REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wydatki na catering dla kontrahentów jako koszt

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Planujemy zorganizować prezentację naszych nowych wyrobów dla dotychczasowych klientów oraz dla innych zaproszonych gości (potencjalnych klientów i mediów). Prezentacja ma na celu przedstawienie właściwości nowej gamy wyrobów i zachęcenie do ich nabycia. Elementem prezentacji będzie też instruktaż prawidłowego użytkowania tych wyrobów. Prezentacji ma towarzyszyć poczęstunek (przekąski i obiad) dla gości. Czy koszty zorganizowania tej imprezy, a w szczególności koszty cateringu, mogą być zaliczone do kosztów podatkowych? Czy istnieje ryzyko, że będą uznane przez urząd skarbowy za reprezentację?

Jeżeli głównym celem imprezy było prezentowanie i zachwalanie właściwości nowych produktów, to poczęstunek temu towarzyszący nie jest reprezentacją. W konsekwencji razem z innymi wydatkami związanymi z organizacją imprezy może być bezpośrednio zaliczony do kosztów uzyskania przychodów. Taka jest też aktualna linia interpretacyjna organów podatkowych. Jednak jak zawsze przy tego typu wydatkach istnieje ryzyko odmiennej interpretacji (szczególnie w przypadku bardzo wystawnego i okazałego charakteru cateringu towarzyszącego imprezie). Również w przypadku szkoleń dla kontrahentów towarzyszące im wydatki związane z pobytem tych osób (wyżywienie, zakwaterowanie) są kosztem podatkowym. Nie są to koszty reprezentacji.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Największym problemem przy ocenie opisanej sytuacji jest brak ustawowej definicji reprezentacji. Pomimo pomocniczego stosowania definicji słownikowych zawsze istnieje ryzyko, że organ podatkowy inaczej niż my oceni dany wydatek. Bowiem to, co dla kogoś jest „wytworne”, „okazałe” czy „wystawne” - dla innej osoby jest tylko standardem przyjmowania klientów lub kontrahentów. Z tego względu warto postarać się o interpretację podatkową, szczególnie jeżeli planujemy większe wydatki, co do których istnieje ryzyko uznania tych wydatków za reprezentację.

Na szczęście organy podatkowe często prezentują pozytywne dla podatników stanowisko. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (interpretacja indywidualna z 18 lutego 2008 r., nr IP-PB3-423-471/07-2/DG), stwierdził: „(...) wydatki na usługę cateringową, z uwagi na to, że nie były wydatkiem samym w sobie służącym konsumpcji, lecz realizacji dalej idącego celu (prezentacja możliwości technicznych i konstrukcyjnych maszyn), stanowią koszt uzyskania przychodów. (...) W związku z powyższym wydatki na usługi cateringowe niewykraczające poza główny cel spotkania i niemające charakteru reprezentacji są związane z głównym celem spotkania i tym samym są kosztem uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

Podobnie zinterpretował wydatki na catering Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach (interpretacja indywidualna z 17 stycznia 2008 r., nr IBPB1/415-189/07/RM/KAN-1531/10/07), ale podkreślił dodatkowo: „Jeżeli zatem wydatki na catering na spotkaniu promocyjno-informacyjnym były niezbędne i nie miały znamion okazałości czy też wystawności, to nie wystąpiły (...) przesłanki uniemożliwiające ich zaliczenie do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej”.

Warto zadbać o to, by towarzyszące tego typu spotkaniom inne atrakcje (jak np. catering, rozrywka) swoim zakresem, czasem trwania i okazałością nie przyćmiły zasadniczego celu spotkania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba też pamiętać o właściwym udokumentowaniu poniesionych kosztów. Jak wskazują organy podatkowe, nie wystarczy w takim przypadku posiadanie samej faktury lub rachunku. Konieczne jest także posiadanie dowodów potwierdzających promocyjno-informacyjny charakter imprezy. Może to być np. zapis wideo, wpisy w księdze gości albo scenariusz imprezy. Pomoże to udowodnić ustalenie związku przyczynowo-skutkowego poniesionych wydatków z przychodami spółki - ten związek organy podatkowe będą badać w pierwszej kolejności. Przyda się Państwu również dokumentacja świadcząca o racjonalności poniesionych wydatków i braku cech okazałości czy wystawności kosztów.

 

Jeszcze mniej wątpliwości powinno być, gdy w spotkaniu dominuje charakter szkoleniowo-instruktażowy. Nawet jeżeli z takim spotkaniem związane są inne wydatki - powinny być łącznie traktowane jak koszt podatkowy.

REKLAMA

Podobnie omawiane zagadnienie interpretują sądy administracyjne. Przykładem niech będzie wyrok NSA z 27 lipca 2006 r. (sygn. akt II FSK 1008/05). Orzeczenie to dotyczy spotkania instruktażowego dla kontrahentów. Sąd ten przyjął (na gruncie u.p.d.o.p.), że reprezentacja to występowanie w imieniu podatnika wiążące się z okazałością i wytwornością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia. Nie jest zatem reprezentacją ani też reklamą organizowanie szkoleń dla kontrahentów, których celem jest zapoznanie się z parametrami technicznymi produktów, czy też szkolenie w celu instruktażu obsługi zakupionego towaru. Nie zmienia tej oceny również fakt poniesienia kosztów pobytu zaproszonych klientów.

Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził też, że: „W tej sytuacji koszty szkoleń obejmujące wydatki na wynajęcie sali, sprzętu, wynagrodzenie wykładowców oraz wydatki na wyżywienie i zakwaterowanie klientów biorących udział w szkoleniu stanowią koszty uzyskania przychodu dla organizatora szkolenia, jeżeli koszty takie poniesione zostały w celu osiągnięcia przychodów. Okoliczność ta w rozpatrywanej sprawie jest niesporna. Należy je zatem traktować kompleksowo i niezrozumiałe jest dzielenie tych kosztów na koszty przychodu i reprezentacji”.

Paweł Huczko

Podstawa prawna:

art. 15 ust. 1, art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn.zm.).

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA