliczki na poczet organizowanej przez niego  imprezy a następnie z różnych przyczyn impreza ta się nie odbędzie i następuje zwrot  wpłaconych zaliczek to podatnik powinien dokonać stosownej korekty w deklaracji za okres  rozliczeniowy, w którym dokonano zwrotu zaliczki.  

Natomiast, gdy wpłacone zaliczki na poczet imprezy, która została odwołana, nie są zwracane  a są zaliczane na poczet innej imprezy, ewentualnej korekty podatku podatnik powinien  dokonać w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym ta nowa usługa turystyczna zostanie  wykonana. W takiej sytuacji nie jest istotne, że skalkulowana marża nowej imprezy jest inna  niż poprzedniej, na poczet której wpłacone zostały zaliczki. Podatnik nie dokonuje odrębnej  korekty podatku już rozliczonego z tytułu otrzymanej zaliczki na poczet pierwotnej imprezy  tylko dopiero po wykonaniu usługi (nowej imprezy) powinien skorygować podatek.  


Przykład 4  

Biuro podróży sprzedało wycieczki do Francji, które miały się odbyć w sierpniu br. Cena  wycieczki do Francji to 2500 zł. Biuro podróży w dniu 10 czerwca otrzymało od klienta  zaliczkę stanowiącą 80% zapłaty na poczet wycieczki do Francji, a następnie w dniu  30 czerwca poinformowało klienta,  że wycieczka ta się nie odbędzie i klient może wybrać inną wycieczkę organizowaną przez biuro lub otrzymać zwrot wpłaconej kwoty. Klient decyduje się na wycieczkę do Niemiec mającą odbyć się w sierpniu i wpłacona wcześniej  zaliczka na poczet wycieczki do Francji zaliczona zostaje jako zaliczka na poczet tej drugiej  imprezy. Przy ustalaniu ceny wycieczki do Francji podatnik uwzględnił (skalkulował) koszt  z tytułu nabycia towarów i usług od innych podmiotów dla bezpośredniej korzyści klienta  w wysokości 2250 zł.  Natomiast cena wycieczki do Niemiec to 2000 zł (zaliczka stanowiąca 80% zapłaty na poczet  wycieczki do Francji stanowi zaliczkę stanowiącą 100% zapłaty na poczet wycieczki do  Niemiec), skalkulowane koszty przy ustalaniu ceny wycieczki do Niemiec wynosiły 1700 zł,  faktycznie poniesione koszty po wykonaniu usługi w  sierpniu br. wyniosą 1750 zł. Jak  powinien być rozliczony podatek VAT z tytułu przeniesienia zaliczki na inną imprezę ?  

Obliczenia oparte na skalkulowanej marży  

Rozliczenie za czerwiec 2014 r.:  

Skalkulowana marża brutto - 200 zł [2000 (80% z 2500) – 1800 (80% z  2250)]  

Marża netto – 162,60 zł (200 x 100/123)  

Podatek VAT – 37,40 zł  

Ostateczne rozliczenie w sierpniu 2014 r. (moment wykonania usługi):  

Marża brutto - 250 zł (2000 - 1750)   

Marża netto – 203,25 zł (250 x 100/123)  

Podatek VAT – 46,75 zł  

Dla potrzeb sporządzenia deklaracji VAT-7:  

- za czerwiec 2014 r.- biuro podróży powinno uwzględnić podatek VAT w wysokości  37,40 zł i podstaw ę opodatkowania 162,60 zł;  

- za sierpień 2014 r. - korekta podatku uwzględniająca ostateczne rozliczenie kosztów,  tj. zwiększenie podstawy opodatkowania o 40,65 zł (203,25 - 162,60) i podatku  o 9,35 zł (46,75 - 37,40).  

Przy obliczaniu podatku od marży brutto biuro podróży może alternatywnie stosować metodę obliczenia podatku wskazaną w art. 85 (a do 2016 r. art. 146b) ustawy o VAT.  

Źródło: Ministerstwo Finansów

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

REKLAMA

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi muszą się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

REKLAMA

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

Jak korzystać z KSeF od lutego 2026 r. – uprawnienia, uwierzytelnianie, faktury, wymogi techniczne. Co i jak ureguluje nowe rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki?

Dla polskich podatników VAT od 1 lutego 2026 r. (dla większości od 1 kwietnia 2026 r.) rozpocznie się zupełnie nowy rozdział. Zasadniczej zmianie ulegną zasady fakturowania, które będzie obowiązkowo przebiegało w ramach Krajowego Systemu e-Faktur (KSef). Jednym z kluczowych aktów prawnych dotyczących obowiązkowego KSeF ma być rozporządzenie Ministra Finansów i Gospodarki w sprawie korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur. Najnowszy projekt tego rozporządzenia (datowany na 26 sierpnia 2025 r.), przechodzi aktualnie fazy konsultacji publicznych, uzgodnień międzyresortowych i opiniowania. Oczywiście w toku rządowej procedury legislacyjnej projekt może ulec pewnym zmianom ale na pewno nie będą to zmiany zasadnicze. Jest to bowiem już kolejny projekt tego rozporządzenia (prace nad nim zaczęły się w Ministerstwie Finansów pod koniec 2023 roku) i uwzględnia on liczne, wcześniej zgłoszone uwagi i wnioski.

REKLAMA