REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy VAT naliczony od wydatków na reprezentację jest kosztem

Sławomir Biliński
prawnik, dziennikarz, prowadzący szkolenia
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma zorganizowała imprezę okolicznościową dla swoich kontrahentów. Wydatki poniesione na poczęstunek podczas imprezy zostały wyłączone z kosztów podatkowych. Czy mamy prawo zaliczyć do kosztów VAT naliczony?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Podatek naliczony, wynikający z faktur za towary i usługi wykorzystywane na potrzeby reprezentacji, będzie stanowił dla spółki koszt uzyskania przychodów. W związku z rozbieżnościami pojawiającymi się w interpretacjach organów podatkowych warto jednak zwrócić się do Ministra Finansów (w praktyce właściwego dyrektora izby skarbowej) o interpretację prawa podatkowego w tym zakresie. Orzecznictwo sądowe kwestionuje przepisy ustawy o VAT niepozwalające na odliczenie VAT w takiej sytuacji. Przepis ten jest bowiem niezgodny z prawem Unii Europejskiej. W uzasadnieniu przywołujemy wyroki wojewódzkich sądów administracyjnych, w których zakwestionowano art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT.

UZASADNIENIE

Z kosztów uzyskania przychodów przepisy wyłączają reprezentację. W szczególności wyłączają wydatki poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych (art. 16 ust. 1 pkt 28 updop). Spółka Czytelnika ma wątpliwości, jak należy traktować VAT naliczony wykazany na fakturach zakupu towarów i usług wykorzystywanych na potrzeby reprezentacji.

REKLAMA

Zdaniem ekspertów podatkowych VAT związany z nabyciem towarów i usług na potrzeby reprezentacji nie stanowi wydatku na reprezentację. Jest to obciążenie publicznoprawne związane z dokonaniem czynności podlegającej opodatkowaniu tym podatkiem. Tak więc naliczony VAT, związany z nabyciem przez Państwa spółkę towarów i usług przeznaczonych na potrzeby reprezentacji, nie powinien być zaliczany do wydatków na cele reprezentacji. Tym samym nie jest on wyłączony z kosztów postanowieniami art. 16 ust. 1 pkt 28 updop.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

VAT jako koszt - korzystne interpretacje

Kosztu uzyskania przychodu nie stanowi VAT (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop). Wyjątkiem jest podatek naliczony w tej części, w której zgodnie z przepisami o VAT podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia, jeżeli VAT nie powiększa wartości środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej. Jeżeli podatnikowi zgodnie z przepisami ustawy o VAT nie przysługuje prawo do obniżenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z tym wydatkiem, to ma on prawo uznać naliczony podatek za koszt uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) i art. 16 ust. 1 pkt 28 updop).

WAŻNE!

Naliczony podatek od towarów i usług stanowić może dla spółki koszt uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) updop.

Obciążenie kosztów podatkowych VAT naliczonym uzależnione jest od spełnienia następujących przesłanek:

• towary i usługi zostały przez podatnika nabyte w celu świadczenia usług zwolnionych od podatku od towarów i usług,

• podatek od towarów i usług związany z nabyciem towarów i usług nie podlega uwzględnieniu w deklaracji VAT-7 (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT).

Takie rozumowanie potwierdza m.in. postanowienie Naczelnika Podkarpackiego Urzędu Skarbowego z 17 lipca 2007 r., nr PUS.I/423/50/07:

ponoszenie od dnia 1.01.2007 r. wydatków na reprezentację powoduje konsekwencje w postaci niemożności odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług. Wynika to z normy art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późniejszymi zmianami), zgodnie z którą obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Analizując powyższe, należy stwierdzić, że w opisanym stanie faktycznym podatek naliczony będzie stanowił dla Banku koszt uzyskania przychodów.

Podobne stanowisko zawiera postanowienie Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego z 2 kwietnia 2007 r., nr 1472/ROP1/423-63/07/KUKM, postanowienie Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z 6 lipca 2007 r., nr 1471/DPR2/423-53/07/AB.

VAT jako koszt - niekorzystne interpretacje

Należy zaznaczyć, że niektóre z organów podatkowych zajmują odmienne stanowisko. Uznają one, że w sytuacji, w której dany wydatek nie został zaliczony u podatnika w ciężar kosztów podatkowych i podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia lub zwrotu podatku naliczonego, związanego z tym wydatkiem, to nie może on naliczonego VAT od tego wydatku uznać za koszt uzyskania przychodów. Takie stanowisko zajął Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego z 30 maja 2007 r. (nr DP/423-0078/07/AK):

(...) w przypadku gdy dany wydatek nie został zaliczony u Podatnika w ciężar kosztów uzyskania przychodów i Podatnikowi temu nie przysługuje prawo od obniżenia lub zwrotu podatku naliczonego związanego z tym wydatkiem, to Podatnik ten nie może podatku naliczonego VAT od tego wydatku uznać za koszt uzyskania przychodów. Odmienna interpretacja ww. przepisów prowadziłaby - wg tut. Organu podatkowego - do niemożliwej do zaakceptowania sytuacji polegającej na tym, że Podatnik, który samego wydatku (w jego wartości netto) nie może w świetle przepisów podatkowych zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów, miałby prawo obciążać te koszty elementem pochodnym od tej wartości, tj. podatkiem naliczonym VAT związanym z przedmiotowym wydatkiem.

Reasumując, w ocenie tut. Organu podatkowego nieprawidłowe jest stanowisko Podatnika, iż w sytuacji zakupu towarów z przeznaczeniem na cele reprezentacji z kosztów uzyskania przychodów należy wyłączyć wartość netto upominków dla kontrahentów. Jednocześnie, stosując odpowiednio zapisy art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. a) - drugie lub art. 16 ust. 1 pkt 46 lit. b) - drugie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatek VAT naliczony lub należny będzie mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodu.

 

Zakaz odliczenia VAT a orzecznictwo sądowe

Na zakończenie należy stwierdzić, że obowiązujący w ustawie o VAT generalny zakaz odliczania podatku naliczonego w odniesieniu do wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej. Narusza on art. 176 Dyrektywy VAT nr 2006/112/WE. Zgodne z przepisami unijnymi są tylko takie ograniczenia w prawie do odliczenia, które odnoszą się do konkretnych kategorii towarów czy usług. Natomiast wykluczenie z możliwości odliczenia wydatków, które nie stanowią kosztu uzyskania przychodów, nie spełnia tego kryterium. Przepisy zakazujące odliczania podatku, w przypadku gdy wydatek na nabycie towaru lub usługi nie może być zaliczony do kosztu uzyskania przychodu, naruszają także jedną z podstawowych zasad prawa wspólnotowego, jaką jest zasada proporcjonalności. Zgodnie z tą zasadą przepisy ograniczające prawa muszą być współmierne (proporcjonalne) do celu, w jakim zostają one wprowadzone.

WSA we Wrocławiu w wyroku z 4 kwietnia 2007 r. (sygn. akt I SA/Wr 148/07) stwierdził:

Sąd odmawia stosowania art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy ze względu na sprzeczność z przepisami prawa wspólnotowego (art. 17 ust. 6 VI dyrektywy), jak też z obowiązującą w prawie unijnym zasadą proporcjonalności. Organ podatkowy, dokonując ponownie rozpatrzenia sprawy, winien przeprowadzić analizę kwestionowanych wydatków w kontekście art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Zbliżony w treści wyrok wydał też WSA w Warszawie 30 kwietnia 2008 r. (sygn. akt III SA/Wa 173/08).

WAŻNE!

Artykuł 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT jest sprzeczny z przepisami prawa wspólnotowego (art. 17 ust. 6 VI dyrektywy o VAT) oraz z obowiązującą w prawie unijnym zasadą proporcjonalności.

Tym samym mogą Państwo odliczyć VAT naliczony od zakupów związanych z imprezą dla kontrahentów. Nawet jeśli takie odliczenie zostanie zakwestionowane przez organ podatkowy, to z powodzeniem obronią Państwo jego zasadność przed wojewódzkim sądem administracyjnym.

• art. 16 ust. 1 pkt 46 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 176, poz. 1238

Sławomir Biliński

konsultant podatkowy

Źródło: Monitor Księgowego

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zmiany w JPK VAT 2026: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI. MFiG podpisał nowelizację rozporządzenia

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Sankcje na Rosję i Białoruś: polskie firmy narażone na postępowania karne nawet, gdy nie handlują z tymi państwami. Ryzyko dotyczy całego łańcucha dostaw

Liczba postępowań karnych związanych z naruszeniem sankcji wobec Rosji i Białorusi rośnie lawinowo w całej Europie – w Niemczech trwa już 6 tysięcy spraw, podobne tendencje widać w Polsce. Ryzyko dotyczy już nie tylko dużych eksporterów, ale praktycznie każdego uczestnika łańcucha dostaw – ostrzega Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.

Rząd ma plan: co roku faktyczna podwyżka PIT dla najlepiej zarabiających do 2028 r. To skutek zamrożenia waloryzacji progów podatkowych

Od początku obowiązywania ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, t.j od 1992 r., progi podatkowe były waloryzowane corocznie. Przerwa nastąpiła w latach 2002 – 2006, a następnie od 2009 r. do 2021 r. Ostatnia waloryzacja miała miejsce w 2022 r. Od tamtego czasu przeciętne wynagrodzenie brutto wg danych GUS wzrosło o 12,8% w 2023 r., 14,3% w 2024 r. oraz wg prognozy o 8% w tym roku. Oznacza to, że brak waloryzacji progów podatkowych powoduje, że coraz więcej osób przekracza drugi próg podatkowy – a więc płaci wyższy podatek dochodowy. Najczęściej następuje to pod koniec roku i wówczas jest to niemałe zaskoczenie. Obecnie problem ten dotyczy osób, których wynagrodzenie miesięczne brutto jest wyższe od około 12.000,00 zł. Sytuacja ta będzie jednak dotyczyła coraz większej liczby podatników ponieważ płaca minimalna podlega waloryzacji a w konsekwencji też inne wynagrodzenia, a zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów założeniami w "Średniookresowym planie budżetowo-strukturalnym na lata 2025-2028” - zamrożenie progów podatkowych w PIT zaplanowano do 2028 roku.

REKLAMA

KSeF 2026: cztery nowe rozporządzenia. Wyłączenia z e-faktur, zmiany w fakturach uproszczonych i JPK_VAT

Minister Finansów i Gospodarki podpisał cztery kluczowe rozporządzenia wykonawcze do Krajowego Systemu e-Faktur. Przepisy precyzują m.in. przypadki, w których nie trzeba wystawiać faktur ustrukturyzowanych, nowe zasady faktur uproszczonych, szczegółowe reguły korzystania z KSeF (w tym ZAW-FA) oraz zmiany w JPK_VAT z deklaracją obowiązujące od 1 lutego 2026 r.

Czy KSeF utopi politycznie koalicję rządową? Będzie katastrofa na miarę tzw. Polskiego Ładu czy kolejne przesunięcie terminu wdrożenia?

Obowiązkowy KSeF, to pomysł podrzucony obecnej kolacji rządowej jeszcze przez „pisowskie rządy”, a dobrze poinformowani twierdzą, że stała za tym jakaś firma doradcza („międzynarodowa”?), która wcześniej utopiła politycznie prawicowe rządy tzw. Polskim Ładem. Wiadomo, że szykuje się zarobek dla biznesu informatycznego i tych wszystkich, którzy zarabiają na katastrofach – pisze profesor Witold Modzelewski.

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać przepisów UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

REKLAMA

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA