Wydatki na catering dla kontrahentów jako koszt
REKLAMA
REKLAMA
Jeżeli głównym celem imprezy było prezentowanie i zachwalanie właściwości nowych produktów, to poczęstunek temu towarzyszący nie jest reprezentacją. W konsekwencji razem z innymi wydatkami związanymi z organizacją imprezy może być bezpośrednio zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Taka jest też aktualna linia interpretacyjna organów podatkowych. Jednak jak zawsze przy tego typu wydatkach istnieje ryzyko odmiennej interpretacji (szczególnie w przypadku bardzo wystawnego i okazałego charakteru cateringu towarzyszącego imprezie). Również w przypadku szkoleń dla kontrahentów towarzyszące im wydatki związane z pobytem tych osób (wyżywienie, zakwaterowanie) są kosztem podatkowym. Nie są to koszty reprezentacji.
REKLAMA
Największym problemem przy ocenie opisanej sytuacji jest brak ustawowej definicji reprezentacji. Pomimo pomocniczego stosowania definicji słownikowych zawsze istnieje ryzyko, że organ podatkowy inaczej niż my oceni dany wydatek. Bowiem to, co dla kogoś jest „wytworne”, „okazałe” czy „wystawne” - dla innej osoby jest tylko standardem przyjmowania klientów lub kontrahentów. Z tego względu warto postarać się o interpretację podatkową, szczególnie jeżeli planujemy większe wydatki, co do których istnieje ryzyko uznania tych wydatków za reprezentację.
Na szczęście organy podatkowe często prezentują pozytywne dla podatników stanowisko. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 18 lutego 2008 r., nr IP-PB3-423-471/07-2/DG), stwierdził: „(...) wydatki na usługę cateringową, z uwagi na to, że nie były wydatkiem samym w sobie służącym konsumpcji, lecz realizacji dalej idącego celu (prezentacja możliwości technicznych i konstrukcyjnych maszyn), stanowią koszt uzyskania przychodów. (...) W związku z powyższym wydatki na usługi cateringowe niewykraczające poza główny cel spotkania i niemające charakteru reprezentacji są związane z głównym celem spotkania i tym samym są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.
Podobnie zinterpretował wydatki na catering Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z 17 stycznia 2008 r., nr IBPB1/415-189/07/RM/KAN-1531/10/07), ale podkreślił dodatkowo: „Jeżeli zatem wydatki na catering na spotkaniu promocyjno-informacyjnym były niezbędne i nie miały znamion okazałości czy też wystawności, to nie wystąpiły (...) przesłanki uniemożliwiające ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej”.
Warto zadbać o to, by towarzyszące tego typu spotkaniom inne atrakcje (jak np. catering, rozrywka) swoim zakresem, czasem trwania i okazałością nie przyćmiły zasadniczego celu spotkania.
Trzeba też pamiętać o właściwym udokumentowaniu poniesionych kosztów. Jak wskazują organy podatkowe, nie wystarczy w takim przypadku posiadanie samej faktury lub rachunku. Konieczne jest także posiadanie dowodów potwierdzających promocyjno-informacyjny charakter imprezy. Może to być np. zapis wideo, wpisy w księdze gości albo scenariusz imprezy. Pomoże to udowodnić ustalenie związku przyczynowo-skutkowego poniesionych wydatków z przychodami spółki - ten związek organy podatkowe będą badać w pierwszej kolejności. Przyda się Państwu również dokumentacja świadcząca o racjonalności poniesionych wydatków i braku cech okazałości czy wystawności kosztów.
Jeszcze mniej wątpliwości powinno być, gdy w spotkaniu dominuje charakter szkoleniowo-instruktażowy. Nawet jeżeli z takim spotkaniem związane są inne wydatki - powinny być łącznie traktowane jak koszt podatkowy.
Podobnie omawiane zagadnienie interpretują sądy administracyjne. Przykładem niech będzie wyrok NSA z 27 lipca 2006 r. (sygn. akt II FSK 1008/05). Orzeczenie to dotyczy spotkania instruktażowego dla kontrahentów. Sąd ten przyjął (na gruncie u.p.d.o.p.), że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika wiążące się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Nie jest zatem reprezentacją ani też reklamą organizowanie szkoleń dla kontrahentów, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów, czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru. Nie zmienia tej oceny również fakt poniesienia kosztów pobytu zaproszonych klientów.
Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził też, że: „W tej sytuacji koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla organizatora szkolenia, jeżeli koszty takie poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów. Okoliczność ta w rozpatrywanej sprawie jest niesporna. Należy je zatem traktować kompleksowo i niezrozumiałe jest dzielenie tych kosztów na koszty przychodu i reprezentacji”.
Paweł Huczko
Podstawa prawna:
art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat